Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-2632
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
05.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka anotācijas 1.3. apakšsadaļā minētie vārdi "vienlaikus noteikumos paliek jau iepriekšējā apkures sezonā noteiktie ierobežojumi, kas izriet no likuma deleģējuma" ir neskaidri, tādēļ lūdzam tos precizēt.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi"" (turpmāk – projekts) sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumu Nr. 50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi" (turpmāk – noteikumi) XII.2 nodaļa paredz kārtību sistēmas pakalpojumu un obligātā iepirkuma komponentes kompensācijai visiem galalietotājiem (tostarp mājsaimniecībām) no 2022. gada 1. janvāra līdz 2022. gada 30. aprīlim. Ievērojot, ka no noteikumiem neizriet, ka noteikumu XII.2 nodaļa ir zaudējusi spēku, anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietvertā informācija ir neskaidra. Atbilstoši minētajam lūdzam precizēt anotācijas 1.3. apakšsadaļā ietverto informāciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Elektroenerģijas tirgus likuma 30.1 panta ceturtajā daļā nav pilnvarojuma Ministru kabinetam izdot noteikumus. Proti, Elektroenerģijas tirgus likuma 30.1 panta ceturtā daļa noteic, ka par elektroenerģijas neto uzskaites sistēmas lietotāja elektroenerģijas patēriņu atbilstoši šā likuma 28. panta piektajai daļai un 30. panta trešajai daļai ir uzskatāms no sistēmas saņemtais elektroenerģijas daudzums, kas pārsniedz sistēmā nodoto elektroenerģijas daudzumu. Elektroenerģijas neto uzskaites sistēmu nepiemēro norēķiniem par saņemtajiem sistēmas pakalpojumiem vai citiem normatīvajos aktos noteiktajiem maksājumiem. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt norādē, uz kādu likumu pamata projekts sagatavots, atsauci uz Elektroenerģijas tirgus likuma 30.1 panta attiecīgo tiesību normu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. un 3.3. apakšpunktā noteiktajam normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas, kā arī dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu. Līdz ar to projekta 2. punktā paredzētajā noteikumu 105.1 punktā minētie vārdi "Ja Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumā noteikts" ir lieki un tos nepieciešams svītrot. Atbilstoši minētajam lūdzam izvērtēt arī citās projekta vienībās paredzētos noteikumu grozījumus (piemēram, projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 137.10 punktā) un attiecīgi precizēt projektu.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka noteikumu X nodaļas, kurā paredzēts ietvert noteikumu 105.1 punktu, nosaukums ir "Sistēmas operatora pienākumi un tiesības". Savukārt projekta 2. punktā paredzētajā noteikumu 105.1 punktā nav noteikti sistēmas operatora pienākumi un tiesības. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 2. punktā paredzēto noteikumu 105.1 punktu.
Vienlaikus lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par projekta 1. un 2. punktā paredzēto grozījumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Ministru kabineta noteikumu projektos atsauces uz citiem normatīvajiem aktiem raksta atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 133., 134., 135., 136. un 137. punktā noteiktajām prasībām. Turklāt vēršam uzmanību uz to, ka tiesību normas nepieciešams izstrādāt skaidras un nepārprotamas. Ievērojot minēto, kā arī to, ka nav skaidrs, kas ir projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 137.10 punktā, projekta 4. punktā paredzētajā noteikumu 137.11 punktā, projekta 5. punktā paredzētajā noteikumu 137.12 punktā un projekta 6. punktā paredzētajā noteikumu 137.15 punktā minētais normatīvais akts par valsts kompensācijas piemērošanu, kā arī projekta 3. punktā paredzētajā noteikumu 137.10 punktā minētie īpaši noteiktie gadījumi, lūdzam attiecīgi precizēt projektu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka, ja normatīvais akts par valsts kompensācijas piemērošanu ir Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums, lūdzam projektā paredzētajos grozījumos ietvert atsauci uz Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka tiesību normas nepieciešams izstrādāt skaidras un nepārprotamas. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 4. punktā paredzētajā noteikumu 137.11 punkta ievaddaļā vārdus "papildus ierobežojumi", jo tie ir neskaidri. Turklāt lūdzam precizēt projekta 4. punktā paredzētajā noteikumu 137.11 punkta ievaddaļā vārdus un skaitli "šo noteikumu 137.10 punktā minētās normas nepiemēro", jo noteikumu 137.10 punktā nav minētās konkrētas tiesību normas.
Papildus vēršam uzmanību uz to, ka projekta 4. punkts paredz grozījumu tikai noteikumu 137.11 punkta ievaddaļā, nevis visā noteikumu 137.11 punktā, tādēļ lūdzam attiecīgi precizēt projekta 4. punktā paredzēto grozījumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.2. apakšpunktā noteiktajam normatīvā akta projektā neietver normas, kas ir deklaratīvas. Ievērojot minēto, lūdzam svītrot projekta 11. punktā paredzēto noteikumu 137.17 punktu vai papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta ceturtā daļa noteic, ka normatīvajam aktam vai tā daļai nav atpakaļejoša spēka, izņemot likumā īpaši paredzētus gadījumus. Savukārt projekta 13. punktā paredzētajā noteikumu 137.19 punktā ir paredzēts regulējums ar atpakaļejošu spēku, bet anotācijas 1.3. apakšsadaļā nav skaidrojuma, no kuras normatīvā akta tiesību normas izriet Ministru kabineta tiesības noteikt šādu regulējumu.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka normatīvā akta pamattekstā ietver regulējumu, kas darbojas pastāvīgi. Savukārt atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 115. punktā noteiktajam noslēguma jautājumos nosaka pārejas kārtību no pastāvošā tiesiskā regulējuma uz jauno tiesisko regulējumu.
Ievērojot minēto, lūdzam precizēt projekta 13. punktā paredzētajos noteikumu grozījumos ietverto regulējumu, kā arī papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Vēršam uzmanību uz to, ka anotācijas 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka "regulējumā tiek precizēts, ka valsts kompensācijas administrēšanu turpmāk Ekonomikas ministrijas vietā nodrošinās Būvniecības valsts kontroles birojs", bet nav skaidrs, kādēļ nepieciešams attiecīgais regulējums. Turklāt projekta 13. punktā paredzētajos noteikumu grozījumos ir noteikts, ka kompensācijas aprēķinu iesniedz Ekonomikas ministrijā, nevis Būvniecības valsts kontroles birojā. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt projektā paredzētos grozījumus un nepieciešamības gadījumā attiecīgi precizēt tos, kā arī papildināt anotācijas 1.3. apakšsadaļu ar izvērstu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-