Atzinums

Projekta ID
23-TA-3231
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
15. Projekta iesniedzējs nevar pretendēt uz finanšu instrumenta finansējumu, ja:
Iebildums
Ar projekta 15. un 16.punktu paredzēts papildināt Ministru kabineta 2018.gada 12.jūnija noteikumus Nr.333 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām” nolikums” (turpmāk – Noteikumi Nr.333) ar 15.6. un 15.7.apakšpunktu, paredzot, ka projekta iesniedzējs vai persona, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju, ar tādu prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, nedrīkst būt sodīts par noziedzīgiem nodarījumiem vai pārkāpumiem.
Savukārt ar projekta 18.punktu paredzēts papildināt Noteikumus Nr.333 ar 16.1 punktu, paredzot, ka, lai pārbaudītu, vai projekta iesniedzējs nav atzīts par vainīgu kādā no Noteikumu Nr.333 15.6. un 15.7. apakšpunktā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem Vides investīciju fonds informāciju iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Tāpat norādāms, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu), lai Vides investīciju fonds pārbaudītu, vai projekta iesniedzējs vai persona, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju, atbilst projektā noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā minēto, tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, kā arī, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Vides investīciju fondam ziņas par administratīvajiem pārkāpumiem vai noziedzīgajiem nodarījumiem, precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), papildus norādot attiecīgo nozari regulējošo likumu un Krimināllikuma pantus, par kuros paredzētajiem administratīvajiem pārkāpumiem un noziedzīgajiem nodarījumiem projekta iesniedzējs vai persona, kura ir projekta iesniedzēja valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju, nedrīkst būt sodīta.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
16.1 Lai pārbaudītu, vai projekta iesniedzējs nav atzīts par vainīgu kādā no šo noteikumu 15.6. un 15.7. apakšpunktā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem Vides investīciju fonds informāciju iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas "Sodu reģistrs".
Iebildums
Ar projekta 16.punktu paredzēts papildināt Ministru kabineta 2018.gada 12.jūnija noteikumus Nr.333 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām” nolikums” (turpmāk – Noteikumi Nr.333) ar 15.7.2.apakšpunktu, paredzot, ka projekta iesniedzējs ar tādu kompetentas institūcijas lēmumu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, nedrīkst būt atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darba ņēmējiem (šī deklarācija iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu).
Savukārt ar projekta 18.punktu paredzēts papildināt Noteikumus Nr.333 ar 16.1 punktu, paredzot, ka, lai pārbaudītu, vai projekta iesniedzējs nav atzīts par vainīgu kādā no Noteikumu Nr.333 15.6. un 15.7. apakšpunktā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem Vides investīciju fonds informāciju iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs”.
Norādām, ka projekta 16.punktā (Noteikumu Nr.333 15.7.2.apakšpunkts) ietvertais nosacījums ir identisks nosacījumam, kāds ir ietverts Publisko iepirkumu likuma 42.panta otrās daļas sestā punkta b) apakšpunktā. Līdz ar to ir pamats uzskatīt, ka arī minētais nosacījums tiek interpretēts un piemērots tāpat kā attiecīgais regulējums publisko iepirkumu jomā, proti, saskaņā ar Publisko iepirkumu likuma regulējumu izslēgšanas iemesls piemērojams tikai tajā gadījumā, ja nolēmumā, ar kuru piegādātājs sodīts par personas nodarbināšanu bez rakstveidā noslēgta darba līguma (Darba likuma 158.pants) un nolēmumā, ar kuru piegādātājs sodīts par termiņā neiesniegtu informatīvo deklarāciju (Likuma “Par nodokļiem un nodevām” 142.panta otrā daļa), ietvertie pārkāpumi ir konstatēti saistībā ar vienu un to pašu nodarbināto personu [1].
Vēršam uzmanību, ka Sodu reģistra likuma 12.pantā ir noteiktas ziņas, kas tiek iekļautas Sodu reģistrā par administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu. Norādām, ka Sodu reģistrā nav pieejama informācija, vai persona sodīta attiecībā uz vieniem un tiem pašiem nodarbinātajiem.
Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs tikai tehniski nodrošina datu atlasi no Sodu reģistrā pieejamās informācijas, kas var būt par pamatu, lai tālāk jau Vides investīciju fonds lemtu ir vai nav iestājušies projektā noteiktie izslēgšanas nosacījumi. Līdz ar to Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs var sniegt tikai tā rīcībā esošu informāciju, proti, informāciju par to, vai persona ir sodīta par attiecīgajiem pārkāpumiem attiecīgajā periodā. Savukārt Vides investīciju fonds, saņemot šādu informāciju, veic tālāko izvērtējumu par atbilstību, proti, vai pārkāpumi ir konstatēti saistībā ar vienu un to pašu nodarbināto personu, nepieciešamības gadījumā pieprasot attiecīgi informāciju no iestādēm (šajā gadījumā no Valsts darba inspekcijas un Valsts ieņēmumu dienesta), kas veikušas administratīvā pārkāpuma procesu.
Līdz ar to:
1) projekts ir papildināms, paredzot, kā notiks informācijas, kas nav iekļauta Iekšlietu ministrijas Informācijas centra pārziņā esošajā valsts informācijas sistēmā “Sodu reģistrs”, iegūšana, lai Vides investīciju fonds varētu izvērtēt, vai nav iestājušies Noteikumu Nr.333 15.7.2.apakšpunktā noteiktie izslēgšanas nosacījumi, vai;
2) projekta 16.punktā iekļautais Noteikumu Nr.333 15.7.2.apakšpunkts precizējams vai sadalāms divos apakšpunktos.


[1] https://tapportals.mk.gov.lv/annotation/fa46f2a5-613b-45c2-be0f-584325240f51
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
48. Ja nepieciešams, Vides investīciju fonds pieprasa Iekšlietu ministrijas Informācijas centram informāciju, lai novērtētu projektu iesniedzēju atbilstību šo noteikumu 16.2. un 16.3. apakšpunktā minētajām prasībām.
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar projekta 17.punktu paredzēts svītrot Ministru kabineta 2018.gada 12.jūnija noteikumu Nr.333 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām” nolikums” 16.punktu, papildināt projektu ar papildus grozījumu Ministru kabineta 2018.gada 12.jūnija noteikumos Nr.333 “Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa “Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām” nolikums”, svītrojot arī 48.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
15.6.4. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija vai proliferācijas finansēšana, terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam aktu veikšanai;
Priekšlikums
Ņemot vērā Krimināllikuma 79.4 panta nosaukumā norādīto, aizstāt projekta 15.punktā ietvertajā Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumu Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" 15.6.4.apakšpunktā vārdus “un apmācīšanās terorismam aktu veikšanai” ar vārdiem “un apmācīšanās terorismam”.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
15.6.4. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija vai proliferācijas finansēšana, terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam aktu veikšanai;
Priekšlikums
Ņemot vērā Krimināllikuma 79.6 panta nosaukumā norādīto, papildināt projekta 15.punktā ietverto Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumu Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" 15.6.4.apakšpunktu pirms vārdiem "aicinājums uz terorismu" ar vārdiem "terorisma attaisnošana".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
15.6.4. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācija vai proliferācijas finansēšana, terorisms, terorisma finansēšana, aicinājums uz terorismu, terorisma draudi vai personas vervēšana, apmācīšana un apmācīšanās terorismam aktu veikšanai;
Priekšlikums
Ņemot vērā Krimināllikuma 195.panta nosaukumā norādīto, aizstāt projekta 15.punktā ietvertajā Ministru kabineta 2018. gada 12. jūnija noteikumu Nr. 333 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ar viedajām pilsētvides tehnoloģijām" nolikums" 15.6.4.apakšpunktā vārdus "legalizācija vai proliferācijas finansēšana" ar vārdu "legalizēšana".
Piedāvātā redakcija
-