Atzinums

Projekta ID
23-TA-1066
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 47. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.6 punktā veiktās izmaiņas paredz, ka Valsts vides dienests informē atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku, ja iesniegumā norādītās atkritumu apsaimniekošanas darbības neatbilst normatīvo aktu prasībām atkritumu apsaimniekošanas jomā, proti, neparedz, ka tiek pieņemts lēmums nereģistrēt atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku. Projekta 49. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.8 punkta ievaddaļā veiktās izmaiņas paredz, ka piecu darbdienu laikā pēc atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas vai par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas atcelšanas Valsts vides dienests atkritumu tirgotāju un atkritumu apsaimniekošanas starpnieku sarakstā Valsts vides dienesta tīmekļa vietnē norāda normā paredzēto informāciju, proti, netiek minēts, ka informāciju norāda piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas. Projekta 50. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.9 punktā veiktās izmaiņas paredz, ka, ja Valsts vides dienests noteikumu Nr. 703 minētajā termiņā neinformē atkritumu tirgotāju vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieku par reģistrēšanu vai minētā iesnieguma pieņemšanu, uzskatāms, ka reģistrācija ir veikta, piemērojot Brīvas pakalpojumu sniegšanas likumā minēto noklusējumu, proti, netiek paredzēts, ka reģistrācija ir veikta, ja ir pieņemts attiecīgs lēmums. Projekta 55. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.14 punkta pirmajā teikumā veiktās izmaiņas paredz svītrot vārdu "lēmumu" pirms vārdiem "par atteikumu izdarīt grozījumus atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekotāja starpnieka reģistrētajā informācijā". Anotācijā par minētajām izmaiņām ir norādīts, ka projektā ietvertajā noteikumu Nr. 703 "37.5, 37.6, 37.8, 37.87., 37.11, 37.14 punktā tiek veikti redakcionāli precizējumi, lai mazinātu administratīvo slogu valsts pārvaldē un atvieglotu operatoram iesniegt iesniegumu. Atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas  starpnieka reģistrācijas ir vienkāršotas, t.i., tie nav administratīvie akti, bet gan informācijas reģistrācija. Darbības reģistrācija ir uzskatāma par iestādes faktisko rīcību. Ar faktisko rīcību personai netiek ne piešķirtas tiesības, ne uzlikts pienākums, taču personas tiesības tiek ietekmētas faktiski – reģistrācijas neesamība nozīmē, ka personas darbība, ja tā veiks paredzēto darbību bez reģistrācijas, tiks atzīta par neatbilstošu, un var iestāties normatīvajos aktos noteiktās saistības, kuru rezultātā personas tiesības var tikt ietekmētas arī izdodot administratīvu aktu. Vienlaikus pati reģistrācija vai nereģistrācija atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrā personai nerada nekāda veida tiesiskās sekas, tādēļ tā nav uzskatāma par administratīvo aktu. Administratīvā procesa likuma 91. panta ceturtajā daļā noteikts, ka privātpersona iestādes faktisko rīcību var apstrīdēt un pārsūdzēt tāpat kā administratīvo aktu. Tāpēc norādām, ka, ja atkritumu tirgotājus un atkritumu apsaimniekošanas starpniekus reģistrētu Valsts vides dienesta informācijas sistēmā, tas ļautu apstrādāt un izdot vairāk reģistrācijas, nekā sagatavojot lēmumu par tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju. Paredzēts, ka Valsts vides dienests reģistrē atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju reģistrā vai pieņem lēmumu atcelt reģistrāciju. Savukārt 37.14 punktā, ja tiek izdots negatīvs akts, tas tiek izdots lēmuma veidā." Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.1 panta pirmās daļas pirmais teikums paredz, ka atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks pirms attiecīgo darbību uzsākšanas reģistrējas Valsts vides dienestā. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.1 panta sestā daļa noteic, ka atkritumu tirgotājs un atkritumu apsaimniekošanas starpnieks nav tiesīgs veikt atkritumu tirdzniecības vai atkritumu apsaimniekošanas starpniecības darbības, ja tam nav spēkā esoša finanšu nodrošinājuma. Atkritumu tirgotājs un atkritumu apsaimniekošanas starpnieks uztur spēkā finanšu nodrošinājumu visu laiku, kamēr tas ir reģistrējies Valsts vides dienestā. Ja šajā laikā atkritumu tirgotājam vai atkritumu apsaimniekošanas starpniekam nav spēkā esoša finanšu nodrošinājuma, atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijas darbība tiek apturēta līdz finanšu nodrošinājuma iesniegšanai Valsts vides dienestam. Savukārt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.1 panta desmitā daļa paredz, ka, ja atkritumu tirgotājs vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieks triju mēnešu laikā pēc finanšu nodrošinājuma termiņa beigām nav iesniedzis minētā panta piektajā daļā noteikto finanšu nodrošinājumu, Valsts vides dienests atceļ atkritumu tirdzniecības vai atkritumu apsaimniekošanas starpniecības reģistrāciju. No minētā izriet, ka atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrācijai ir tiesiskas sekas, tādējādi tā nav faktiskā rīcība Administratīvā procesa likuma izpratnē. Attiecīgi secināms, ka atkritumu tirgotāja un atkritumu apsaimniekotāja starpnieka reģistrācija un reģistrēto ziņu grozīšana notiek administratīvā procesa ietvaros un tā rezultātā tiek izdots administratīvais akts. Ievērojot minēto, atkārtoti lūdzam neveikt minētās izmaiņas projekta 47. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.6 punktā, projekta 49. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.8 punkta ievaddaļā, projekta 50. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.9 punktā un projekta 55. punktā ietvertajā noteikumu Nr. 703 37.14 punkta pirmajā teikumā. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt anotāciju, nodrošinot tajā ietverto skaidrojumu atbilstību likumam (piemēram: "Ar šiem grozījumiem tiek noteikts, ka atkritumu apsaimniekotājs [..] maksā valsts nodevu."). Vēršam uzmanību, ka pienākumu maksāt attiecīgās valsts nodevas paredz likums (sk. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta trešās daļas 1. teikumu un 12.1 panta 1.1 daļas 1. teikumu), savukārt Ministru kabinets atbilstoši pilnvarojumam noteic nodevas apmēru un maksāšanas kārtību (sk. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12. panta trešās daļas 2. teikumu un 12.1 panta 1.1 daļas 2. teikumu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām papildināt projektu ar grozījumu noteikumu Nr. 703 1. punktā, ņemot vērā to, ka projekta saskaņošanas laikā no noteikumu Nr. 703 1. punkta ir svītrots, ka atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 12.1 panta pirmajai daļai, kas ir noteikumu Nr. 703 izdošanas tiesiskajā pamatā, noteikumi Nr. 703 nosaka kārtību, kādā Valsts vides dienests reģistrē atkritumu tirgotājus un atkritumu apsaimniekošanas starpniekus. Vēršam uzmanību uz to, ka minēto regulējumu nosaka noteikumu Nr. 703 III1 nodaļa.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta 50. punktā ietverto noteikumu Nr. 703 37.9 punktu, ņemot vērā to, ka noteikumos Nr. 703, ievērojot projektā paredzētos grozījumus, nebūs noteikts termiņš, kādā tiek pieņemts lēmums par atkritumu tirgotāja vai atkritumu apsaimniekošanas starpnieka reģistrāciju vai reģistrēto ziņu grozīšanu. Vienlaikus aicinām precizēt šajā normā ietverto atsauci uz "minēto iesniegumu".
Piedāvātā redakcija
-