Atzinums

Projekta ID
22-TA-617
Atzinuma sniedzējs
Pārresoru koordinācijas centrs
Atzinums iesniegts
12.04.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma IV. nodaļā noteikto, lūdzam likumprojektā un anotācijā vārdus “Pārresoru koordinācijas centrs” aizstāt ar vārdiem “valsts kapitālsabiedrību un valsts kapitāla daļu pārvaldības koordinācijas institūcija”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt nepieciešamību likumprojektā atsevišķi izdalīt 11. panta sestās daļas otro un trešo punktu, jo abi punkti attiecas uz tādas kapitālsabiedrības ziedojuma (dāvinājuma) darījumiem, kurā vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus. Tāpat lūdzam precizēt 11. panta sestās daļas otro punktu, svītrojot vārdus “valsts kontrolētās”, jo meitas sabiedrība nav valsts kontrolētā kapitālsabiedrība.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekts paredz, ka turpmāk kapitālsabiedrība ziedojumu saskaņo ne tikai ar  valsts kapitāla daļu turētāju, kā tas bija noteikts līdz šim, bet arī ar attiecīgo ministru. Anotācijā ir norādīts, ka  ministru iesaiste kapitālsabiedrības dāvinājuma (ziedojuma) darījuma vērtēšanas procesā ļaus izvērtēt konkrēto kapitālsabiedrību dāvinājumu (ziedojumu) darījumu aktualitāti, lietderību un nepieciešamību. PKC norāda, ka anotācijas 1.3. sadaļā nav norādīts, ka līdzšinējos kapitālsabiedrību ziedošanas darījumos bija konstatētas problēmas saistībā ar ziedojumu aktualitāti, lietderību un nepieciešamību. Ministrs ir atbildīgs par savas pārstāvētās nozares un valdības politikas veidošanu, kā arī tās īstenošanu un koordinēšanu atbilstoši kompetencei. Ministrs vada ministrijas darbu, nosaka nozares prioritātes un pieņem stratēģiskus lēmumus, kuru pieņemšanas procesā būtiska ir politiskā izšķiršanās.  Anotācijā nav paskaidrots, kā tieši politiskās amatpersonas - ministra, kuram pakļautās ministrijas turējumā ir attiecīgā kapitālsabiedrība, saskaņojums papildu valsts sekretāra kā kapitāla daļu turētāja pārstāvja piekrišanai uzlabos dāvināšanas (ziedošanas) darījumu vērtēšanas procesu. PKC norāda, ka šobrīd kapitālsabiedrības dāvinājumus (ziedojumus) veic Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 10. panta otrās daļas 1. punktā norādītajām jomām (saskaņā ar līdzšinējo praksi pārsvarā ziedojumi tiek veikti jomai, kuras politikas veidošana un īstenošana nav kapitāla daļu turētājas ministrijas kompetencē), tāpat kapitālsabiedrībai jābūt izstrādātai kapitālsabiedrības ziedošanas (dāvināšanas) politikai un ziedošanas (dāvināšanas) kārtībai saskaņā ar kuru ziedojums (dāvinājums) ir jāveic, kā arī kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā tiek ieplānots noteikts apjoms finanšu līdzekļu, kas paredzēti dāvinājumiem (ziedojumiem) konkrētās jomās. Ņemot vērā minēto, PKC uztur iepriekš izteikto iebildumu par kapitālsabiedrības stratēģijā plānoto ziedojumu saskaņošanas nepieciešamību ar finanšu ministru, kā arī aicina papildināt anotāciju, pamatojot ministra iesaistīšanu ziedojuma saskaņošanas procesā.
 
Piedāvātā redakcija
-