Atzinums

Projekta ID
23-TA-2393
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ja Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansētos projektus ir iespējams pilnībā pabeigt līdz 2024. gada beigām, tajā skaitā pēc 2023. gada 31.decembra radušos izdevumus projektā sedz pats projekta īstenotājs par saviem līdzekļiem, tad šādu projektu var neuzskatīt par nefunkcionējošu, un līdz ar Eiropas Savienības fondu darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” noslēguma dokumentāciju noziņot Eiropas Komisijai kā pilnībā pabeigtu projektu (arī iepriekš anotācijā minēts, ka Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansētos projektus, kas tiek pabeigti pēc 2024. gada 31. decembra, finansējuma saņēmējs pabeidz un projektu iznākuma un rezultāta rādītājus sasniedz līdz 2026.gada 15.novembrim, to pabeigšanā piesaistot finansējuma saņēmēja pašu līdzekļus). Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka noteikumu projekts paredz, ka projektus noteiktos gadījumos pieļaujams pabeigt līdz 2024. gada 31. oktobrim, nevis 2024. gada beigām, tādēļ lūdzam izvērtēt un salāgot noteikumu projekta anotācijā sniegto informāciju ar noteikumu projekta 2. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam noteikumu projekta anotācijā sniegt pamatotu skaidrojumu, kā noteikumu projekta 2. punktā paredzētais regulējums sader ar Ministru kabineta 2014. gada 16. decembra noteikumu Nr. 784 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina plānošanas dokumentu sagatavošanu un šo fondu ieviešanu 2014.–2020.gada plānošanas periodā" "VIII nodaļā "Līguma vai vienošanās grozījumu izdarīšana" noteikto, kas jau šobrīd paredz konkrētus nosacījumus par to, kas sadarbības iestādē grozījumu priekšlikumu saņemšanas gadījumos ir jāvērtē, kādi ir nosacījumi līdzfinansējuma saglabāšanai, finansējuma saņēmēja tiesības pabeigt projekta īstenošanu par saviem līdzekļiem ar sadarbības iestādi saskaņotā termiņā u.tml.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek pārņemtas Komisijas paziņojuma "Vadlīnijas par to darbības programmu slēgšanu, kuras pieņemtas atbalsta saņemšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda, Kohēzijas fonda un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fonda (2014.–2020. gada periodā)" Nr. 2021/C 417/01 C/2021/7303 prasības, lūdzam papildināt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļas aili "Cita informāciju" ar pamatotu un detalizētu skaidrojumu par konkrētu minēto vadlīniju vienībās ietverto prasību pārņemšanu noteikumu projektā (tai skaitā, bet ne tikai, skaidrojot noteikumu projekta atbilstību  7. sadaļas "7. NEFUNKCIONĒJOŠAS DARBĪBAS" pirmajā līdz ceturtajā daļā noteiktajam).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar noteikumu projektu tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 17. decembra Regulas (ES) Nr. 1303/2013, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, prasības (sk. 65. pantu), lūdzam skaidrot attiecīgās regulas prasību ieviešanu noteikumu projektā, ievērojot Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktā noteikto.
Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši noteikumu projektam grozījumu priekšlikumu iesniedz noteiktos gadījumos finansējuma saņēmējs (Centrālā finanšu un līgumu aģentūra to neveic pēc savas iniciatīvas un grozījumi nebūs nepieciešami visos gadījumos), tādēļ lūdzam izvērtēt un lēmuma projekta 3. punktā paredzēt, ka grozījumus vienošanās par projekta īstenošanu izdara, ja iesniegts attiecīgs grozījumu priekšlikums un ievēroti noteikumu projektā ietvertie nosacījumi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot lēmuma projekta 5. punktu, kas paredz uzdevumu Jelgavas valstspilsētas pašvaldībai. Vēršam uzmanību, ka Ministru kabineta sēdes protokollēmumā ietvertie pienākumi un uzdevumi ir saistoši Ministru kabinetam un tā padotības iestādēm, bet atvasinātām publisko tiesību juridiskām personām un citiem tiesību subjektiem, kuri nav hierarhiski padoti Ministru kabinetam, ciktāl to neparedz ārējie normatīvie akti, tie (proti, attiecīgie pienākumi un uzdevumi) nav saistoši.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un svītrot lēmuma projekta 6. punktu, kurš nav skaidri saprotams (nav skaidrs, par kuriem projektiem un kādiem maksājumiem ir runa) un varētu būt pretrunā Ministru kabineta 2017. gada 24. oktobra noteikumos Nr. 635 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" prioritārā virziena "Vides aizsardzības un resursu izmantošanas efektivitāte" 5.5.1. specifiskā atbalsta mērķa "Saglabāt, aizsargāt un attīstīt nozīmīgu kultūras un dabas mantojumu, kā arī attīstīt ar to saistītos pakalpojumus" trešās projektu iesniegumu atlases kārtas "Ieguldījumi kultūras un dabas mantojuma attīstībai nacionālas nozīmes attīstības centru pašvaldībās" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 635) paredzētajam regulējumam par maksājumu veikšanas kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noslēguma jautājumus (pārejas noteikumus) Ministru kabineta noteikumos paredz, ja līdz ar šo noteikumu apstiprināšanu ir nepieciešams noregulēt pāreju no esošā tiesiskā regulējuma uz jauno regulējumu. Tomēr noteikumu projekta 2. punkts pēc būtības neparedz attiecīgu pārejas kārtību, bet gan paredz patstāvīgu tiesisko regulējumu - izņēmumu no projekta īstenošanas kārtības, līdz ar to lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projektu, noteikumu projekta 2. punktā paredzēto regulējumu neizsakot kā noslēguma jautājumus, bet šo regulējumu ietverot cituviet noteikumu Nr. 635 pamattekstā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktā ietverto noteikumu Nr. 635 55.2. apakšpunktu, jo nav skaidrs, kas ir domāts ar veikto izdevumu sasniegšanu līdz 2023. gada 31. decembrim, un vai izdevumi, kas veikti līdz 2023. gada 31. decembrim, ir jānodala no izdevumiem, kas veikti pēc minētā laika posma līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt noteikumu projekta 2. punktā ietverto noteikumu Nr. 635 56. punktu un sniegt atbilstošu skaidrojumu par minētās normas būtību, nepieciešamību un mērķi noteikumu projekta anotācijā. Vēršam uzmanību, ka:
pirmkārt, nav skaidrs, pēc kādiem kritērijiem jāvadās sadarbības iestādei, piemērojot proporcionalitātes maiņu (tai skaitā no kādas proporcionalitātes tiek paredzēts izņēmums), un kas ar šo maiņu ir domāts, kā arī tas, kā izpaužas pienākums primāri pieļaut attiecināmo izmaksu finansēšanu, ņemot vērā, ka noteikumos Nr. 635 nav atrodams tiesiskais regulējums par attiecināmo un neattiecināmo izmaksu proporcijām. Attiecīgi nepieciešams nodrošināt skaidras tiesību normas;
otrkārt, nepieciešams anotācijā sniegt pamatojumu konkrētajam izņēmumam no noteikumu Nr. 635 regulējuma. Jo īpaši, ja paredzētas atkāpes no noteikumu projekta III  pielikumā "Specifiskajam atbalstam pieejamais finansējums" u.c. (piemēram, 40. punktā) ietvertā regulējuma, nepieciešams skaidrot, kā tiek nodrošināta attiecīgo regulu prasību izpilde noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā.

 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta anotācijas 1.1. sadaļā minēto noteikumu projekta izdošanas tiesisko pamatu ar noteikumu projekta (grozīto Ministru kabineta noteikumu) norādē minēto tiesiskās izdošanas pamatu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt noteikumu projektu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt lietderību lēmuma projekta 4. punktā paredzētajam uzdevumam un nepieciešamības gadījumā svītrot minēto punktu, ja netiek paredzēta no attiecīgajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas noteic konkrētā specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas kārtību, atšķirīga projektu finansēšanas kārtība. Kā arī lūdzam minētajā lēmuma projekta punktā skaidrot, par kādiem piešķirtajiem līdzekļiem šajā punktā ir runa.
Piedāvātā redakcija
-