Projekta ID
24-TA-1423Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
17.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot valstī noteikto uzdevumu – samazināt birokrātiskās procedūras, attiecībā uz pašvaldībām uzskatām par nelietderīgiem 130.2. apakšpunktā un 130.3. apakšpunktā prasītos paskaidrojumus par sākotnējā budžeta plāna salīdzinājumu ar izmaiņām. Pašvaldības saistošos noteikumus par budžetu saimnieciskā gada laikā var grozīt vairākas reizes, piemēram, precizējot nodokļu ieņēmumus atbilstoši faktiskajai izpildei, valsts budžeta mērķdotāciju apmērus (piemēram, mērķdotāciju apmērus pedagogu darba samaksai un VSAO iemaksām), ES fondu finansējuma apmēru vai pašvaldības līdzfinansējuma apmēru infrastruktūras projektiem u.tml. Atbilstoši likumam “Par pašvaldību budžetiem” katras pašvaldības mājas lapā tiek publicēti arī grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos par budžetu un paskaidrojošā informācija par veiktajām izmaiņām. Grozījumi pašvaldības saistošajos noteikumos par budžetu un paskaidrojumi tiek nosūtīti arī Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai. Neredzam nepieciešamību vēlreiz skaidrot budžeta izmaiņu iemeslus.
Tā kā šobrīd nav pieejams formāts (veidlapa), kādā apjomā šī informācija ir jāuzrāda, pastāv bažas, ka tas var būtiski palielināt darba apjomu ne tikai pašvaldībām, bet arī auditoriem, kas attiecīgi var ietekmēt konsolidētā saimnieciskā gada pārskata sagatavošanas izmaksas un efektivitāti.
Tā kā šobrīd nav pieejams formāts (veidlapa), kādā apjomā šī informācija ir jāuzrāda, pastāv bažas, ka tas var būtiski palielināt darba apjomu ne tikai pašvaldībām, bet arī auditoriem, kas attiecīgi var ietekmēt konsolidētā saimnieciskā gada pārskata sagatavošanas izmaksas un efektivitāti.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
LPS lūdz paredzēt, ka 130.4. apakšpunkts attiecas tikai uz valsts budžeta iestādēm, no valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātām publiskām personām un budžeta nefinansētām iestādēm, un prasības pašvaldībām attiecībā uz papildu sniedzamo informāciju budžeta izpildes pārskata pielikumā izdalīt atsevišķā apakšpunktā.
Attiecībā uz pašvaldībām lūdzam noteikumu projektā pamatā saglabāt Ministru kabineta 28.09.2021. noteikumu Nr. 652 131.2 apakšpunkta redakciju, līdz jautājums par snieguma rezultātu atspoguļošanu gada pārskatā ir izdiskutēts ar pašvaldībām un ar pašvaldībām ir panākta vienošanās par budžeta izpildes pārskata pielikumā iekļaujamās informācijas tvērumu un saprātīgu termiņu, kādā izmaiņas var tikt ieviestas. Attiecīgi lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 140.punktu, no tā izslēdzot pašvaldības.
Iebilduma pamatojums:
1) Valsts kase prasību sniegt daudz plašāku informāciju budžeta izpildes pārskata pielikumā noteikumu projekta anotācijā pamatoto ar Valsts kontroles revīzijas ziņojumā “Par Latvijas Republikas 2023. gada konsolidēto pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem” sniegtajiem ieteikumiem, bet tie visi attiecas uz valsts budžeta vadības praksi. Valsts kontroles ieteikums paredz Finanšu ministrijai (FM) sadarbībā ar Valsts kanceleju pilnveidot budžeta iestāžu finansējuma izlietojuma mērķu un rezultātu pārvaldības procesu (FM un Valsts kancelejai turpināt uz rezultātu vērsta budžeta veidošanas attīstību atbilstoši valdības lēmumiem un Valdības rīcības plānam (ieteikuma ieviešanas termiņš: 02.01.2027.); Valsts kancelejai sadarbībā ar FM sagatavot labās prakses rekomendāciju tīmekļvietņu vienotās platformas dalībniekiem budžeta informācijas vienveidīgai atspoguļošanai platformas tīmekļvietnēs (02.01.2027.); FM izstrādāt grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību attiecībā uz budžeta struktūras pilnveidi un piešķirtā finansējuma sasaistīšanu ar nozaru politiku mērķiem un faktiski sasniedzamajiem rezultatīvajiem rādītājiem, kā arī informēšanas procesa par finansējuma izlietojuma rezultātā sniegto labumu sabiedrībai pilnveidi, nosakot pārejas periodu pakāpeniskai uz rezultātu orientēta budžeta plānošanas procesu ieviešanai (02.01.2028.) u.c.).;
2) Valsts un pašvaldību gatavība nodrošināt uz rezultātu balstītu budžeta plānošanas un izpildes procesu ir būtiski atšķirīga. Finanšu ministrija jau vairākus gadus ir strādājusi pie valsts budžeta procesu pārveidošanas, lai valsts pārvaldē varētu ieviest snieguma budžetēšanu, tai skaitā šim mērķim piešķirot valsts budžeta līdzekļus un īstenojot ES fondu projektus (piemēram, centralizēta platforma grāmatvedības, personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā valsts tiešās pārvaldes iestādēm, kura tai skaitā nodrošinās plašākas iespējas datu kategorizēšanai un automātiskajai apstrādei budžeta resoru līmenī). Savukārt saruna ar pašvaldībām par pašvaldību budžetu pilnveidošanas iespējām un snieguma rādītāju atspoguļošanu gada pārskatā, kā arī pašvaldībām nepieciešamo atbalstu (piemēram, metodisko) nav pat sākusies! 130.4. apakšpunkta prasību izpilde gada pārskata un konsolidētā gada pārskata par 2026.gadu sagatavošanā nozīmē, ka snieguma rādītāji utt. definējami jau 2025.gada pašvaldību budžetos. Ja valsts pārvalde šim procesam gatavojās gadiem, tad pašvaldībām sagatavošanās darbam ir atvēlēti vien daži mēneši, turklāt bez metodiskā un cita veida atbalsta. Šobrīd pašvaldībām nav pat informācijas par plānoto izmaiņu saturu: noteikumu projekta anotācijā nav dots paskaidrojums, ko tieši nozīmē noteikumu projekta 130.4.apakšpunktā ietvertās prasības attiecībā uz pašvaldībām (atšķirīgi budžetu veidošanas principi), nav pieejams konkrētās gada pārskata veidlapas projekts, lai varētu gūt priekšstatu par rādītāju veidiem un detalizācijas pakāpi. LPS kategoriski iebilst pret paplašinātajām prasībām pašvaldībām attiecībā rezultatīvajiem radītājiem budžeta izpildes pārskata pielikumā, sākot ar 2026.gada budžetu! Piedāvātās izmaiņas budžeta izpildes pārskata pielikumā pašvaldībām nozīmē arī nepieciešamību pilnveidot grāmatvedības uzskaites, budžeta un finanšu vadības sistēmas, taču tam ir vajadzīgs laiks un finanšu resursi.
LPS ieskatā noteikumu projekta 130. punktā attiecībā uz pašvaldībām pamatā saglabājama Ministru kabineta 28.09.2021. noteikumu Nr. 652 131.2 apakšpunkta redakcija, līdz jautājums par snieguma rezultātu atspoguļošanu gada pārskatā ir izdiskutēts ar pašvaldībām un ar pašvaldībām ir panākta vienošanās par budžeta izpildes pārskata pielikumā iekļaujamās informācijas tvērumu un termiņu, kādā izmaiņas var tikt ieviestas. Attiecīgi pēc tam ar grozījumiem noteikumos, kas noteikti būs tuvāko divu gadu laikā neatkarīgi no šī jautājuma, var precizēt pašvaldībām sniedzamo informāciju budžeta izpildes pārskata pielikumā.
Attiecībā uz pašvaldībām lūdzam noteikumu projektā pamatā saglabāt Ministru kabineta 28.09.2021. noteikumu Nr. 652 131.2 apakšpunkta redakciju, līdz jautājums par snieguma rezultātu atspoguļošanu gada pārskatā ir izdiskutēts ar pašvaldībām un ar pašvaldībām ir panākta vienošanās par budžeta izpildes pārskata pielikumā iekļaujamās informācijas tvērumu un saprātīgu termiņu, kādā izmaiņas var tikt ieviestas. Attiecīgi lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 140.punktu, no tā izslēdzot pašvaldības.
Iebilduma pamatojums:
1) Valsts kase prasību sniegt daudz plašāku informāciju budžeta izpildes pārskata pielikumā noteikumu projekta anotācijā pamatoto ar Valsts kontroles revīzijas ziņojumā “Par Latvijas Republikas 2023. gada konsolidēto pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem” sniegtajiem ieteikumiem, bet tie visi attiecas uz valsts budžeta vadības praksi. Valsts kontroles ieteikums paredz Finanšu ministrijai (FM) sadarbībā ar Valsts kanceleju pilnveidot budžeta iestāžu finansējuma izlietojuma mērķu un rezultātu pārvaldības procesu (FM un Valsts kancelejai turpināt uz rezultātu vērsta budžeta veidošanas attīstību atbilstoši valdības lēmumiem un Valdības rīcības plānam (ieteikuma ieviešanas termiņš: 02.01.2027.); Valsts kancelejai sadarbībā ar FM sagatavot labās prakses rekomendāciju tīmekļvietņu vienotās platformas dalībniekiem budžeta informācijas vienveidīgai atspoguļošanai platformas tīmekļvietnēs (02.01.2027.); FM izstrādāt grozījumus Likumā par budžetu un finanšu vadību attiecībā uz budžeta struktūras pilnveidi un piešķirtā finansējuma sasaistīšanu ar nozaru politiku mērķiem un faktiski sasniedzamajiem rezultatīvajiem rādītājiem, kā arī informēšanas procesa par finansējuma izlietojuma rezultātā sniegto labumu sabiedrībai pilnveidi, nosakot pārejas periodu pakāpeniskai uz rezultātu orientēta budžeta plānošanas procesu ieviešanai (02.01.2028.) u.c.).;
2) Valsts un pašvaldību gatavība nodrošināt uz rezultātu balstītu budžeta plānošanas un izpildes procesu ir būtiski atšķirīga. Finanšu ministrija jau vairākus gadus ir strādājusi pie valsts budžeta procesu pārveidošanas, lai valsts pārvaldē varētu ieviest snieguma budžetēšanu, tai skaitā šim mērķim piešķirot valsts budžeta līdzekļus un īstenojot ES fondu projektus (piemēram, centralizēta platforma grāmatvedības, personāla lietvedības, budžeta plānošanas un finanšu vadības jomā valsts tiešās pārvaldes iestādēm, kura tai skaitā nodrošinās plašākas iespējas datu kategorizēšanai un automātiskajai apstrādei budžeta resoru līmenī). Savukārt saruna ar pašvaldībām par pašvaldību budžetu pilnveidošanas iespējām un snieguma rādītāju atspoguļošanu gada pārskatā, kā arī pašvaldībām nepieciešamo atbalstu (piemēram, metodisko) nav pat sākusies! 130.4. apakšpunkta prasību izpilde gada pārskata un konsolidētā gada pārskata par 2026.gadu sagatavošanā nozīmē, ka snieguma rādītāji utt. definējami jau 2025.gada pašvaldību budžetos. Ja valsts pārvalde šim procesam gatavojās gadiem, tad pašvaldībām sagatavošanās darbam ir atvēlēti vien daži mēneši, turklāt bez metodiskā un cita veida atbalsta. Šobrīd pašvaldībām nav pat informācijas par plānoto izmaiņu saturu: noteikumu projekta anotācijā nav dots paskaidrojums, ko tieši nozīmē noteikumu projekta 130.4.apakšpunktā ietvertās prasības attiecībā uz pašvaldībām (atšķirīgi budžetu veidošanas principi), nav pieejams konkrētās gada pārskata veidlapas projekts, lai varētu gūt priekšstatu par rādītāju veidiem un detalizācijas pakāpi. LPS kategoriski iebilst pret paplašinātajām prasībām pašvaldībām attiecībā rezultatīvajiem radītājiem budžeta izpildes pārskata pielikumā, sākot ar 2026.gada budžetu! Piedāvātās izmaiņas budžeta izpildes pārskata pielikumā pašvaldībām nozīmē arī nepieciešamību pilnveidot grāmatvedības uzskaites, budžeta un finanšu vadības sistēmas, taču tam ir vajadzīgs laiks un finanšu resursi.
LPS ieskatā noteikumu projekta 130. punktā attiecībā uz pašvaldībām pamatā saglabājama Ministru kabineta 28.09.2021. noteikumu Nr. 652 131.2 apakšpunkta redakcija, līdz jautājums par snieguma rezultātu atspoguļošanu gada pārskatā ir izdiskutēts ar pašvaldībām un ar pašvaldībām ir panākta vienošanās par budžeta izpildes pārskata pielikumā iekļaujamās informācijas tvērumu un termiņu, kādā izmaiņas var tikt ieviestas. Attiecīgi pēc tam ar grozījumiem noteikumos, kas noteikti būs tuvāko divu gadu laikā neatkarīgi no šī jautājuma, var precizēt pašvaldībām sniedzamo informāciju budžeta izpildes pārskata pielikumā.
Piedāvātā redakcija
Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam noteikumu projekta 130.punktu izteikt šādā redakcijā:
"130. Budžeta izpildes pārskata pielikumā sniedz informāciju par:
130.1. budžeta izstrādāšanas un klasifikācijas principiem;
130.2. sākotnējā likuma/plāna salīdzinājumu ar likumu/ plānu ar izmaiņām, paskaidrojot būtisku izmaiņu iemeslus, izņemot pašvaldības;
130.3. pārskata gada budžeta izpildes būtiskām atšķirībām no likuma/plāna ar izmaiņām, izņemot pašvaldības;
130.4. ministriju, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisko personu un budžeta nefinansētu iestāžu snieguma (rezultatīviem) rādītājiem, kas sasniegti ar piešķirtajiem finanšu līdzekļiem pārskata periodam (salīdzina plānoto rādītāju vērtību ar rādītāja faktisko izpildi, norādot novirzi no plānotās vērtības procentos un rādītāja neizpildes iemeslus, norāda plānotā rādītāja interpretāciju, kā arī izmaksu efektivitātes novērtējumu):
130.4.1. ministrijas ietver informāciju par valsts budžeta likuma paskaidrojumos noteikto rezultatīvo rādītāju izpildi pārskata periodā;
130.4.2. no valsts budžeta daļēji finansētās atvasinātās publiskās personas un budžeta nefinansētās iestādes ietver informāciju par pārskata gada darbības rezultātu un stratēģijā vai attīstības plānā izvirzīto mērķu izpildi vai sasniegšanas pakāpi pārskata periodā;
130.5. pašvaldību galvenajām prioritātēm un uzdevumiem atbilstoši pašvaldību autonomajām funkcijām, budžetu izpildes analīzi vai sasniegtajiem darbības rezultātiem un to rezultatīvajiem rādītājiem;
130.6. Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu, nodevu un citu tā administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu atvieglojumu aplēšu veidošanu valsts budžeta projekta sagatavošanai un budžeta izpildes analīzei vai publiski pieejamu informāciju par šādām aplēsēm.”
"130. Budžeta izpildes pārskata pielikumā sniedz informāciju par:
130.1. budžeta izstrādāšanas un klasifikācijas principiem;
130.2. sākotnējā likuma/plāna salīdzinājumu ar likumu/ plānu ar izmaiņām, paskaidrojot būtisku izmaiņu iemeslus, izņemot pašvaldības;
130.3. pārskata gada budžeta izpildes būtiskām atšķirībām no likuma/plāna ar izmaiņām, izņemot pašvaldības;
130.4. ministriju, no valsts budžeta daļēji finansētu atvasinātu publisko personu un budžeta nefinansētu iestāžu snieguma (rezultatīviem) rādītājiem, kas sasniegti ar piešķirtajiem finanšu līdzekļiem pārskata periodam (salīdzina plānoto rādītāju vērtību ar rādītāja faktisko izpildi, norādot novirzi no plānotās vērtības procentos un rādītāja neizpildes iemeslus, norāda plānotā rādītāja interpretāciju, kā arī izmaksu efektivitātes novērtējumu):
130.4.1. ministrijas ietver informāciju par valsts budžeta likuma paskaidrojumos noteikto rezultatīvo rādītāju izpildi pārskata periodā;
130.4.2. no valsts budžeta daļēji finansētās atvasinātās publiskās personas un budžeta nefinansētās iestādes ietver informāciju par pārskata gada darbības rezultātu un stratēģijā vai attīstības plānā izvirzīto mērķu izpildi vai sasniegšanas pakāpi pārskata periodā;
130.5. pašvaldību galvenajām prioritātēm un uzdevumiem atbilstoši pašvaldību autonomajām funkcijām, budžetu izpildes analīzi vai sasniegtajiem darbības rezultātiem un to rezultatīvajiem rādītājiem;
130.6. Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu, nodevu un citu tā administrēto uz valsts budžetu attiecināmo maksājumu atvieglojumu aplēšu veidošanu valsts budžeta projekta sagatavošanai un budžeta izpildes analīzei vai publiski pieejamu informāciju par šādām aplēsēm.”
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 8. nodaļu “Prasījumu, saistību un darījumu bez atlīdzības salīdzināšana”, tajā iekļautās normas nav iespējams izprast bez papildus informācijas (piemēram, anotācijas) un tās saturs nav izprotams viennozīmīgi, kas apgrūtinās turpmāko normatīvā akta pielietošanu praksē:
1) lūdzam izvērtēt iespēju salīdzināšanas kārtības veidus izteikt vienkāršotā formā, lai izslēgtu dažādu normas interpretāciju, apvienojot 131.punktā, 132.6.pakšpunktā, 133. un 134.punktos noteikto, ka salīdzināšanās starp vispārējās valdības sektora struktūrām gada pārskata sagatavošanas laikā nav jāveic eParskatos, ja prasības, nākamo periodu izdevumi, avansa maksājumi (turpmāk prasījumi) un saistības salīdzinātas izmantojot pašapkalpošanās portāla risinājumus vai arī atteikties no 132.6. apakšpunktā minētās normas, jo salīdzināšanās starp vispārējās sektora struktūru darījumu partneriem līdzšinējā kārtībā ePārskatos ir ērta, visām iestādēm pārskatāma un kontrolējama, tādēļ nebūtu nepieciešamība pēc papildus citu risinājumu ieviešanas.
Līdz šim esošā salīdzināšanās kārtība, atlikumu un apgrozījumu starp vispārējās valdības sektora struktūru darījuma partneriem ePārskatos ir ērta, kontrolējama un visiem darījumu partneriem pieejama vienuviet, tādējādi rosinām to saglabāt.
2) 132.6. apakšpunktā ir lietots termins “pašapkalpošanas portāla risinājums”, taču 133.punktā tiek lietots termins “citi informāciju un komunikāciju tehnoloģiju risinājumi”. Nav izprotams, vai šie termini ietver viens otru vai tiek lietoti neatkarīgi;
3) noteikumu projekts paredz, ka turpmāk gada pārskata slēguma ietvaros tiks veikta tikai prasījumu un saistību atlikumu un darījumu bez atlīdzības salīdzināšana, neiekļaujot naudas darījumu salīdzināšanu. Ir pašvaldības, kurās vēl nav izveidota vienota pašvaldības iestāžu centralizētā grāmatvedība, līdz ar to jautājums par naudas darījumu salīdzināšana gan ar valsts sektoru, gan ar pašvaldību sektoru joprojām ir aktuāls. Ņemot vērā pašvaldību iebildumu, lūdzam rast risinājumu šīm pašvaldībām, kā gada pārskata sagatavošanas laikā sagatavot salīdzināšanas aktus par naudas darījumiem pārskata periodā.
1) lūdzam izvērtēt iespēju salīdzināšanas kārtības veidus izteikt vienkāršotā formā, lai izslēgtu dažādu normas interpretāciju, apvienojot 131.punktā, 132.6.pakšpunktā, 133. un 134.punktos noteikto, ka salīdzināšanās starp vispārējās valdības sektora struktūrām gada pārskata sagatavošanas laikā nav jāveic eParskatos, ja prasības, nākamo periodu izdevumi, avansa maksājumi (turpmāk prasījumi) un saistības salīdzinātas izmantojot pašapkalpošanās portāla risinājumus vai arī atteikties no 132.6. apakšpunktā minētās normas, jo salīdzināšanās starp vispārējās sektora struktūru darījumu partneriem līdzšinējā kārtībā ePārskatos ir ērta, visām iestādēm pārskatāma un kontrolējama, tādēļ nebūtu nepieciešamība pēc papildus citu risinājumu ieviešanas.
Līdz šim esošā salīdzināšanās kārtība, atlikumu un apgrozījumu starp vispārējās valdības sektora struktūru darījuma partneriem ePārskatos ir ērta, kontrolējama un visiem darījumu partneriem pieejama vienuviet, tādējādi rosinām to saglabāt.
2) 132.6. apakšpunktā ir lietots termins “pašapkalpošanas portāla risinājums”, taču 133.punktā tiek lietots termins “citi informāciju un komunikāciju tehnoloģiju risinājumi”. Nav izprotams, vai šie termini ietver viens otru vai tiek lietoti neatkarīgi;
3) noteikumu projekts paredz, ka turpmāk gada pārskata slēguma ietvaros tiks veikta tikai prasījumu un saistību atlikumu un darījumu bez atlīdzības salīdzināšana, neiekļaujot naudas darījumu salīdzināšanu. Ir pašvaldības, kurās vēl nav izveidota vienota pašvaldības iestāžu centralizētā grāmatvedība, līdz ar to jautājums par naudas darījumu salīdzināšana gan ar valsts sektoru, gan ar pašvaldību sektoru joprojām ir aktuāls. Ņemot vērā pašvaldību iebildumu, lūdzam rast risinājumu šīm pašvaldībām, kā gada pārskata sagatavošanas laikā sagatavot salīdzināšanas aktus par naudas darījumiem pārskata periodā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā LPS izteiktos iebildumus par noteikumu projekta 130.4. apakšpunktu, lūdzam no noteikumu projekta 140. punkta izslēgt vārdu "pašvaldības".
Piedāvātā redakcija
Lūdzam noteikumu projekta 140. punktu izteikt šādā redakcijā:
Šo noteikumu 130.4. apakšpunktu no valsts budžeta daļēji finansētās atvasinātās publiskās personas un budžeta nefinansētās iestādes pirmo reizi piemēro, sagatavojot gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu par 2026. gadu.
Šo noteikumu 130.4. apakšpunktu no valsts budžeta daļēji finansētās atvasinātās publiskās personas un budžeta nefinansētās iestādes pirmo reizi piemēro, sagatavojot gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu par 2026. gadu.
