Projekta ID
24-TA-1340Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
06.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Veselības ministrijas izstrādāto un atkārtotai saskaņošanai nodoto rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"” (24-TA-1340).
LTRK nepiekrīt izziņā norādītajam, ka iepriekš paustie LTRK iebildumi būtu ņemti vērā. Veselības ministrijai aizvien nav veikusi izvērtējumu par plānotās rīcības ietekmi uz konkurenci. LTRK atkārtoti aicina ministriju konsultēties ar Konkurences padomi, tai skaitā ņemt vērā iepriekš norādīto Konkurences padomes izstrādāto apkopojumu, kā arī LTRK aicina konsultēties ar privātā sektora pārstāvjiem, kas veic zobārstniecības pakalpojumus, tai skaitā bērnu zobārstniecības pakalpojumus.
LTRK ir izvērtējusi arī kapitālsabiedrības apstiprināto stratēģiju 2022. - 2026. gadam un 2023. gada pārskatu un secina, ka pamata ieņēmumus (2023. gadā tie bija 28 768 532 euro) kapitālsabiedrība gūst no zobārstniecības maksas pakalpojumiem (2023. gadā tie sastādīja 84,1%), savukārt valsts apmaksātie pakalpojumi sastādīja tikai 11,7%, bet ieņēmumi no rezidentu un studentu apmācībām tikai 3,1%, savukārt ieņēmumi no zinātniskiem pētījumiem un projektiem pat nesastāda 1%.
RSU izvērtējumā par līdzdalību kapitālsabiedrībā norāda, ka zobārstniecības maksas pakalpojumi tiek sniegti, lai nodrošinātu Stomatoloģijas institūta saimniecisko darbību, tehnoloģiju attīstību, kā arī dalību zinātniskajos un pētnieciskajos projektos, kas veido sasaisti ar Institūta darbības stratēģiju 2022. - 2026. gadam. Kapitālsabiedrība ar esošo darbību nodrošina ap 16% no zobārstniecības pakalpojuma apjoma kopējā tirgū un šobrīd valstī ir vairāk kā 500 dažāda veida zobārstniecības pakalpojumu sniedzēju, no kuriem aptuveni 275 ir noslēguši līgumus ar NVD par valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanu.
Vienlaikus jānorāda, ka publiski nav iegūstama informācija par nosacījumiem, uz kā pamata jau šobrīd kapitālsabiedrība nomā telpas no RSU, un vai tās atbilstoši tirgus cenām atspoguļojas pakalpojumu cenās. Publiski pieejamā informācija liecina, ka telpu nomas līgums Dzirciema ielā 20 ir spēkā līdz 2044. gada 29. janvārim, taču 2023. gada pārskata pielikumā pie “sniegto pakalpojumu iegādes izmaksām” telpu nomas izdevumi netiek atspoguļoti, izdalīti vienīgi “ēku uzturēšanas izdevumi” un “telpu remonta izmaksas”. Stratēģijā (5.7. nodaļā) norādīts: “Telpas pakāpeniski tiek atjaunotas, nepieciešamie remontdarbi tiek plānoti kopā ar RSU, kopā tiek veikti gan lielāka apjoma rekonstrukcijas darbi - ierīkojot telpās mūsdienu prasībām atbilstošu ventilāciju, gan mazāka apjoma remontdarbi - atjaunojot telpu apdari, veicot īslaicīgus, neatliekamus uzlabošanas darbus”.
Ņemot vērā minēto, LTRK uztur iepriekš paustos iebildumus un neatbalsta rīkojuma projekta tālāku virzību.
LTRK nepiekrīt izziņā norādītajam, ka iepriekš paustie LTRK iebildumi būtu ņemti vērā. Veselības ministrijai aizvien nav veikusi izvērtējumu par plānotās rīcības ietekmi uz konkurenci. LTRK atkārtoti aicina ministriju konsultēties ar Konkurences padomi, tai skaitā ņemt vērā iepriekš norādīto Konkurences padomes izstrādāto apkopojumu, kā arī LTRK aicina konsultēties ar privātā sektora pārstāvjiem, kas veic zobārstniecības pakalpojumus, tai skaitā bērnu zobārstniecības pakalpojumus.
LTRK ir izvērtējusi arī kapitālsabiedrības apstiprināto stratēģiju 2022. - 2026. gadam un 2023. gada pārskatu un secina, ka pamata ieņēmumus (2023. gadā tie bija 28 768 532 euro) kapitālsabiedrība gūst no zobārstniecības maksas pakalpojumiem (2023. gadā tie sastādīja 84,1%), savukārt valsts apmaksātie pakalpojumi sastādīja tikai 11,7%, bet ieņēmumi no rezidentu un studentu apmācībām tikai 3,1%, savukārt ieņēmumi no zinātniskiem pētījumiem un projektiem pat nesastāda 1%.
RSU izvērtējumā par līdzdalību kapitālsabiedrībā norāda, ka zobārstniecības maksas pakalpojumi tiek sniegti, lai nodrošinātu Stomatoloģijas institūta saimniecisko darbību, tehnoloģiju attīstību, kā arī dalību zinātniskajos un pētnieciskajos projektos, kas veido sasaisti ar Institūta darbības stratēģiju 2022. - 2026. gadam. Kapitālsabiedrība ar esošo darbību nodrošina ap 16% no zobārstniecības pakalpojuma apjoma kopējā tirgū un šobrīd valstī ir vairāk kā 500 dažāda veida zobārstniecības pakalpojumu sniedzēju, no kuriem aptuveni 275 ir noslēguši līgumus ar NVD par valsts apmaksāto pakalpojumu sniegšanu.
Vienlaikus jānorāda, ka publiski nav iegūstama informācija par nosacījumiem, uz kā pamata jau šobrīd kapitālsabiedrība nomā telpas no RSU, un vai tās atbilstoši tirgus cenām atspoguļojas pakalpojumu cenās. Publiski pieejamā informācija liecina, ka telpu nomas līgums Dzirciema ielā 20 ir spēkā līdz 2044. gada 29. janvārim, taču 2023. gada pārskata pielikumā pie “sniegto pakalpojumu iegādes izmaksām” telpu nomas izdevumi netiek atspoguļoti, izdalīti vienīgi “ēku uzturēšanas izdevumi” un “telpu remonta izmaksas”. Stratēģijā (5.7. nodaļā) norādīts: “Telpas pakāpeniski tiek atjaunotas, nepieciešamie remontdarbi tiek plānoti kopā ar RSU, kopā tiek veikti gan lielāka apjoma rekonstrukcijas darbi - ierīkojot telpās mūsdienu prasībām atbilstošu ventilāciju, gan mazāka apjoma remontdarbi - atjaunojot telpu apdari, veicot īslaicīgus, neatliekamus uzlabošanas darbus”.
Ņemot vērā minēto, LTRK uztur iepriekš paustos iebildumus un neatbalsta rīkojuma projekta tālāku virzību.
Piedāvātā redakcija
-