Projekta ID
25-TA-2222Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
25.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 36. punktu Fizisko personu reģistrā par personu iekļauj ziņas par partnerību. Atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 15. jūnija noteikumiem Nr. 372 "Noteikumi par Fizisko personu reģistrā iekļaujamo ziņu apjomu" Fizisko personu reģistrā iekļaujamās ziņās par partnerību iekļauj ne tikai ziņas par partneri, bet arī ziņas par partnerības reģistrēšanu vai izbeigšanu un ziņas par dokumentu, kas apliecina partnerības reģistrēšanu vai izbeigšanu.
Ievērojot to, ka nepieciešamās ziņas ir par partneri, lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta 7. pantā ietverto 11. panta trešās daļas 3. punktu.
Ievērojot to, ka nepieciešamās ziņas ir par partneri, lūdzam attiecīgi precizēt likumprojekta 7. pantā ietverto 11. panta trešās daļas 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršama uzmanība, ka Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 6.panta pirmā daļa neparedz patvēruma meklētājiem pienākumu deklarēt dzīvesvietu vai reģistrēt to. Saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmās daļas 12.1 punktu Fizisko personu reģistrā par patvēruma meklētāju iekļauj ziņas par personas kontaktadresi. Personas norādītajai kontaktadresei ir informatīvs raksturs. Lai saņemtu veselības aprūpes pakalpojumus valsts obligātās veselības apdrošināšanas ietvaros, patvēruma meklētāja statusam Fizisko personu reģistrā ir jābūt aktīvam. Ņemot vērā minēto,likumprojekta anotācija ir attiecīgi precizējama, jo attiecīgi uz patvēruma meklētājiem nosacījums par nepieciešamo deklarēto vai reģistrēto dzīvesvietu Latvijas Republikā nepastāv.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija regulas (ES) 2024/1347 par standartiem attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo vai bezvalstnieku kvalificēšanu par starptautiskās aizsardzības saņēmējiem, vienotu statusu bēgļiem vai personām, kam ir tiesības uz alternatīvo aizsardzību, un piešķirtās aizsardzības saturu, ar ko groza Padomes Direktīvu 2003/109/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2011/95/ES, 41. pantam Eiropas Parlamenta un Padomes 2011. gada 13. decembra direktīvu 2011/95/ES par standartiem, lai trešo valstu valstspiederīgos vai bezvalstniekus kvalificētu kā starptautiskās aizsardzības saņēmējus, par bēgļu vai personu, kas tiesīgas saņemt alternatīvo aizsardzību, vienotu statusu, un par piešķirtās aizsardzības saturu (turpmāk – Direktīva 2011/95/ES) atceļ no 2026. gada 12. jūnija.
Vienlaikus Eiropas Parlaments un Padome 2024. gada 14. maijā ir pieņēmis direktīvu (ES) 2024/1346, ar ko nosaka standartus starptautiskās aizsardzības pieteikuma iesniedzēju uzņemšanai (turpmāk – Direktīva 2024/1346). Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Direktīvas 2024/1346 22. pants paredz Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumu nodrošināt, ka pieteikuma iesniedzēji – trešās valsts valstspiederīgais vai bezvalstnieks, kas paudis starptautiskās aizsardzības pieteikumu, attiecībā uz kuru vēl nav pieņemts galīgais lēmums – saņem nepieciešamo veselības aprūpi [..].
Ņemot vērā minēto, nepieciešams likumprojekta 11. pantā ietvert informatīvo atsauci uz Direktīvu 2024/1346, nevis Direktīvu 2011/95/ES.
Papildus aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā izdarīt grozījumus arī citos nacionālajos normatīvajos aktos veselības aprūpes jomā, lai Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos pārņemtu Direktīvā 2024/1346 paredzētās prasības veselības aprūpes jomā.
Vienlaikus Eiropas Parlaments un Padome 2024. gada 14. maijā ir pieņēmis direktīvu (ES) 2024/1346, ar ko nosaka standartus starptautiskās aizsardzības pieteikuma iesniedzēju uzņemšanai (turpmāk – Direktīva 2024/1346). Vēršam uzmanību, ka, piemēram, Direktīvas 2024/1346 22. pants paredz Eiropas Savienības dalībvalstu pienākumu nodrošināt, ka pieteikuma iesniedzēji – trešās valsts valstspiederīgais vai bezvalstnieks, kas paudis starptautiskās aizsardzības pieteikumu, attiecībā uz kuru vēl nav pieņemts galīgais lēmums – saņem nepieciešamo veselības aprūpi [..].
Ņemot vērā minēto, nepieciešams likumprojekta 11. pantā ietvert informatīvo atsauci uz Direktīvu 2024/1346, nevis Direktīvu 2011/95/ES.
Papildus aicinām izvērtēt un nepieciešamības gadījumā izdarīt grozījumus arī citos nacionālajos normatīvajos aktos veselības aprūpes jomā, lai Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos pārņemtu Direktīvā 2024/1346 paredzētās prasības veselības aprūpes jomā.
Piedāvātā redakcija
“Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu
Šajā likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija direktīvas (ES) 2024/1346, ar ko nosaka standartus starptautiskās aizsardzības pieteikuma iesniedzēju uzņemšanai.”
Šajā likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija direktīvas (ES) 2024/1346, ar ko nosaka standartus starptautiskās aizsardzības pieteikuma iesniedzēju uzņemšanai.”
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Atbilstoši Direktīvas 2024/1346 35. panta 1. punktam Direktīvas 2024/1346 prasības ir transponējamas līdz 2026. gada 12. jūnijam. Līdz ar to likumprojekta 11. pantā ietvertajai informatīvajai atsaucei uz Direktīvu 2024/1346, kā arī tām tiesību normām, kas ir saistītas ar Direktīvas 2024/1346 prasību pārņemšanu nacionālajos normatīvajos aktos, ir jāstājas spēkā līdz 2026. gada 12. jūnijam.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt likumprojektu, paredzot, ka likumprojekta 11. pants stājas spēkā 2026. gada 12. jūnijā.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt likumprojektu, paredzot, ka likumprojekta 11. pants stājas spēkā 2026. gada 12. jūnijā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likumprojekta 11. pants paredz papildināt likumu ar informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvu, kā arī likumprojektā ir ietvertas tiesību normas, kas ir saistītas ar veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanu patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem. Ņemot vērā minēto, nepieciešams precizēt anotācijas 5. punktu, tajā norādot informāciju par Direktīvā 2024/1346 paredzēto prasību veselības aprūpes jomā pārņemšanu Latvijas nacionālajos normatīvajos aktos.
Papildus vēršam uzmanību, ka arī citos Eiropas Savienības Migrācijas un patvēruma paktā ietilpstošajos normatīvajos aktos (piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija regulā (ES) 2024/1347 par standartiem attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo vai bezvalstnieku kvalificēšanu par starptautiskās aizsardzības saņēmējiem, vienotu statusu bēgļiem vai personām, kam ir tiesības uz alternatīvo aizsardzību, un piešķirtās aizsardzības saturu, ar ko groza Padomes Direktīvu 2003/109/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2011/95/ES, un Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija regulā (ES) 2024/1348, ar ko izveido kopīgu procedūru starptautiskajai aizsardzībai Savienībā un atceļ Direktīvu 2013/32/ES) ir paredzēts Eiropas Savienības dalībvalstu pienākums nodrošināt patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem attiecīgus veselības aprūpes pakalpojumus. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā anotācijas 5.punktā ietvert informāciju arī par citu Eiropas Savienības Migrācijas un patvēruma paktā ietilpstošo normatīvo aktu prasību veselības aprūpes jomā īstenošanu Latvijā.
Papildus vēršam uzmanību, ka arī citos Eiropas Savienības Migrācijas un patvēruma paktā ietilpstošajos normatīvajos aktos (piemēram, Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija regulā (ES) 2024/1347 par standartiem attiecībā uz trešo valstu valstspiederīgo vai bezvalstnieku kvalificēšanu par starptautiskās aizsardzības saņēmējiem, vienotu statusu bēgļiem vai personām, kam ir tiesības uz alternatīvo aizsardzību, un piešķirtās aizsardzības saturu, ar ko groza Padomes Direktīvu 2003/109/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2011/95/ES, un Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 14. maija regulā (ES) 2024/1348, ar ko izveido kopīgu procedūru starptautiskajai aizsardzībai Savienībā un atceļ Direktīvu 2013/32/ES) ir paredzēts Eiropas Savienības dalībvalstu pienākums nodrošināt patvēruma meklētājiem un starptautiskās aizsardzības saņēmējiem attiecīgus veselības aprūpes pakalpojumus. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā anotācijas 5.punktā ietvert informāciju arī par citu Eiropas Savienības Migrācijas un patvēruma paktā ietilpstošo normatīvo aktu prasību veselības aprūpes jomā īstenošanu Latvijā.
Piedāvātā redakcija
-
