Projekta ID
24-TA-1859Atzinuma sniedzējs
SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca"
Atzinums iesniegts
05.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
1. RAKUS ārstu konsultācijas, izmeklējumu pieraksti tiek ierakstīti tikai un vienīgi "Ārstu Birojs" veidotajā kalendārā, ja sistēmas netiks savienotas, pastāv liels risks, ka izmaiņas pacienta pierakstos netiks atspoguļotas kalendārā, tas nozīmē, ka ārstam radīsies dīkstāve, tas pats attiecās uz izmeklējumiem. Noteikti palielināsies rindas, jo izmaiņas netiks operatīvi atspoguļotas kalendārā. Tiks ietekmēta arī piešķirto kvotu apguve.
2. Nav mehānisma, kas liegtu pacientam no ģimenes ārsta pieprasīt papildus nosūtījumu, ja pacients uzskatīs, ka viņam atteikuma procedūra no pieraksta ir sarežģīta un vieglāk pieprasīt jaunu nosūtījumu.
2. Nav mehānisma, kas liegtu pacientam no ģimenes ārsta pieprasīt papildus nosūtījumu, ja pacients uzskatīs, ka viņam atteikuma procedūra no pieraksta ir sarežģīta un vieglāk pieprasīt jaunu nosūtījumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbalstām jaunas vienotas pierakstu sistēmas ieviešanai valstī, kā arī citām iniciatīvām, digitalizācijas formām un jaunai digitālu risinājumu ieviešanai. Arī mūsu slimnīca mērķtiecīgi strādā, lai automatizētu iekšējos procesus, ieviestu jaunus digitālus risinājumus, ar mērķi uzlabot pacientu pieredzi, saņemot mūsu pakalpojumus. Esam pieslēguši un pilnveidojuši e-pieraksta un norēķinu vidi, ieviesuši robotizētu pacientu apzvanīšanas sistēmu, ar automātisku atgriezenisko saiti pierakstu kalendārā. 30 % no mūsu pacientiem izmanto pašapkalpošanās iespējas. Tāpat pēdējo gadu laikā esam likvidējuši gaidīšanas rindas, ieviešot plānveidīgu un dinamiski kustīgu pierakstu kalendāru un tā precīzu plānošanu, kā rezultātā pacientiem ir iespēja savlaicīgi plānot un veikt pierakstu uz jau konkrētu, zināmu laiku. Mēs nodrošinām profesionālu apkalpošanu, noturot augstu servisa rādītāju slimnīcas vienotā tālruņa sazvanīšanai un klātienes apkalpošanā. Pacienti ierodas 20 minūtes pirms savas vizītes, neradot sastrēgumus, nodrošinot savlaicīgas ārstu pieņemšanas. Samazināts ārstu dīkstāvju procents līdz 7%.
Grozījumu projektā noteiktās prasības diemžēl mums nav iespēju izpildīt. Atkārtoti izskatot papildus nepieciešamo resursu un papildus laiku, kas nepieciešams darbam vairākās sistēmās, papīra formu digitalizācijai, manuālai datu pārvadīšanai un statusu izmaiņām, esam guvuši pārliecību par to, ka mums nav šādu iespēju.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā minētās darbības RAKUSā, bez sistēmu savstarpējām pilnvērtīgām integrācijām, nevarēs tikt uzsāktas, jo tas rada nopietnas sekas, faktiski ārkārtas situācijas iestāšanās draudus pacientu ārstniecībai un aprūpei.
Atkārtoti izvērtējot noteikumos minēto nosūtījumu digitalizācijas procesu, nosūtījumu statusu mainīšanas procesu, to, ka mums šo noteikumu ieviešana paredz atslēgt pacientu apziņošanas sistēmu, e-vides pierakstu sistēmu, daļēju pašapkalpošanos un dublē manuāli ievadāmo datu apjomu, mēs ar augstāko atbildību un cieņu pret mūsu darbiniekiem, ārstniecības personālu un pacientiem, diemžēl nevaram pieļaut krīzes situācijas iestāšanos pacientu plūsmu apritē.
Izvērtētie riski:
1. Nobrūk pašreiz izmantojamā automatizētā funkcionalitāte, kuru izmantojam pacientu apziņošanai, kas būtiski palielina neieradušos pacientu skaitu, kas rada ārstu dīkstāves.
2. Slēdzas e-pieraksta portāls, kas rada papildus 22% iezvanu apjoma palielināšanos zvanu centram, pakalpojumu pieejamības samazināšanās pacientiem, ārstu pierakstu kalendāru neaizpildītība, dīkstāves.
3. Zvanu centrā ienākošo zvanu pacientu plūsmas palielināšanās par 100%, kas rada zvanu centra līniju pārslodzi, gaidīšanas laika uz savienojumu būtisku palielināšanos, faktiski statuss – nesazvanāms. Pacientiem šajā gadījumā nav iespēja veikt pierakstu, ne arī atcelt vizīti, ne pārcelt to. Tai skaitā tas attiecas arī uz zaļo koridoru un dzelteno koridoru. Šīs līnijas arī nav sazvanāmas. Tam sekas, ka slimnīcas pierakstu kalendārs nevar tikt aizpildīts, pieraksti nav aktuāli, kas savukārt rada ārstiem dīkstāves, pacientiem nulles pieejamība pierakstam un ārstam jebkuram pakalpojumam. Zvanu centra darbība tiek pilnībā nograuta apmēram divu – trīs nedēļu laikā.
4. Nesazvanot zvanu centru ir ārkārtīgi liela pacientu neapmierinātība, sūdzības, pretenzijas, pakalpojumi netiek sniegti, iestājas ārkārtas situācija.
5. Secīgi, pacienti brauc uz slimnīcu, lai veiktu pierakstus klātienē, stāv rindās pie klientu apkalpošanas centriem, kas noslogos klātienes apkalpošanu, kura nespēj savlaicīgi apkalpot klientu. Ārstu vizītes būtiski kavēsies vai faktiski nenotiek reģistrācija uz vizītēm. Paralizētas ārstu vizītes.
6. Secīgi pacienti dodas uz Neatliekamo palīdzību, kura tiek pārslogota. Neatliekamā palīdzība pacientiem ar akūtām problēmām nevar tikt pilnvērtīgi sniegta.
Iepriekš minētie riski rada būtiskus zaudējumus RAKUS, kā arī ar to tiek apstādināta RAKUS pakalpojumu sniegšana.
Grozījumu projektā noteiktās prasības diemžēl mums nav iespēju izpildīt. Atkārtoti izskatot papildus nepieciešamo resursu un papildus laiku, kas nepieciešams darbam vairākās sistēmās, papīra formu digitalizācijai, manuālai datu pārvadīšanai un statusu izmaiņām, esam guvuši pārliecību par to, ka mums nav šādu iespēju.
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā minētās darbības RAKUSā, bez sistēmu savstarpējām pilnvērtīgām integrācijām, nevarēs tikt uzsāktas, jo tas rada nopietnas sekas, faktiski ārkārtas situācijas iestāšanās draudus pacientu ārstniecībai un aprūpei.
Atkārtoti izvērtējot noteikumos minēto nosūtījumu digitalizācijas procesu, nosūtījumu statusu mainīšanas procesu, to, ka mums šo noteikumu ieviešana paredz atslēgt pacientu apziņošanas sistēmu, e-vides pierakstu sistēmu, daļēju pašapkalpošanos un dublē manuāli ievadāmo datu apjomu, mēs ar augstāko atbildību un cieņu pret mūsu darbiniekiem, ārstniecības personālu un pacientiem, diemžēl nevaram pieļaut krīzes situācijas iestāšanos pacientu plūsmu apritē.
Izvērtētie riski:
1. Nobrūk pašreiz izmantojamā automatizētā funkcionalitāte, kuru izmantojam pacientu apziņošanai, kas būtiski palielina neieradušos pacientu skaitu, kas rada ārstu dīkstāves.
2. Slēdzas e-pieraksta portāls, kas rada papildus 22% iezvanu apjoma palielināšanos zvanu centram, pakalpojumu pieejamības samazināšanās pacientiem, ārstu pierakstu kalendāru neaizpildītība, dīkstāves.
3. Zvanu centrā ienākošo zvanu pacientu plūsmas palielināšanās par 100%, kas rada zvanu centra līniju pārslodzi, gaidīšanas laika uz savienojumu būtisku palielināšanos, faktiski statuss – nesazvanāms. Pacientiem šajā gadījumā nav iespēja veikt pierakstu, ne arī atcelt vizīti, ne pārcelt to. Tai skaitā tas attiecas arī uz zaļo koridoru un dzelteno koridoru. Šīs līnijas arī nav sazvanāmas. Tam sekas, ka slimnīcas pierakstu kalendārs nevar tikt aizpildīts, pieraksti nav aktuāli, kas savukārt rada ārstiem dīkstāves, pacientiem nulles pieejamība pierakstam un ārstam jebkuram pakalpojumam. Zvanu centra darbība tiek pilnībā nograuta apmēram divu – trīs nedēļu laikā.
4. Nesazvanot zvanu centru ir ārkārtīgi liela pacientu neapmierinātība, sūdzības, pretenzijas, pakalpojumi netiek sniegti, iestājas ārkārtas situācija.
5. Secīgi, pacienti brauc uz slimnīcu, lai veiktu pierakstus klātienē, stāv rindās pie klientu apkalpošanas centriem, kas noslogos klātienes apkalpošanu, kura nespēj savlaicīgi apkalpot klientu. Ārstu vizītes būtiski kavēsies vai faktiski nenotiek reģistrācija uz vizītēm. Paralizētas ārstu vizītes.
6. Secīgi pacienti dodas uz Neatliekamo palīdzību, kura tiek pārslogota. Neatliekamā palīdzība pacientiem ar akūtām problēmām nevar tikt pilnvērtīgi sniegta.
Iepriekš minētie riski rada būtiskus zaudējumus RAKUS, kā arī ar to tiek apstādināta RAKUS pakalpojumu sniegšana.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šobrīd aptuveni 40-50 procenti nosūtījumi RAKUS sniegtajiem ambulatorajiem veselības aprūpes pakalpojumiem tiek saņemti papīra formātā, tādējādi plānotā Noteikumu redakcija rada ievērojamus apgrūtinājumus RAKUS darbības nodrošināšanai un pakalpojumu sniegšanai.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Plānotā Noteikumu redakcija, uzliekot ārstniecības iestādei, kas sniedz pakalpojumu, t.sk. RAKUSam, pienākumu veikt centralizētu papīra nosūtījumu digitalizāciju, rada sekojošus riskus:
1) Pacientu drošības apdraudējums – RAKUS darbiniekam, veicot papīra formātā izsniegtā nosūtījumā norādīto datu nodošanu E-veselībai, jāveic nosūtītāja rokraksta atšifrēšanu, kas var radīt kļūdaini norādītas diagnozes, kļūdaini norādītus izmeklējumus un atkārtotu izmeklējumu nepieciešamību, sadārdzinot un paildzinot pacienta veselības aprūpi.
Slimnīcas piedāvātais risinājums ir noteikt e-nosūtījuma izveides obligātumu ģimenes ārstiem kā pirmavotam, arī situācijās, kad E-veselības tehnisku problēmu dēļ tā nav bijusi pieejama, to digitalizējot noteiktā laika periodā, tādējādi mazinot potenciālo pacientu drošības apdraudējumu.
2) Risinājumu integrācijas izaicinājumi – RAKUS informācijas sistēmas “Ārsta Birojs” nodrošinātājs SIA “Meditec AB” informēja RAKUS, ka integrācijas dokumentācija vēl neesot nodrošināta pilnā apmērā, un ka nepieciešamās izmaiņas ietekmē ne tikai integrāciju ar E-veselību, bet arī iekšējos sistēmas procesus un pacienta portāla funkcionalitāti, tādējādi izstrāde, testēšana un atkļūdošana var aizņemt vairāk laika kā līdz 2026.gada 1.aprīlim. Integrāciju termiņu noteikšana Noteikumos pirms risinājuma izstrādes integratoriem rada papildus riskus, jo kavēšanās integrācijas izveidē rada papildus izmaksas un neērtības gan RAKUS kā pakalpojumu sniedzējam, gan pakalpojumu saņēmējiem.
Noteikumu projektā minētās darbības RAKUSā, bez sistēmu savstarpējām pilnvērtīgām integrācijām, rada nopietnas sekas un draudus pacientu ārstniecībai un aprūpei.
RAKUS aicina izskatīt sekojošus scenārijus, norādot to vēlamo secību no Slimnīcas skatpunkta:
1) Noteikt elektronisku nosūtījumu izsniegšanu kā obligātu, lai mazinātu pacientu drošības apdraudējumus, izņemot steidzamos gadījumos, un noteikt izsniedzēja atbildību digitalizēšanai. Piedāvātā redakcija:
- “43.3 Ja šo noteikumu 2. pielikumā minētā medicīniskā dokumenta izsniegšana elektroniski veselības informācijas sistēmā pacienta apmeklējuma laikā nav iespējama tehnisku iemeslu dēļ un pacientam nosūtījums nepieciešams veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai steidzamības kārtā, ārstniecības iestādei nosūtījumu ir tiesības noformēt papīra formā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību. Ārstniecības iestādei ir pienākums nodrošināt papīra formātā izsniegtā nosūtījuma datu nodošanu veselības informācijas sistēmai, norādot nosūtījuma derīguma termiņu 90 kalendārās dienas no nosūtījuma reģistrēšanas dienas veselības informācijas sistēmā (ja tajā nav norādīts cits termiņš), ja veselības aprūpes pakalpojums personai tiek sniegts ar veselības informācijas sistēmā nereģistrētu papīra formāta nosūtījumu, piecu darba dienas laikā;”
- dzēsts 21.1.3. punkts.
Līdzīga prakse šobrīd ir ar izrakstu-epikrīžu un ambulatoro pārskatu iesūtīšanu e-veselībā, uzliekot par pienākumu to iesniegt sagatavotājai ārstniecības iestādei.
2) Noteikt obligātu elektronisku nosūtījumu izsniegšanu elektroniski ātrāk par to digitalizācijas uzsākšanu, lai nodrošinātu papīra formāta nosūtījumu “izņemšanu no apgrozības” pirms digitalizācijas uzsākšanas. Piemēram, uzsākt obligātu elektronisku nosūtījumu izsniegšanu no 01.01.2026., savukārt noteikt to digitalizāciju ar 01.05.2026. – šādā veidā tiktu mazināts slogs Pakalpojumu sniedzējiem.
RAKUS aicina sākt ar plānotiem grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība”, nosakot, ka no 2026.gada 1.aprīļa “papīra” nosūtījumus izsniegšana būs pieļaujama E-veselības sistēmas tehnisku ierobežojumu gadījumā, ja pacientam nosūtījums jāizsniedz steidzamai pakalpojuma saņemšanai vai arī mājas vizīšu laikā, ja šo nosūtījumu nav iespējams izrakstīt elektroniski. Tāpat RAKUS norāda, ka ir lūgusi pārskatīt Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” noteiktos medicīniskās dokumentācijas glabāšanas termiņus, un VM ir paredzējusi veidot darba grupu šī jautājuma izskatīšanai, kas var kavēt šī dokumenta grozījumu saskaņošanu.
1) Pacientu drošības apdraudējums – RAKUS darbiniekam, veicot papīra formātā izsniegtā nosūtījumā norādīto datu nodošanu E-veselībai, jāveic nosūtītāja rokraksta atšifrēšanu, kas var radīt kļūdaini norādītas diagnozes, kļūdaini norādītus izmeklējumus un atkārtotu izmeklējumu nepieciešamību, sadārdzinot un paildzinot pacienta veselības aprūpi.
Slimnīcas piedāvātais risinājums ir noteikt e-nosūtījuma izveides obligātumu ģimenes ārstiem kā pirmavotam, arī situācijās, kad E-veselības tehnisku problēmu dēļ tā nav bijusi pieejama, to digitalizējot noteiktā laika periodā, tādējādi mazinot potenciālo pacientu drošības apdraudējumu.
2) Risinājumu integrācijas izaicinājumi – RAKUS informācijas sistēmas “Ārsta Birojs” nodrošinātājs SIA “Meditec AB” informēja RAKUS, ka integrācijas dokumentācija vēl neesot nodrošināta pilnā apmērā, un ka nepieciešamās izmaiņas ietekmē ne tikai integrāciju ar E-veselību, bet arī iekšējos sistēmas procesus un pacienta portāla funkcionalitāti, tādējādi izstrāde, testēšana un atkļūdošana var aizņemt vairāk laika kā līdz 2026.gada 1.aprīlim. Integrāciju termiņu noteikšana Noteikumos pirms risinājuma izstrādes integratoriem rada papildus riskus, jo kavēšanās integrācijas izveidē rada papildus izmaksas un neērtības gan RAKUS kā pakalpojumu sniedzējam, gan pakalpojumu saņēmējiem.
Noteikumu projektā minētās darbības RAKUSā, bez sistēmu savstarpējām pilnvērtīgām integrācijām, rada nopietnas sekas un draudus pacientu ārstniecībai un aprūpei.
RAKUS aicina izskatīt sekojošus scenārijus, norādot to vēlamo secību no Slimnīcas skatpunkta:
1) Noteikt elektronisku nosūtījumu izsniegšanu kā obligātu, lai mazinātu pacientu drošības apdraudējumus, izņemot steidzamos gadījumos, un noteikt izsniedzēja atbildību digitalizēšanai. Piedāvātā redakcija:
- “43.3 Ja šo noteikumu 2. pielikumā minētā medicīniskā dokumenta izsniegšana elektroniski veselības informācijas sistēmā pacienta apmeklējuma laikā nav iespējama tehnisku iemeslu dēļ un pacientam nosūtījums nepieciešams veselības aprūpes pakalpojuma saņemšanai steidzamības kārtā, ārstniecības iestādei nosūtījumu ir tiesības noformēt papīra formā saskaņā ar normatīvajiem aktiem par medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību. Ārstniecības iestādei ir pienākums nodrošināt papīra formātā izsniegtā nosūtījuma datu nodošanu veselības informācijas sistēmai, norādot nosūtījuma derīguma termiņu 90 kalendārās dienas no nosūtījuma reģistrēšanas dienas veselības informācijas sistēmā (ja tajā nav norādīts cits termiņš), ja veselības aprūpes pakalpojums personai tiek sniegts ar veselības informācijas sistēmā nereģistrētu papīra formāta nosūtījumu, piecu darba dienas laikā;”
- dzēsts 21.1.3. punkts.
Līdzīga prakse šobrīd ir ar izrakstu-epikrīžu un ambulatoro pārskatu iesūtīšanu e-veselībā, uzliekot par pienākumu to iesniegt sagatavotājai ārstniecības iestādei.
2) Noteikt obligātu elektronisku nosūtījumu izsniegšanu elektroniski ātrāk par to digitalizācijas uzsākšanu, lai nodrošinātu papīra formāta nosūtījumu “izņemšanu no apgrozības” pirms digitalizācijas uzsākšanas. Piemēram, uzsākt obligātu elektronisku nosūtījumu izsniegšanu no 01.01.2026., savukārt noteikt to digitalizāciju ar 01.05.2026. – šādā veidā tiktu mazināts slogs Pakalpojumu sniedzējiem.
RAKUS aicina sākt ar plānotiem grozījumiem Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība”, nosakot, ka no 2026.gada 1.aprīļa “papīra” nosūtījumus izsniegšana būs pieļaujama E-veselības sistēmas tehnisku ierobežojumu gadījumā, ja pacientam nosūtījums jāizsniedz steidzamai pakalpojuma saņemšanai vai arī mājas vizīšu laikā, ja šo nosūtījumu nav iespējams izrakstīt elektroniski. Tāpat RAKUS norāda, ka ir lūgusi pārskatīt Ministru kabineta 2006. gada 4. aprīļa noteikumos Nr. 265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” noteiktos medicīniskās dokumentācijas glabāšanas termiņus, un VM ir paredzējusi veidot darba grupu šī jautājuma izskatīšanai, kas var kavēt šī dokumenta grozījumu saskaņošanu.
Piedāvātā redakcija
-
