Atzinums

Projekta ID
24-TA-702
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
02.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām pievienot pie paskaidrojošiem dokumentiem elektroniskā pasta izdruku, kurā īpašniece ir informēta par valsts plānoto rīcību un iespējamo laika grafiku Bauskas apvedceļa projektēšanas un būvdarbu īstenošanai.

Īpašniece iepriekš minēto informāciju ir pieprasījusi, un Sabiedrība 2023.gada 28.novembrī tālāk to ir pieprasījusi no Satiksmes ministrijas un VSIA “Latvijas Valsts ceļi” (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 96.lapa). Minētā informācija vēl nebija saņemta 2023.gada 11.decembrī (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 99.lapa, 10.punkts), taču tā varētu būt saņemta šobrīd.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju un pievienot nepieciešamos dokumentus, uz kuru pamata tika pieņemts lēmums noraidīt īpašnieces pieteikto prasījumu par citu nekustamo īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu, jo Satiksmes ministrija bija iesniegusi nekustamā īpašuma sarakstu, taču no pievienotajiem dokumentiem ir izdarīts secinājums, ka Satiksmes ministrijas valdījumā nav līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, noraidot īpašnieces pieteikto prasījumu.

Īpašniece ir izteikusi vēlmi saņemt citu nekustamo īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu, norādot pašvaldības īpašumā esošās zemes vienības (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 74.lapa). 2023.gada 20.oktobra apsekošanas akts nav parakstīts, jo atteikums parakstīšanai ir vēlme iegūt līdzvērtīgu īpašumu (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 78.lapa). Īpašnieces norādītie īpašumi ir nepieciešami pašvaldībai (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 83-84.lapa), savukārt Satiksmes ministrija ir iesniegusi nekustamā īpašuma sarakstu, kuru potenciāli varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 85-87.lapa). No 2023.gada 11.decembra paziņojuma “Par aprēķināto atlīdzību un uzaicinājumu piedalīties Atlīdzības noteikšanas komisijas sēdē” 11.punkta izriet, ka noraidīts īpašnieces prasījums par citu nekustamo īpašumu kā atlīdzības kompensācijas veidu, jo no Bauskas novada pašvaldības, kā arī Satiksmes ministrijas ir saņemtas atbildes vēstules, kurās minētās institūcijas informē par to, ka īpašumā vai valdījumā nav nekustamo īpašumu, kas būtu izmantojami kā līdzvērtīgi atlīdzības kompensācijas objekti (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti I pielikums 99.lapa). Minētā prasība noraidīta arī ar Satiksmes ministrijas 2024.gada 13.marta lēmumu (skatīt TAP paskaidrojošie dokumenti II pielikums 3.lapa).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijā Civillikuma 2174.panta interpretāciju, jo anotācijā daļēji ir norādītas tiesiskās sekas, kādas iestājas atsavinot nekustamo īpašumu uz likuma pamata, proti, nekustamā īpašuma daļa pāries valsts īpašumā brīva no visiem apgrūtinājumiem un nastām, kuras nekustamajam īpašumam uzliktas saistību rezultātā un par kurām institūcija nav tieši paziņojusi, ka tā uzņemas attiecīgos apgrūtinājumus un nastas.

Tieslietu ministrija vērš uzmanību, ja īpašuma (tā daļa) tiek atsavināta, noslēdzot ar nekustamā īpašuma īpašnieku līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, tad piemērojami Civillikuma 2174.panta noteikumi, par to, ka ieguvējam (valstij) ir tiesības uzteikt tādu nomas līgumu, kas nav ierakstīts zemesgrāmatā. Nomas līguma uzteikšanas gadījumā, iznomātājam jāatlīdzina nomniekam visi zaudējumi, kādi viņam nodarīti ar līguma priekšlaicīgu izbeigšanu. Savukārt valstij, jādod nomniekam piemērots laiks nomas priekšmeta atdošanai. 
 
Piedāvātā redakcija
-