Atzinums

Projekta ID
25-TA-50
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
07.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projektā norādīts, ka: "Lai nodrošinātu stabilu darbību un investīciju atmaksāšanās laiku, nomas līguma vai apbūves tiesību līguma termiņam jābūt pietiekami ilgam, piemēram, no 10 līdz 20 gadiem, vienlaikus nepārsniedzot Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 6.1 panta pirmajā daļā noteikto termiņu."

Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām informatīvā ziņojuma projektā ietvert skaidrot, kas vērtēs, kā tiks noteikts attiecīgā līguma noslēgšanas termiņš , t.i., kas tiks ņemts vērā (piemēram, kādi kritēriji vai citi aspekti). 

 
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likums "Par autoceļiem"  aizliedz/neparedz valsts autoceļu ceļu zemes nodalījuma joslas izmantošanu inženiertīklu, drošo stāvlaukumu un alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju izvietošanai. Līdz ar to lūdzam sniegt pamatojumu un izvērstu skaidrojumu par protokollēmuma 3.punkta paredzēto rīcību darbībām, kuras ir aizliegtas ar likumu. 

Vēršam uzmanību, ka Finanšu ministrijas ieskatā ar MK protokollēmumu nav risināms Satiksmes ministrijas jautājums par līguma slēgšanu valsts autoceļu nodalījuma joslas izmantošanai drošo stāvlaukumu un alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju izvietošanai pirms tas nav atļauts ar likumu. Vienlaikus, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai ir izvērtēti citi risinājumi.

 
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ievērojot Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.1. un 3.2. apakšpunktā paredzēto, ka inženiertīklu izvietošanu ārpus autoceļa zemes klātnes varēs tikt īstenota, nemaksājot valstij atlīdzību par šo iespēju, kā arī Informatīvajā ziņojumā skaidroto, ka attiecībā uz alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju darbībai, kā arī drošo stāvlaukumu izveidei nepieciešamajiem zemes gabaliem ārpus autoceļu zemes klātnes arī tiks piemēroti līdzīgi principi (skat., informatīvā ziņojuma 2.3.sadaļu), lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu ar izvērtējumu komercdarbības atbalsta kontekstā.

Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 53.punktam: "Piekļuves piešķiršana valsts infrastruktūrai vai dabas resursiem vai īpašu vai ekskluzīvu tiesību piešķiršana bez pienācīgas atlīdzības, kas atbilstu tirgus cenām, var tikt uzskatīta par atteikšanos no valsts ieņēmumiem (kā arī par priekšrocības piešķiršanu)". Analizējot, vai attiecībā uz šo publisko līdzekļu piešķīrumu ir iespējamas izslēgt kādu no Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētajām komercdarbības atbalstu raksturojošajām pazīmēm. Gadījumā, ja pasākumā komercdarbības atbalsta klātbūtni izslēgt nav iespējams, lūdzam Satiksmes ministriju norādīt saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu tiks nodrošināts sniegtā komercdarbības atbalsta saderīgums ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punkts paredz, ka līdz brīdim, kad stāsies spēkā grozījumi normatīvajos aktos par valsts autoceļu ceļu zemes nodalījuma joslas izmantošanu inženiertīklu izvietošanai un drošo stāvlaukumu un alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju izvietošanai, atļaut Satiksmes ministrijai lemt par līgumu slēgšanu par valsts autoceļu ceļu zemes nodalījuma joslas izmantošanu:
3.1. inženiertīklu izvietošanai bez atlīdzības, izvietojot tos ārpus autoceļa zemes klātnes, inženiertīklu valdītājam atjaunojot autoceļa ūdens novadīšanas sistēmu un likvidējot esošo apaugumu, kā arī inženiertīklu valdītājam uzņemoties riskus un izmaksas par inženiertīklu pārvietošanu, ja tas nepieciešams autoceļa pārvaldītājam, un to iespējamu nejaušu bojāšanu (piemēram, autoceļa būvniecības vai uzturēšanas darbu dēļ).
Vēršam uzmanību, ka Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumā (turpmāk - Izšķērdēšanas novēršanas likums) publiskām personām ir noteikts pienākums lietderīgi rīkoties ar finanšu līdzekļiem un mantu, tai skaitā pienākumu mantu atsavināt un nodot īpašumā vai lietošanā citai personai par iespējami augstāku cenu. Ievērojot minēto, lūdzam informatīvā ziņojuma projektā iekļaut pamatojumu šādas rīcības pamatotībai. 
Vēršam uzmanību, ka Izšķērdēšanas novēršanas likumā noteikts, ka publiskas personas mantu aizliegts nodot privātpersonai vai kapitālsabiedrībai bezatlīdzības lietošanā, izņemot likumā paredzētajos gadījumos. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
MK protokollēmuma 3.punkts nosaka, ka līdz brīdim, kad stāsies spēkā grozījumi normatīvajos aktos par valsts autoceļu ceļu zemes nodalījuma joslas izmantošanu inženiertīklu izvietošanai un drošo stāvlaukumu un alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju izvietošanai, atļaut Satiksmes ministrijai lemt par līgumu slēgšanu par valsts autoceļu ceļu zemes nodalījuma joslas izmantošanu drošo stāvlaukumu un alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju izvietošanai.
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai aicinām skaidrot, kāda līguma slēgšana tiek paredzēta un ar ko, ņemot vērā, ka informatīvā ziņojuma projektā norādīts, ka: "Alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju, kā arī ar to saistītās infrastruktūras izvietošanai būtu nepieciešams slēgt apbūves tiesības līgumu, izvēloties apbūves tiesīgo personu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, tostarp Ministru kabineta 2018. gada 19. jūnijā noteikumiem   Nr.97   “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi”, vienlaikus norādot, ka "Nomas līguma nepieciešamība izriet no tā, ka stāvlaukums tiks nodots konkrētam operatoram, kurš atbildēs par tā pārvaldību un uzturēšanu".

Vēršam uzmanību, ka nomas tiesība un apbūves tiesība ir divi dažādi tiesību institūti ar atšķirīgām prasībām konkrēto tiesisko attiecību nodibināšanai un atšķirīgām tiesiskām sekām. Lūdzam sīkāk skaidrot plānoto rīcību ar nomas vai apbūves līgumu slēgšanu. 


 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Tiesiskās skaidrības nodrošināšanai lūdzam skaidrot, uz kāda pamata informatīvā ziņojuma projektā minētie vēja parku attīstītāji veiks valsts autoceļu pārbūvi un tajā veikto ieguldījumu pieņemšanu valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā. Lūdzam ar attiecīgo izvērtējumu papildināt informatīvā ziņojuma projektu.

Vienlaikus, lūdzam skaidrot, vai katrā gadījumā Satiksmes ministrija, kurā vēja parku attīstītāji valsts autoceļa pārbūves rezultātā izdarītos uzlabojumus, kas atzīstami par nepieciešamiem attiecīga autoceļa turpmākai funkcionēšanai, pieņemts, vai tomēr katrā konkrētā gadījumā tiks vērtēta arī to nepieciešamība/ risku izvērtējums.

Papildus lūdzam skraidot vai minētās darbības no vēja parku attīstītāju puses ir izvērtētas arī no Publisko iepirkumu likuma regulējuma aspekta vai arī tās uzskatāms kā ziedojuma (dāvinājuma) saņemšana. 
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Informatīvā ziņojuma projektā norādīts, ka: "Alternatīvo degvielu uzlādes un uzpildes staciju, kā arī ar to saistītās infrastruktūras izvietošanai būtu nepieciešams slēgt apbūves tiesības līgumu, izvēloties apbūves tiesīgo personu atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajām prasībām, tostarp Ministru kabineta   2018. gada 19. jūnijā noteikumiem   Nr.97   “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi”.

Lūdzam precizēt minēto noteikumu numuru, ņemot vērā, ka publiskas personas neapbūvēta zemesgabala apbūves tiesības piešķiršanas kārtību, maksas par apbūves tiesības piešķiršanu noteikšanas metodiku, apbūves tiesības piešķiršanas izņēmumus, kā arī atsevišķus apbūves tiesības piešķiršanas līgumā ietveramos tipveida nosacījumus nosaka Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumi Nr.350 "Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi". 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu tiesisku skaidrību, aicinām informatīvā ziņojuma projekta sākumā atbilstoši normatīvā regulējumā noteiktajam atšifrēt informatīvā ziņojumā minētos subjektus, t.i., atšifrēt, kas  ir  "valsts autoceļu valdītājs"  un "autoceļu pārvaldītājs", kas ir   uzskatāms par  "autoceļu ceļu zemes nodalījuma joslas inženiertīklu valdītāju" un kas par "inženiertīklu pārvaldītāju", vienlaikus norādot, kāda loma ir katram subjektam saistībā ar informatīvā ziņojumā minētā risinājuma realizēšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-