Projekta ID
23-TA-2700Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
23.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) sniegt skaidrojumu par projekta 4. panta (likuma 3. panta 7. punkta) papildinājuma pamatojumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauci uz regulas 2021/821 pielikumu atbilstoši regulas teksta iedalījumam.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam precizēt atsauci uz regulas 2021/821 pielikumu atbilstoši regulas teksta iedalījumam.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā ir iekļauti vītņstobra šaujamieroči munīcijai ar apmales (rantes) kapsulu, to sastāvdaļas, palīgierīces un munīcija un pneimatiskie ieroči ar enerģiju, lielāku par 12 džouliem, kā arī tāpat kā šaujamieroči tiek kontrolēta šaujamieroču būtisko sastāvdaļu aprite, piedāvāto likuma 4.panta astotās daļas redakciju nepieciešams atbilstoši precizēt.
Piedāvātā redakcija
Papildināt 4.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
“(8) Stratēģiskas nozīmes preču licence nav nepieciešama, ja Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā vai Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minētās civilām vajadzībām paredzētās sprāgstvielas, spridzināšanas ietaises, šaujamieročus, to būtiskās sastāvdaļas un munīciju vai lielas enerģijas pneimatiskos ieročus pārvieto no Latvijas Republikas uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vai no citas Eiropas Savienības dalībvalsts uz Latvijas Republiku un stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir Valsts policijas izsniegts iepriekšējās piekrišanas dokuments šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm."
“(8) Stratēģiskas nozīmes preču licence nav nepieciešama, ja Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā vai Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minētās civilām vajadzībām paredzētās sprāgstvielas, spridzināšanas ietaises, šaujamieročus, to būtiskās sastāvdaļas un munīciju vai lielas enerģijas pneimatiskos ieročus pārvieto no Latvijas Republikas uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vai no citas Eiropas Savienības dalībvalsts uz Latvijas Republiku un stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir Valsts policijas izsniegts iepriekšējās piekrišanas dokuments šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm."
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Administratīvās atbildības likuma 24. panta trešā un ceturtā daļa nosaka, ka persona atzīstama par administratīvi nesodītu gadu pēc soda izpildes. Ja sods nav izpildīts, persona uzskatāma par administratīvi sodītu vēl gadu pēc soda izpildes noilguma termiņa beigām. Kā arī saskaņā ar Sodu reģistra likuma 22. panta pirmās daļas 8.punktu, Sodu reģistra aktuālajā datubāzē ziņas par administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu glabās līdz brīdim, kad administratīvā pārkāpuma process izbeigts vai kad no administratīvā pārkāpuma lietā piemērotā soda izpildes vai no administratīvā soda izpildes noilguma iestāšanās, vai no informācijas saņemšanas no zvērināta tiesu izpildītāja par apķīlāšanu, daļēju izpildi vai izpildu lietvedības izbeigšanu vai pabeigšanu ir pagājis gads.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ieroču aprites likuma (IAL) 98.panta trešajā daļā ir paredzēta administratīvā atbildība par attiecīgo priekšmetu aprites noteikumu pārkāpšanu, kas aptver vairākas darbības (IAL 1.panta 2.punkts), ne tikai iegādāšanos, glabāšanu un nēsāšanu, piedāvātā redakcija attiecīgi būtu precizējama. Vienlaikus izvērtējams, vai attiecīgā tiesību norma nebūtu paredzama līdzīgi kā IAL 74.panta otrās daļas 1.punkta g apakšpunktā, ņemot vērā arī izmaiņas Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 5.panta ceturtās daļas 5. punktu šādā redakcijā:
"5) nav administratīvi sodīti par alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem, par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, par sabiedriskās kārtības traucēšanu, par agresīvu pret citu personu vērstu uzvedību, par maznozīmīga miesas bojājuma nodarīšanu vai par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu vai amatpersonas darbības traucēšanu, — kamēr nav pagājis gads pēc administratīvā soda izpildes;"
"5) nav administratīvi sodīti par alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem, par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, par sabiedriskās kārtības traucēšanu, par agresīvu pret citu personu vērstu uzvedību, par maznozīmīga miesas bojājuma nodarīšanu vai par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu vai amatpersonas darbības traucēšanu, — kamēr nav pagājis gads pēc administratīvā soda izpildes;"
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršama uzmanība, ka spēkā esošā likumā 5.panta ceturtajā daļā ir noteikti nosacījumi:
2) nav sodīti par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu — vismaz gadu pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;
7) nav sodīti, pat ja sodāmība dzēsta vai noņemta, par Krimināllikuma IX, IX1, X nodaļā, 116., 117., 118. pantā, 175. panta ceturtajā daļā (stipri iedarbīgo, indīgo vai radioaktīvo vielu, sprāgstvielu, šaujamieroču vai munīcijas zādzība), 176. panta trešajā daļā (stipri iedarbīgo, indīgo vai radioaktīvo vielu, sprāgstvielu, šaujamieroču vai munīcijas laupīšana), 176. panta ceturtajā daļā (laupīšana, ja tā izdarīta, lietojot šaujamieročus vai sprāgstošas vielas), 177. panta trešajā daļā (krāpšana, ja tā izdarīta, iegūstot stipri iedarbīgās, indīgās vai radioaktīvās vielas, sprāgstvielas, šaujamieročus vai munīciju), 179. panta trešajā daļā (stipri iedarbīgo, indīgo vai radioaktīvo vielu, sprāgstvielu, šaujamieroču vai munīcijas piesavināšanās), 233., 234., 236. un 237. pantā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem;
Savukārt, likumprojekts paredz papildināt 5. panta ceturto daļu ar 11. un 12. punktu šādā redakcijā:
“11) nav piemērots aizdomās turētā statuss kriminālprocesā;
12) nav saukti pie kriminālatbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.”
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai 11. un 12. punkts attiecas uz tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem,kas paredzēti 5.panta ceturtās daļas 2.punktā vai 7.punktā, vai arī uz jebkuru noziedzīgu nodarījumu.
2) nav sodīti par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu — vismaz gadu pēc sodāmības dzēšanas vai noņemšanas;
7) nav sodīti, pat ja sodāmība dzēsta vai noņemta, par Krimināllikuma IX, IX1, X nodaļā, 116., 117., 118. pantā, 175. panta ceturtajā daļā (stipri iedarbīgo, indīgo vai radioaktīvo vielu, sprāgstvielu, šaujamieroču vai munīcijas zādzība), 176. panta trešajā daļā (stipri iedarbīgo, indīgo vai radioaktīvo vielu, sprāgstvielu, šaujamieroču vai munīcijas laupīšana), 176. panta ceturtajā daļā (laupīšana, ja tā izdarīta, lietojot šaujamieročus vai sprāgstošas vielas), 177. panta trešajā daļā (krāpšana, ja tā izdarīta, iegūstot stipri iedarbīgās, indīgās vai radioaktīvās vielas, sprāgstvielas, šaujamieročus vai munīciju), 179. panta trešajā daļā (stipri iedarbīgo, indīgo vai radioaktīvo vielu, sprāgstvielu, šaujamieroču vai munīcijas piesavināšanās), 233., 234., 236. un 237. pantā minētajiem noziedzīgajiem nodarījumiem;
Savukārt, likumprojekts paredz papildināt 5. panta ceturto daļu ar 11. un 12. punktu šādā redakcijā:
“11) nav piemērots aizdomās turētā statuss kriminālprocesā;
12) nav saukti pie kriminālatbildības par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.”
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt, vai 11. un 12. punkts attiecas uz tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem,kas paredzēti 5.panta ceturtās daļas 2.punktā vai 7.punktā, vai arī uz jebkuru noziedzīgu nodarījumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt panta redakcijā paredzēto nosacījumu, ka speciālo atļauju vismaz vienu reizi trijos gados pārreģistrē Aizsardzības ministrijā, jo šāds formulējums ir tiesiski neskaidrs - šādu pārreģistrāciju var veikt kā pirmajā, tā arī trešajā gadā. Tāpat, pārreģistrējot speciālo atļauju ik pēc trim gadiem, pārreģistrācija būtu jāveic speciālās atļaujas pēdējā darbības laika gadā, kas rada šaubas par šādas darbības lietderību.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai praksē radītu nepārprotamu izpratni par noteiktiem ierobežojumiem, lūgums anotācijā norādīt konkrētus Krimināllikuma pantus, kuros ir noteikti būtiski pārkāpumi:
3) pamatojoties uz spēkā stājušos tiesas spriedumu vai citas kompetentas institūcijas sniegtu atzinumu par būtisku attiecīgo nozari regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, kā arī vides aizsardzības, konkurences un darba tiesību būtisku pārkāpumu, ir konstatēti komersanta profesionālās darbības pārkāpumi pēdējo triju gadu laikā līdz attiecīgā Aizsardzības ministrijas lēmuma izskatīšanai;
3) pamatojoties uz spēkā stājušos tiesas spriedumu vai citas kompetentas institūcijas sniegtu atzinumu par būtisku attiecīgo nozari regulējošo normatīvo aktu pārkāpumu, kā arī vides aizsardzības, konkurences un darba tiesību būtisku pārkāpumu, ir konstatēti komersanta profesionālās darbības pārkāpumi pēdējo triju gadu laikā līdz attiecīgā Aizsardzības ministrijas lēmuma izskatīšanai;
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projektā grozījumi ir paredzēti tikai sestās daļas ievaddaļā, savukārt pārējās attiecīgās daļas normas netiek mainītas. Līdz ar to precizēt projektu, izsakot nevis jaunā redakcijā visu sesto daļu, bet tikai tās ievaddaļu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar projekta 6. pantu (likuma 5. panta desmitajā un vienpadsmitajā daļā) tiek aizstāti tikai atsevišķi vārdi nevis mainīta norma kopumā. Līdz ar to formulēt attiecīgo grozījumu, aizstājot tikai konkrētos vārdus, nevis izsakot visu normu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā un Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā nav iekļautas uguņošanas ierīces un skatuves pirotehniskie izstrādājumi (svītroti ar MK 04.10.2016. noteikumiem Nr. 648), kā arī Valsts policija klasificē ieročus kolekcijas lietojumam un izsniedz ieroču kolekcijas atļaujas, atbilstoši ir precizējama likuma 5.panta 10.daļa.
Piedāvātā redakcija
Izteikt 5.panta desmito daļu šādā redakcijā:
"(10) Lai saņemtu A kategorijas automātisko šaujamieroču, B, C un D kategorijas medību, sporta, pašaizsardzības vai kolekcijas šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas vai lielas enerģijas pneimatisko ieroču stratēģiskas nozīmes preču licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam saskaņā ar Ieroču aprites likumu ir nepieciešama Valsts policijas izsniegta speciālā atļauja (licence)."
"(10) Lai saņemtu A kategorijas automātisko šaujamieroču, B, C un D kategorijas medību, sporta, pašaizsardzības vai kolekcijas šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas vai lielas enerģijas pneimatisko ieroču stratēģiskas nozīmes preču licenci, stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam saskaņā ar Ieroču aprites likumu ir nepieciešama Valsts policijas izsniegta speciālā atļauja (licence)."
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ar projekta 13. pantu (likuma 12. panta desmitā daļa) faktiski tiek izslēgts vārds "eksporta". Līdz ar to formulēt attiecīgo grozījumu, aizstājot tikai konkrētos vārdus, nevis izsakot visu normu jaunā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lai visā likuma tekstā izmantotu vienotu pieeju, lūdzam aizstāt vārdus "preču licenci (atļauju)" ar vārdiem "preču atļauju (licenci)"
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. lpp., ir noteikts, ka visā projektā tiek aizstāti vārdi "eksporta, importa, tranzīta vai pārvietošanas licence" ar vārdiem "stratēģiskās nozīmes preču licence". Vienlaikus projekts neparedz, ka visā likumā tiktu aizstāti minētie vārdi, bet gan satur attiecīgo vārdu grozījumus katrā normā atsevišķi.
Ievērojot minēto, precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Ievērojot minēto, precizēt projektu vai tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumu (anotāciju).
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt risinājuma apraksta teikumu "Likumprojekta 5. punkts paredz izslēgt likuma 4. panta sesto daļu", aizstājot vārdu "punkts" ar vārdu "pants".
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
1) Ja tiek ņemts vērā priekšlikums precizēt likumprojekta 5.pantā paredzēto likuma 4.panta astoto daļu, nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijas attiecīgo rindkopu.
2) Ja tiek ņemts vērā priekšlikums precizēt likumprojekta 6.pantā paredzēto likuma 5.panta desmito daļu, nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijas attiecīgo rindkopu.
3) Ja tiek ņemts vērā priekšlikums likumprojekta 6.pantā izteikt piedāvātajā redakcijā likuma 5.panta ceturtās daļas 5. punktu un priekšlikums precizēt 5.panta ceturtās daļas 11. un 12.punktu, nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijas attiecīgo rindkopu.
2) Ja tiek ņemts vērā priekšlikums precizēt likumprojekta 6.pantā paredzēto likuma 5.panta desmito daļu, nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijas attiecīgo rindkopu.
3) Ja tiek ņemts vērā priekšlikums likumprojekta 6.pantā izteikt piedāvātajā redakcijā likuma 5.panta ceturtās daļas 5. punktu un priekšlikums precizēt 5.panta ceturtās daļas 11. un 12.punktu, nepieciešams atbilstoši precizēt anotācijas attiecīgo rindkopu.
Piedāvātā redakcija
1) Problēmas apraksts
Likuma 3. panta otrā daļa paredz, ka komitejas izsniegta licence ir nepieciešama, pārvietojot starp Eiropas Savienības dalībvalstīm tādas preces, kas iekļautas Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā un Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā, kurā ir iekļauti arī civilie ieroči, munīcija un civilās sprāgstvielas. Papildus Valsts policija izsniedz iepriekšējās piekrišanas dokumentu civilo šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas, lielas enerģijas pneimatisko ieroču un civilām vajadzībām paredzēto sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumiem Nr. 495 "Noteikumi par prasībām, kas jāievēro, izsniedzot, apturot un anulējot iepriekšējās piekrišanas dokumentu šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm". Ņemot vērā minēto, šobrīd Latvijā tiek izsniegtas divas atļaujas vienam un tam pašam darījumam Eiropas Savienības iekšienē saistībā ar minēto priekšmetu pārvietošanu. Nepieciešams piemērot izņēmumu stratēģiskas nozīmes preču licences nepieciešamībai, lai komiteja neizsniegtu licences darījumiem, kam atļauju jau izsniedz Valsts policija.
2021. gada 9. jūlijā komiteja lēma par atbalstu izņēmuma piemērošanā - komitejas sēdes protokola Nr. 106, 4. punkts, kurā ir iekļauti arī civilie ieroči, munīcija un civilās sprāgstvielas.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5. pants paredz papildināt likuma 4. pantu ar astoto daļu nosakot, ka stratēģiskas nozīmes preču licence nav nepieciešama, ja Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā vai Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minētās civilām vajadzībām paredzētās sprāgstvielas, spridzināšanas ietaises, šaujamieročus, to būtiskās sastāvdaļas un munīciju vai lielas enerģijas pneimatiskos ieročus pārvieto no Latvijas Republikas uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vai no citas Eiropas Savienības dalībvalsts uz Latvijas Republiku un stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir Valsts policijas izsniegts iepriekšējās piekrišanas dokuments šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
2) Problēmas apraksts
Likuma 5. panta desmitā daļa ietver atsauci uz Ieroču un speciālo līdzekļu aprites likumu, kas ir zaudējis spēku ar Ieroču aprites likuma spēkā stāšanos 10.04.2019., un nepieciešams aktualizēt atsauci uz attiecīgo likumu. Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā un Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā nav iekļautas uguņošanas ierīces un skatuves pirotehniskie izstrādājumi (svītroti ar MK 04.10.2016. noteikumiem Nr. 648), kā arī Valsts policija klasificē ieročus kolekcijas lietojumam un izsniedz ieroču kolekcijas atļaujas, atbilstoši ir precizējama likuma 5.panta 10.daļa.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz nepieciešamās izmaiņas likuma 5. panta desmitajā daļā, aktualizējot atsauci uz Ieroču aprites likumu, kā arī precizējot tajā ietverto priekšmetu uzskaitījumu un izslēdzot atsauci uz Pirotehnisko izstrādājumu aprites likumu.
3) Problēmas apraksts
Ieroču aprites likuma 74. pantā ir noteikti aizliegumi izsniegt licences komercdarbībai ar ieročiem, munīciju un speciālajiem līdzekļiem, šaujamieroču un munīcijas sastāvdaļām (ieskaitot šaujampulveri). Izvērtējot Ieroču aprites likumā noteiktos aizliegumus līdzīga pakalpojuma saņemšanai, kā arī ņemot vērā izmaiņas Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā, nepieciešams precizēt esošos un iekļaut jaunus attiecīgus aizliegumus arī likumā, precizējot likuma 5. panta ceturto daļu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz precizēt likuma 5. panta ceturtās daļas 5. punktu, paredzot licences izsniegšanas aizliegumu, ja likuma 5.panta ceturtajā daļā noteiktās personas ir administratīvi sodīta par alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem, par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, par sabiedriskās kārtības traucēšanu, par agresīvu pret citu personu vērstu uzvedību, par maznozīmīga miesas bojājuma nodarīšanu vai par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu vai amatpersonas darbības traucēšanu, — kamēr nav pagājis gads pēc administratīvā soda izpildes. Kā arī paredzēts papildināt likuma 5. panta ceturto daļu ar 11. un 12. punktu šādā redakcijā, paredzot licences izsniegšanas aizliegumu, ja attiecīgām personām piemērots aizdomās turētā statuss kriminālprocesā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vai tās sauktas pie kriminālatbildības par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
Likuma 3. panta otrā daļa paredz, ka komitejas izsniegta licence ir nepieciešama, pārvietojot starp Eiropas Savienības dalībvalstīm tādas preces, kas iekļautas Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā un Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā, kurā ir iekļauti arī civilie ieroči, munīcija un civilās sprāgstvielas. Papildus Valsts policija izsniedz iepriekšējās piekrišanas dokumentu civilo šaujamieroču, to būtisko sastāvdaļu un munīcijas, lielas enerģijas pneimatisko ieroču un civilām vajadzībām paredzēto sprāgstvielu un spridzināšanas ietaišu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm saskaņā ar Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumiem Nr. 495 "Noteikumi par prasībām, kas jāievēro, izsniedzot, apturot un anulējot iepriekšējās piekrišanas dokumentu šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm". Ņemot vērā minēto, šobrīd Latvijā tiek izsniegtas divas atļaujas vienam un tam pašam darījumam Eiropas Savienības iekšienē saistībā ar minēto priekšmetu pārvietošanu. Nepieciešams piemērot izņēmumu stratēģiskas nozīmes preču licences nepieciešamībai, lai komiteja neizsniegtu licences darījumiem, kam atļauju jau izsniedz Valsts policija.
2021. gada 9. jūlijā komiteja lēma par atbalstu izņēmuma piemērošanā - komitejas sēdes protokola Nr. 106, 4. punkts, kurā ir iekļauti arī civilie ieroči, munīcija un civilās sprāgstvielas.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5. pants paredz papildināt likuma 4. pantu ar astoto daļu nosakot, ka stratēģiskas nozīmes preču licence nav nepieciešama, ja Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā vai Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā minētās civilām vajadzībām paredzētās sprāgstvielas, spridzināšanas ietaises, šaujamieročus, to būtiskās sastāvdaļas un munīciju vai lielas enerģijas pneimatiskos ieročus pārvieto no Latvijas Republikas uz citu Eiropas Savienības dalībvalsti vai no citas Eiropas Savienības dalībvalsts uz Latvijas Republiku un stratēģiskas nozīmes preču aprites subjektam ir Valsts policijas izsniegts iepriekšējās piekrišanas dokuments šaujamieroču un munīcijas vai sprāgstvielu pārvietošanai starp Eiropas Savienības dalībvalstīm.
2) Problēmas apraksts
Likuma 5. panta desmitā daļa ietver atsauci uz Ieroču un speciālo līdzekļu aprites likumu, kas ir zaudējis spēku ar Ieroču aprites likuma spēkā stāšanos 10.04.2019., un nepieciešams aktualizēt atsauci uz attiecīgo likumu. Ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Kopējā militāro preču sarakstā un Nacionālajā stratēģiskas nozīmes preču un pakalpojumu sarakstā nav iekļautas uguņošanas ierīces un skatuves pirotehniskie izstrādājumi (svītroti ar MK 04.10.2016. noteikumiem Nr. 648), kā arī Valsts policija klasificē ieročus kolekcijas lietojumam un izsniedz ieroču kolekcijas atļaujas, atbilstoši ir precizējama likuma 5.panta 10.daļa.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz nepieciešamās izmaiņas likuma 5. panta desmitajā daļā, aktualizējot atsauci uz Ieroču aprites likumu, kā arī precizējot tajā ietverto priekšmetu uzskaitījumu un izslēdzot atsauci uz Pirotehnisko izstrādājumu aprites likumu.
3) Problēmas apraksts
Ieroču aprites likuma 74. pantā ir noteikti aizliegumi izsniegt licences komercdarbībai ar ieročiem, munīciju un speciālajiem līdzekļiem, šaujamieroču un munīcijas sastāvdaļām (ieskaitot šaujampulveri). Izvērtējot Ieroču aprites likumā noteiktos aizliegumus līdzīga pakalpojuma saņemšanai, kā arī ņemot vērā izmaiņas Administratīvo sodu likumā par pārkāpumiem pārvaldes, sabiedriskās kārtības un valsts valodas lietošanas jomā, nepieciešams precizēt esošos un iekļaut jaunus attiecīgus aizliegumus arī likumā, precizējot likuma 5. panta ceturto daļu.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 6. pants paredz precizēt likuma 5. panta ceturtās daļas 5. punktu, paredzot licences izsniegšanas aizliegumu, ja likuma 5.panta ceturtajā daļā noteiktās personas ir administratīvi sodīta par alkohola, narkotisko, psihotropo, toksisko vai citu apreibinošo vielu ietekmē izdarītiem pārkāpumiem, par atteikšanos no medicīniskās pārbaudes alkohola koncentrācijas noteikšanai, no narkotisko vai citu apreibinošo vielu ietekmes pārbaudes, par sabiedriskās kārtības traucēšanu, par agresīvu pret citu personu vērstu uzvedību, par maznozīmīga miesas bojājuma nodarīšanu vai par amatpersonas likumīgo prasību nepildīšanu vai amatpersonas darbības traucēšanu, — kamēr nav pagājis gads pēc administratīvā soda izpildes. Kā arī paredzēts papildināt likuma 5. panta ceturto daļu ar 11. un 12. punktu šādā redakcijā, paredzot licences izsniegšanas aizliegumu, ja attiecīgām personām piemērots aizdomās turētā statuss kriminālprocesā par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vai tās sauktas pie kriminālatbildības par tīša noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.
18.
Anotācija (ex-ante)
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Priekšlikums
Projekts satur atsauci uz normām, kuru īstenošana ietilps Valsts policijas kompetencē. Līdz ar to lūdzam norādīt, ka projekta izpildē būs iesaistīta Valsts policija.
Piedāvātā redakcija
-
