Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-1818
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
13.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvajā ziņojumā (3.lp.) un rīkojuma projekta anotācijas 1.3.punkta sadaļā “Risinājuma apraksts” norādīts, ka “ņemot vērā to, ka iepriekš minētās zāles tiktu pārdalītas no Latvijas vairumtirgotājā krājumiem, kuri paredzēti līguma izpildei pret RAKUS,  RAKUS šādā gadījumā būtu ziedotājs šo zāļu piegādes nodrošināšanai likuma izpratnē. Slimnīca ir valsts kapitālsabiedrība, uz kuru attiecas iepriekš minētie ierobežojumi kā arī Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta ceturtajā daļā paredzētais ierobežojums, ka kapitālsabiedrība dāvināšanai (ziedošanai) vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai drīkst atvēlēt ne vairāk par 20 procentiem no iepriekšējā pārskata gada peļņas summas, kas samazināta par kapitālsabiedrības attiecīgajā pārskata gadā saņemto valsts budžeta dotāciju Covid-19 radītās krīzes seku mazināšanai.” Lūdzam precizēt iepriekš minēto informāciju, precizējot, kurš likums un kādi ierobežojumi ir domāti (ņemot vērā, ka iepriekš netiek pieminēti nekādi ierobežojumi). Attiecīgs precizējums veicams arī rīkojuma projekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā iepriekšējā iebildumā norādīto, lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma projekta priekšlikumu sadaļu, ar to saistītā rīkojuma projekta 2.punktu un tā anotācijā ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz valsts kustamās mantas (medicīnisko ierīču) nodošanu bez atlīdzības (ziedošanu) uzturam Finanšu ministrijas iepriekš izteikto iebildumu par rakstiska līguma slēgšanu, kā arī tā projekta un pilnvaras projekta pievienošanu informatīvajam ziņojumam (22-TA-1818) un ar to saistītajam MK rīkojuma projektam (22-TA-1819).
Ministru kabineta 2006.gada 25.jūlija noteikumu Nr.618 “Kārtība, kādā valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalstu valdību un starpvalstu organizāciju īpašumā” 6.punktā noteikts, ka valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības, slēdzot rakstisku līgumu, ja atsavināmās valsts kustamās mantas kopējā vērtība saskaņā ar grāmatvedības uzskaites datiem pārsniedz 1000 euro.
Atbilstoši minēto Ministru kabineta noteikumu 7.punktam, ja valsts kustamo mantu nodod bez atlīdzības ārvalsts valdības īpašumā, pamatojoties uz rakstisku līgumu, attiecīgā ministrija kopā ar informatīvo ziņojumu par nododamo valsts kustamo mantu iesniedz Ministru kabinetā arī sagatavotu līguma projektu un pilnvaras projektu līguma parakstīšanai.
Attiecīgi informatīvajam ziņojumam pievienojams sagatavots līguma projekts un pilnvaras projekts līguma parakstīšanai, kā arī atbilstoši precizējams informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas 4.punkts un Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par medicīnisko ierīču un zāļu ziedošanu Ukrainai" (22-TA-1819) 3.punkts.
Par tiesību akta projekta saturu un atbilstību normatīvajiem aktiem, kā arī izpildīšanas iespējamību ir atbildīgs tā virzītājs izskatīšanai Ministru kabinetā. Vienlaikus norādām, ka informatīvais ziņojums nevar atcelt Ministru kabineta noteikumu regulējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Rīkojuma projekta 1.punktā un informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas 1.punktā paredzēts uzdot “Veselības ministrijai (SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca") uzraudzīt, lai Latvijas vairumtirgotājs, kura krājumos ir SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” iepirkumam atvēlētās zāles, nodod bez atlīdzības no Ukrainas saņēmēja puses Ukrainas Veselības ministrijas valsts uzņēmumam “Укрмедпостач” informatīvajā ziņojumā ”Par medicīnisko ierīču un zāļu ziedošanu Ukrainai” (Nr.22-TA-1819) norādītās zāles 680 821.10 euro apmērā, par nodošanu noformējot un parakstot nodošanas un pieņemšanas aktu, neslēdzot rakstisku līgumu”.
Vēršam uzmanību, ka nav saprotama minētā punkta būtība, jo tā paredz Veselības ministrijai uzraudzīt to, ka Latvijas vairumtirgotājs nodod bez atlīdzības Ukrainai valsts kapitālsabiedrības (SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca") mantu.
Lūdzam skaidrot, vai minētajā punktā ir paredzēts, ka šo mantu nodos nevis SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", bet gan Latvijas vairumtirgotājs. Attiecīgi nav saprotams, kāds būtu tiesiskais pamats Latvijas vairumtirgotājam nodrošināt zāļu nodošanu bez atlīdzības citai valstij (vai noslēgtajā līgumā šāds pienākums un ar tā izpildi saistītie aspekti ir paredzēti un atrunāti) un kāds būtu tiesiskais pamats šāda pienākuma noteikšanai.
Vienlaikus, ņemot vērā minētajā punktā paredzēto, veidojas pretruna ar informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas pārējiem punktiem un rīkojuma projekta 3., 4.un 5.punktu, jo tajos paredzēts Veselības ministrijai sagatavot nepieciešamos dokumentus, koordinēt zāļu un medikamentu nogādāšanu un nodošanu Ukrainai, kā arī segt transporta pakalpojumu izmaksas.
Ievērojot iepriekš minēto, lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma priekšlikumu sadaļas 1.punktu un rīkojuma projekta 1.punktu, kā arī no rīkojuma projekta pielikuma svītrot otro lapu, kurā atspoguļotas zāles (jo tās ar šiem projektiem netiek ziedotas).
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ziedojums gan Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 10. panta trešās daļas, gan Civillikuma 1912. panta izpratnē ir bezatlīdzības darījums, kad viena persona ziedo (dāvina) otrai personai savu mantu, nesaņemot pretī par to nekādu atlīdzību. Faktiski zāles Ukrainas Veselības ministrijai vēlas ziedot Latvijas Republika Veselības ministrijas personā, savukārt SIA “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” ir sava veida starpnieks, kas par valsts naudu pērk zāles, kuras ar Ministru kabineta atbalstu pēc tam tiks ziedotas Ukrainai. 
Vēršam uzmanību, ka Veselības ministrijas izvēlētajā variantā, kad uz SIA “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” attiecinātu Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 panta prasības, izlietotie SIA “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” līdzekļi uzraugošām iestādēm būtu jāvērtē pēc to ekonomiskās būtības, jo likums “Par nodokļiem un nodevām” paredz Valsts ieņēmumu dienestam tiesības vērtēt darījuma ekonomisko būtību pār juridisko formu. Līdz ar to pastāv risks šo darījuma veidu uzskatīt par ziedojumu, jo tas var radīt SIA “Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca” sekas nodokļu jomā. 

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu, norādot pamatojumu cenu aptaujas piemērošanai attiecībā uz transporta pakalpojumiem, ievērojot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma mērķi (tvērumu).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā norādītajam medicīnisko ierīču krājumu atjaunošanai nepieciešamo finansējumu 805 341 euro apmērā paredzēts pieprasīt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” (turpmāk – no LNG). Ņemot vērā, ka atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā norādītajam minētā medicīnisko ierīču krājumu atjaunošana 805 341 euro apmērā nepieciešama saistībā ar Ukrainai ziedotajām medicīniskām iekārtām, kuras Latvija saņēma ziedojuma ietvaros, uzskatām, ka nav pamatojuma līdzekļu piešķiršanai no LNG. Līdz ar to precizējams informatīvā ziņojuma projekts.
Turklāt atbilstoši informatīvā ziņojuma projektā norādītajam esošajām ziedotajām medicīniskajām ierīcēm nav iespējami servisa pakalpojumi un tās nav saderīgas ar esošajām iekārtām, attiecīgi SIA “RAKUS” nav iespēju tās izmantot veselības aprūpes pakalpojumu sniegšanā, kaut arī tās ir iekļautas valsts materiālo rezervju sarakstā. Ja Veselības ministrijas ieskatā nepieciešama jaunu iekārtu iegāde valsts materiālo rezervju papildināšanai, tad jautājums par papildu finansējumu šim mērķim ir izskatāms Ministru kabinetā budžeta likumprojektu sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju u citu centrālo valsts iestāžu prioritāro pasākumu pieteikumiem, izvērtējot valsts budžeta finansiālās iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ziedojums gan Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 10. panta trešās daļas, gan Civillikuma 1912. panta izpratnē ir bezatlīdzības darījums, kad viena persona ziedo (dāvina) otrai personai savu mantu, nesaņemot pretī par to nekādu atlīdzību, tādējādi neatbalstām MK sēdes protokollēmuma projekta 3.punktā paredzēto.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Neatbalstām MK sēdes protokollēmuma projekta  3.punktā paredzēto, jo ziedojums ir manta vai finanšu līdzekļi, kurus nodod saņēmējam bez atlīdzības.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam novērst tehniskās neprecizitātes informatīvā ziņojuma projektā, t.i. precizēt informatīvā ziņojuma projekta 6.punktu, norādot, ka papildu nepieciešamais finansējums no valsts budžeta programmas 02.00.00 ”Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” tiks pieprasīts atbilstoši faktiski nepieciešamajam līdzekļu apmēram, kā arī precizējams informatīvā ziņojuma projekta 2.pielikuma tabulas “Zāles” pēdējās ailes nosaukums, jo patreizējā redakcijā nav korekti norādīta PVN likme.
 
Piedāvātā redakcija
-