Projekta ID
23-TA-656Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 1. punktā lietots šķietami jauns formulējums "daudzfaktoru elektroniskās identifikācijas līdzekļi", kura nozīme netiek skaidrota, attiecīgi nav skaidrs, kādi identifikācijas līdzekļi ar konkrēto formulējumu ir saprotami. Attiecīgi iesakām papildināt noteikumu projektu vai anotācijā skaidrot konkrēto formulējumu nolūkā nodrošināt skaidru un nepārprotamu projekta 1. punkta interpretāciju.
Vienlaicīgi iesakām izvērtēt tiesību akta projekta izpildes nodrošināšanu un tās ietekmi (anotācijas 7. punkts) uz Valsts reģionālās attīstības aģentūru saprotot vai noteikumu projekts nepaplašina tās uzdevumus. Tāpat iesakam izvērtēt arī noteikumu projekta ietekmi uz Valsts reģionālās attīstības aģentūras administratīvo slogu (anotācijas 2. punkts).
Vienlaicīgi iesakām izvērtēt tiesību akta projekta izpildes nodrošināšanu un tās ietekmi (anotācijas 7. punkts) uz Valsts reģionālās attīstības aģentūru saprotot vai noteikumu projekts nepaplašina tās uzdevumus. Tāpat iesakam izvērtēt arī noteikumu projekta ietekmi uz Valsts reģionālās attīstības aģentūras administratīvo slogu (anotācijas 2. punkts).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Noteikumu projekta 17. pielikums noteic pretendenta un kandidāta ierobežojumu ņemt dalību iepirkumu procedūrā, ja kandidāts vai pretendents ir izdarījis 17. pielikuma 1. un 2. punktā minētos noziedzīgos nodarījumus, kas paredzēti Krimināllikuma 79.1, 79.2, 79.3, 79.4, 79.5, 79.6, 88., 88.1, 88.2, 88.3, 89.1, 154.1, 177., 177.1, 178., 179., 184. panta trešajā daļā, 190.1, 195., 198., 199., 218., 320., 321., 322., 323., 326., 326.1, 326.2 un 326.3 pantā.
Šajā sakarā vēršam uzmanību, ka nedz noteikumu projekts, nedz anotācija nesniedz skaidrojumu, kādēļ tieši par noteikumu projekta 17. pielikuma 1. un 2. punktā uzskaitītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem pretendents vai kandidāts būtu izslēdzams no dalības iepirkuma procedūrā. Vēlamies uzsvērt, ka ikviens Krimināllikumā paredzētais noziedzīgais nodarījums ir ar lielu sabiedriskās bīstamības pakāpi un tie vienādi skar vai rada potenciālus draudus sabiedrībai vai valsts drošībai kopumā. Proti, visi Krimināllikumā ietvertie nodarījumi ir vienlīdz bīstami, jo tie apdraud pašas svarīgākās sabiedrības intereses. Līdz ar to, ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā ietvert pamatojumu un skaidrojumu, kādēļ tieši par attiecīgajiem noziedzīgajiem nodarījumiem pretendents vai kandidāts būtu izslēdzams no dalības iepirkuma procedūrā.
Šajā sakarā vēršam uzmanību, ka nedz noteikumu projekts, nedz anotācija nesniedz skaidrojumu, kādēļ tieši par noteikumu projekta 17. pielikuma 1. un 2. punktā uzskaitītajiem noziedzīgajiem nodarījumiem pretendents vai kandidāts būtu izslēdzams no dalības iepirkuma procedūrā. Vēlamies uzsvērt, ka ikviens Krimināllikumā paredzētais noziedzīgais nodarījums ir ar lielu sabiedriskās bīstamības pakāpi un tie vienādi skar vai rada potenciālus draudus sabiedrībai vai valsts drošībai kopumā. Proti, visi Krimināllikumā ietvertie nodarījumi ir vienlīdz bīstami, jo tie apdraud pašas svarīgākās sabiedrības intereses. Līdz ar to, ņemot vērā minēto, lūdzam noteikumu projekta anotācijā ietvert pamatojumu un skaidrojumu, kādēļ tieši par attiecīgajiem noziedzīgajiem nodarījumiem pretendents vai kandidāts būtu izslēdzams no dalības iepirkuma procedūrā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijai ir jāatklāj projekta izstrādes nepieciešamība (Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 14.1. apakšpunkts). Tas nozīmē, ka projekta anotācijā ir jāapraksta katra grozījumu saturiskā bloka būtība. Tas palīdz arī izsekot līdzi grozījumu gaitai, tostarp identificēt iepriekš pieļautās kļūdas, ja grozījumu rezultātā problēma tomēr nav novērsta un turpina pastāvēt (Smiltēna A., Bloma I. Tiesību akta projekta ietekmes sākotnējā izvērtēšana. Metodiskie norādījumi/rokasgrāmata. Rīga: Valsts kanceleja, 2014, 17. lpp.).
Noteikumu projekta anotācijā nav atrodama informācija, kāpēc tiek grozīts noteikumu 17. pielikums un kādi tieši grozījumi tajā tiek izdarīti. Tas ir gan pretēji anotācijas pamatuzdevumam (informēt par projekta ietekmi un sekām), gan arī vēlāk piemērotājiem apgrūtina iespēju noskaidrot dažādu grozījumu saturu un būtību. Šobrīd tikai salīdzinot spēkā esošo pielikuma redakciju ar noteikumu projektā iekļautā pielikuma tekstu iespējams noskaidrot, ka, piemēram, ar administratīvo atbildību saistītais regulējums netiek grozīts un kādas izmaiņas pielikumā galu galā ir veiktas. Taču šāds salīdzinājums neatklāj grozījumu mērķi, nepieciešamību un to pamatojumu.
Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projekta anotāciju.
Noteikumu projekta anotācijā nav atrodama informācija, kāpēc tiek grozīts noteikumu 17. pielikums un kādi tieši grozījumi tajā tiek izdarīti. Tas ir gan pretēji anotācijas pamatuzdevumam (informēt par projekta ietekmi un sekām), gan arī vēlāk piemērotājiem apgrūtina iespēju noskaidrot dažādu grozījumu saturu un būtību. Šobrīd tikai salīdzinot spēkā esošo pielikuma redakciju ar noteikumu projektā iekļautā pielikuma tekstu iespējams noskaidrot, ka, piemēram, ar administratīvo atbildību saistītais regulējums netiek grozīts un kādas izmaiņas pielikumā galu galā ir veiktas. Taču šāds salīdzinājums neatklāj grozījumu mērķi, nepieciešamību un to pamatojumu.
Ievērojot minēto, lūdzam attiecīgi papildināt noteikumu projekta anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ierosinām precizēt noteikumu projekta anotāciju atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas tostarp uz terminu "Eiropas Savienības" un tā saīsinājumu "ES", kas tiek lietos pirms tā pieteikšanas anotācijā.
Vienlaicīgi lūdzam pārskatīt saīsinājuma "eIDAS" lietojumu anotācijas tekstā. Norādām, ka atbilstoši anotācijas 1.3.apakšpunktā sniegtajai informācijai ar saīsinājumu "eIDAS" tiek apzīmēta Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regula (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK, kuras mērķis ir stiprināt elektronisko darījumu uzticamību iekšējā tirgū, nodrošinot vienotu pamatu drošai elektroniskai mijiedarbībai starp iedzīvotājiem, uzņēmumiem, un publiskām iestādēm kā arī, piemēram, likvidēt šķēršļus, kas patlaban kavē to elektroniskās identifikācijas līdzekļu pārrobežu izmantošanu, kuri tiek lietoti dalībvalstīs, lai autentificētos vismaz sabiedriskajiem pakalpojumiem. Atbilstoši anotācijas skaidrojumiem, par normatīvo aktu šķietami tiek runāts kā sistēmu ar konkrētiem elektroniskās identifikācijas rīkiem. Attiecīgi aicinām pārbaudīt formulējumu korektumu nolūkā nodrošināt skaidrojumu nepārprotamu izpratni, nepieciešamības gadījumā veicot nepieciešamos precizējumus.
Vienlaicīgi lūdzam pārskatīt saīsinājuma "eIDAS" lietojumu anotācijas tekstā. Norādām, ka atbilstoši anotācijas 1.3.apakšpunktā sniegtajai informācijai ar saīsinājumu "eIDAS" tiek apzīmēta Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 23. jūlija regula (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ direktīvu 1999/93/EK, kuras mērķis ir stiprināt elektronisko darījumu uzticamību iekšējā tirgū, nodrošinot vienotu pamatu drošai elektroniskai mijiedarbībai starp iedzīvotājiem, uzņēmumiem, un publiskām iestādēm kā arī, piemēram, likvidēt šķēršļus, kas patlaban kavē to elektroniskās identifikācijas līdzekļu pārrobežu izmantošanu, kuri tiek lietoti dalībvalstīs, lai autentificētos vismaz sabiedriskajiem pakalpojumiem. Atbilstoši anotācijas skaidrojumiem, par normatīvo aktu šķietami tiek runāts kā sistēmu ar konkrētiem elektroniskās identifikācijas rīkiem. Attiecīgi aicinām pārbaudīt formulējumu korektumu nolūkā nodrošināt skaidrojumu nepārprotamu izpratni, nepieciešamības gadījumā veicot nepieciešamos precizējumus.
Piedāvātā redakcija
-
