Atzinums

Projekta ID
24-TA-1687
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu, ka preču piegādātāju/pakalpojumu sniedzēja līmenī netiek sniegts komercdarbības atbalsts, lūdzam papildināt noteikumu projektu ar nosacījumu, ka īstenojot projektu, finansējuma saņēmējs izvēlas preču piegādātāju/pakalpojuma sniedzējus saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, īstenojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, vai arī sniegt atbilstošu skaidrojumu anotācijā gadījumā, ja jauni iepirkumi šī atbalsta pasākuma ietvaros plānoti netiek.

Skaidrojam, ka, lai atbalsta saņēmējs - publiska persona, slēdzot iepirkuma līgumus vai veicot iepirkumu, izslēgtu komercdarbības atbalstu konkrētam piegādātājam, tam jārīkojas kā tirgus ekonomikas dalībniekiem, proti, darījumam ir jāatbilst tirgus nosacījumiem. Līdz ar to, lai izslēgtu ekonomiskās priekšrocības preču piegādātājiem un pakalpojumu sniedzējiem, tādējādi novēršot tiem komercdarbības atbalsta piešķiršanu, tie būtu jāizraugās atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā un konkurenci nodrošinošā procedūrā. Procedūrai ir jābūt konkurenci nodrošinošai, lai procesā varētu piedalīties visi ieinteresētie un nosacījumiem atbilstīgie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji, kā arī procedūrai ir jābūt pārredzamai, lai nodrošinātu, ka visi ieinteresētie piegādātāji/pakalpojuma sniedzēji katrā konkursa procedūras posmā ir vienādi un pienācīgi informēti. Iepirkuma procedūrai jābūt pietiekami plaši publiskotai, lai par to varētu uzzināt potenciālie piedāvājumu iesniedzēji. Nepieciešamie priekšnosacījumi ir nediskriminējoša attieksme pret visiem piedāvājumu iesniedzējiem visos procedūras posmos un objektīvu atlases un līgumslēgšanas kritēriju noteikšana pirms procedūras. Lai garantētu vienlīdzīgu attieksmi, līgumslēgšanas kritērijiem būtu jābūt tādiem, kas dod iespēju objektīvi salīdzināt un novērtēt piedāvājumus. Skaidrojam, ka preču/pakalpojumu iegāde no komersantiem, neievērojot atklātu, pārredzamu, nediskriminējošu un konkurenci nodrošinošu procedūru, var kvalificēties kā komercdarbības atbalsts tiem un tad tas var tikt piešķirts, tikai ievērojot attiecīgo komercdarbības atbalsta regulējumu.



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Finanšu ministrija neatbalsta noteikumu projekta virzību apstiprināšanai Ministru kabinetā, ņemot vērā, ka Satiksmes ministrija līdz šim nav sniegusi skaidru vīziju par dzelzceļa jomas turpmāko investīciju stratēģiju, tvērumu un finansēšanu kopumā, kas Finanšu ministrijas ieskatā ir šķērslis, lai šobrīd varētu pieņemt informētus, pārdomātus un ilgtspējīgus lēmumus par investīcijām nozares attīstībai, t.sk., Satiksmes ministrija nav sniegusi informāciju par pārskatīto investīciju tvērumu ES fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda investīcijām dzelzceļa jomā, kā arī joprojām nav apstiprināts Indikatīvais dzelzceļa infrastruktūras attīstības plāns 2023.–2027.gadam. Attiecīgi atkārtoti lūdzam Satiksmes ministriju nodrošināt nepieciešamo informāciju un investīciju priekšlikumus.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ievērojot to, ka noteikumu projekts joprojām paredz publisko līdzekļu piešķiršanu, lūdzam atgriezt anotācijā iepriekš ietverto  izvērtējumu par to, vai publisko līdzekļu piešķīrums finansējuma saņēmējam VAS “Latvijas Dzelzceļš” un atbalstāmās infrastruktūras attīstībai kvalificējas vai nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām papildināt noteikumu projekta III sadaļu "Prasības projekta iesnieguma iesniedzējam, atbalstāmo darbību un izmaksu attiecināmības nosacījumi" ar papildus nosacījumiem finansējuma saņēmējam:
1) aicinām papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu, nosakot, ka finansējuma saņēmējs nodrošina sasniegto rezultātu ilgtspēju piecus gadus pēc projekta pabeigšanas no saviem līdzekļiem;

2) aicinām papildināt noteikumu projektu ar jaunu punktu par komunikācijas un vizuālās identitātes prasībām, piemēram, šādā redakcijā: 
"..nodrošina komunikācijas un vizuālās identitātes prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) 2021/1060 47. pantu un 50. pantu un normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027.gada plānošanas periodā.";

3) nodrošināt horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" prasību ievērošanu vai papildināt anotāciju, ka posmotie projekti atbilst Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam ietvaros veiktajam horizontālā principa "Nenodarīt būtisku kaitējumu" veikto novērtējumu 3.1.1.3.pasākumam "Eiropas transporta tīklā esošās dzelzceļa infrastruktūras attīstība".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam korekti aizpildīt anotācijas 3. sadaļas 1.–5. punktu, lai informācija atbilstu noteikumu projekta 11.punktā norādītajam.
Piedāvātā redakcija
-