Projekta ID
23-TA-2188Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Lūdzam aizpildīt anotācijas 7.4.1.- 7.4.4.punktu, jo tiek reorganizēta Jūrmalas profesionālās vidusskola un Sociālās integrācijas valsts aģentūras (turpmāk - SIVA) koledža, likvidēta SIVA koledžas padome, veidota koledžas dome un konvents, kā arī lūdzam aizpildīt anotācijas 2.sadaļu, jo minētās pārmaiņas skar SIVA darbiniekus un minēto koleģiālo institūciju pārstāvjus. Saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma (turpmāk - PIL) pārejas noteikumu 44. un 45. punktā noteikto:
1. profesionālās izglītības iestādēm līdz 2022. gada 31. decembrim bija jāizveido konventu, ja tāds nav izveidots, atbilstoši PIL 17.1 pantā noteiktajam;
2. koledžām līdz 2023. gada 31. decembrim bija jāizveido koledžas domi atbilstoši PIL 17.2 pantā noteiktajam. Līdz koledžas domes izveidei, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim koledžas padome pilda koledžas domes funkcijas.
1. profesionālās izglītības iestādēm līdz 2022. gada 31. decembrim bija jāizveido konventu, ja tāds nav izveidots, atbilstoši PIL 17.1 pantā noteiktajam;
2. koledžām līdz 2023. gada 31. decembrim bija jāizveido koledžas domi atbilstoši PIL 17.2 pantā noteiktajam. Līdz koledžas domes izveidei, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim koledžas padome pilda koledžas domes funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam paredzēt, ka SIVA nolikums tiek izdots saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma (turpmāk - VPIL) 16. panta pirmo daļu un PIL 16.7 panta trešo daļu.
Jo Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - SPSPL) 15.1 panta otrā daļa noteic, ka SIVA darbību regulē nolikums, kurā iekļauj arī koledžu darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības attiecībā uz koledžas nolikumu, proti, SPSPL paredz īpašas prasības SIVA nolikumam, kuras neparedz izdot atsevišķu SIVA-s koledžas nolikumu, jo koledža kā profesionālās izglītības iestāde ir SIVA-s (valsts tiešās pārvaldes iestādes) struktūrvienība, nevis "patstāvīga" iestāde. Taču atbilstoši PIL 15. panta 1.1 daļai SIVA koledžas juridiskais statuss ir valsts tiešās pārvaldes iestāde. SIVA veic valsts pārvaldes uzdevumus, kuru izpilde nodrošina izglītību noteiktām sabiedrības mērķa grupām un sabiedrības vajadzībām kopumā.
Savukārt atsauce uz PIL 16.7 panta trešo daļu nepieciešama, lai ar nolikumā ietvertajām tiesību normām izpildītu likuma pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt profesionālās izglītības programmas SIVA-ā.
Atsauce uz PIL 17. un 17.2 pantu nav iekļaujama, jo tie satur nolikuma satura prasības, nevis pilnvarojumu Ministru kabinetam apstiprināt nolikumu, kas šajā gadījumā ir ietverts VPIL 16. panta pirmajā daļā.
Jo Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - SPSPL) 15.1 panta otrā daļa noteic, ka SIVA darbību regulē nolikums, kurā iekļauj arī koledžu darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības attiecībā uz koledžas nolikumu, proti, SPSPL paredz īpašas prasības SIVA nolikumam, kuras neparedz izdot atsevišķu SIVA-s koledžas nolikumu, jo koledža kā profesionālās izglītības iestāde ir SIVA-s (valsts tiešās pārvaldes iestādes) struktūrvienība, nevis "patstāvīga" iestāde. Taču atbilstoši PIL 15. panta 1.1 daļai SIVA koledžas juridiskais statuss ir valsts tiešās pārvaldes iestāde. SIVA veic valsts pārvaldes uzdevumus, kuru izpilde nodrošina izglītību noteiktām sabiedrības mērķa grupām un sabiedrības vajadzībām kopumā.
Savukārt atsauce uz PIL 16.7 panta trešo daļu nepieciešama, lai ar nolikumā ietvertajām tiesību normām izpildītu likuma pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt profesionālās izglītības programmas SIVA-ā.
Atsauce uz PIL 17. un 17.2 pantu nav iekļaujama, jo tie satur nolikuma satura prasības, nevis pilnvarojumu Ministru kabinetam apstiprināt nolikumu, kas šajā gadījumā ir ietverts VPIL 16. panta pirmajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam aizstāt vārdu "pārraudzībā" un "pārraudzību" ar vārdu "padotībā" un "padotību".
SPSPL 15.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka SIVA ir labklājības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Tādējādi, salīdzinot ar VPIL 7. panta 5.1 daļā noteikto vispārīgo regulējumu, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi, attiecībā uz SIVA likumā ir noteikta atšķirīga institucionālās padotības forma "pārraudzība". Līdz ar to institucionālās padotības forma nav nosakāma Ministru kabineta noteikumos - iestādes nolikumā, jo tas ir likumā regulējams jautājums. Turklāt VPIL 16. pants neparedz, ka iestādes nolikumā nepieciešams norādīt padotības veidu un formu, bet tikai Ministru kabineta locekli, kura padotībā iestāde atrodas. Institucionālās padotības formas pārrakstīšana var maldināt sabiedrību tajos gadījumos, kad speciālajos (nozaru) likumos ir noteikta funkcionālā padotība, kā arī institucionālās padotības formas maiņas gadījumā rada lieku darbu grozot deklaratīvas normas. Normatīvajā aktā ir jāizvairās no deklaratīvām tiesību normām.
SPSPL 15.1 panta pirmajā daļā noteikts, ka SIVA ir labklājības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. Tādējādi, salīdzinot ar VPIL 7. panta 5.1 daļā noteikto vispārīgo regulējumu, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi, attiecībā uz SIVA likumā ir noteikta atšķirīga institucionālās padotības forma "pārraudzība". Līdz ar to institucionālās padotības forma nav nosakāma Ministru kabineta noteikumos - iestādes nolikumā, jo tas ir likumā regulējams jautājums. Turklāt VPIL 16. pants neparedz, ka iestādes nolikumā nepieciešams norādīt padotības veidu un formu, bet tikai Ministru kabineta locekli, kura padotībā iestāde atrodas. Institucionālās padotības formas pārrakstīšana var maldināt sabiedrību tajos gadījumos, kad speciālajos (nozaru) likumos ir noteikta funkcionālā padotība, kā arī institucionālās padotības formas maiņas gadījumā rada lieku darbu grozot deklaratīvas normas. Normatīvajā aktā ir jāizvairās no deklaratīvām tiesību normām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot minēto punktu, jo tā saturs jau ir noteikts PIL 17.2panta pirmajā daļā un dublēt nav nepieciešams. Minētā norma noteic, ka koledžas nolikumā nosaka koledžas domes sastāvu, dalībnieku skaitu, kā arī domes izveidošanu un darbību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam koledžas konventa regulējumu noteikt atbilstoši PIL 17.panta pirmās daļas 56.punktā un 17.1panta otrajā daļā noteiktajam, ka nolikumā norāda padomdevējas institūcijas (šajā gadījumā konventa) izveidošanas, ievēlēšanas vai iecelšanas kārtību (sastāvu noteic konventa nolikumā), kā arī šīs institūcijas tiesības, pienākumus (uzdevumus noteic konventa nolikumā), pilnvaru termiņus un atsaukšanas kārtību. Konventu izveido un tā nolikumu izdod profesionālās izglītības iestādes vadītājs, nosakot konventa funkcijas, uzdevumus, sastāvu un darba organizāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot minēto punktu, jo koledžas personālu noteic PIL 20.2panta pirmā daļa. Attiecībā uz personālu ir nosakāma koledžas akadēmiskā personāla ievēlēšanas kārtība un pedagogu (akadēmiskā personāla) un citu darbinieku tiesības un pienākumi (PIL 17. panta pirmās daļas 8. un 9. punkts).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam nodrošināt projekta 19.10., 19.11 un 19.12 punkta atbilstību PIL 17. panta pirmās daļas 11. punktā un 20.1panta ceturtajā un piektajā daļā noteiktajam. SIVA nolikumā norāda izglītojamo un studējošo pašpārvaldes izveidošanas kārtību un pašpārvaldes kompetenci (t.sk. nosaka izglītojamo pašpārvaldes izveidošanu un sastāvu, kā arī tās darbību reglamentējošā normatīvā akta izdošanas kārtību), bet studējošo pašpārvalde darbojas saskaņā ar nolikumu, kuru izstrādā studējošie un apstiprina koledžas dome, nevis SIVA direktors.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kāda veida reorganizācijas vai likvidācijas metode tiek īstenota Jūrmalas profesionālajā vidusskolā un SIVA koledžā, kā arī vērtēt, vai nav sagatavojams Ministru kabineta rīkojuma projekts par valsts izglītības iestāžu reorganizāciju.
Profesionālā vidusskola ir profesionālās izglītības iestāde. Profesionālās izglītības iestādes dibina, reorganizē un likvidē, ievērojot Izglītības likumā noteikto. Izglītības likuma 14. panta 7. punkts noteic, ka Ministru kabinets dibina, reorganizē un likvidē valsts izglītības iestādes pēc izglītības un zinātnes ministra vai citu ministru priekšlikuma. Savukārt, nozaru ministrija saskaņā ar Izglītības likuma 16. panta pirmajā daļā noteikto, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju, iesniedz Ministru kabinetam priekšlikumus par valsts izglītības iestāžu dibināšanu, reorganizēšanu vai likvidēšanu. Izglītības likuma 23. pants noteic, ka par izglītības iestādes likvidāciju vai reorganizāciju attiecīgās institūcijas un personas informējamas ne vēlāk kā sešus mēnešus iepriekš. Ja objektīvu apstākļu dēļ minēto termiņu nav iespējams ievērot, par izglītības iestādes likvidāciju vai reorganizāciju attiecīgās institūcijas un personas informējamas ne vēlāk kā trīs mēnešus iepriekš.
VPIL 15. pantā noteikts kā Ministru kabinets izveido, reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi un detalizēti uzskaitītas pieļaujamās reorganizēšanas vai likvidēšanas metodes.
Profesionālā vidusskola ir profesionālās izglītības iestāde. Profesionālās izglītības iestādes dibina, reorganizē un likvidē, ievērojot Izglītības likumā noteikto. Izglītības likuma 14. panta 7. punkts noteic, ka Ministru kabinets dibina, reorganizē un likvidē valsts izglītības iestādes pēc izglītības un zinātnes ministra vai citu ministru priekšlikuma. Savukārt, nozaru ministrija saskaņā ar Izglītības likuma 16. panta pirmajā daļā noteikto, saskaņojot ar Izglītības un zinātnes ministriju, iesniedz Ministru kabinetam priekšlikumus par valsts izglītības iestāžu dibināšanu, reorganizēšanu vai likvidēšanu. Izglītības likuma 23. pants noteic, ka par izglītības iestādes likvidāciju vai reorganizāciju attiecīgās institūcijas un personas informējamas ne vēlāk kā sešus mēnešus iepriekš. Ja objektīvu apstākļu dēļ minēto termiņu nav iespējams ievērot, par izglītības iestādes likvidāciju vai reorganizāciju attiecīgās institūcijas un personas informējamas ne vēlāk kā trīs mēnešus iepriekš.
VPIL 15. pantā noteikts kā Ministru kabinets izveido, reorganizē un likvidē tiešās pārvaldes iestādi un detalizēti uzskaitītas pieļaujamās reorganizēšanas vai likvidēšanas metodes.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām pie pašreizējās situācijas norādīt, ka saskaņā ar SPSPL 15.1panta otrajā daļā noteikto Sociālās integrācijas valsts aģentūras darbību regulē nolikums, kurā iekļauj arī koledžu darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasības attiecībā uz koledžas nolikumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai vārdus "funkcionēšanas spējas" jau neietver pirms tam minētais vārds "spējas" un precizēt redakciju.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus un iekavas "(koledžas izglītība)", jo no PIL lietotās terminoloģijai izriet termins "īsā cikla profesionālās augstākās izglītības programma" (likuma 1.panta otrās daļas 10.1punkts, 16.7 panta pirmā daļa).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām svītrot vārdus "atbilstoši profesiju standartiem un valsts profesionālās izglītības standartiem", jo tas jau izriet no PIL 25. panta pirmajā daļā noteiktā un dublēt būtu lieki. Tas pats attiecas uz projekta 11.41.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām aizstāt terminu "mājaslapā internetā" ar Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 445 "Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā" 3. punktā lietoto terminu "iestādes oficiālā tīmekļvietne". Tas pats attiecas uz projekta 19.4punktu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Tā kā izglītojamais neveido koledžas personālu, bet nodaļa paredz noteikt izglītojamo tiesības un pienākumus (atbilstoši PIL 17. panta pirmās daļas 10. punktam), aicinām precizēt projekta IV1. nodaļas nosaukumu atbilstoši tajā regulējamajam saturam.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka izglītības procesa organizācijas regulējums ietverts nolikuma III1. nodaļā "Koledžas stratēģiskā specializācija, mērķis, darbības pamatvirzieni, uzdevumi un izglītības procesa organizācija".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām vērtēt, vai tiesības iesniegt priekšlikumus par grozījumiem SIVA nolikumā un iekšējos normatīvajos aktos nebūtu piešķiramas arī izglītojamo pašpārvaldei. Jo PIL 20.1panta ceturtajā daļā noteikts, ka izglītojamo pašpārvaldi veido, lai risinātu jautājumus, kas saistīti ar izglītojamo interesēm profesionālās izglītības iestādē, un līdzdarbotos profesionālās izglītības iestādes darba organizēšanā un mācību procesa pilnveidē. Šādas tiesības (iesniegt priekšlikumus) izglītojamo pašpārvaldei līdzīgi kā jebkuram sabiedrības loceklim ir saskaņā ar Iesniegumu likumu.
Piedāvātā redakcija
-