Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka šonakt 2025. gada 12. novembrī laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti LVRTC uzturēšanas darbi. To laikā var būt traucēti vai nepieejami e-Identitātes apliecināšanas un parakstīšanās pakalpojumi ar eID, eParaksts kartēm un mobilo lietotni eParaksts mobile.
Projekta ID
24-TA-813
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Valsts drošības dienesta iebildums - Pašlaik spēkā esošo Ministru kabineta 2010. gada 17. augusta noteikumu Nr. 776 “Mēneša pārskatu sagatavošanas un iesniegšanas kārtība” 5. punkts noteic, ka: “Valsts drošības iestāžu likumā minētās valsts drošības iestādes pārskatus sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem šajā jomā un iesniedz augstākai iestādei, kas veic konsolidāciju.”. Savukārt Noteikumu projektā šāda uz valsts drošības iestādēm attiecināma atšķirīga kārtība nav saglabāta, kā arī Noteikumu projekta  anotācijā nav skaidrots mērķis un iemesli, kādēļ Noteikumu projekta ietvaros netiek ņemta vērā valsts drošības iestāžu specifika attiecībā uz informācijas aizsardzības un aprites prasībām.
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2004. gada 26. oktobra noteikumiem Nr.887 “Valsts noslēpuma objektu saraksts” (turpmāk – MK noteikumi Nr.887) par valsts noslēpumu ir atzīstama informācija par valsts drošības iestāžu struktūru, bruņojumu, finansēm, materiāltehnisko nodrošinājumu un tā iegādi (MK noteikumu Nr.887 2.5.1. apakšpunkts). Turklāt saskaņā ar Valsts drošības iestāžu likuma 2. pantu un 15. panta piekto daļu VDD ir operatīvās darbības subjekts, kā arī veic pretizlūkošanas darbības un atbilstoši MK noteikumiem Nr.887 operatīvās darbības finansēšanai paredzēto līdzekļu apmērs, sadalījums un faktiskais izlietojums (2.7.13. punkts) ir klasificēti kā valsts noslēpums.
Savukārt atbilstoši Likuma par budžetu un finanšu vadību 13. panta (Valsts noslēpumi (slepenie izdevumi)) pirmajai daļai noteiktiem nacionālās drošības pasākumiem paredzētos slepenos izdevumus valsts budžeta likumā apstiprina bez izklāsta. Saskaņā ar minētā panta otro daļu, slepeno izdevumu izklāstu valsts budžetā finanšu ministrs iesniedz speciālai Saeimas komisijai, kas par to sniedz atsevišķu ziņojumu Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai pirms valsts budžeta apstiprināšanas, ja vien Saeima nav lēmusi citādi.
Ņemot vērā, ka attiecībā uz valsts drošības iestādēm Likuma par budžetu un finanšu vadību 13. pantā paredzēta no vispārējās kārtības atšķirīga slepeno izdevumu apstiprināšanas kārtība gadskārtējā valsts budžeta likumā, arī attiecībā uz budžeta izpildi un tā kontroli būtu ievērojams šāds atšķirīgs princips.
Minētais vienlaikus tiek ņemts vērā Likumprojekta Nr. 734/Lp14. 9. pantā, kas vienlaikus ar grozījumiem Likuma par budžetu un finanšu vadību 28.1 pantā (Sadarbība ar Saeimas komisijām), paredz tajā noteikto kontroles kārtību (Ministrijām un citām centrālām valsts iestādēm iesniegt attiecīgajām Saeimas komisijām informāciju par to darbības mērķiem un rezultātiem, iepriekšējā gada budžeta izpildi, sasniegtajiem rezultātiem atbilstoši izlietotajiem resursiem un ieguvumu sabiedrībai un tās ietekmi uz nozaru politiku turpmāko finansēšanu vidējā termiņā) neattiecināt uz nacionālās drošības pasākumiem paredzētiem slepeniem izdevumiem, ievērojot Likuma par budžetu un finanšu vadību 13. pantā un citos likumos noteiktās prasības.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams papildināt Noteikumu projektu ar jaunu punktu nosakot, ka Valsts drošības iestāžu likumā minētās valsts drošības iestādes pārskatus sagatavo atbilstoši normatīvajiem aktiem šajā jomā un iesniedz augstākai iestādei, kas veic konsolidāciju.
Piedāvātā redakcija
-