Atzinums

Projekta ID
22-TA-531
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.03.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 34.lpp. ir norādīts, ka “Pašvaldība līdzekļus no valsts nodevas par vēja elektroenerģijas iekārtas darbību varētu izmantot pašvaldības saistošajos noteikumos noteiktā kārtībā(…)”. Lai gan iepriekšējā rindkopā tiek piedāvāts noteikt reģionālās attīstības maksājumu.

Vēršam uzmanību, ka termins “valsts nodeva” ir definēts likuma “Par nodokļiem un nodevām” 1.panta 2.punktā - obligāts maksājums valsts budžetā vai šajā likumā noteiktajos gadījumos pašvaldības budžetā par valsts vai pašvaldības institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Valsts nodevas mērķis ir personu darbību regulēšana (kontrolēšana, veicināšana, ierobežošana). Valsts nodevas apmērs nav tiešā veidā saistīts ar institūcijas veiktās darbības izmaksu segšanu.
Kamēr ziņojumā netiek analizēts, kāda veida maksājums tiek plānots, ar to sasniedzamie mērķi, lūdzam aizstāt vārdus “valsts nodeva” ar vārdu "maksājums" vai arī informatīvajā ziņojumā detalizētāk aprakstīt plānotā maksājuma mērķi, objektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 11.sadaļā “Kopsavilkums un veicamie nākotnes uzdevumi” norādīt, ka šajā informatīvajā ziņojumā piedāvātie risinājumi un veicamie uzdevumi sauszemes vēju parku attīstības uzlabošanai tiks nodrošināti piešķirto līdzekļu ietvaros, neprasot papildu valsts budžeta finansējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 9.1.apakšsadaļā "Latvijas Valsts mežu viedoklis" norādīts, ka attiecībā uz Ministru kabineneta 2018.gada 19.jūnija noteikumu Nr. 350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi” grozījumiem un papildinājumiem cita starpā ir nepieciešams vērtēt jautājumu par to, kas ir izsoles teritorija apbūves tiesības piešķiršanai (izpētes teritorija, turbīnas apbūves platība + montāžas laukums + pievedceļi + elektrolīnijas un apakšstacijas) un nomas maksas noteikšana (noteikts saražotās enerģijas vērtības procents pēc normatīvā akta vai pēc ikreizēja tirgus vērtējuma), piemērošanas kārtība (mainīgā un nemainīgā daļa), pārskatīšanas regularitāte (enerģijas cenas svārstās regulāri, kam sešu gadu pārskatīšanas cikls ir nepiemērots).
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu par akciju sabiedrības "Latvijas valsts meži" norādītajiem jautājumiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 9.1.apakšsadaļā "Latvijas valsts mežu viedoklis" norādīts, ka regulējuma trūkumu apbūves tiesības piešķiršanas procedūrai var vērtēt kā barjeru ienākšanai tirgū.
Vēršam uzmanību, ka apbūves tiesības piešķiršanu regulē vairāki normatīvie akti - Civillikumā noteikts vispārējais apbūves tiesības regulējums, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikts par publiskas personas neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanu un Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" noteikta publiskas personas neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanas kārtību, maksas par apbūves tiesības piešķiršanu noteikšanas metodika, apbūves tiesības piešķiršanas izņēmumi, kā arī atsevišķi apbūves tiesības piešķiršanas līgumā ietveramos tipveida nosacījumi. Tādējādi nevaram piekrist informatīvajā ziņojumā norādītajam par regulējuma trūkumu apbūves tiesības piešķiršanas procedūrai.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt informatīvajā ziņojumā norādīto, piemēram papildinot, ka ir nepieciešams izstrādāt atsevišķu regulējumu attiecībā uz vēja parkiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 2.3.apakšsadaļā norādīts, ka Nacionālā enerģētikas un klimata plāna 2021.-2030.gadam (turpmāk - NEKP) 4.pielikuma 3.3.punkts paredz līdz 2022.gada 31.decembrim izstrādāt nosacījumus apbūves tiesību piešķiršanai uz valsts īpašumā esoša nekustamā īpašuma vēja parku būvniecībai un maksas par apbūves tiesības piešķiršanu aprēķinam (piemēram, atkarībā no saražotās elektroenerģijas vērtības) un ka šis jautājums detalizētāk apskatīts šī informatīvā ziņojuma 9.sadaļā.
Informatīvā ziņojuma 9.sadaļā aprakstīta vēja enerģijas balstītas elektroenerģijas ražošanas attīstība valsts meža zemēs.
Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra sēdē (protokols Nr.9, 52.§) tika skatīts informatīvais ziņojums "Stratēģiskie vēja enerģijas ražošanas attīstības projekti valsts meža zemēs", kurā bija ietverta informācija par vēja parku attīstību valsts meža zemēs.
Ņemot vērā minēto, lūdzam informatīvo ziņojumu par sauszemes vēja parku turpmāko attīstību valstī papildināt ar izvērtējumu par iespējamajiem nosacījumiem un to analīzi atbilstoši NEKP 4.pielikuma 3.3.punktā paredzētajam (ne tikai par meža zemēm), cita starpā norādot arī informāciju par citu valstu piemēroto praksi, tai skaitā attiecībā uz apbūves tiesības vai nomas maksu vēja elektrostaciju parku izveidē valsts nekustamajos īpašumos.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 3.punkts paredz uzdevumu Ekonomikas ministrijai sadarbībā ar Zemkopības ministriju un Finanšu ministriju līdz 2022.gada 1.novembrim sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumos Nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi”, lai novērstu šajā informatīvajā ziņojumā norādītos šķēršļus vēja enerģijas attīstību valsts meža zemēs.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022.gada 22.februāra sēdē (protokols Nr.9, 52.§, informatīvais ziņojums "Stratēģiskie vēja enerģijas ražošanas attīstības projekti valsts meža zemēs") nolemto attiecībā uz vēja parku attīstību valsts meža zemēs Ekonomikas ministrijai tika uzdots sagatavot un pēc šī protokollēmuma 3.punktā minētā likumprojekta izskatīšanas Saeimā otrajā lasījumā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā 2018.gada 19.jūnija noteikumu Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi" grozījumus atbilstoši informatīvajā ziņojumā ietvertajam risinājumam.
Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt protokollēmumā un informatīvā ziņojuma 11.sadaļā norādīto uzdevumu.
Vienlaikus Finanšu ministrijas ieskatā par vēja elektrostaciju parku izveidi, tai skaitā par publiskas personas zemes izmantošanu parku izveidē, būtu izstrādājams speciāls regulējums (Ministru kabineta noteikumi).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
2.lpp lūdzam precizēt izmantoto saīsinājumu – AER, jo zem 2.virsraksta pirmā un otrā rindkopā ir atrodami dažādi apzīmējumi (“atjaunojamo energoresursu (turpmāk – AER)” un “emisiju mazināšanas un atjaunīgo energoresursu (turpmāk – AER)”).

4.lpp. lūdzam precizēt 1.attēlā indikatoru nosaukumus, jo nav skaidrs, kas ir saprotams ar AER-E, ņemot vērā, ka atšifrējums ir definēts, runājot jau par 2.attēlu.

7.lpp. pēdējā rindkopā lūdzam precizēt skaitliskās vērtības “Pastāvīgi atmežotā platība ir 02-0,3ha un ceļš”.

8.lpp. lūdzam precizēt zem virsraksta 2.4. otrajā rindkopā iekļauto tekstu: “Vairāk iespējamais scenārijs ir, ka Latvijai būs 2030. būs jāsasniedz 55% AER gala patēriņā”.

7.lpp. ir norādīti Ministru kabineta 2013.gada 30.aprīļa noteikumi Nr.240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” (turpmāk – 240. noteikumi), tomēr visā dokumentā ir atrodamas dažādas variācijas šo noteikumu saīsinājumam, piemēram, “Noteikumi Nr. 240”, “MKN 240”, “MK noteikumi Nr.240”, “Ministru kabineta noteikumi Nr.240”. Lūdzam vienādot pirmreizēji dokumentā piedāvāto saīsinājumu visā dokumentā tekstā, ņemot vērā, ka tas nemainītu iestāžu viedokļu būtību.

33.lpp. ir minēts, ka jāmaksā regulatora nodevas un kas jau vairākus gadus ieviesusi G komponenti (0.5 eur/MW). Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Elektroenerģijas tirgus likuma 31.1 panta trešo daļu uzraudzības nodevas gada likme ir 0,40 euro par katru uzstādīto kilovatu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma 4.sadaļā aprakstītas Aizsargjoslu likumā noteiktās prasības aizsargjoslām ap vēja elektrostacijām, informatīvā ziņojuma 4.2.apakšsadaļā norādīts, ka Vēja enerģijas asociācija uzskata, ka Aizsargjoslu regulējums ir novecojis un vairs nav objektīvi nepieciešams drošības aizsargjoslu mērķu sasniegšanai un informatīvā ziņojuma 4.8.apakšsadaļā norādīts, ka attiecībā uz aizsargjoslām ap vēja elektrostacijām Ekonomikas ministrija plāno ar grozījumiem Aizsargjoslu likumā tās pilnībā atcelt. Vienlaikus informatīvā ziņojuma 11.sadaļā norādīts un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma 9.punkts paredz uzdevumu Ekonomikas ministrijai līdz 2022.gada 1.jūlijam izstrādāt un izskatīšanai Ministru kabinetā iesniegt priekšlikumus grozījumiem “Aizsargjoslu likumā”, kas paredz atcelt pastāvošo aizsargjoslu ap vēja elektrostacijām.
Ievērojot, ka informatīvajā ziņojumā minētie Aizsargjoslu likuma grozījumi jau ir ietverti Ekonomikas ministrijas sagatavotajā likumprojektā "Grozījumi "Aizsargjoslu likumā"" (VSS-1175), lūdzam ar attiecīgu informāciju papildināt informatīvo ziņojumu.




 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot informatīvā ziņojumā un tam pievienotajā Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā noteikto uzdevumu lomu un ietekmi uz Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna pielikumā “Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtība, par kuru vienojas Eiropas Komisija un Latvija” iekļautā atskaites punkta Nr.21 “Tiesiskā regulējuma stāšanās spēkā, lai nodrošinātu no AER saražotās elektroenerģijas pārvadi uz tīkliem (tostarp mežu un citas valsts zemes izmantošanu vēja enerģijas ražošanai) un veicinātu vēja enerģijas infrastruktūras attīstību” izpildi.

 
Piedāvātā redakcija
-