Atzinums

Projekta ID
22-TA-2520
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
23.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam visā MK noteikumu tekstā un anotācijā precizēt pasākuma numuru atbilstoši aktuālajam ES kohēzijas politikas programmas Latvijai 2021. - 2027.gadam papildinājumam, t.i.,1.2.3.2.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka š.g. 9.martā Eiropas Komisija apstiprināja grozījumus Komisijas regulā Nr.651/2014. Plānots, ka Regula ar grozījumiem tiks oficiāli pieņemta tuvāko nedēļu laikā pēc teksta tulkošanas visās ES oficiālajās valodās. Pēc tam grozījumi stāsies spēkā nākamajā dienā pēc tā publicēšanas Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. Attiecīgi lūdzam jau tagad pārskatīt un precizēt nosacījumus, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014 grozījumiem, t.sk., tās 21.panta, tādējādi nodrošinot atbilstību komercdarbības atbalsta regulējumam.
Informācija pieejama:  https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_1523.


Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam MK noteikumu projektā norādīt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027.gadam un 1.2.3. SAM rādītāju metodoloģijas aprakstā paredzētos 1.2.3.2. pasākuma iznākuma un rezultāta rādītājus un to sasniedzamās vērtības. Vēršam uzmanību, ka finanšu instrumentu kopīgajos MK noteikumos tiek norādīti kopējie 1.2.3. SAM sasniedzamie rādītāji, nevis dalījumā pa pasākumiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Izvērtējot precizēto noteikumu projektu un izziņā sniegto viedokli, uzturam š.g. 13.februārī izteikto iebildumu un lūdzam paredzēt, ka finanšu starpnieki un gala saņēmēji tiks izvērtēti, ievērojot Finanšu regulā noteiktos izslēgšanas nosacījumus.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu 2.4. un 2.5.apakšpunkta nav skaidrs, kurš brīdis tiks uzskatīts par juridiski saistošu, kad atbalsta saņēmējam radīsies likumīgas tiesības saņemt komercdarbības atbalstu (piem., lēmums par ieguldījuma piešķiršanu). Skaidrojam, ka atbalsta piešķiršanas brīža identificēšana ir būtisks priekšnosacījums korektai interpretācijai par datumu, kurā uzskatāms, ka saskaņā ar Komisijas regulu Nr.651/2014, atbalsts piešķirts tā saņēmējam. Lūdzam atbilstoši precizēt vienu no augstāk minētajiem noteikumu projekta apakšpunktiem. Vienlaikus vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 16.punktā ir minēts lēmums par Atbalsta piešķiršanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Nepiekrītam skaidrojumam par terminiem izziņas 6.punktā, MK noteikumu atbalstam jābūt skaidri noteiktam, lai tas būtu saprotams arī no potenciālo gala saņēmēju puses.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam noteikumu projektā norādīt šī pasākuma kopējo plānoto finansējumu ar elastības finansējumu un kopējo pieejamo finansējumu bez elastības finansējuma, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam finanšu instrumentu kopīgajos īstenošanas noteikumos pasākumu finansējums tiek norādīts tikai pielikumā, pie tam netiek atspoguļots pasākuma pieejamais finansējums bez elastības finansējuma. Attiecīgi lūdzam precizēt arī informāciju anotācijā. Papildus lūdzam papildināt noteikumu projektu ar punktu: "Atbildīgā iestāde pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskatu var ierosināt palielināt pasākumam pieejamo kopējo finansējumu līdz šo noteikumu x. punktā minētajam plānotajam kopējam finansējuma apmēram."
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu labot atsauci uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta atbilstošo punktu, patlaban ir norādīta atsauce uz attālo reģionu definīciju.  
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu redakcionālo precizēt. No pašreizējās redakcijas nav skaidrs, kas notiks, ja 2 fondos būs īstenots nosacījums, bet 1 - nebūs. Naudu novirzīs arī no tiem fondiem, kuri būs sasnieguši mērķi?
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt punktu, skaidri norādot, ka nepieciešams ieguldīt līdzekļus pētniecībā un attīstībā, kā arī lūdzam skaidrot, vai ir kāds noteikts apjoms, cik daudz jāiegulda. Pašreizējā redakcija prasību padara formālu, kā arī nav skaidrs, kurš nodrošinās šī punkta nosacījuma izpildes uzraudzību. Nav izprotama arī norāde uz saimnieciskās darbības izdevumiem kā atskaites mehānismu līdzekļu ieguldīšanai: atbalsts netiek sniegts, pamatojoties uz galasaņēmēja iesniegtiem čekiem/izdevumiem. Piešķirtais atbalsts nav atkarīgs no izdevumiem par konkrētām precēm vai pakalpojumiem un šāda punkta redakcija rada pienākumu uzskaitīt/pārbaudīt čekus/izdevumus apliecinošus dokumentus kā arī to, vai konkrētie izdevumi ir kapitalizējami - tas rada nesamērīgu administratīvo slogu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Uzturam iebildumu - lūdzam ņemt vērā Finanšu ministrijas komentāru par publisko iepirkumu regulējuma ievērošanu pie MK noteikumu projekta "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi", 22-TA-2912 (Finanšu ministrijas 2023.gada 9.februāra atzinuma 11.iebildums). Vēršam uzmanību, ka Altum nacionāli ir jāievēro publiskā iepirkuma regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 16.punktu, ka finanšu starpnieki paraksta apliecinājumu par interešu konflikta neesamību atbilstoši Finanšu regulas 61.pantam.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu veikt redakcionālo precizējumu, ņemot vērā, ka arī anotācijā norādīts, ka nepietiekamo finansējumu iespējkapitāla jomā jau pierāda ex ante novērtējums, līdz ar to galasaņēmējam nav jāpierāda, ka nav atrasts komerciālais finansējums.
Piedāvātā redakcija
18. Finanšu starpnieki Ieguldījumus šo noteikumu ietvaros sniedz atbilstoši to Ieguldījumu stratēģijām ekonomiski dzīvotspējīgiem Gala saņēmējiem un lēmumus par Ieguldījumu veikšanu pieņem saskaņā ar nozares labo praksi un šo noteikumu nosacījumiem.
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz MK noteikumu projekta 25.2. un 35.punktu norādām, ka investīcijas ārpus Latvijas 50% apmērā neveicina ieguldījumu Latvijas tautsaimniecības attīstībā. Lūdzam pamatot šādu investīciju lietderību un atdevi uz Latvijas IKP pieaugumu. Vienlaikus rosinām šo nosacījumu - par atļautiem ieguldījumiem ārpus Latvijas 50% apmērā - svītrot no MK noteikumu projekta 25.2. un 35.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
No šobrīd piedāvātās redakcijas joprojām nav skaidrs, kādos citos gala saņēmējos var paredzēt sēklas naudas ieguldījumus. Lūdzam atbilstoši precizēt 26.punktu. Papildus lūdzam anotācijā skaidrot, kas ir domāts ar citiem gala saņēmējiem.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Iebildums
Attiecībā uz MK noteikumu projekta 30.punktu lūdzam ņemt vērā ES fondu atbalsta attiecināmības periodu līdz 2029.gada 31.decembrim.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt šī punkta redakciju,  ievērojot Komisijas regulas Nr.651/2014 pārejas noteikumos (58.panta 4.punkts) noteikto,
ka publiskā finansējuma saistības atbalstāmajam privātā kapitāla ieguldījumu fondam ir jābūt veiktām uz šāda līguma pamata 6 mēnešu laikā no Komisijas regulas Nr.651/2014 spēkā esamības termiņa beigām.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Iebildums
Skaidrojam, ka nav kortekti norādīt, ka ieguldījums ir brīvs no valsts atbalsta, jo arī tādiem izaugsmes fondiem, kam būs nepieciešama privāto ieguldītāju līdzdalība vismaz 50 % apmērā fondu līmenī pēc pari-passu principa, un to mērķis būs ieguldījumi biržas sarakstā nekotētiem MVU, jāīsteno saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 21. pantā izklāstītajiem atbilstības kritērijiem un nosacījumiem, attiecīgi ir secināms, ka šāds atbalsts kvalificējas kā valsts atbalsts un ir jāievēro nosacījumi, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014. Lūdzam pārskatīt un atbilstoši precizēt šī punkta redakciju, ka ieguldījumi jāīsteno saskaņā ar Komisijas regulas Nr.651/2014 21. pantā izklāstītajiem atbilstības kritērijiem un nosacījumiem. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 37.punktu, ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr. 651/2014 5. pantā ir noteikta atbalsta pārredzamības nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka kumulācijas gadījumā ir jāievēro ne tikai šo noteikumu 40.punktā minētie nosacījumi, bet arī šo noteikumu 39.punktā noteiktais kumulācijas aizliegums, lūdzam papildināt šo punktu ar atsauci uz šo noteikumu 39.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt šo normu, lai būtu skaidrs scenārijs par gadījumiem, ja citas valsts atbalsta programmas ietvaros attiecināmās izmaksas tiek segtas no cita publiskā finansējuma, t.i., piem., no valsts budžeta finansējuma, ne tikai no Eiropas Savienības fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam šo punktu precizēt, ņemot vērā, ka atgūšanas nosacījumi ir noteikti Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļā.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu redakcionāli precizēt, nav precīzi formulēta doma. 
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzam anotācijā sniegt pēc iespējas kvantitatīvu novērtējumu par investīcijas efektivitāti, plānoto ietekmi uz attīstības plānošanas dokumentos noteikto mērķu sasniegšanu, informāciju par atdevi un ietekmi uz ekonomikas transformāciju, kā arī potenciālo ietekmi uz IKP.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti lūdzam anotācijā iekļaut pamatojumu ieguldījumu veikšanai ārpus Latvijas, t.i., MK noteikumu projekta 25. un 35.punkts, iekļaujot arī pamatojumu, kāpēc tiek noteikts konkrētais procentuālais ierobežojums.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotācijā precizēt informāciju par pasākuma ietvaros sasniedzamajiem rādītājiem, sasniedzamo rādītāju nosaukumus un sasniedzamās vērtības norādot atbilstoši ES kohēzijas politikas programmai Latvijai 2021.-2027.gadam un 1.2.3. SAM rādītāju metodoloģijas aprakstam, t.sk., norādot rādītāju identifikācijas kodus, lai nepieciešamības gadījumā tie būtu viegli identificējami.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iepriekšizteikto iebildumu ar lūgumu papildināt anotāciju un noteikumu projektu ar normām par publicitātes prasībām. Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi paredz publicitātes prasību ievērošanu finansējuma saņēmējam, bet neparedz tādas  finanšu starpniekiem vai gala saņēmējam, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, vai un kā šādas prasības tiks nodrošinātas finanšu starpnieku un gala saņēmēju līmenī. Vienlaikus aicinām izvērtēt nepieciešamību noteikt atbilstošas normas noteikumu projektā.
 
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam iebildumu, ņemot vērā, ka izziņā norādīts, ka sniegts skaidrojums anotācijā, bet šādu informāciju anotācijā neatrodam, un atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, kā tiks nodrošināts, ka gala saņēmēja līmenī ir ievērotas normas Finanšu regulas 61.panta izpratnē, nodrošinot, ka nav interešu konflikts.
 
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Uzturam FM iebildumu, kas ietverts izziņas 87.punktā, ņemot vērā, ka nav sniegts skaidrojums anotācijā par noteikumu projekta 28.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzu veikt redakcionālus precizējumus tekstā:
1) iekļauts teikums "Noteikumu projekts paredz, ka izveidotos iespējkapitāla fondus pārvaldīs sabiedrības Altum atklātā, nediskriminējošā atlases procedūrā." Pārvaldīšana nevar notikt atklātā, nediskriminējošā atlases procedūrā;
2) fondu salīdzinājuma tabulā iekļauta atsauce uz neesošu regulu. 
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam precizēt 3. sadaļas 6. punktu, jo tajā norādītais finansējums ir pasākuma kopējais plānotais finansējums ar elastības finansējumu, nevis pieejamais finansējums.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Atbilstoši izteiktajiem iebildumiem, lūdzam precizēt anotācijas 5.4.tabulā veikto noteikumu projekta punktu atbilstības izvērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
33.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Ievērojot EM sniegto skaidrojumu izziņas 81.punktā, ka nacionāli tiek noteikti stingrāki nosacījumi (reģistrācijas fakts), ņemot vērā sarežģītību identificēt pirmā komerciāli nozīmīgā darījuma veikšanas brīdi, lūdzam precizēt anotācijas V sadaļu attiecībā uz noteikumu projekta 23.punkta izvērtējumu, ka tas paredz stingrākas prasības.
Piedāvātā redakcija
-
34.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Iebildums
Atkārtoti lūdzam pievienot anotācijas pielikumu, kurā izvērtēta programmas ietekme, riski un sagaidāmie zaudējumi, finansiālais rezultāts un programmas īstenošanas izmaksu noteikšanas principi, piemēram, atbilstība segtajam riskam, kredītriskam, izsniegšanas un ilgtermiņa darbības izdevumi, kā arī iekļauta informācija par zaudējumu segšanu, kas pārsniedz pirmo zaudējumu noteikto robežu, no piesaistītiem finanšu resursiem, kā arī pamatojumu par vadības izmaksas izmaiņām finanšu instrumentu griezumā, lai ievērotu Attīstības finanšu institūcijas likuma 5.panta otrās daļas 1.punktā un 12.panta trešajā un ceturtajā daļā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām EM izteikt MK noteikumu nosaukumu pēc analoga MK noteikumu 2014. - 2020.gada perioda nosaukumam (Noteikumi par sēklas kapitāla, sākuma kapitāla un izaugsmes kapitāla fondiem saimnieciskās darbības veicēju izveides, attīstības un konkurētspējas veicināšanai), jo pēc būtības šie noteikumi nav uzskatāmi par ES fondu SAM pasākuma īstenošanas noteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam dzēst MK noteikumu projekta 1.4.apakšpunktu, jo MK noteikumu saturā nav noteiktas atbalstāmās darbības. Šāds apakšpunkts nav nepieciešams, jo tam nav juridiskā sloga, ja tādas darbības MK noteikumu saturā netiek paredzētas.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Šāda redakcija ārkārtīgi sašaurina atbalsta saņēmēju loku, prasības būtu pārrunājamas ar finanšu starpniekiem, balstoties uz viņu pieredzi un zināšanām par situāciju tirgū.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu veikt precizējumu, lai būtu skaidrāk saprotams, uz kādu līgumu ir atsauce.  
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Punkts par sabiedrības Altum pienākumiem iekļauts sadaļā par prasībām finanšu starpniekiem. Pārskatāmības labad aicinām pārvietot punktu uz vispārīgo jautājumu sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
40.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzu vērtēt punkta redakciju, jo patlaban iekļautās prasības ļauj galasaņēmējam pārcelt darbību uz citu ES dalībvalstu uzreiz pēc ieguldījuma piešķiršanas. 
Piedāvātā redakcija
-
41.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļas 1., 1.1., 3., 3.1., 5. un 5.1.punktā norādītā finansējuma apmēru, ievērojot, ka 1., 1.1.punktā jānorāda ERAF finansējuma daļa, kas ir 85%, savukārt 3., 3.1., 5. un 5.1.punktā jāatspoguļo valsts budžeta finansējuma daļa, kas ir 15%. Vienlaikus lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā "Cita informācija" norādīt ministriju, kura lūgs pārdalīt nepieciešamo finansējumu no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".  
Piedāvātā redakcija
-