Projekta ID
22-TA-1140Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma pielikumā Rīcības plāna 2.3.punktā kā izpildes termiņš norādīts 2022.gada.29.decembris. Lai veidotu plānā paredzētos jaunos datu iegūšanas no citām iestādēm risinājumus, ir nepieciešami finanšu līdzekļi, kuri VID 2022.gada budžetā nav paredzēti un šobrīd nav arī plānoti 2023.gada budžetā. Ja tiek noteikts, ka ir jāveido šie datu iegūšanas risinājumi, nepieciešams VID piešķirt papildus finansējumu to realizācijai. Tāpat vēršam uzmanību, ka pirms risinājumu izstrādes ir jāpārliecinās par katra risinājuma lietderību, ņemot vērā datu aprites īpatnības (apjomu, regularitāti u.tml.) un salīdzinot ar alternatīvo saziņas kanālu izmantošanu.
Informatīvā ziņojuma pielikumā Rīcības plāna 2.3. punktā minētais uzdevuma termiņš nosakāms ne agrāk kā 2023.gadā, ņemot vērā, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam 2023.gadam skatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem.
Informatīvā ziņojuma pielikumā Rīcības plāna 2.3. punktā minētais uzdevuma termiņš nosakāms ne agrāk kā 2023.gadā, ņemot vērā, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam 2023.gadam skatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma rīcības plāna "RĪCĪBAS PLĀNS INFORMĀCIJAS VIENREIZES PRINCIPA NODROŠINĀŠANAI" 2.nodaļas 51.punktā paredzēts veikt grozījumus Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumos Nr.1001 “Naturalizācijas iesnieguma pieņemšanas un izskatīšanas kārtība”, paredzot, ka nepieciešamā informācija tiek izgūta (kur tas ir iespējams) no attiecīgo iestāžu reģistriem automatizēti vai izmantojot alternatīvos saziņas kanālus. Kā iemesls vienreizes principa neievērošanai 3.3.5.apakšpunktā norādīts personas pienākums iesniegt dokumentus, kas pierāda, ka persona noteiktajā laikposmā veikusi saimnieciskas vai finansiālas darbības Latvijas teritorijā.
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 22.punktā noteikts nodokļu administrācijas pienākums nodrošināt publiski pieejamu datubāzi (reģistru) par šā likuma 15.1 panta septītajā daļā noteiktajā kārtībā Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā reģistrētajiem nodokļu maksātājiem un nodokļu maksātāju struktūrvienībām. Minētā panta sestajā daļā noteikts, ka šā panta pirmās daļas 22. punktā minētajā datubāzē esošā informācija par fiziskajām personām, kas reģistrētas Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā, ir pieejama normatīvajos aktos noteikto nodokļu maksātāju pienākumu izpildes nodrošināšanai, saimnieciskās darbības vides drošības, godīgas konkurences un labprātīgas nodokļu (nodevu) saistību izpildes veicināšanai. Šā panta pirmās daļas 22. punktā minētajā datubāzē, ievadot attiecīgā nodokļu maksātāja nosaukumu un reģistrācijas kodu vai fiziskās personas vārdu, uzvārdu un reģistrācijas kodu, var saņemt šādu informāciju:
1) datums, kad nodokļu maksātājs vai nodokļu maksātāja struktūrvienība reģistrēta Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā vai izslēgta no tā;
2) patentmaksas maksātāja patentmaksas piemērošanas periods (patentmaksas maksājuma termiņš);
3) datums, kad Valsts ieņēmumu dienestā apstiprināts tās personas saimnieciskās darbības paziņojums, kura normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos var nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicēja, bet ir paziņojusi Valsts ieņēmumu dienestam par saimnieciskās darbības veikšanu, vai saimnieciskās darbības izbeigšanas datums, ko minētā persona paziņojusi Valsts ieņēmumu dienestam;
4) par nerezidenta (ārvalstu komersanta) pastāvīgās pārstāvniecības Latvijā patieso labuma guvēju, izņemot gadījumus, kad informācija par patieso labuma guvēju saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu ir ierobežotas pieejamības, — vārdu, uzvārdu, daļu no personas koda, valstspiederību un dzīvesvietas valsti un, ja fiziskā persona ir nerezidents, — arī dzimšanas datumu, mēnesi un gadu un personu apliecinoša dokumenta numuru, izdošanas datumu, valsti un iestādi, kas dokumentu izdevusi.
Tādējādi faktu, ka persona ir reģistrēta Nodokļu maksātāju reģistrā kā saimnieciskās darbības veicēja, jau šobrīd ir iespējams pārbaudīt Valsts ieņēmumu dienesta publiskajā datu bāzē. Savukārt, saimnieciskās un finansiālās darbības dokumentus Valsts ieņēmumu dienests iegūst vienīgi nodokļu kontroles procesā (nodokļu revīzjā (auditā)). Līdz ar to VID rīcībā var nebūt dokumentu, kas pierāda, ka persona noteiktajā laikposmā veikusi saimnieciskas vai finansiālas darbības Latvijas teritorijā. Savukārt komersantu gada pārskatu pieejamību nodrošina Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs. Pamatojoties uz minēto, aicinām pārskatīt un precizēt atbildīgo institūciju uzskaitījumu, svītrojot no tā VID.
Likuma "Par nodokļiem un nodevām" 18.panta pirmās daļas 22.punktā noteikts nodokļu administrācijas pienākums nodrošināt publiski pieejamu datubāzi (reģistru) par šā likuma 15.1 panta septītajā daļā noteiktajā kārtībā Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā reģistrētajiem nodokļu maksātājiem un nodokļu maksātāju struktūrvienībām. Minētā panta sestajā daļā noteikts, ka šā panta pirmās daļas 22. punktā minētajā datubāzē esošā informācija par fiziskajām personām, kas reģistrētas Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā, ir pieejama normatīvajos aktos noteikto nodokļu maksātāju pienākumu izpildes nodrošināšanai, saimnieciskās darbības vides drošības, godīgas konkurences un labprātīgas nodokļu (nodevu) saistību izpildes veicināšanai. Šā panta pirmās daļas 22. punktā minētajā datubāzē, ievadot attiecīgā nodokļu maksātāja nosaukumu un reģistrācijas kodu vai fiziskās personas vārdu, uzvārdu un reģistrācijas kodu, var saņemt šādu informāciju:
1) datums, kad nodokļu maksātājs vai nodokļu maksātāja struktūrvienība reģistrēta Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu maksātāju reģistrā vai izslēgta no tā;
2) patentmaksas maksātāja patentmaksas piemērošanas periods (patentmaksas maksājuma termiņš);
3) datums, kad Valsts ieņēmumu dienestā apstiprināts tās personas saimnieciskās darbības paziņojums, kura normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos var nereģistrēties Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicēja, bet ir paziņojusi Valsts ieņēmumu dienestam par saimnieciskās darbības veikšanu, vai saimnieciskās darbības izbeigšanas datums, ko minētā persona paziņojusi Valsts ieņēmumu dienestam;
4) par nerezidenta (ārvalstu komersanta) pastāvīgās pārstāvniecības Latvijā patieso labuma guvēju, izņemot gadījumus, kad informācija par patieso labuma guvēju saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu ir ierobežotas pieejamības, — vārdu, uzvārdu, daļu no personas koda, valstspiederību un dzīvesvietas valsti un, ja fiziskā persona ir nerezidents, — arī dzimšanas datumu, mēnesi un gadu un personu apliecinoša dokumenta numuru, izdošanas datumu, valsti un iestādi, kas dokumentu izdevusi.
Tādējādi faktu, ka persona ir reģistrēta Nodokļu maksātāju reģistrā kā saimnieciskās darbības veicēja, jau šobrīd ir iespējams pārbaudīt Valsts ieņēmumu dienesta publiskajā datu bāzē. Savukārt, saimnieciskās un finansiālās darbības dokumentus Valsts ieņēmumu dienests iegūst vienīgi nodokļu kontroles procesā (nodokļu revīzjā (auditā)). Līdz ar to VID rīcībā var nebūt dokumentu, kas pierāda, ka persona noteiktajā laikposmā veikusi saimnieciskas vai finansiālas darbības Latvijas teritorijā. Savukārt komersantu gada pārskatu pieejamību nodrošina Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs. Pamatojoties uz minēto, aicinām pārskatīt un precizēt atbildīgo institūciju uzskaitījumu, svītrojot no tā VID.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma rīcības plāna "RĪCĪBAS PLĀNS INFORMĀCIJAS VIENREIZES PRINCIPA NODROŠINĀŠANAI" 2.nodaļas 37.punktā lēmuma par tirgus dalībnieku apvienošanos pieņemšanai Konkurences padomei paredzēts uzdevums veikt grozījumu Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumos Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" un izgūt nepieciešamo informāciju no VID automatizēti vai izmantojot alternatīvos saziņas kanālus.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumu Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" 20.punktu par katru apvienošanās dalībnieku, ievērojot šo noteikumu III nodaļas prasības, ziņojumā norāda pēdējā finanšu gada neto apgrozījumu un tirgus dalībnieka kopējo apgrozījumu Latvijas teritorijā. Minēto noteikumu 23.3.apakšpunktā noteikts, ka ziņojumam pievieno katra tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada pārskata kopijas.
Vēršam uzmanību uz Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 98.panta pirmajā daļā noteikto, ka Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram kapitālsabiedrības, personālsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97.panta pirmajā, otrajā un ceturtajā daļā minētos dokumentus. Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību. Dokumentus Uzņēmumu reģistram nodod tiešsaistes datu pārraides režīmā. Minētā panta otrā daļa noteic, ka Uzņēmumu reģistrs pēc šā likuma 97. panta pirmajā, otrajā un ceturtajā daļā minēto dokumentu saņemšanas publicē tos savā tīmekļvietnē.
No minētajām tiesību normām iziet, ka kapitālsabiedrības, personālsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata publisku pieejamību nodrošina Uzņēmumu reģistrs, nevis Valsts ieņēmumu dienests. Tādējādi ar likumu ir noteikta īpaša kārtība komercsabiedrību gada pārskatu saņemšanai. Arī Administratīvā rajona tiesa 2013.gada 21.jūnija spriedumā Nr. A420592712 (A02540-13/24) (stājās spēkā 2013.gada 13.decembrī) 6.punktā ir atzinusi, ka ar likumu ir noteikta īpaša kārtība kooperatīvo sabiedrību gada pārskatu saņemšanai. Proti, minētie gada pārskati ir pieejami Uzņēmumu reģistrā. Līdz ar to personai tiesības uz informāciju nav liegtas un tās ir iespējams realizēt, vēršoties ar attiecīgu lūgumu Uzņēmumu reģistrā. Līdz ar to nav pamata VID uzlikt pienākumu izsniegt kooperatīvās sabiedrības gada pārskatu. Minētās tiesas atziņas ir attiecināmas arī uz kapitālsabiedrības, personālsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata pieejamību.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma rīcības plāna 2.nodaļas 37.punktā paredzēto risinājumu un gada pārskatus vai konsolidētos gada pārskatus iegūt no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumu Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" 20.punktu par katru apvienošanās dalībnieku, ievērojot šo noteikumu III nodaļas prasības, ziņojumā norāda pēdējā finanšu gada neto apgrozījumu un tirgus dalībnieka kopējo apgrozījumu Latvijas teritorijā. Minēto noteikumu 23.3.apakšpunktā noteikts, ka ziņojumam pievieno katra tirgus dalībnieka pēdējā finanšu gada pārskata kopijas.
Vēršam uzmanību uz Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 98.panta pirmajā daļā noteikto, ka Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram kapitālsabiedrības, personālsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97.panta pirmajā, otrajā un ceturtajā daļā minētos dokumentus. Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību. Dokumentus Uzņēmumu reģistram nodod tiešsaistes datu pārraides režīmā. Minētā panta otrā daļa noteic, ka Uzņēmumu reģistrs pēc šā likuma 97. panta pirmajā, otrajā un ceturtajā daļā minēto dokumentu saņemšanas publicē tos savā tīmekļvietnē.
No minētajām tiesību normām iziet, ka kapitālsabiedrības, personālsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata publisku pieejamību nodrošina Uzņēmumu reģistrs, nevis Valsts ieņēmumu dienests. Tādējādi ar likumu ir noteikta īpaša kārtība komercsabiedrību gada pārskatu saņemšanai. Arī Administratīvā rajona tiesa 2013.gada 21.jūnija spriedumā Nr. A420592712 (A02540-13/24) (stājās spēkā 2013.gada 13.decembrī) 6.punktā ir atzinusi, ka ar likumu ir noteikta īpaša kārtība kooperatīvo sabiedrību gada pārskatu saņemšanai. Proti, minētie gada pārskati ir pieejami Uzņēmumu reģistrā. Līdz ar to personai tiesības uz informāciju nav liegtas un tās ir iespējams realizēt, vēršoties ar attiecīgu lūgumu Uzņēmumu reģistrā. Līdz ar to nav pamata VID uzlikt pienākumu izsniegt kooperatīvās sabiedrības gada pārskatu. Minētās tiesas atziņas ir attiecināmas arī uz kapitālsabiedrības, personālsabiedrības un kooperatīvās sabiedrības gada pārskata vai konsolidētā gada pārskata pieejamību.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma rīcības plāna 2.nodaļas 37.punktā paredzēto risinājumu un gada pārskatus vai konsolidētos gada pārskatus iegūt no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Prezicēt informatīvā ziņojuma 2.sadaļas "Secinājumi un nepieceišamā rīcības" 1.teikumu "VARAM ir izstrādājusi rīcības plānu (skat. pielikumā), kura ietvaros sadarbībā ar šī informatīvā ziņojuma pielikumā minētajām iestādēm un ministrijām, kā arī pašvaldībām tiks risināti jautājumi, lai veicinātu informācijas vienreizes principa ievērošanu valsts."
Piedāvātā redakcija
"VARAM ir izstrādājusi rīcības plānu (skat. pielikumā), kura ietvaros sadarbībā ar šī informatīvā ziņojuma pielikumā minētajām iestādēm un ministrijām, kā arī pašvaldībām tiks risināti jautājumi, lai veicinātu informācijas vienreizes principa ievērošanu valsts pārvaldē."
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
RĪCĪBAS PLĀNA INFORMĀCIJAS VIENREIZES PRINCIPA NODROŠINĀŠANAI
1. punktā minētajam uzdevumam "Identificēt iestādes sniegtos pakalpojumus, kuros netiek ievērots informācijas vienreizes princips un iesniegt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sarakstu ar identificētiem pakalpojumiem"', lūdzam noteikt garāku izpildes termiņu - 30.09.2022, saskaņā ar nepieciešamās informācijas sagatavošanu par Valsts ieņēmumu dienesta kompetencē sniegtajiem pakalpojumiem.
1. punktā minētajam uzdevumam "Identificēt iestādes sniegtos pakalpojumus, kuros netiek ievērots informācijas vienreizes princips un iesniegt Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sarakstu ar identificētiem pakalpojumiem"', lūdzam noteikt garāku izpildes termiņu - 30.09.2022, saskaņā ar nepieciešamās informācijas sagatavošanu par Valsts ieņēmumu dienesta kompetencē sniegtajiem pakalpojumiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Informatīvais ziņojums "Informatīvais ziņojums “Informācijas vienreizes principa nodrošināšana valsts pārvaldes pakalpojumos”"
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Protokollēmuma projektu ar punktu, ka jautājums par papildu nepieciešamo finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam 2023.gadam skatāms Ministru kabinetā likumprojekta “Par valsts budžetu 2023.gadam” un likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025.gadam” sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem prioritāro pasākumu pieteikumiem.
Piedāvātā redakcija
-
