Projekta ID
23-TA-1941Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
25.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
Plāna projektā "Rīgas metropoles areāla ilgtspējīga integrēta sabiedriskā transporta plāns 2024. līdz 2030. gadam" (60.-61.lpp.) ir ietverta šāda informācija: "Nepieciešams izvērtēt iespēju iesaistīt sabiedrības un uzņēmēju pārstāvjus transporta tīkla plānošanā, veicinot ilgtspējīga transporta tīklojuma attīstību, tostarp, piemēram, pārskatot darbaspēka nodokļu atvieglojumus (pārskatot transporta kompensācijas maksimālo apmēru, kas netiek aplikts ar darbaspēka nodokļiem), kā arī - sadarbībā ar uzņēmējiem izvērtēt iespēju izveidot, pielāgot vai apvienot sabiedriskā transporta maršrutus, lai uzņēmumiem nebūtu vajadzība pašiem organizēt transportu par iespējami augstākām izmaksām. Tādējādi tiktu mazinātas arī valsts/pašvaldību dotācijas proporcija transporta tīkla integrācija un nodrošināšanai.".
Informējam, ka, lai palielinātu darbaspēka pieejamību un veicinātu darba ņēmēju mobilitāti, Finanšu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (Nr. 742/Lp14), kas paredz paplašināt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 8. panta piecpadsmitajā daļā noteikto algas nodokļa (iedzīvotāju ienākuma nodokļa) atvieglojumu maksājumiem, ko darba devējs veic atbilstoši noslēgtajiem koplīgumiem par darbinieka ēdināšanas un ārstniecības izdevumiem – tas turpmāk tiks attiecināts arī uz darba devēja apmaksātajiem darbinieka pārcelšanās, izmitināšanas un transporta izdevumiem. Atvieglojuma apmērs tiks noteikts kopējā limita veidā uz visiem darbiniekiem (reizinot vidējo darbinieku skaitu ar 700 euro). Minētais likumprojekts tiek virzīts 2025. gada valsts budžeta pavadošo likumprojektu paketē.
Tādējādi jau šobrīd ir pārskatīti darbaspēka nodokļu atvieglojumi, kā rezultātā tiek paredzēts atbrīvot no algas nodokļa (iedzīvotāju ienākuma nodokļa) darba koplīgumā noteiktos darba devēja apmaksātos darbinieka transporta izdevumus, ja darba devējs izpilda likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktos nosacījumus. Turklāt, ņemot vērā Valsts kontroles likumības/lietderības revīzijas ziņojumā "Vai nodokļu atlaides un atvieglojumi sasniedz tiem noteiktos mērķus?" minēto, Finanšu ministrijas ieskatā, lai lemtu par nodokļu atvieglojumu paplašināšanu, vispirms ir jāveic esošo nodokļu atvieglojumu izvērtējums un to pārskatīšana vai paplašināšana ir iespējama pēc datos balstītas un objektīvas to lietderības un efektivitātes analīzes. Tāpat jebkuras izmaiņas nodokļu politikā ir jāskata kompleksi ar valdības noteiktajām prioritātēm un ir diskutējamas kontekstā ar turpmāko gadu budžeta iespēju un fiskālās ietekmes izvērtējumu, kā arī vērtējamas kopsakarā ar citiem nodokļu atvieglojumiem un kopējo ekonomisko situāciju valstī.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija iebilst pret Plāna projektā paredzēto uzdevumu pārskatīt darbaspēka nodokļu atvieglojumus, tādējādi lūdzam no Plāna projekta (60.lpp.) svītrot vārdus "tostarp, piemēram, pārskatot darbaspēka nodokļu atvieglojumus (pārskatot transporta kompensācijas maksimālo apmēru, kas netiek aplikts ar darbaspēka nodokļiem)".
Informējam, ka, lai palielinātu darbaspēka pieejamību un veicinātu darba ņēmēju mobilitāti, Finanšu ministrija ir izstrādājusi likumprojektu "Grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"" (Nr. 742/Lp14), kas paredz paplašināt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 8. panta piecpadsmitajā daļā noteikto algas nodokļa (iedzīvotāju ienākuma nodokļa) atvieglojumu maksājumiem, ko darba devējs veic atbilstoši noslēgtajiem koplīgumiem par darbinieka ēdināšanas un ārstniecības izdevumiem – tas turpmāk tiks attiecināts arī uz darba devēja apmaksātajiem darbinieka pārcelšanās, izmitināšanas un transporta izdevumiem. Atvieglojuma apmērs tiks noteikts kopējā limita veidā uz visiem darbiniekiem (reizinot vidējo darbinieku skaitu ar 700 euro). Minētais likumprojekts tiek virzīts 2025. gada valsts budžeta pavadošo likumprojektu paketē.
Tādējādi jau šobrīd ir pārskatīti darbaspēka nodokļu atvieglojumi, kā rezultātā tiek paredzēts atbrīvot no algas nodokļa (iedzīvotāju ienākuma nodokļa) darba koplīgumā noteiktos darba devēja apmaksātos darbinieka transporta izdevumus, ja darba devējs izpilda likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" noteiktos nosacījumus. Turklāt, ņemot vērā Valsts kontroles likumības/lietderības revīzijas ziņojumā "Vai nodokļu atlaides un atvieglojumi sasniedz tiem noteiktos mērķus?" minēto, Finanšu ministrijas ieskatā, lai lemtu par nodokļu atvieglojumu paplašināšanu, vispirms ir jāveic esošo nodokļu atvieglojumu izvērtējums un to pārskatīšana vai paplašināšana ir iespējama pēc datos balstītas un objektīvas to lietderības un efektivitātes analīzes. Tāpat jebkuras izmaiņas nodokļu politikā ir jāskata kompleksi ar valdības noteiktajām prioritātēm un ir diskutējamas kontekstā ar turpmāko gadu budžeta iespēju un fiskālās ietekmes izvērtējumu, kā arī vērtējamas kopsakarā ar citiem nodokļu atvieglojumiem un kopējo ekonomisko situāciju valstī.
Ņemot vērā minēto, Finanšu ministrija iebilst pret Plāna projektā paredzēto uzdevumu pārskatīt darbaspēka nodokļu atvieglojumus, tādējādi lūdzam no Plāna projekta (60.lpp.) svītrot vārdus "tostarp, piemēram, pārskatot darbaspēka nodokļu atvieglojumus (pārskatot transporta kompensācijas maksimālo apmēru, kas netiek aplikts ar darbaspēka nodokļiem)".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Ievērojot MP rezolūcijā Nr.24-MPI-17 noteikto, lūdzam plāna projekta sadaļās “1.4.4. Dzelzceļa infrastruktūra (1 435 mm)” un “2.2.4.2. 1435mm dzelzceļa sabiedriskais transports” skaidri norādīt, ka Rail Baltica projekta īstenošana veicama atbilstoši pieejamam finansējumam un Ministru kabineta pieņemtajiem lēmumiem par Rail Baltica projekta kārtu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Ievērojot, ka Ministru kabineta rīkojuma projekts par plāna atbalstīšanu sākotnēji Valsts kancelejā tika iesniegts 23.04.2024., kā arī to, ka likumprojekts “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” ir atbalstīts Ministru kabineta 14.10.2024. sēdē un iesniegts izskatīšanai Saeimā, lūdzam precizēt Ministru kabineta rīkojuma projekta 3.punktu (lūdzam skatīt piedāvāto redakciju).
Piedāvātā redakcija
3. Atbildīgajām un līdzatbildīgajām institūcijām plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2024. un 2025. gadā nodrošināt no šim nolūkam piešķirtajiem līdzekļiem. Jautājumu par papildus nepieciešamo finansējumu plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2026. gadā un turpmākajos gados izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta par valsts budžetu kārtējam gadam un vidēja termiņa budžeta ietvaru sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Ja valsts budžeta likumprojekta sagatavošanas procesā papildu līdzekļi plānā paredzēto pasākumu īstenošanai netiek piešķirti vai tiek piešķirti daļēji, attiecīgajām par plāna pasākumu ieviešanu atbildīgajām institūcijām nodrošināt, ka tiek īstenoti tie plānā paredzētie pasākumi, kuriem valsts budžeta līdzekļu finansējums ir pietiekams.