Atzinums

Projekta ID
24-TA-895
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
26.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Instrukcijas projekts
Iebildums

Nav saprotams, vai par visiem gadījumiem, kad saņemta informācija par nezināmas izcelsmes vielu vai priekšmetu, ir jāinformē visas instrukcijā zemāk norādītās attiecīgās institūcijas. Būtu jāprecizē, kādi ir šie gadījumi, kad tiek izsauktas visas institūcijas - kad pastāv terora draudi vai tml. , kas attiecīgi ir jānorāda arī anotācijā, pretējā gadījumā izriet, ka arī par dažādiem ikdienas gadījumiem tiek iedarbināta instrukcija..
Instrukcijā būtu jānorāda uz kādiem kontakttālruņiem ir jāzvana.
Tāpat kā pielikums būtu nepieciešama instrukcijas sadarbības shēma.
Piedāvātā redakcija
Anotācijā atrunāt kādi ir šie gadījumi, kad Instrukcija Nr. 12 tiek iedarbināta. Papildināt ar pielikumu par instrukcijas sadarbības shēmu.
2.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Instrukcijas projekta 3.punkts paredz, ka atbildīgās institūcijas, saņemot informāciju par instrukcijas 1. punktā minētajiem gadījumiem to nekavējoties nodod Valsts policijai, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Valsts drošības dienestam un atsevišķos gadījumos Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam. Lūdzam precizēt 3.punkta redakciju, lai būtu skaidrs, uz kādu tālruņa numuru ir jāzvana institūcijām. Pašreizējā instrukcijas projekta redakcija paredz, ka atbildīgajām institūcijām ir jāzvana četrām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Instrukcijas projekta 3.punkts paredz, ka atbildīgās institūcijas, saņemot informāciju par instrukcijas 1. punktā minētajiem gadījumiem to nekavējoties nodod Valsts policijai, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestam, Valsts drošības dienestam. Instrukcijas projekta 1.1.apakšpunkts paredz, ka instrukcija attiecas uz jebkuru gadījumu, ja saņemta informācija (tajā skaitā anonīma) par atrastu nezināmas izcelsmes vielu vai priekšmetu. Tādējādi instrukcijai ir ļoti plašs tvērums. Praktiskā pieredze liecina, ka ir situācijas, ka iedzīvotāji vai organizācijas ir informējušas, ka ir atrasts kāds priekšmets vai viela nezināmas izcelsmes (piemēram, ar radiācijas brīdinājuma zīmi). Lūdzam skaidrot un arī papildināt anotāciju, vai visos šajos gadījumos atbildīgajām institūcijām ir jāiedarbina instrukcijā paredzētais mehānisms, informējot Valsts policiju, Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu, Valsts drošības dienestu, vai arī atbildīgā institūcija var sākotnēji doties uz vietu, par ko saņemta informācija, un pārliecināties par saņemto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Mk instrukcijas Nr. 12 projekts attiecināms tieši uz tūlītēju un neatliekamu pasākumu veikšanu, lai pēc iespējas ātrāk tiktu sasniegts rezultāts,  novērsts iespējami potenciālais cilvēku apdraudējums. VVD nav operatīvais dienests. Ja viela vai nezināmas izcelsmes priekšmets ir atrasts publiskā vietā  vai dzīvojamā zonā ir nepieciešama tūlītēja rīcība priekšmeta vai vielas savākšanai.Šajā gadījumā vides problēmas paliek otrā plānā. Un šādi pasākumi ir jāveic vienam operatīvajam dienestam, kurš var ierasties, reaģēt un pieņemt lēmumus nekavējoties.Lūdzu svītrot 16. punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Instrukcijas projekts
Iebildums
VVD  nevar noteikt nezināmas izcelsmes ķīmiskas vielas vai priekšmeta bīstamību, to var veikt tikai akreditētās laboratorijās. Lūdzam svītrot VVD.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Instrukcijas projekts
Iebildums

Bīstamās ķīmiskās vielas vai priekšmeta bīstamību var pārbaudīt tikai laboratoriski. Saskaņā ar Instrukcijas 35.2.punktu - konstatējot bīstamu ķīmisku vielu – Valsts policijas amatpersonas (eksperti, kriminālisti) iegūst paraugus un tos nogādā laboratoriskai pārbaudei zinātniskās pētniecības laboratorijā
Piedāvātā redakcija
Svītrot šo punktu
7.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūgums svītrot VVD teritoriālās struktūrvienības. Jo nezināmas izcelsmes vai ķīmiskās vielas bīstamību var noteikt tikai akreditētā laboratorijā.


 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzu svītrot 28.punktu. Mk instrukcijas Nr. 12 projekts attiecināms  uz tūlītēju un neatliekamu pasākumu veikšanu, lai pēc iespējas ātrāk tiktu sasniegts rezultāts,  novērsts iespējami potenciālais cilvēku apdraudējums. Šajā gadījumā vides problēmas paliek otrā plānā. Un šādi pasākumi ir jāveic vienam operatīvajam dienestam, kurš var ierasties, reaģēt un pieņemt lēmumus nekavējoties.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Instrukcijas projekts
Iebildums

Ir pretruna ar 28. un 16.punktu - bīstamas ķīmiskas vielas savākšanu organizē VVD, savukārt 29.punktā LVĢMC.
Vienlaikus LVĢMC norāda, ka tam nav ne cilvēkresursu - uzņēmums neveic darbību 24/7 un nav operatīvais dienests, kā arī ne finansiālu resursu, lai organizētu vielas savākšanu, glabāšanu un nodošanu iznīcināšanai ne pašam LVĢMC, ne finanšu resursu, lai piesaistītu ārpakalpojumā juridisku personu. Neprognozējam finanšu ietekme. Tā kā divos punktos norādīts, ka VVD organizē šo vielu vai priekšmetu savākšanu, līdz ar to šis punkts ir svītrojams.
Piedāvātā redakcija
Svītrot šo punktu.
10.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Pretrunā ar 25.punktu, kur noteikts, ka VVD RDC ir konsatējis paaugstinātu starojumu. Nav saprotams kur šīs darbības ir veicamas - notikuma vietā, kur LVĢMC var arī nebūt piesaistīts, vai tad, kad paraugs nogādāts RAG "Radons" un pēc tam paraugs nogādājams laboratorijā
Piedāvātā redakcija
-
11.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Pretrunā ar 27., 28.punktu . Ķīmisko vielu sastāvs un bīstamība ir nosakāma un pārbaudāma laboratoriski.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Instrukcijas projekts
Iebildums
1. 2.punktā vārdus “Konstatēta virsmu radioaktīvā nosmērētība:” aizstāt ar vārdiem “Konstatēta virsmas nosmērētība:”  saskaņā ar tiesību aktos lietototo terminu.
2. 2.punktā vārdus “Indikatīvi identificētais izotops:” aizstāt ar vārdiem “Indikatīvi identificētais radionuklīds:”
3. 2.punktā institūcijas nosaukumu “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centram” aizstāt ar “valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"”
4. 2.punktā nosaukumu “Radioaktīvo atkritumu glabātuvē “Radons”” aizstāt ar “Radioaktīvo atkritumu glabātava “Radons””.
5. Precizēt pie "Klātesošie" - vai uzskaitāmi visi klātesošie vai tikai pie Protokola blakus esošo institūciju pārstāvji
6. Nav saprotams vai visas institūcijas aizpilda vienu protokolu vai katra objektā esošā institūcija aizpilda savu protokolu atbilstoši kompetencei.
Piedāvātā redakcija
1. 2.punktā vārdus “Konstatēta virsmu radioaktīvā nosmērētība:” aizstāt ar vārdiem “Konstatēta virsmas nosmērētība:”  saskaņā ar tiesību aktos lietototo terminu. 2. 2.punktā vārdus “Indikatīvi identificētais izotops:” aizstāt ar vārdiem “Indikatīvi identificētais radionuklīds:” 3. 2.punktā institūcijas nosaukumu “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centram” aizstāt ar “valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"” 4. 2.punktā nosaukumu “Radioaktīvo atkritumu glabātuvē “Radons”” aizstāt ar “Radioaktīvo atkritumu glabātava “Radons””. 5. Precizēt pie "Klātesošie" - vai uzskaitāmi visi klātesošie vai tikai pie Protokola blakus esošo institūciju pārstāvji.
13.
Instrukcijas projekts
Iebildums
Lūdzam 2.punktā:
a) vārdus “Konstatēta virsmu radioaktīvā nosmērētība:” aizstāt ar vārdiem “Konstatēta virsmas nosmērētība:”  atbilstoši tiesību aktos lietotajam terminam.
b) vārdus “Indikatīvi identificētais izotops:” aizstāt ar vārdiem “Indikatīvi identificētais radionuklīds:”
c) institūcijas nosaukumu “Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centram” aizstāt ar “valsts sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"”
d) nosaukumu “Radioaktīvo atkritumu glabātuvē “Radons”” aizstāt ar “Radioaktīvo atkritumu glabātava “Radons””.
e) precizēt, kāda informācija būtu iekļaujama 2.punktā pie sadaļas “Izņēma:”. Nav skaidrs, vai ir domāts, ka jānorāda amatpersona, vai arī jānorāda, vai ir jānorāda, kas tiek izņemts.
f) Lūdzam 2.punktā vārdus “VVD RDC amatpersona:” aizstāt ar “VVD RDC amatpersona (vārds, uzvārds):”.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam dzēst 1.3. sadaļā minēto "Instrukcijas projektā ir iekļauts 6. punkts, kas nosaka informācijas nodošanu Valsts vides dienestam, ja netiek konstatētas noziedzīga nodarījuma pazīmes.", kas nesakrīt ar instrukcijas projektā norādīto. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Būtu nepieciešams precizēt anotāciju, sīkāk aprakstot risinājumus, salīdzinot ar pašreizējo situāciju. Tāpat būtu nepieciešams papildināt, apzināt ar praksi kāda ir ārvalstīs šādos gadījumos - kuras institūcijas iesaistītas, rīcības utml.
 Būtu nepieciešams precizēt kādi ir gadījumi, kad tiek izsauktas visas institūcijas - kad pastāv terora draudi vai tml., kas attiecīgi ir jānorāda anotācijā, pretējā gadījumā izriet, ka arī par dažādiem ikdienas gadījumiem tiek iedarbināta instrukcija.
Instrukcijā būtu jānorāda uz kādiem kontakttālruņiem ir jāzvana.
Tāpat kā pielikums būtu nepieciešama instrukcijas sadarbības shēma, lai tā būtu vieglāk uztverama.
Instrukcija pēc būtības LVĢMC uzliek par pienākumu nodrošināt darbinieku darbu 24 h/7 dienu režīmā vai piesaistīt citu personu kas šo pienākumu veiktu. Ja LVĢMC neizdotos piesaistīt citu komersantu , tad šis pienākums būtu jāveic LVĢMC, attiecīgi būtu arī jānodrošina un arī pastāvīgi jāuztur infrastruktūru nezināmas izcelsmes vielu vai priekšmetu savākšanai, pārvadāšanai un glabāšanai.
LVĢMC nav ne cilvēkresursu, ne finansiālu resursu, arī ne speciāli paredzēta transportlīdzekļa nezināmas izcelsmes vielu vai priekšmetu savākšanai un tālākai pārvadāšanai. LVĢMC būtu nepieciešami finanšu līdzekļi, lai bīstamo atkritumu poligonā Zebrene, kas pēc būtības būtu vieta, kur šos priekšmetus vai vielas varētu uzglabāt, izveidotu atsevišķu apsildāmu telpu nezināmas izcelsmes vielu vai priekšmetu glabāšanai. Vienlaikus Instrukcijā nav norādīts, kādas ir tālākās noteiktās LVĢMC rīcības ar nezināmas izcelsmes vielām vai priekšmetiem pēc to glabāšanas (nodošana iznīcināšanai vai pieņemšana apglabāšanai, nodošana sagatavošanai veikt apglabāšanu, kā arī tālākās procedūras, kas ar šo saistīts), kā arī to cik ilga ir šī glabāšana, kādos gadījumos LVĢMC var šīs vielas vai priekšmetus apglabāt/nodot iznīcināšanai utml., kā lēmums (LVĢMC vai Valsts policijas) tas ir.   Normatīvajā regulējumā nav norādīts arī tas, kas par šāda veida pakalpojumu maksā, t.sk., tālāko apglabāšanu vai nodošanu tālākai apsaimniekošanai, sagatavošanai apglabāšanai vai iznīcināšanai. 
Lai LVĢMC varētu īstenot Instrukcijā noteiktās darbības, tam būtu nepieciešami papildus cilvēkresursi, kas veiktu darbu nepārtrauktā režīmā un atkarībā no situācijas veiktu izbraukumus, specializēts transports, darba aizsardzības līdzekļi, kā arī finanšu resursi glabāšanas vietas pārveidei, t.sk., pastāvīgi izdevumi saistībā ar siltuma nodrošināšanu telpās, transportlīdzekļa uzturēšanu, kā arī būtu nepieciešamas apmācības, lai sagatavotu darbiniekus šādām situācijām. Papildus izmaksas var būt siastītas ar atkritumu sagatvošanu apglabāšanai, ja tādas ir nepieciešamas, ko LVĢMC neveic, lai nodoršinātu apglabājamo atkritumu atbilstību MK noteikumiem Nr. 1032 "Atkritumu poligonu noteikumi" prasībām.
Nezināmas izcelsmes bīstamu ķīmisku vielu vai priekšmetu savākšana būtu nododama iestādēm, kas savas funkcijas veic nepārtrauktā darbības režīmā un kam jau ir pieejami tehniskie līdzekļi nezināmas izcelsmes vielu vai priekšmetu savākšanai, līdz tālākai nodošanai atkritumu apsaimniekotājam.
LVĢMC ieskatā nebūtu lietderīgi uzturēt gan cilvēkresursus, gan infrastruktūru šādiem  atsevišķiem gadījumiem, kur nav iespējams paredzēt ne apjomu, ne vielu vai priekšmetu bīstamību, fizikālo stāvokli u.c.
Ņemot vērā, ka šādi Instrukcijā iekļauti gadījumi nav regulāri, LVĢMC aicina izskatīt iespēju, ka valsts šādos Instrukcijā iekļautos gadījumos piesaista apdrošinātāju, attiecīgi iestājoties Instrukcijā noteiktajiem gadījumiem, nezināmas izcelsmes vielas vai priekšmetus nodotu  atbilstošam atkritumu apsaimniekotājiem, kur attiecīgās izmaksas segtu apdrošinātājs.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt  anotācijā atsauci uz SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" saistībā ar radiāciju, ievērojot, ka instrukcijas projektā saistībā ar radiāciju ir minēta cita ārstniecības iestāde - valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotāciju, detālāk aprakstot risinājumus, salīdzinot ar pašreizējo situāciju. Pašreiz anotācijā ir trīs risinājumu apraksti. Instrukcijas projekts, salīdzinot ar pašreizējo regulējumu, paredz vairāk izmaiņu, tai skaitā, anotācijā nav informācijas par instrukcijas projekta pielikumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt šī punkta precizēšanu attiecībā uz tiem gadījumiem, ja sūtījuma piegādātājs vai adresāts būs juridiska persona. 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt kādas "pārējās iesaistītās institūcijas", jo iepriekš tiek minētas "atbildīgās institūcijas". 
Piedāvātā redakcija
-
20.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums

Nav saprotams kas šādas apmācības organizē. Šādas mācības būtu nepieciešams, lai organizētu kompetentā institūcija, kas var sniegt šādas apmācības par rīcību paaugstinātas bīstamības notikuma vietā
Piedāvātā redakcija
Precizēt institūciju par apmācībām paaugstinātas bīstamības notikuma vietā
21.
Instrukcijas projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā papildināt instrukcijas 18.punktu, norādot, ka nezināmas izcelsmes vielas vai priekšmeta jonizējošā starojuma pārbaudi atļauts veikt, ja protokolā norādīts, ka attiecīgā viela vai priekšmets nav sprādzienbīstams.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju ar atsauci uz ES darbībām par CBRN (Chemical, Biological, Radiological and Nuclear) jautājumiem, ievērojot, ka instrukcijas projekts attiecas uz šo jomu.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam atkārtoti izvērtēt projekta ietekmi uz valsts budžetu, ņemot vērā, ka, piemēram, VSIA "Latvijas vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs" šobrīd nav finanšu un cilvēkresursu projekta īstenošanai.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Priekšlikums
Lūdzam papildināt ar konkrētā tiesību akta nosaukumu. 
Piedāvātā redakcija
-