Projekta ID
22-TA-2598Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
22.09.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. panta “Publiskas personas līdzdalība kapitālsabiedrībā” pirmo daļu:
"(1) Ciktāl likumā nav noteikts citādi, publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no šādiem nosacījumiem:
1) tiek novērsta tirgus nepilnība — situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
2) publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
3) tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai."
Saskaņā ar Meliorācijas likumu un ievērojot anotācijā sniegto informāciju, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – ZMNĪ) specifiskā funkcija ir īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai stratēģisku valsts īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju - un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemes resursu ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Ievērojot minēto, tiesību akta projektā nav sniegts pietiekams skaidrojums, kādēļ par ZMNĪ vispārējo stratēģisko mērķi tiek noteikta ne tikai stratēģisku nekustamo īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju pārvaldīšana, bet arī nekustamo īpašumu - administratīvo ēku un zemes, kas piesaistīta administratīvām ēkām, pārvaldīšana.
Ņemot vērā minēto, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai biroja un administratīvo ēku nekustamo īpašumu pārvaldīšanas nodrošināšana ir atbilstoši noteikts kā ZMNĪ vispārējais stratēģiskais mērķis.
"(1) Ciktāl likumā nav noteikts citādi, publiska persona savu funkciju efektīvai izpildei var dibināt kapitālsabiedrību vai iegūt līdzdalību esošā kapitālsabiedrībā, ja īstenojas viens no šādiem nosacījumiem:
1) tiek novērsta tirgus nepilnība — situācija, kad tirgus nav spējīgs nodrošināt sabiedrības interešu īstenošanu attiecīgajā jomā;
2) publiskas personas kapitālsabiedrības vai publisku personu kontrolētas kapitālsabiedrības darbības rezultātā tiek radītas preces vai pakalpojumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai;
3) tiek pārvaldīti tādi īpašumi, kas ir stratēģiski svarīgi valsts vai pašvaldības administratīvās teritorijas attīstībai vai valsts drošībai."
Saskaņā ar Meliorācijas likumu un ievērojot anotācijā sniegto informāciju, valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" (turpmāk – ZMNĪ) specifiskā funkcija ir īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai stratēģisku valsts īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju - un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemes resursu ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Ievērojot minēto, tiesību akta projektā nav sniegts pietiekams skaidrojums, kādēļ par ZMNĪ vispārējo stratēģisko mērķi tiek noteikta ne tikai stratēģisku nekustamo īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju pārvaldīšana, bet arī nekustamo īpašumu - administratīvo ēku un zemes, kas piesaistīta administratīvām ēkām, pārvaldīšana.
Ņemot vērā minēto, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai biroja un administratīvo ēku nekustamo īpašumu pārvaldīšanas nodrošināšana ir atbilstoši noteikts kā ZMNĪ vispārējais stratēģiskais mērķis.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā, vērtējot valsts līdzdalības saglabāšanu ZMNĪ, problēmas aprakstā (19.lpp.) vērtēta nekustamo īpašumu pārvaldīšanas funkcijas nodošana valsts akciju sabiedrībai “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk – VNĪ) un meliorācijas pasākumu nodrošināšana un meliorācijas kadastra uzturēšana esošā veidā.
Saskaņā ar Meliorācijas likuma 19.pantu Valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju nodrošina ZMNĪ un saskaņā ar minētā likuma 15.pantu meliorācijas kadastra datus uztur un aktualizē ZMNĪ.
Saskaņā ar Meliorācijas likumu un, ievērojot anotācijā sniegto informāciju, ZMNĪ specifiskā funkcija ir īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai stratēģisku valsts īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju - un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemes resursu ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Tai pat laikā saskaņā ar anotācijā sniegto informāciju ZMNĪ pārvaldīšanā nodotas un vēl ir plānots nodot biroja ēkas, palīgēkas, zemi zem biroja ēkām u.c., kas nav stratēģiski svarīgie nekustamie īpašumi.
Ievērojot minēto, Finanšu ministrijas ieskatā, vērtējot nekustamo īpašumu pārvaldīšanas funkcijas nodošanu VNĪ, kas ir lielākais publiskā sektora nekustamā īpašuma pārvaldnieks, netiek nodalīta specifisko - stratēģiski svarīgo nekustamo īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju pārvaldīšanas funkcija, no citu nekustamo īpašumu - administratīvo un biroja ēku un ar tiem saistīto zemes un palīgēku pārvaldīšanas.
Ievērojot VNĪ pieredzi nekustamo īpašumu pārvaldīšanā un attīstīšanā, VNĪ apliecina, ka tai nebūtu iebildumu scenārijam, ar kuru biroju un administratīvo ēku nekustamie īpašumi ar piekrītošajām palīgēkām un zemi tiktu nodoti VNĪ pārvaldīšanā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam rīkojuma projekta anotāciju papildināt ar iespējamo risinājumu un tā izvērtējumu, kur Zemkopības ministrijas valdījumā esošie nekustamie īpašumi tiktu nodoti pārvaldīšanā valsts kapitālsabiedŗībām atbilstoši to noteiktajiem stratēģiskajiem mērķiem un pieredzei. Attiecīgi, meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju nekustamie īpašumi – ZMNĪ, savukārt biroja un administratīvo ēku nekustamie īpašumi – VNĪ.
Saskaņā ar Meliorācijas likuma 19.pantu Valsts meliorācijas sistēmu un valsts nozīmes meliorācijas sistēmu būvniecību, uzturēšanu un ekspluatāciju nodrošina ZMNĪ un saskaņā ar minētā likuma 15.pantu meliorācijas kadastra datus uztur un aktualizē ZMNĪ.
Saskaņā ar Meliorācijas likumu un, ievērojot anotācijā sniegto informāciju, ZMNĪ specifiskā funkcija ir īstenot pārvaldījumā nodoto valsts teritorijas attīstībai stratēģisku valsts īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju - un meliorācijas kadastra uzturēšanu, nodrošinot lauksaimniecības un mežsaimniecības zemes resursu ekonomiski izdevīgu, videi draudzīgu un sociāli atbildīgu ilgtspēju.
Tai pat laikā saskaņā ar anotācijā sniegto informāciju ZMNĪ pārvaldīšanā nodotas un vēl ir plānots nodot biroja ēkas, palīgēkas, zemi zem biroja ēkām u.c., kas nav stratēģiski svarīgie nekustamie īpašumi.
Ievērojot minēto, Finanšu ministrijas ieskatā, vērtējot nekustamo īpašumu pārvaldīšanas funkcijas nodošanu VNĪ, kas ir lielākais publiskā sektora nekustamā īpašuma pārvaldnieks, netiek nodalīta specifisko - stratēģiski svarīgo nekustamo īpašumu - meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju pārvaldīšanas funkcija, no citu nekustamo īpašumu - administratīvo un biroja ēku un ar tiem saistīto zemes un palīgēku pārvaldīšanas.
Ievērojot VNĪ pieredzi nekustamo īpašumu pārvaldīšanā un attīstīšanā, VNĪ apliecina, ka tai nebūtu iebildumu scenārijam, ar kuru biroju un administratīvo ēku nekustamie īpašumi ar piekrītošajām palīgēkām un zemi tiktu nodoti VNĪ pārvaldīšanā.
Ņemot vērā iepriekšminēto, lūdzam rīkojuma projekta anotāciju papildināt ar iespējamo risinājumu un tā izvērtējumu, kur Zemkopības ministrijas valdījumā esošie nekustamie īpašumi tiktu nodoti pārvaldīšanā valsts kapitālsabiedŗībām atbilstoši to noteiktajiem stratēģiskajiem mērķiem un pieredzei. Attiecīgi, meliorācijas sistēmu un hidrotehnisko būvju nekustamie īpašumi – ZMNĪ, savukārt biroja un administratīvo ēku nekustamie īpašumi – VNĪ.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 9.maija rīkojuma Nr.319 “Par Valsts nekustamā īpašuma vienotas pārvaldīšanas un apsaimniekošanas koncepciju” (zaudējis spēku 01.01.2021.) 8.6.1.apakšpunktam Zemkopības ministrijai bija uzdots līdz 2009.gada 2.janvārim pabeigt visu ministrijas valdījumā esošo valsts nekustamo īpašumu nodošanu ZMNĪ pārvaldīšanā, izņemot šī rīkojuma 8.6.2. un 8.6.3.apakšpunktā minēto institūciju valdījumā esošos objektus.
Rīkojuma projekta anotācijas problēmas aprakstā norādīts, ka ZMNĪ pārvaldīto nekustamo īpašumu – administratīvo objektu – skaits palielinās līdz ar pakāpenisku Zemkopības ministrijas padotības iestāžu izmantoto valsts nekustamo īpašumu nodošanu tās pārvaldīšanā un nekustamo īpašumu portfelis līdz 2025. gadam varētu palielināties par 70–100 nekustamā īpašuma objektiem. Tāpat minēts, ka, lai palielinātu ZMNĪ kapacitāti, tās centralizētā pārvaldīšanā paredzēts nodot visu Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestāžu biroja (administratīvās) ēkas.
Līdz ar to nav saprotams, kādus nekustamo īpašumu objektus plānots nodot ZMNĪ pārvaldīšanā, ņemot vērā, ka nekustamos īpašumus bija jānodod ZMNĪ pārvaldīšanā līdz 2009.gada 2.janvārim. Lūdzam atbilstoši papildināt skaidrojumu rīkojuma projekta anotācijā.
Rīkojuma projekta anotācijas problēmas aprakstā norādīts, ka ZMNĪ pārvaldīto nekustamo īpašumu – administratīvo objektu – skaits palielinās līdz ar pakāpenisku Zemkopības ministrijas padotības iestāžu izmantoto valsts nekustamo īpašumu nodošanu tās pārvaldīšanā un nekustamo īpašumu portfelis līdz 2025. gadam varētu palielināties par 70–100 nekustamā īpašuma objektiem. Tāpat minēts, ka, lai palielinātu ZMNĪ kapacitāti, tās centralizētā pārvaldīšanā paredzēts nodot visu Zemkopības ministrijas padotībā esošo valsts pārvaldes iestāžu biroja (administratīvās) ēkas.
Līdz ar to nav saprotams, kādus nekustamo īpašumu objektus plānots nodot ZMNĪ pārvaldīšanā, ņemot vērā, ka nekustamos īpašumus bija jānodod ZMNĪ pārvaldīšanā līdz 2009.gada 2.janvārim. Lūdzam atbilstoši papildināt skaidrojumu rīkojuma projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rīkojuma projekta anotācijā attiecībā uz ZMNĪ darbību nekustamo īpašumu jomā norādīts, ka nekustamo īpašumu nomas maksas noteikšanu publiskas personas mantai ietekmē ārējais regulējums, t.i., Ministru kabineta 2018. gada 20. februāra noteikumi Nr. 97 "Publiskas personas mantas iznomāšanas noteikumi". Lūdzam minēto teikumu papildināt ar atsauci arī uz Ministru kabineta 2018.gada 19.jūnija noteikumiem Nr.350 “Publiskas personas zemes nomas un apbūves tiesības noteikumi”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Priekšlikums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļas punktā “Cita informācija” norādīt, ka ZMNĪ deleģēto valsts pārvaldes uzdevumu izpilde tiks nodrošināta Zemkopības ministrijai pieejamo budžeta līdzekļu ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
Pielikumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt 3.pielikumā 2019.gadam norādīto darbības rādītāju par uzturēto polderu aizsargdambju garumu, ņemot vērā Finanšu ministrijai sniegto informāciju par 2019.gada budžeta izpildi.
Piedāvātā redakcija
-