Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
Projekta ID
22-TA-2070
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs"
Atzinums iesniegts
17.11.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Informācijas saņemšana no Kriminālprocesa informācijas sistēmas Kriminālprocesa informācijas sistēmas noteikumos noteiktajā apjomā OCTA apdrošinātājiem un Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojam (turpmāk – LTAB) ir ļoti būtiska, lai spētu pildīt ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumu (turpmāk – OCTA likums) OCTA apdrošinātājiem un LTAB noteiktos pienākumus ceļu satiksmes negadījumā cietušo trešo personu interesēs un atlīdzināt valsts budžeta un pašvaldību budžetu izdevumus saskaņā ar OCTA likuma 24.pantu (tie ir izdevumi, kas samaksāti par cietušo personu ārstēšanu, rehabilitāciju un tehnisko palīglīdzekļu iegādi vai īri un pielāgošanu, kā arī līdzekļus, kas samaksāti valsts sociālās apdrošināšanas pakalpojumu un valsts sociālo pabalstu veidā saistībā ar ceļu satiksmes negadījumā cietušajām personām), un ceļu satiksmes negadījumā cietušajām personām nevajadzētu ilgstoši gaidīt uz apdrošināšanas atlīdzību.  Praksē tajos gadījumos, kad ierosināts kriminālprocess, bieži vien nākas gaidīt galīgo nolēmumu, lai OCTA apdrošinātāji vai LTAB varētu pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzību. Savukārt, ja OCTA apdrošinātājiem un LTAB ir pieejama informācija par ceļu satiksmes negadījuma apstākļiem, ir iespējams izvērtēt un noteikt ceļu satiksmes negadījumā iesaistīto personu atbildību par nodarītajiem zaudējumiem un aprēķināt zaudējumus, tad  visos gadījumos nav nepieciešams gaidīt galīgo nolēmumu kriminālprocesā, lai varētu pieņemt lēmumu par apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.

OCTA nozare ar nepacietību gaidīja un arī šobrīd gaida 01.01.2023., kad 2019. gada 17. septembrī  pieņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumos Nr. 850 "Kriminālprocesa informācijas sistēmas noteikumi" attiecībā uz ziņu sniegšanu OCTA apdrošinātājiem un LTAB jāstājas spēkā, lai nodrošinātu ātrāku apdrošināšanas atlīdzības izmaksu  procesu ceļu satiksmes negadījumā cietušo personu interesēs  tajos gadījumos, kad ierosināts kriminālprocess.

Ir pagājuši vairāk nekā 3 gadi  kopš  2019. gada 17. septembrī  pieņemto Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 14. septembra noteikumos Nr. 850 "Kriminālprocesa informācijas sistēmas noteikumi" spēkā stāšanās dienas, un tūlīt grozījumiem ir jāstājas spēkā, bet pēkšņi tiek virzīti jauni grozījumi, kuros tiek paredzēts, ka šo grozījumu spēkā stāšanās termiņš ir 01.01.2028. Līdz ar to šobrīd tiek paredzēts tiesību normai 8 gadu pārejas periods, lai tā stātos spēkā (šo datumu skaitot no 2019.gada 17.septembra), un tas nav samērīgi.  Šādā veidā tiek ignorēta privātpersonas tiesiskā paļāvība attiecībā uz šo grozījumu spēkā stāšanās datumu,  tāpat nav arī paļāvības, ka tik tiešām 2028. gadā šie grozījumi stāsies spēkā.  Šobrīd neredzam tiesisku pamatojumu šādam grozījumu spēkā stāšanās termiņa pagarinājumam, kas ir nesamērīgi garš.

3 gadi bija pietiekami ilgs laika periods, lai atrastu nepieciešamo finansējumu un veiktu nepieciešamos sagatavošanās darbus.  Risināt neizdarību, vienkārši pārceļot termiņu, tas nav un nevar būt saprātīgs un samērīgs risinājums. Grozījumos runa varētu būt tikai un vienīgi par 3 mēnešu  vai 6 mēnešu vēlāku spēkā stāšanās periodu. Tas būtu vēl pieļaujams samērīgs risinājums, kam OCTA nozare varētu piekrist. Piemērs, kā atrast nepieciešamo finansējumu un īsā laikā periodā atrisināt jautājumu bija OCTA likuma 14.panta otrās daļas 3.punkta (apdrošinātāja noteiktās apdrošināšanas prēmijas maksājums par 40 procentiem tiek samazināts transportlīdzekļu īpašniekiem, kuri ir vecāki, aizbildņi vai audžuģimene, kura nodrošina nepilngadīga bērna ar invaliditāti aprūpi) ieviešana praksē, kur sākotnēji arī izskanēja apgalvojums, ka nav nepieciešamā finansējuma. Diezgan īsā laika periodā tika atrasts nepieciešamais risinājums, grozīts nepieciešamais normatīvais regulējums, lai attiecīgi jaunais OCTA likuma  regulējums varētu stāties spēkā tad, kad tas sākotnēji tika paredzēts. Un attiecīgi arī šo konkrēto grozījumu gadījumā ir jārod nepieciešamais finansējums, piem., valsts budžeta apropriācijas kārtībā.  



 
Piedāvātā redakcija
-