Projekta ID
22-TA-1399Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
22.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Digitālās transformācijas pamatnostādņu ieviešanas plānā 2023.-2027. gadam pasākumiem 4.13.-2.1., 4.13.-2.2., 4.13.-2.3., 4.13.-2.5. nav identificējams nepieciešamais finansējums pilnīgai aktivitātes realizācijai
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
Uzdevumam 4.12. - 4.1. Regulējums par digitālās pētniecības infrastruktūras un rīku pieejamību zinātniskajām institūcijām, pētniekiem un komersantiem, t.sk. piekļuvi attālinātajiem pārvaldības, skaitļošanas, apstrādes un glabāšanas pakalpojumiem. finanšu avots ir Zinātnes, tehnoloģijas attīstības un inovācijas pamatnostādnes 2021. – 2027. gadam, IZM 05.04.00 apakšprogramma finansējums EUR 215992 gadā. Nepieciešamais papildus finansējums EUR 215992 gadā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
Digitālās transformācijas pamatnostādņu 2021.–2027. gadam ieviešanas plāna projektā "Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu" uzdevumiem 4.12. - 2.1. Īstenot datu pārvaldnieku (Data Stewards) programmu zinātnes digitalizācijas procesu veicināšanai. un 4.12. - 2.2. Izveidot vispārējus instucionālus pētniecības datu repozitorijus. nav norādīts plānotais fiansējums un tā avots, ir norātīts tikai nepieciešamais papildus finansējums. Norādam, ka plānotais finansējums uzdevumiem ir no ANMP 2.1.3.1.i. EUR 3 444 000 un papildus nepieciešams arī PVN finansējums EUR 183 933 apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Excel tabulā 1.2. - 2.1. pasākuma finansējuma sadalījumu un pasākuma termiņu.
Piedāvātā redakcija
1.2. - 2.1. Izstrādāt un ieviest individuālo mācību kontu pieeju pieaugušo izglītības nodrošināšanai un pārvaldībai.
2024. – 4 338 160 eiro
2025. – 4 338 159 eiro
2026. – 1 858 212 eiro
Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta): 2026. gada 3. cet.
2024. – 4 338 160 eiro
2025. – 4 338 159 eiro
2026. – 1 858 212 eiro
Pasākuma īstenošanas gads (ja pasākuma īstenošana ir terminēta): 2026. gada 3. cet.
5.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam rīcības plānā konsekventi lietot Izglītības likumā kā izglītības jomas jumta likumā noteikto terminoloģiju, aizstājot terminus “apmācība” un “apmācīt” ar terminiem “izglītība” vai “mācības” un “izglītot” vai “mācīt” attiecīgi.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīcības plāna 1.2. - 2.1. pasākuma “Izstrādāt un ieviest individuālo mācību kontu pieeju pieaugušo izglītības nodrošināšanai un pārvaldībai” rezultatīvo rādītāju un termiņu atbilstoši Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna CID noteiktajām
Piedāvātā redakcija
“Rezultatīvais rādītājs: Pieaugušie, kam palīdzēts apgūt digitālās prasmes, izmantojot individuālo mācību kontu resursus – 3 500 pieaugušie. Termiņš: 2026. gada 3. cet.”
7.
Plāna projekts
Iebildums
Patlaban rīcības plāna 1.2. – 1.3. pasākumā ir saplūdināti divi atsevišķi pasākumi par (1) vienotām prasībām neformālās izglītības programmām un (2) par prasmju pārvaldību. Ievērojot minēto, lūdzam izteikt rīcības plāna 1.2. - 1.3. pasākumu attiecībā uz prasībām neformālās izglītības programmām šādā redakcijā (lūdzam skat. zemāk).
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju papildināt rīcības plānu ar jaunu pasākumu, kas atbilst Valdības rīcības plānā esošajām uzdevumam par prasmju, tostarp, digitālo prasmju pārvaldību.
Vienlaikus lūdzam izvērtēt iespēju papildināt rīcības plānu ar jaunu pasākumu, kas atbilst Valdības rīcības plānā esošajām uzdevumam par prasmju, tostarp, digitālo prasmju pārvaldību.
Piedāvātā redakcija
“Pasākums: 1.2.-1.3. Noteikt vienotas prasības neformālās izglītības programmu īstenošanai, tajās integrējot vienotās prasības attiecībā uz mācīšanas rezultātu definēšanu digitālajām prasmēm. Darbības rezultāts: Normatīvajā regulējumā noteiktas vienotas prasības neformālās izglītības programmu īstenošanai, tostarp sasniedzamajiem mācīšanās rezultātiem un resursiem, lai padarītu to caurskatāmāku. Digitālo prasmju mācību rezultātu definēšana notiks atbilstoši Eiropas vienotam digitālo prasmju ietvaram sabiedrībai DigComp, lai nodrošinātu vienotu pieeju mācību rezultātu definēšanai. Rezultatīvais rādītājs: Apstiprināti MK noteikumi. Digitālo prasmju mācību rezultātu definēšana neformālās izglītības programmās notiek atbilstoši DigComp ietvaram, tādējādi nodrošinot vienotu pieeju mācību rezultātu definēšanai arī neformālajā izglītībā. Termiņš: 2023. gada 31.maijs. Atbildīgā institūcija: IZM. Līdzatbildīgās institūcijas: IKVD, pašvaldības".
Jauns pasākums. “Pasākums: Uzlabosim darbaspēka jautājumu pārvaldību, darbaspēka pieejamību, kā arī prasmju un mūžizglītības politiku. Attīstīsim darba prasmes tirgus līdzsvarā balstītā nodarbinātības politikā, veidojot to Ekonomikas ministrijas pārziņā”. Darbības rezultāts: Konsolidēt prasmju un pārkvalifikācijas IZM, LM un EM noteikšanas formātus, izveidojot vienotu platformu lēmumu pieņemšanai par darba tirgū un mūžizglītībā nepieciešamo prasmju un pārkvalifikācijas jomām. Rezultatīvais rādītājs: EM pārziņā izveidota nacionālā prasmju komisija, kuras ietvaros sadarbībā ar sociālajiem partneriem tiek noteiktas nodarbinātajiem, bezdarbniekiem un bezdarba riskam pakļautām personām nepieciešamās pārkvalifikācijas un prasmju pilnveides programmas atbilstoši tautsaimniecības attīstības vajadzībām, veikts mūžizglītībā iesaistīto personu rezultativitātes monitorings un ietekmes vērtējums, nodrošināta operatīva lēmumu pieņemšana pārkvalifikācijas un prasmju pilnveides jautājumos. Termiņš: 31.12.2023. Atbildīgā institūcija: EM. Līdzatbildīgās institūcijas: IZM, LM".
Jauns pasākums. “Pasākums: Uzlabosim darbaspēka jautājumu pārvaldību, darbaspēka pieejamību, kā arī prasmju un mūžizglītības politiku. Attīstīsim darba prasmes tirgus līdzsvarā balstītā nodarbinātības politikā, veidojot to Ekonomikas ministrijas pārziņā”. Darbības rezultāts: Konsolidēt prasmju un pārkvalifikācijas IZM, LM un EM noteikšanas formātus, izveidojot vienotu platformu lēmumu pieņemšanai par darba tirgū un mūžizglītībā nepieciešamo prasmju un pārkvalifikācijas jomām. Rezultatīvais rādītājs: EM pārziņā izveidota nacionālā prasmju komisija, kuras ietvaros sadarbībā ar sociālajiem partneriem tiek noteiktas nodarbinātajiem, bezdarbniekiem un bezdarba riskam pakļautām personām nepieciešamās pārkvalifikācijas un prasmju pilnveides programmas atbilstoši tautsaimniecības attīstības vajadzībām, veikts mūžizglītībā iesaistīto personu rezultativitātes monitorings un ietekmes vērtējums, nodrošināta operatīva lēmumu pieņemšana pārkvalifikācijas un prasmju pilnveides jautājumos. Termiņš: 31.12.2023. Atbildīgā institūcija: EM. Līdzatbildīgās institūcijas: IZM, LM".
8.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot rīcības plāna 1.2. - 1.1. pasākumā atsauci uz DigComp ietvara versijas kārtas numuru, ievērojot DigComp ietvara regulāro aktualizāciju (DigComp 2.2.).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt rīcības plāna 1.2.1. pasākuma otro teikumu, aizstājot vārdus “Pieaugušo izglītības pārvaldības padomes” ar vārdiem “Cilvēkresursu attīstības padomes”, ņemot vērā deklarācijā par A.K. Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību un Valdības rīcības plāna projektā paredzētās izmaiņas cilvēkkapitāla attīstības pārvaldībā un Ekonomikas ministrijas TAP virzīto Cilvēkkapitāla attīstības padomes nolikumu (TAP 23-TA-261).
Piedāvātā redakcija
-
10.
Plāna projekts
Iebildums
Lūdzam pārcelt rīcības plāna 1.1. - 1.12. pasākumu "NVA atbalsts IKT prasmju un kompetenču apguvei bezdarbniekiem, darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām” pēc piederības no 1.1. rīcības virziena “Digitālo prasmju kā caurviju prasmju pilnveide izglītības sektorā, tostarp mācībspēku un izglītības iestāžu vadītāju digitālo prasmju attīstība. Digitālo prasmju attīstība un izmantošana izglītības procesā” uz 1.2. rīcības virzienu “Sabiedrības digitālo prasmju attīstība no pamatprasmēm līdz augsta līmeņa prasmēm”.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Plāna projekts
Priekšlikums
IZM ir jautājums par 1.1. - 1.12. aktivitāti saistībā ar NVA darbību. Uzskaitījumā minētas ne tikai neformālās izglītības programmas, bet arī profesionālās pilnveides, tālākizglītības mācības un studiju moduļi, un šo atbalstu var izmantot bezdarbnieki, darba meklētāji un bezdarba riskam pakļautie (tātad - arī strādājošie). Vai nepastāv risks, ka NVA un VIAA strādā ar vienu un to pašu mērķgrupu, piedāvājot līdzīgas izglītības programmas (domājot par 2.4.2.)? Vai šajā kontekstā nebūtu svarīga demarkācija?
Piedāvātā redakcija
-
12.
Plāna projekts
Priekšlikums
Precizēt 1.1. - 1.12. c) punktā lietoto formulējumu, lai neierobežotu iespēju iegūt specifiskas IT zināšanas un prasmes īsākā laika posmā.
Piedāvātā redakcija
c) Profesionālās pilnveides un tālākizglītības mācības (ieskaitot profesionālās un augstākās izglītības studiju moduļus un studiju kursus);
13.
Plāna projekts
Priekšlikums
Precizēt 1.2. - 1.1. punktu.
Piedāvātā redakcija
Izstrādāts digitālo prasmju attīstības plāns (ceļa karte) visu līmeņu digitālo prasmju apguvei atbilstoši aktuālajam DigComp ietvaram.
14.
Plāna projekts
Priekšlikums
Precizēt 1.1. - 1.2.punktu, jo DigComp ietvara versijas tiek periodiski aktualizētas.
Piedāvātā redakcija
Obligāti apgūstamajā vispārējās izglītības mācību saturā ietverta aktuālā DigComp prasmju apguve:
15.
Plāna projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvertēt iespēju papildināt rīcības plāna 1.2. - 2. uzdevumu “Sabiedrības digitālo prasmju attīstības īstenošana, t.sk. individuālo mācību kontu pieejas attīstība un pilotēšana digitālo prasmju apgūšanai pieaugušajiem (ANM)” ar jauno pasākumu (lūdzu skat. piedāvāto redakciju).
Piedāvātā redakcija
“Pasākums: Attīstīt pašvadītas IKT speciālistu mācību pieejas. Darbības rezultāts: Attīsta jauna pašvadīta IKT mācību pieeja, izveidojot šim nolūkam nepieciešamo mācību vidi un AF investīciju ietvaros nodrošinot papildus IKT speciālistu mācības ārpusformālās izglītības vidē, tostarp mērogojot jau izveidotas ārpusformālās izglītības iniciatīvas IKT speciālistu sagatavošanai, lai nodrošinātu ātrāku IKT speciālistu. Rezultatīvais rādītājs: Indikatīvi 1 000 ārpusformālās izglītības pieejā sagatavoti IKT speciālistu. Panākts IKT skaita pieaugums, lai veicinātu mērķa 100 000 IKT speciālistu jeb 5% no kopējā nodarbināto Latvijā līdz 2023. gadam sasniegšanu. Atbildīgā institūcija: IZM. Līdzatbildīgās institūcijas: Uzņēmumi, NVO, pašvaldības. Termiņš: 30.06.2026.