Projekta ID
24-TA-2478Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
04.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Panta nosaukumā paredzēta gan Elektroniskā iepriekšējās pieteikšanās un rindas progresa sistēma ārējās sauszemes robežas šķērsošanai, gan - Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēma.
Esošajā redakcijā nav noteikti visi tiesiskie aspekti Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēmai (analoģiski kā elektroniskajai rindas rezervācijas sistēmai, t.sk paredzot deleģējumu izdot Ministru kabineta noteikumus). Prasības šim tiesiskajam regulējumam noteiktas Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta pirmajā prim daļā un pirmajā divi prim daļā.
Esošajā redakcijā nav noteikti visi tiesiskie aspekti Robežšķērsošanas un kontroles procesa elektroniskās pārvaldības sistēmai (analoģiski kā elektroniskajai rindas rezervācijas sistēmai, t.sk paredzot deleģējumu izdot Ministru kabineta noteikumus). Prasības šim tiesiskajam regulējumam noteiktas Valsts informācijas sistēmu likuma 5. panta pirmajā prim daļā un pirmajā divi prim daļā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Nav pamatota jēdziena "pārziņa pienākumi tiek deleģēti" lietojums, jo nepastāv šāda deleģējuma priekšnosacījums - nav cita subjekta, kam sākotnēji šie pienākumi noteikti ar tiesībām tos deleģēt ATD. (Ja šā formulējuma mērķis ir deleģēt Ministru kabinetam noteikt elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas pārzini, tas atbilstoši formulējams šā panta sestajā daļā.)
Neatkarīgi no tā, vai Ministru kabinetam tiek deleģētas tiesības noteikt sistēmas pārzini jau likuma virzības laikā ir jābūt atrisinātam jautājumam par LVRTC un ATD atbildības sadalījumu (to abas puses atzina starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 06.02.2025. un vienojās par iekšēju sarunu organizēšanu). Šajā jautājumā nepieciešama tiesiska noteiktība, jo likumprojekta esošā redakcija norāda uz LVRTC pārziņa funkcijām līdzās ATD pārziņa statusam "Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”". Šāda tiesiska nenoteiktība nav pieļaujama, jo var radīt negatīvas juridiskas un finansiālas sekas nākotnē, proti:
Valsts informācijas sistēmu likuma (VISL) 1. panta 2. punktā noteikts, ka valsts informācijas sistēmas pārzinis ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību. Nosakot LVRTC par sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas organizatoru, rodas tiesiska nenoteiktība par LVRTC un ATD lomu un atbildības sadalījumu.
Piedāvātajā tiesiskājā regulējuma projektā nav skaidrs abu iestāžu atbildības sadalījuma tiesiskais pamats (t.sk. likumiskais pamats šādam atbildības sadalījumam ārpus VISL noteiktā, kā arī abu iestāžu loma, atbildības un sadarbība).
Vēršam uzmanību, ka VISL tika veikti būtiski grozījumi ar mērķi ieviest tiesisku noteiktību par atbildības sadalījumu informācijas sistēmas pārvaldībā (izslēdzot sistēmas turētāja jēdzienu un nosakot pārziņa vispārēju atbildību par valsts informācijas sistēmu). Pieļaujams, ka bez valsts informācijas sistēmas pārziņa atbildības atsevišķi tiek noteikta arī IKT pakalpojumu sniedzēja atbildība, kurš izmanto attiecīgo informācijas sistēmu, taču šajā gadījumā lietojami skaidri nodalīti tiesiskie jēdzieni un to saturs nevar būt pretrunā VISL regulējumam par sistēmas pārziņa atbildību.
Var būt pamatotas arī situācijas, kad tiek noteikts konkrēts datums, kad sistēmas pārziņa pienākums pāriet citai institūcijai, taču nav pieļaujams, ka šos pienākumus vienlaikus veic vairākas institūcijas, pie tam ar neskaidru atbildības sadalījumu. Aicinām izvērtēt arī šo pieeju: atbildības dalījumu laika griezumā.
Analoģiski kā elektroniskā rindas rezervācijas sistēmas gadījumā aicinām nodrošināt tiesisku noteiktību arī LVRTC un Valsts robežsardzes atbildības dalījumā par elektronizētās pārvaldības sistēmu. Arī šajā gadījumā skaidri nosakāms sistēmas pārzinis (skat. atsevišķi VARAM iebildumu par elektronizētās pārvaldības sistēmas regulējuma nepilnībām).
Neatkarīgi no tā, vai Ministru kabinetam tiek deleģētas tiesības noteikt sistēmas pārzini jau likuma virzības laikā ir jābūt atrisinātam jautājumam par LVRTC un ATD atbildības sadalījumu (to abas puses atzina starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmē 06.02.2025. un vienojās par iekšēju sarunu organizēšanu). Šajā jautājumā nepieciešama tiesiska noteiktība, jo likumprojekta esošā redakcija norāda uz LVRTC pārziņa funkcijām līdzās ATD pārziņa statusam "Elektroniskās rindas rezervācijas sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas nodrošināšana tiek deleģēta valsts akciju sabiedrībai “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs”". Šāda tiesiska nenoteiktība nav pieļaujama, jo var radīt negatīvas juridiskas un finansiālas sekas nākotnē, proti:
Valsts informācijas sistēmu likuma (VISL) 1. panta 2. punktā noteikts, ka valsts informācijas sistēmas pārzinis ir institūcija, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizē un vada valsts informācijas sistēmas darbību. Nosakot LVRTC par sistēmas izveides, attīstības un uzturēšanas organizatoru, rodas tiesiska nenoteiktība par LVRTC un ATD lomu un atbildības sadalījumu.
Piedāvātajā tiesiskājā regulējuma projektā nav skaidrs abu iestāžu atbildības sadalījuma tiesiskais pamats (t.sk. likumiskais pamats šādam atbildības sadalījumam ārpus VISL noteiktā, kā arī abu iestāžu loma, atbildības un sadarbība).
Vēršam uzmanību, ka VISL tika veikti būtiski grozījumi ar mērķi ieviest tiesisku noteiktību par atbildības sadalījumu informācijas sistēmas pārvaldībā (izslēdzot sistēmas turētāja jēdzienu un nosakot pārziņa vispārēju atbildību par valsts informācijas sistēmu). Pieļaujams, ka bez valsts informācijas sistēmas pārziņa atbildības atsevišķi tiek noteikta arī IKT pakalpojumu sniedzēja atbildība, kurš izmanto attiecīgo informācijas sistēmu, taču šajā gadījumā lietojami skaidri nodalīti tiesiskie jēdzieni un to saturs nevar būt pretrunā VISL regulējumam par sistēmas pārziņa atbildību.
Var būt pamatotas arī situācijas, kad tiek noteikts konkrēts datums, kad sistēmas pārziņa pienākums pāriet citai institūcijai, taču nav pieļaujams, ka šos pienākumus vienlaikus veic vairākas institūcijas, pie tam ar neskaidru atbildības sadalījumu. Aicinām izvērtēt arī šo pieeju: atbildības dalījumu laika griezumā.
Analoģiski kā elektroniskā rindas rezervācijas sistēmas gadījumā aicinām nodrošināt tiesisku noteiktību arī LVRTC un Valsts robežsardzes atbildības dalījumā par elektronizētās pārvaldības sistēmu. Arī šajā gadījumā skaidri nosakāms sistēmas pārzinis (skat. atsevišķi VARAM iebildumu par elektronizētās pārvaldības sistēmas regulējuma nepilnībām).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Lūdzu papildināt anotāciju ar informāciju, kuru 06.02.2025. saskaņošanas sanāksmē sniedza Satiksmes ministrijas pārstāve, ka Eiropas Savienības tiesas praksē pieļauts, ka dalībvalstis nosaka obligātu (bez alternatīvām) iepriekšēju reģistrēšanos robežšķērsotāju rindā un maksas iekasēšanu pa to un ka šāda valsts rīcība nav pretrunā ar cilvēku tiesībām šķērsot valsts robežu.
Piedāvātā redakcija
-
