Atzinums

Projekta ID
22-TA-2296
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
16.08.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta anotācijā norādīts, ka: "MK noteikumos Nr. 662 nav nozīmes saglabāt iepriekš obligāti noteikto vakcinācijas pret Covid-19 kārtību vai obligāti uzrādīt pārslimošanas faktu (sertifikātu) darba devējam. Aktuālākās tendences, kas valda gan ES, gan pasaulē ir - aktuālās vakcinācijas nozīmīgums šī gada rudenī un tiesības darba devējam organizācijās, kurās ir augsts risks Covid-19 izplatībai un darba nepārtrauktības novēršanai, prasīt saviem darbiniekiem veikt aktuālo vakcināciju."
Vēršama uzmanība, ka  Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 662) ir paredzēta virkne normu, kas pārslimošanas sertifikāta esamību pielīdzina vakcinācijas sertifikāta esamībai (piemēram, 234. 246.5.un citi punkti), un kuras projektā nav paredzēts grozīt. Tāpat, piemēram, MK noteikumu Nr.662 103.un 103.1 punktā ir paredzētas tiesības sniegt pakalpojumus ar pārslimošanas sertifikātu.  Saistībā ar projektā paredzētajām darba devēja tiesībām prasīt darbiniekiem būt pilnībā vakcinētiem un studējošajiem izvirzot prasību par vakcināciju, novēršama šāda regulējuma nekonsekvence.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Noteikumu projekts paredz grozījumu MK noteikumi Nr. 662 2.16. apakšpunktā, aktualizējot “pilnībā vakcinētas personas” definīciju. Anotācijā sniegtais skaidrojums nav pietiekams, proti, nav skaidrots, kur (gan pati persona, gan darba devējs) varēs pārbaudīt (uzzināt), kāds ir vakcīnas “X” pielīdzināmais (nodrošinātais) aizsardzības efekts. Nav norādīts, cik bieži šī informācija tiks aktualizēta, kā tiks nodrošināta kontrole no darba devēja puses. Jāatzīmē, ka MK noteikumu Nr.662 2.21.apakšpunkts skaidro: "derīgs sadarbspējīgs sertifikāts ir derīgs Eiropas Savienībā vienots digitāls vai papīra formāta apliecinājums par personas epidemioloģisko drošību Covid-19 infekcijas gadījumā noteiktā laikposmā. Derīgs sadarbspējīgs sertifikāts tiek izsniegts, lai apliecinātu, ka persona ir pilnībā vakcinēta persona (turpmāk – vakcinācijas sertifikāts)". No tā izriet, ka vakcinācijas sertifikāts joprojām paredzēts kā dokuments, kas apliecina, ka persona ir pilnībā vakcinēta. Vakcinācijas sertifikāts kā vakcinācijas fakta apliecinājums ir noteikts arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā. Lai neradītu neskaidrību par jaunā 12.13 punkta regulējuma piemērošanu, lūdzam projektā noteikt, kā darba ņēmējs darba devējam apliecinās vakcinācijas faktu un to, ka viņš ir pilnībā vakcinēts. 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ievērojot šīs normas mērķi, lūdzam vārdus "ne ātrāk" aizstāt ar vārdiem "ne vēlāk". 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka 25.1punkts vairs neparedz termiņu, līdz kuram vakcinācija ir jāpabeidz. Līdz ar to no 25.2.apakšpunkta ir svītrojama norāde "vai pabeidzis". 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka  12.13. apakšpunkts atbilstoši projektam vairs neparedz darba devēja tiesības prasīt pārslimošanas sertifikātu. Ir paredzēta prasība, lai darbinieks būtu pilnībā vakcinēts. Lūdzam precizēt šo normu atbilstoši paredzētajam 12.13. apakšpunkta regulējumam. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Norādām, ka projektā plānots svītrot arī  MK noteikumu Nr. 662 70.4.apakšpunktu un 104.punktu, kā arī MK noteikumos Nr. 662 vairs nav 71., 72. un 238.punkts, līdz ar ko no 329.punktā spēkā būs tikai 103.punkts. Vienlaikus lūdzam no projekta svītrot 12.punktu, jo 329.punkts nosaka pagaidu regulējumu jau pagājušam laika periodam līdz 2021.gada 15.novembrim, tam nav juridiskās slodzes un normatīvajam aktam nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nav saprotams, kādēļ no MK noteikumu Nr. 662 345.punkta tiek svītrots 186.punkts, ja tas ir spēkā un projektā to nav plānots svītrot. Jāņem vērā, ka 345.punkts nosaka pagaidu regulējumu jau pagājušam laika periodam līdz 2022.gada 31.martam, un normatīvajam aktam nevar būt atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Ievērojot minēto, lūdzam no projekta svītrot 13.punktu. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
MK noteikumu Nr. 662 12.13.1. apakšpunkta redakcijā noteikts kritērijs - "darbi, kas ir saistīti ar paaugstinātu risku citu cilvēku veselībai". Attiecīgo noteikumu anotācijā bija norādīts: "Viens no kritērijiem ir darbs, kas saistīts ar risku citu cilvēku veselībai. Tie ir darbi, kurus nosaka 24.07.2018. MK noteikumu Nr. 447 "Noteikumi par darbiem, kas saistīti ar risku citu cilvēku veselībai" 3. punkts."
Noteikumu projekts paredz kritērija grozīšanu, kā arī anotācijā nav atsauces uz Ministru kabineta 2018. gada 24. jūlija noteikumiem Nr. 447 "Noteikumi par darbiem, kas saistīti ar risku citu cilvēku veselībai" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 447), bet norādīts: "[..] ņemot vērā to, ka ir stingri rekomendēts cilvēkiem, kas savus darba pienākumus veic ciešā kontaktā ar cilvēkiem, kam ir augsts risks veselībai saistībā ar Covid-19 būt ar aktuālu vakcināciju pret Covid-19, kas nodrošina aizsardzību pret aktuālo SARS CoV-2 paveidu, noteikumos tiek saglabātas tiesības darba devējam noteikt pienākumu veikt aktuālo vakcināciju pret Covid-19  darbiniekiem, kas veicot savus darba pienākumus var radīt risku citu cilvēku veselībai vai kuru darba nespēja var radīt risku organizācijas darba nepārtrauktībai." Lūdzam anotācijā skaidrot, vai punkta jaunā redakcija joprojām attiecas uz visiem MK noteikumu Nr. 447 3. punktā minētajiem darbiem (tostarp arī darbiem, kuros darbinieks ir tuvā kontaktā ar pakalpojuma saņēmēju, klientu vai pacientu vai uzturas ar viņu vienā telpā vai sabiedriskā transportlīdzekļa salonā), vai tikai uz darbu ar atsevišķu kategoriju personām, kurām ir augsts risks veselībai saistībā ar inficēšanos ar Covid-19?
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Projekta anotācijā norādīts: "Tādejādi tiek sašaurināti kritēriji darba vietām, kur darba devējs var noteikt pienākumu darbiniekam būt vakcinētam, neparedzot par pienākuma vakcinēties kritēriju paša darbinieka veselības aizsardzību".
Vēršama uzmanība, ka atbilstoši projektā paredzētajam 12.3 apakšpunktam darba devējam saglabātas tiesības noteikt katra darbinieka (amatpersonas) (tai skaitā brīvprātīgo un personu ar ārpakalpojuma līgumiem) inficēšanās risku un iespējamo risku citu cilvēku veselībai, izvērtējot viņa darba pienākumus un darba apstākļus, un noteikt tos darbus, kurus var veikt tikai pilnībā vakcinētas personas, ņemot vērā arī šādu kritēriju: darbinieks veic organizācijas darbības nepārtrauktībai kritiski svarīgus darba uzdevumus un darbinieka darba nespēja var radīt risku organizācijas darbības nepārtrauktībai. Ievērojot projektā paredzēto regulējumu, lūdzam precizēt iepriekš minēto teikumu anotācijā, jo darbinieka veselības aizsardzība joprojām netieši būs vakcinācijas kritērijs.
Piedāvātā redakcija
-