Projekta ID
25-TA-1911Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.11.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot, ka noteikumu projekts paredz izmaiņas iepriekš noteiktajā stratēģiskas nozīmes projektā, lūdzam pārliecināties, vai precizējumi atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (Programmas) spēkā esošās versijas 9.sadaļā “Plānoto stratēģiski svarīgo darbību saraksts un to plānotais laika grafiks” ietvertajai informācijai, vai saskaņošanā esošajiem Programmas grozījumiem. Šī brīža redakcijā: "4.3.3.3. pasākums “Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai” (atlase beigusies);"
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kādā veidā tiks nodrošināta demarkācija ar līdzīgas darbības saturošiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam līdzfinansētiem specifisko atbalsta mērķu pasākumiem, kā arī ES Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) investīcijām (piemēram, 2.3.1.r. reformas "Ilgtspējīgas un sociāli atbildīgas atbalsta sistēmas pieaugušo izglītībai attīstība" 2.3.1.4.i. investīcija "Individuālo mācību kontu pieejas attīstība; 4.2.4.2. pasākums "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" un 4.1.2.2. pasākums "Veselības veicināšanas un slimību profilakses pasākumu īstenošana vietējai sabiedrībai" u.c.),
ievērojot anotācijā minēto, ka:
"Senioru skolas senioriem nodrošinās neformālās un ikdienējās mācīšanās (t.i. zināšanu, prasmju un pieredzes ieguvi caur ikdienas darbiem, aktivitātēm, dažādu tehnoloģiju lietošanu, sociālo mijiedarbību, brīva laika aktivitātēm, vingrinājumiem un tml.) pasākumus šādu prasmju attīstībai: 1) digitālā pratība, 2) veselības pratība, 3) finanšu pratība, 4) sociālā līdzdalība un aktīva dzīve, 5) radošās un kultūras aktivitātes, 6) mūžizglītība un intelektuālā attīstība, 7) darba tirgus prasmes."
ievērojot anotācijā minēto, ka:
"Senioru skolas senioriem nodrošinās neformālās un ikdienējās mācīšanās (t.i. zināšanu, prasmju un pieredzes ieguvi caur ikdienas darbiem, aktivitātēm, dažādu tehnoloģiju lietošanu, sociālo mijiedarbību, brīva laika aktivitātēm, vingrinājumiem un tml.) pasākumus šādu prasmju attīstībai: 1) digitālā pratība, 2) veselības pratība, 3) finanšu pratība, 4) sociālā līdzdalība un aktīva dzīve, 5) radošās un kultūras aktivitātes, 6) mūžizglītība un intelektuālā attīstība, 7) darba tirgus prasmes."
Piedāvātā redakcija
-
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu grozījumu projekta pavadošo dokumentāciju ar Ministru kabineta (turpmāk - MK) sēdes protokollēmuma projekta punktu, kas paredz uzdevumu Centrālajai finanšu un līgumu aģentūrai veikt attiecīgus grozījumus līgumā Nr.4.3.3.5_1_24_I_001 par projekta Nr.4.3.3.5/1/24/I/001 "Atbalsts labākam un ilgākam darba mūžam" īstenošanu, lai nodrošinātu finansējuma atbrīvošanu. Vēršam uzmanību, ka jānodrošina finansējuma atbrīvošana arī no Ministru kabineta 2024. gada 2. jūlija noteikumiem Nr. 431 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākuma "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" īstenošanas noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ja ar MK noteikumu grozījumu projektu tiek paplašinātas projekta atbalstāmās darbības un šīs darbības atbilst SAM mērķim un attiecīgiem Programmas grozījumiem, kas tiek apstiprināti vai izskatīti vienlaicīgi ar šo noteikumu grozījumu projektu, par to nepieciešamību ir jāsniedz skaidrojums anotācijā. Vēršam uzmanību, ka līdz ar Programmas grozījumiem Nr. 3, 4.3.3.SAM atbalstāmās darbības tiek papildinātas ar: "SE* subjektu identificēšanas, uzskaites un to darbības sociālās ietekmes mērīšanas mehānisma un metodoloģijas izstrāde, SE pētījumi/izvērtējumi, pasākumi ekosistēmas veiktspējas nostiprināšanai, kompetenču attīstībai SE jautājumos.", tādējādi, lūdzam šo informāciju iekļaut anotācijā.
*SE – sociālā ekonomika
*SE – sociālā ekonomika
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK noteikumu grozījumu projektā tiek noteikti jauni nacionālie rādītāji, lūdzam anotācijā skaidrot, kādam mērķim tie tiek pievienoti.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par finansējuma atbilstību konkrētam intervences kodam ar informāciju par finansējuma sadalījumu šādos intervences kodos - intervences laukums, Finansējuma veids, Teritoriālie sasniegšanas mehānismi un Dzimumu līdztiesība - , norādot intervences kodus un tam piemērojamo pasākuma fondu finansējuma apjomu dalījumā pa kārtām.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, kādā apmērā projektā ir plānots iesaistīt jauniešus. Proti, atbilstoši anotācijā minētajam: "sociālās ekonomikas nedēļa (meistarklases, viktorīnas jauniešiem...".
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt, kurš veiks sniegtā atbalsta sociālās ietekmes novērtēšanu. Anotācijā: "pēc šo projektu īstenošanas veiks sniegtā atbalsta sociālās ietekmes novērtēšanu."
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, kādu tieši darbību īstenošanai Sabiedrības integrācijas fondam (turpmāk - SIF) varētu būt nepieciešama pakalpojumu sniedzēja piesaiste, ievērojot anotācijā minēto: "Jaunās atbalstāmās darbības – atbalsts senioru skolām – ietvaros, kas tiks īstenots kā pilotprojekts šāda atbalsta sniegšanā, SIF, ja nepieciešams, piesaistot pakalpojumu sniedzēju".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 7) apakšpunktā minēto: "Jaunās atbalstāmās darbības – atbalsts senioru skolām – ietvaros, kas tiks īstenots kā pilotprojekts šāda atbalsta sniegšanā...", ņemot vērā, ka šai situācijā, kad tiek plānota atsevišķu biedrību darbības turpināšana, kas uzsākta AF 6.3.1.4.i investīcijas ietvaros, par pilotprojektu drīzāk būtu uzskatāms jau īstenotais AF projekts Nr. 6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020 ''Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs".
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 6) apakšpunktu, papildinot sadarbības partnera SIF izvēles pamatojumu arīdzan ar atsauci uz Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 6. komponentes "Likuma vara" 6.3. reformu un investīciju virziena "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1. reformas "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīciju "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā", kur SIF ir kā atbalsta sniedzējs.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai noteikumu projektā nebūtu precizējama nacionālā rādītāja "biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu senioru skolas pasākumu īstenošanai – 25" skaitliskā vērtība, kā arī anotācijas sadaļā "Risinājuma apraksts" 4) apakšpunktā minētais , ņemot vērā, ka: a) 900 000 euro /25 senioru skolas = 36 000 euro; b) bet gadījumā, ja visi projektu pieteikumi tiks iesniegti par maksimālo summu 45 000 euro, t.i. 900 000 euro /45 000 euro - tad finansējuma apmērs ir pietiekams tikai 20 senioru skolām.
Tāpat aicinām pārvērtēt, vai anotācijā minētie nosacījumi/ kritēriji nebūtu diferencējami, jo, ja projekta pieteikums būs par 36 000 euro un tajā piedalīsies tikai 22 seniori - tad izmaksas uz 1 senioru veidos 1 636,36 euro. Ja projekta pieteikums būs par 36 000 euro un tajā piedalīsies 100 seniori - tad 360 euro, kas ir ievērojama atšķirība.
Tāpat aicinām pārvērtēt, vai anotācijā minētie nosacījumi/ kritēriji nebūtu diferencējami, jo, ja projekta pieteikums būs par 36 000 euro un tajā piedalīsies tikai 22 seniori - tad izmaksas uz 1 senioru veidos 1 636,36 euro. Ja projekta pieteikums būs par 36 000 euro un tajā piedalīsies 100 seniori - tad 360 euro, kas ir ievērojama atšķirība.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, kur tiks publicēts paziņojums par atklātu projektu iesniegumu atlasi senioru skolām; kur tiks publicēts atlases nolikums, kā tiks nodrošināta (kas izstrādās atlases nolikumu), kur būs pieejama projekta iesnieguma veidlapa un cita ar projekta iesnieguma sagatavošanu nepieciešamā informācija; kur projektu pieteikumi tiks iesniegti; kādā kārtībā būs sarindojami (ranžējami) projektu pieteikumi atbilstoši saņemto punktu skaitam (piemēram, gadījumos, kad vairāki projektu iesniegumi saņem vienādu punktu skaitu), iesniegumam pievienojamo dokumentu saraksts, utt.).
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot anotācijā, vai MK noteikumu grozījumu projektā ierosinātie grozījumi neskar projektu iesniegumu vērtēšanas kritērijus, piemēram, pēc kādiem kritērijiem tiks vērtēts sadarbības partneris, kas tiks piesaistīts no jauna. Nolūkā nodrošināt vienotu pieeju projektu iesniegumu atlasēm, lūdzam izstrādāt 2. projektu atlases kārtas kritērijus, lai vērtētu projekta iesniedzēja, sadarbības partnera, un ar to/tiem saistīto fizisko personu atbilstību izslēgšanas noteikumiem. Papildus lūdzam noteikt specifisko atbilstības kritēriju, piemēram, projekta iesniegumā ir aprakstīts finansējuma saņēmēja un sadarbības partnera (SIF) sadarbības mehānisms granta atbalsta piešķiršanas un uzraudzības procesā.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 4) apakšpunktu ar pašreizējo pieredzi un analīzi, balstoties uz AF projekta Nr. 6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020 "Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs" finansējuma apmēru, kā arī izmaksām vienai senioru skolai, senioru skaitu senioru skolās, utt.
Vienlaikus aicinām anotācijā skaidrot, vai rādītājā "biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu senioru skolas pasākumu īstenošanai – 25” tiks ieskaitītās esošās 15 senioru skolas, kas šobrīd darbojas. Tāpat lūdzam skaidrot, pēc kādiem atlases kritērijiem tiks atlasītas biedrības un nodibinājumi; vai proporcionāli mazāks finansējuma apmērs tām biedrībām un nodibinājumiem, kur minimālais iesaistāmais senioru skaits (22) un lielāks finansējuma apmērs, kur maksimālais (vismaz) 100 senioru skaits; vai esošajām 15 senjoru skolām tiks piemēroti tie paši atlases kritēriji, kas jaunajām senioru skolām.
Vienlaikus aicinām anotācijā skaidrot, vai rādītājā "biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu senioru skolas pasākumu īstenošanai – 25” tiks ieskaitītās esošās 15 senioru skolas, kas šobrīd darbojas. Tāpat lūdzam skaidrot, pēc kādiem atlases kritērijiem tiks atlasītas biedrības un nodibinājumi; vai proporcionāli mazāks finansējuma apmērs tām biedrībām un nodibinājumiem, kur minimālais iesaistāmais senioru skaits (22) un lielāks finansējuma apmērs, kur maksimālais (vismaz) 100 senioru skaits; vai esošajām 15 senjoru skolām tiks piemēroti tie paši atlases kritēriji, kas jaunajām senioru skolām.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 5) apakšpunktu un anotācijas 3.sadaļas "Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem" 6.punktu, norādot, ka 4.3.3.3.pasākuma finansējums plānots paielināt par kopējo finansējumu 4 800 000 euro apmērā, t.sk. ESF Plus finansējums 4 080 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 720 000 euro.
Vienlaikus anotācijas 3.sadaļas 6.punktā aicinām norādīt arī Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumu Nr. 818
"Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi" spēkā esošo finansējuma apmēru, tādējādi nodrošinot finansējuma izmaiņu izsekojamību.
Vienlaikus aicinām anotācijā atspoguļot plānotā papildus finansējuma sadalījumu pa atbalstāmajām darbībām, lai izietu uz kopējo finansējumu 4 800 000 euro apmērā, t.sk. ESF Plus finansējums 4 080 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 720 000 euro.
Proti, indikatīvais nepieciešamais finansējums TA projektā paredzētās jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai (t.sk. SIF projekta īstenošanas personālam) un sabiedrības izpratnes un veidošanas pasākumiem ir 1,3 milj. euro. No minētās summas indikatīvi 900 000 euro senioru skolu pasākumu īstenošanai. Kopējās izmaksas minēto sociālās ekonomikas pilnveides pasākumu īstenošanai un papildu personāla piesaistei ir indikatīvi 500 000 euro. Utt.
Vienlaikus anotācijas 3.sadaļas 6.punktā aicinām norādīt arī Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumu Nr. 818
"Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi" spēkā esošo finansējuma apmēru, tādējādi nodrošinot finansējuma izmaiņu izsekojamību.
Vienlaikus aicinām anotācijā atspoguļot plānotā papildus finansējuma sadalījumu pa atbalstāmajām darbībām, lai izietu uz kopējo finansējumu 4 800 000 euro apmērā, t.sk. ESF Plus finansējums 4 080 000 euro un valsts budžeta līdzfinansējums 720 000 euro.
Proti, indikatīvais nepieciešamais finansējums TA projektā paredzētās jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai (t.sk. SIF projekta īstenošanas personālam) un sabiedrības izpratnes un veidošanas pasākumiem ir 1,3 milj. euro. No minētās summas indikatīvi 900 000 euro senioru skolu pasākumu īstenošanai. Kopējās izmaksas minēto sociālās ekonomikas pilnveides pasākumu īstenošanai un papildu personāla piesaistei ir indikatīvi 500 000 euro. Utt.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas sadaļas "Risinājuma apraksts" 7) apakšpunktu, norādot, ka saskaņā ar Reģionālās attīstības likumu, Latvijā ir izveidoti pieci plānošanas reģioni – Kurzemes plānošanas reģions, Latgales plānošanas reģions, Rīgas plānošanas reģions, Vidzemes plānošanas reģions un Zemgales plānošanas reģions.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to no kāda finansējuma avota līdzšinēji tika finansēta 15 senioru skolu darbība.
Zināms, ka AF ietvaros tiek īstenots projekts Nr. 6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020 ''Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs", kur projekta iesniedzējs bija "Vidusdaugavas NVO centrs". Projekta ieviešanas beigu datums bija š.g. 30.septembris. Kopējās projekta izmaksas 447 000 euro, t.sk. AF 429 381 euro, un valsts budžeta finansējums 17 619 euro.
Papildinot anotāciju ar šo informāciju, būtu skaidrāka sasaiste arīdzan ar anotācijas 6. sadaļā ''Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process'' sniegto informāciju.
Vienlaikus aicinām anotācijā iekļaut informācija par sinerģiju, papildinātību ar Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijām. Proti, 6. komponentes "Likuma vara" 6.3. reformu un investīciju virziena "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1. reformas "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīcija "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā".
Zināms, ka AF ietvaros tiek īstenots projekts Nr. 6.3.1.4.i.0/1/23/A/SIF/020 ''Trešās paaudzes universitāšu tīkla izveide Latvijā sabiedrības vecākās paaudzes sociālās labklājības un drošības vairošanas interesēs", kur projekta iesniedzējs bija "Vidusdaugavas NVO centrs". Projekta ieviešanas beigu datums bija š.g. 30.septembris. Kopējās projekta izmaksas 447 000 euro, t.sk. AF 429 381 euro, un valsts budžeta finansējums 17 619 euro.
Papildinot anotāciju ar šo informāciju, būtu skaidrāka sasaiste arīdzan ar anotācijas 6. sadaļā ''Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process'' sniegto informāciju.
Vienlaikus aicinām anotācijā iekļaut informācija par sinerģiju, papildinātību ar Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijām. Proti, 6. komponentes "Likuma vara" 6.3. reformu un investīciju virziena "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1. reformas "Publiskās pārvaldes modernizācija" 6.3.1.4.i. investīcija "Nevalstisko organizāciju izaugsme sociālās drošības pārstāvniecībā un sabiedrības interešu uzraudzībā".
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas sadaļā "Risinājumu apraksts" 4. punktā teksta daļā "Rādītājs “biedrības un nodibinājumi, kas saņēmuši atbalstu senioru skolas pasākumu īstenošanai” tiks uzskatīts par sasniegtu, kad tiks apstiprināts projekts senioru skolu pasākuma īstenošanai, t.i., noslēgts līgums par tā īstenošanu ar SIF, savukārt rādītājs “seniori, kuri piedalījušies senioru skolas pasākumos” – kad persona būs uzsākusi dalību senioru skolu pasākumos projekta ietvaros." lūdzam papildināt ar informāciju par to, kāds dokuments apliecinās šīs dalības uzsākšanu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotācijas 1.3. sadaļu ar skaidrojumu par noteikumu projekta ietekmi uz īstenošanā esošo projektu, t.i., vai būs nepieciešami grozījumi vienošanās par projekta īstenošanu un vai tie ir uzskatāmai par būtiskiem, kas ietekmē darbības veidu, mērķus vai īstenošanas nosacījumus, tādējādi traucējot tās sākotnējo mērķu sasniegšanu.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētu izvērtējumu par ierosināto grozījumu ietekmi uz finansējuma saņēmēju un projekta atbalsta saņēmējiem/gala labuma guvējiem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekts ir iesniegts izskatīšanai pēc projektu iesniegumu atlases kārtas izsludināšanas (atlase 29.01.2024. - 15.03.2024., kas ir noslēgusies) un šobrīd 4.3.3.3. pasākuma ietvaros tiek īstenots Labklājības ministrijas projekts Nr.4.3.3.3/1/24/I/001 "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" . Papildus jāņem vērā, ka 4.3.3.3.pasākuma"Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk – 4.3.3.3.pasākums) projekts ir uzskatāms par daudzpakāpju shēmas projektu, jo akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" nodod tālāk atbalstu sociālajiem uzņēmumiem (sabiedrības ar ierobežotu atbildību).
Gaidījumos, kad ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes, šai informācijai arī ir jābūt iekļautai anotācijā, lai nodrošinātu liecības, ka grozījumu ietekmes izvērtējums ir veikts un ir nodrošinātas audita liecības informācijas izsekojamībai.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar detalizētu izvērtējumu par ierosināto grozījumu ietekmi uz finansējuma saņēmēju un projekta atbalsta saņēmējiem/gala labuma guvējiem, ņemot vērā, ka Ministru kabineta noteikumu grozījumu projekts ir iesniegts izskatīšanai pēc projektu iesniegumu atlases kārtas izsludināšanas (atlase 29.01.2024. - 15.03.2024., kas ir noslēgusies) un šobrīd 4.3.3.3. pasākuma ietvaros tiek īstenots Labklājības ministrijas projekts Nr.4.3.3.3/1/24/I/001 "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" . Papildus jāņem vērā, ka 4.3.3.3.pasākuma"Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" (turpmāk – 4.3.3.3.pasākums) projekts ir uzskatāms par daudzpakāpju shēmas projektu, jo akciju sabiedrība "Attīstības finanšu institūcija Altum" nodod tālāk atbalstu sociālajiem uzņēmumiem (sabiedrības ar ierobežotu atbildību).
Gaidījumos, kad ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes, šai informācijai arī ir jābūt iekļautai anotācijā, lai nodrošinātu liecības, ka grozījumu ietekmes izvērtējums ir veikts un ir nodrošinātas audita liecības informācijas izsekojamībai.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai nebūtu aizpildāma anotācijas 1.5.sadaļa, ievērojot, ka anotācijā minēts, ka pēc šo projektu īstenošanas tiks veikta sniegtā atbalsta sociālās ietekmes novērtēšana.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūgums papildināt anotācijas 2.sadaļu ar ietekmi uz biedrībām un nodibinājumiem, ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek paplašināta mērķa grupa.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar novērtējumu par plānoto ietekmi uz tautsaimniecību, t.sk. norādot pēc iespējas izmērāmus faktiski sagaidāmos rezultātus/rādītājus. Lūdzam aizpildīt anotācijas 2.2.sadaļu, jo sociālajai ekonomikai ir ietekmei uz tautsaimniecību, ne tikai sociālajā jomā. Sociālā ekonomika apvieno uzņēmumus un organizācijas, kas darbojas tirgū, bet kuru galvenais mērķis nav peļņas maksimizēšana, bet gan sabiedrības labuma radīšana — piemēram, sociālie uzņēmumi, kooperatīvi, biedrības, nodibinājumi, u.c. Tie rada ekonomisko vērtību (nodarbinātību, pievienoto vērtību, nodokļus) un vienlaikus sociālo ietekmi (iekļaušanu, pakalpojumus, kopienu attīstību).
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 7.punktu, ņemot vērā, ka plānots piesaistīt arī papildu personālu – vecākais eksperts (11. mēnešalgu grupa, 37 IIA saime). Vienlaikus lūdzam amata vietas izveidošanu saskaņot ar Valsts kanceleju.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbilstoši anotācijas 3.sadaļas 6.punktā norādītajai Labklājības ministrijas 17.09.2025. vēstulei Nr. 25-04/42 jau ir izdots Finanšu ministrijas 13.10.2025. rīkojums Nr. 1.1-1/12/342, lūdzam attiecīgi precizēt minētās sadaļas 6.punktā sniegto informāciju un pārcelt 3.ailes “izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam” 1., 2., 3., 5.punktā un attiecīgi 1.1., 2.1., 3.1.apakšpunktā norādīto finansējumu uz 2.ailes attiecīgajiem punktiem. Vienlaikus lūdzam aizpildīt anotācijas 3.sadaļas 5., 7., 8.ailes 5.1.apakšpunktu atbilstoši 5.punktā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-
26.
Anotācija (ex-ante)
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 4.sadaļu, ņemot vērā, ka nepieciešams veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 2. jūlija noteikumos Nr. 431 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.5. pasākuma "Ilgāka un labāka darba mūža veicināšana" īstenošanas noteikumi", lai atbrīvotu finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotāciju, norādot "Jā", jo nodibinājumi un biedrības tiešā veidā skar pilsoniskās sabiedrības attīstību.
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūgums aizpildīt anotācijas 8.sadaļas 8.1.13.punktu, ņemot vērā, ka saskaņā ar noteikumu projektā ietverto regulējumu, tiks apstrādāti senioru personas dati.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt iespēju nodalīt jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu kā 4.3.3.3.pasākuma atsevišķu atlases kārtu / projektu (kā ierobežotas projektu iesniegumu atlases 2.kārtu), ņemot vērā, ka projekts uzskatāms par daudzpakāpju projektu, kura ietvaros finansējuma saņēmējs veic tālāku atbalsta sniegšanu gala atbalsta saņēmējiem. Aicinām MK noteikumu grozījumu projektā norādīt katrai kārtai noteikto finansējumu, kā arī noteikt, kur tiks novirzīti finansējuma atlikumi, ja tādi radīsies (ja attiecināms). Papildus vēršam uzmanību, rādītāji uzkrājami Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēmā sadalījumā pa gala labuma guvēju veidiem (t.sk. daudzpakāpju projektos).
Vienlaikus, nolūkā nodrošināt vienotu pieeju, vērtējot projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (SIF) atbilstību projekta īstenošanai, ES fondu vadības likuma 22.pantā definētie izslēgšanas noteikumi, kas nacionāli pārņemti no Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulas Nr. 2024/2509, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Finanšu regula)[1] 138. panta, piemērojami visiem projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem, kuri ir fiziskas personas un privāto tiesību juridiskas personas, un ar tiem saistītajām fiziskajām personām[2].
[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regula Nr. 2024/2509, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija); https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj/?locale=LV.
[2] Persona, kura ir projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri ar filiāli saistītās darbībās.
Vienlaikus, nolūkā nodrošināt vienotu pieeju, vērtējot projekta iesniedzēja un sadarbības partnera (SIF) atbilstību projekta īstenošanai, ES fondu vadības likuma 22.pantā definētie izslēgšanas noteikumi, kas nacionāli pārņemti no Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regulas Nr. 2024/2509, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – Finanšu regula)[1] 138. panta, piemērojami visiem projektu iesniedzējiem un sadarbības partneriem, kuri ir fiziskas personas un privāto tiesību juridiskas personas, un ar tiem saistītajām fiziskajām personām[2].
[1] Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra regula Nr. 2024/2509, par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādātā redakcija); https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/2509/oj/?locale=LV.
[2] Persona, kura ir projekta iesniedzēja vai sadarbības partnera valdes vai padomes loceklis vai prokūrists, vai persona, kura ir pilnvarota pārstāvēt projekta iesniedzēju vai sadarbības partneri ar filiāli saistītās darbībās.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam izvērtē iespēju iekļaut noteikumu projektā informāciju, ka finansējuma saņēmējs īsteno daudzpakāpju projektu/us, vai arī ietver atbilstošu skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Ministru kabineta 2023. gada 19. decembra noteikumi Nr. 818 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.3. pasākuma "Atbalsts sociālajai uzņēmējdarbībai" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.818) tiek papildināts ar jaunu apakšpunktu, kas nosaka izmaksu veidu, lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
32.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūgums salāgot noteikumu projekta 33. punktā izteiktā MK noteikumu Nr.818. 32.1 punkta redakciju ar noteikumu projekta 36.punktā izteikto minēto noteikumu 32.4punktu, kurā noteikts, ka projektu pieteikumu atlases vērtēšanas komisiju izveido sadarbības partneris (Sabiedrības integrācijas fonds).
Piedāvātā redakcija
-
33.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot vai noteikumu projekta 36.punktā izteiktā MK noteikumu Nr.818. 32.42.4.1.apakšpunktā ar vārdiem "iepirkuma līguma pamata" noteiktais ir domāts pakalpojuma (uzņēmuma) līguma izmaksas, lai piesaistītu personālu? Vienlaikus aicinām nodrošināt, ka 40 % likmes piemērošanas gadījumā:
- personāla izmaksas uz darba līguma pamata sastāda lielāko likmes aprēķina bāzes daļu;
- savukārt pakalpojuma (uzņēmuma) līguma gadījumā izmaksas par personāla izmaksām ir skaidri nodalāmas no pārējām sniegtā pakalpojuma izmaksām un tikai tās tiek izmantotas likmes aprēķina bāzē.
Attiecīgi augstāk norādītās nianses lūdzam atrunāt arī sākotnējās ietekmes novērtējumā (anotācijā).
Piedāvātā redakcija
-
34.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ierosinām papildināt, ka lēmumu par projekta pieteikuma noraidīšanu pieņem arī tad, ja projekta pieteikums atbilst kritērijiem, taču tam nepietiek finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
35.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt šo punktu, jo 32.61.7. apakšpunktā jau ietverta līguma grozīšanas kārtība.
Piedāvātā redakcija
-
36.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam iekļaut vārdu “rīcību” (vai citu atbilstošu vārdu) pirms vārdiem “nepārvaramas varas gadījumā”.
Piedāvātā redakcija
-
37.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 32.65. apakšpunktu ar darbības vārdu, kas tieši sadarbības partnerim jādara.
Piedāvātā redakcija
-
38.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši skaidrotajam anotācijā un lai nodrošinātu to, ka biedrības/nodibinājuma personālam (projektu vadība un īstenošana), kas netiek piesaistīts veicot iepirkumu, par sniegto pakalpojumu netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam noteikumu projekta 32.73.apakšpunktu papildināt ar nosacījumu, ka personāla izmaksām ir jābūt atbilstošām finansējuma saņēmēja iestādes atlīdzības sistēmā noteiktajai samaksai par līdzvērtīga darba veikšanu vai atbilstošām vidējai darba samaksai saskaņā ar Latvijas Republikas Centrālās statistikas pārvaldes datiem par līdzvērtīgu darbu attiecīgajā nozarē.
Piedāvātā redakcija
-
39.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt, ka šo MK noteikumu 33. un 34.punkta nosacījumi attiecināmi uz abiem sadarbības partneriem.
Piedāvātā redakcija
-
