Projekta ID
25-TA-267Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
22.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 12. pantā jaunā redakcijā izteiktajā Atkritumu apsaimniekošanas likuma (turpmāk - likums) 35. pantā nepārrakstīt Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 12. jūlija Regulas (ES) 2023/1542 par baterijām un bateriju atkritumiem, ar ko groza Direktīvu 2008/98/EK un Regulu (ES) 2019/1020 un atceļ Direktīvu 2006/66/EK (turpmāk - Bateriju regula) 70. panta 1. punktu. Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojektu. Vēršam uzmanību uz to, ka saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288.panta otro daļu „regulas ir vispārpiemērojamas. Tās uzliek saistības kopumā un ir tieši piemērojamas visās dalībvalstīs.” Regulas ir aizliegts pārņemt nacionālajos tiesību aktos un tās automātiski kļūst par nacionālās tiesību sistēmas sastāvdaļu. Regulu pārņemšanas aizliegums ir noteikts Eiropas Savienības Tiesas spriedumā lietā Nr. 39/72 Komisija pret Itāliju, kur tiesa noteica, ka regula automātiski ir nacionālās tiesiskās sistēmas sastāvdaļa. Tādēļ ir prettiesiski tādi nacionālie regulas normas īstenošanas mehānismi, kas rada šķēršļus regulas tiešam efektam un apdraud vienlaicīgu un vienādu tās piemērošanu Eiropas Savienībā, bet tai pašā laikā ir jānodrošina to tiešā piemērošana katrā dalībvalstī. Tas nozīmē, ka dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Tātad, dalībvalsts izstrādā tiesību aktus regulas piemērošanai tikai gadījumos, ja regulā ir tieši paredzēts dalībvalstij kāds konkrēts pienākums, piemēram, jānosaka kompetentā vai atbildīgā iestāde, jāparedz sankcijas vai sods par regulas normu pārkāpumu vai nepildīšanu, jānosaka administratīvā procedūra regulā noteikto pasākumu īstenošanai u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka ar likumprojekta 13. pantu paredzēts grozījums likuma 36. pantā, kurā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, lūdzam sniegt informāciju anotācijas 4. sadaļā par paredzēto grozījumu Ministru kabineta 2011. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 485 "Atsevišķu veidu bīstamo atkritumu apsaimniekošanas kārtība un prasības titāna dioksīda ražošanas iekārtu radīto emisiju ierobežošanai, kontrolei un monitoringam", kas izdoti citastarp uz likuma 36. pantā ietvertā pilnvarojuma pamata, būtību un nepieciešamību. Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai kādus no regulētajiem jautājumiem neregulē Bateriju regula. Ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojekta 13. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Vairāki grozījumi likumprojektā pamatoti ar Bateriju regulas prasību tiešo piemērojamību, konkrētāk, nepieciešamību nodrošināt, ka neveidojas pretrunas starp Bateriju regulas noteikumiem un likumu. Tomēr norādām, ka vairākās normās Bateriju regulā ir ietvertas atsauces uz Eiropas Savienības direktīvām, kuras, atšķirībā no regulām, nav tieši piemērojams Eiropas Savienības tiesību akts, un to prasības tiek pārņemtas nacionālajā tiesiskajā regulējumā. Piemēram, anotācijā tiek norādīts, ka "30.panta ceturtā daļa (definīcija “bateriju vai akumulatoru atkritumi”) tiek svītrota, lai neradītu pretrunas ar Bateriju regulas 3. panta 1. punkta 50.apakšpunktam", tomēr minētajā regulas normā ir atsauce uz direktīvas normu. Arī, piemēram, likumprojekta 10. pantā ietverta atsauce uz Bateriju regulas 65. pantu, tomēr 65. panta 1. punktā ir atsauce uz direktīvu. Attiecīgi šādas regulu normas būtu nepieciešams ieviest, ja nepieciešams, daļēji arī pārrakstot regulas normu, lai privātpersonas varētu pilnībā izpildīt attiecīgu pienākumu vai izprast tās tiesības, jo dalībvalstij ir pienākums nodrošināt tādu normatīvo bāzi, lai regulas būtu iespējams tieši piemērot. Eiropas Savienības Tiesa ir atzinusi, ja regula prasa tās piemērošanai nodrošinošu nacionālā tiesību akta pieņemšanu, atsevišķos gadījumos tomēr var tikt pieļauta regulu teksta daļu inkorporēšana nacionālajos tiesību aktos (kā piemēru skatīt lietu Nr. 272/83 Komisija v. Itālija). Tomēr norādām, ka šis gadījums attaisnots vienīgi ar indivīdu interesēm saņemt tiem adresētu saskaņotu un labi uztveramu tiesību aktu, un regulu tiešā piemērojamība nepieļauj citus izņēmumus. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojektu, attiecīgā gadījumā sniedzot arī atbilstošu pamatojumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam pamatot likumprojekta 2. pantā ietverto grozījumu likuma 12. panta sestajā daļā, jo šobrīd anotācijā attiecīgs pamatojums nav ietverts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Anotācijas 5.1. apakšsadaļā un 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā norādīts, ka likumprojekta 2., 3., 4. un 13. pantā pārņemts Eiropas Parlamenta un Padomes 2008. gada 19. novembra Direktīvas 2008/98/EK par atkritumiem un par dažu direktīvu atcelšanu 1. panta 25. punkta "b" apakšpunkts. Vēršam uzmanību, ka šādas vienības direktīvā nav. Attiecīgi lūdzam precizēt anotāciju, vai nu svītrojot attiecīgo informāciju, vai to precizējot, tostarp arī skaidrojot minētās direktīvas prasības pārņemšanu. Norādām, ka pašreiz anotācijā attiecīgs skaidrojums nav ietverts.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saistībā ar anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Bateriju regulas ieviešanu vēršam uzmanību, ka Bateriju regulas 55. panta 3. punktā nav paredzēta rīcības brīvība dalībvalstij, bet gan norādīta informācija, kādu ietver reģistrācijas pieteikumā. Attiecīgi aicinām precizēt skaidrojumu. Papildus lūdzam pārskatīt un sniegt informāciju par Bateriju regulā paredzētajām normām, kur paredzēts dalībvalsts pienākums vai rīcības brīvība, skaidrojot minēto normu ieviešanu un rīcības brīvības izmantošanu un izmantošanas apsvērumus (piemēram, sk. regulas 55. panta 8. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Saistībā ar anotācijas 5.4. apakšsadaļas 1. tabulā ietverto informāciju par Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 13. marta direktīvas (ES) 2024/884, ar ko groza Direktīvu 2012/19/ES par elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem (EEIA) (turpmāk - Direktīva 2024/884), prasību pārņemšanu:
1) lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai un kā likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 1.1 daļas 3. punktā korekti pārņemts Direktīvas 2024/884 1. panta 2. punkta "a" apakšpunkts, ņemot vērā tajā minēto datumu, pēc kura elektriskās un elektroniskās iekārtas ir laistas tirgū (proti, "attiecībā uz EEIA, kas radušies no 2. panta 1. punkta b) apakšpunktā minētajām EEI un kas neietilpst 2. panta 1. punkta a) apakšpunkta darbības jomā, ja šādas EEI laistas tirgū no 2018. gada 15. augusta"). Lūdzam precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu par direktīvas prasības pārņemšanas korektumu. Līdzīgi aicinām izvērtēt arī Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punkta (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta pirmās daļas 1. punkta "c" apakšpunkta) pārņemšanas korektumu. Lūdzam arī citviet pārskatīt un precizēt norādes uz datumiem (piemēram, Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punktā (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta pirmās daļas 1. punkta "a" apakšpunktā) ir norāde uz iekārtu laišanu tirgū pēc 2005. gada 13. augusta, savukārt likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 2.1 daļas 1. punktā - no 2005. gada 13. augusta).
2) aicinām izvērtēt un skaidrot, vai un kā likumprojekta 6. pantā pilnībā pārņemtas Direktīvas 2024/884 1. panta 2. punkta "a" apakšpunkta un 3. punkta prasības, ņemot vērā, ka tajās ir sastopamas tādas norādes kā "attiecībā uz EEIA, kas radušies no 2. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētajām EEI" vai "attiecībā uz EEIA, kas radušies no 2. panta 1. punkta b) apakšpunktā minētajām EEI un kas neietilpst 2. panta 1. punkta a) apakšpunkta darbības jomā" u.tml. Proti, aicinām izvērtēt, vai arī citviet likumprojekta 6. pantā (sk. sal. 1.1 daļas 3. punktu) nav nepieciešams precizēt, uz kādu elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem attiecināmas attiecīgās prasības. Ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojektu. Ja tas nav nepieciešams, aicinām sniegt skaidrojumu;
3) aicinām izvērstāk skaidrot, kā tieši likumprojekta 6. pantā ietvertajā jaunā redakcijā izteiktajā likuma 27. panta pirmajā daļā pārņemts direktīvas 2024/884 1. panta 2. punkta "c" apakšpunkts (Direktīvas 2012/19/ES 12. panta 4. punkts), ņemot vērā, ka tas paredz, ka: "Lai finansētu to EEIA apsaimniekošanas izmaksas, ko rada 2. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētie izstrādājumi, – izņemot fotoelementu paneļi –, kuri laisti tirgū 2005. gada 13. augustā vai pirms tam (“iepriekš radušies atkritumi”), paredz tādu vienas vai vairāku sistēmu ieviešanu, kurās visi izdevumu rašanās laikā tirgū esošie ražotāji veic proporcionālas iemaksas, piemēram, proporcionāli savai attiecīgajai iekārtas tipa tirgus daļai.” Reizē lūdzam pamatot, kādēļ likumprojektā noteikts, ka iekārtu ražotājam attiecīgajā gadījumā obligāti jāslēdz līgums ar likuma 26. panta otrajā daļā minēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersantu;
4) lūdzam skaidrot, vai un kā likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 2.1 daļas ievaddaļā pārņemts Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punkts (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta pirmās daļas 1. punkta ievaddaļa), kas paredz, ka: "Dalībvalstis nodrošina, ka ražotāji nodrošina finansējumu tādu EEIA savākšanai, apstrādei, reģenerācijai un apglabāšanai videi nekaitīgā veidā, kas saņemti no lietotājiem, kuri nav privātas mājsaimniecības, šādi [..]"). Reizē aicinām arī izvērtēt normas formulējumu, ņemot vērā, ka likumā ir definēts, kas ir mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi (sk. likuma 1. panta pirmās daļas 24. punktu), nevis, kas ir mājsaimniecības elektriskās vai elektroniskās iekārtas;
5) aicinām izvērstāk skaidrot, kā tieši likumprojekta 6. pantā ietvertā likuma 27. panta 2.3 daļā ir izmantota Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punktā (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta 1. punkta otrās daļas otrajā teikumā) paredzētā rīcības brīvība, kā arī kontekstā ar minēto izvērstāk skaidrot Direktīvas 2012/19/ES 13. panta 1. punkta trešās daļas pārņemšanu, jo tikai trešā daļa attiecas uz citiem iepriekš radušiem atkritumiem no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, un tikai otrās daļas 2. teikums paredz rīcības brīvību. Ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojektu;
6) aicinām tehniski precizēt atsauces uz Direktīvas 2012/19/ES vienībām (piemēram, nevis 13. panta 1. punkta "a" apakšpunkts, bet gan 13. panta 1. punkta pirmās daļas "a" apakšpunkts; nevis 13. panta 1. punkta pirmā rindkopa, bet gan 13. panta 1. punkta otrā daļa u.tml.);
7) lūdzam arī pārskatīt un precizēt tabulu, ņemot vērā likumprojekta vienību numerāciju (piemēram, likumprojekta 6., nevis 5. pants).
1) lūdzam izvērtēt un skaidrot, vai un kā likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 1.1 daļas 3. punktā korekti pārņemts Direktīvas 2024/884 1. panta 2. punkta "a" apakšpunkts, ņemot vērā tajā minēto datumu, pēc kura elektriskās un elektroniskās iekārtas ir laistas tirgū (proti, "attiecībā uz EEIA, kas radušies no 2. panta 1. punkta b) apakšpunktā minētajām EEI un kas neietilpst 2. panta 1. punkta a) apakšpunkta darbības jomā, ja šādas EEI laistas tirgū no 2018. gada 15. augusta"). Lūdzam precizēt likumprojektu vai sniegt skaidrojumu par direktīvas prasības pārņemšanas korektumu. Līdzīgi aicinām izvērtēt arī Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punkta (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta pirmās daļas 1. punkta "c" apakšpunkta) pārņemšanas korektumu. Lūdzam arī citviet pārskatīt un precizēt norādes uz datumiem (piemēram, Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punktā (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta pirmās daļas 1. punkta "a" apakšpunktā) ir norāde uz iekārtu laišanu tirgū pēc 2005. gada 13. augusta, savukārt likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 2.1 daļas 1. punktā - no 2005. gada 13. augusta).
2) aicinām izvērtēt un skaidrot, vai un kā likumprojekta 6. pantā pilnībā pārņemtas Direktīvas 2024/884 1. panta 2. punkta "a" apakšpunkta un 3. punkta prasības, ņemot vērā, ka tajās ir sastopamas tādas norādes kā "attiecībā uz EEIA, kas radušies no 2. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētajām EEI" vai "attiecībā uz EEIA, kas radušies no 2. panta 1. punkta b) apakšpunktā minētajām EEI un kas neietilpst 2. panta 1. punkta a) apakšpunkta darbības jomā" u.tml. Proti, aicinām izvērtēt, vai arī citviet likumprojekta 6. pantā (sk. sal. 1.1 daļas 3. punktu) nav nepieciešams precizēt, uz kādu elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumiem attiecināmas attiecīgās prasības. Ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojektu. Ja tas nav nepieciešams, aicinām sniegt skaidrojumu;
3) aicinām izvērstāk skaidrot, kā tieši likumprojekta 6. pantā ietvertajā jaunā redakcijā izteiktajā likuma 27. panta pirmajā daļā pārņemts direktīvas 2024/884 1. panta 2. punkta "c" apakšpunkts (Direktīvas 2012/19/ES 12. panta 4. punkts), ņemot vērā, ka tas paredz, ka: "Lai finansētu to EEIA apsaimniekošanas izmaksas, ko rada 2. panta 1. punkta a) apakšpunktā minētie izstrādājumi, – izņemot fotoelementu paneļi –, kuri laisti tirgū 2005. gada 13. augustā vai pirms tam (“iepriekš radušies atkritumi”), paredz tādu vienas vai vairāku sistēmu ieviešanu, kurās visi izdevumu rašanās laikā tirgū esošie ražotāji veic proporcionālas iemaksas, piemēram, proporcionāli savai attiecīgajai iekārtas tipa tirgus daļai.” Reizē lūdzam pamatot, kādēļ likumprojektā noteikts, ka iekārtu ražotājam attiecīgajā gadījumā obligāti jāslēdz līgums ar likuma 26. panta otrajā daļā minēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersantu;
4) lūdzam skaidrot, vai un kā likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 2.1 daļas ievaddaļā pārņemts Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punkts (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta pirmās daļas 1. punkta ievaddaļa), kas paredz, ka: "Dalībvalstis nodrošina, ka ražotāji nodrošina finansējumu tādu EEIA savākšanai, apstrādei, reģenerācijai un apglabāšanai videi nekaitīgā veidā, kas saņemti no lietotājiem, kuri nav privātas mājsaimniecības, šādi [..]"). Reizē aicinām arī izvērtēt normas formulējumu, ņemot vērā, ka likumā ir definēts, kas ir mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumi (sk. likuma 1. panta pirmās daļas 24. punktu), nevis, kas ir mājsaimniecības elektriskās vai elektroniskās iekārtas;
5) aicinām izvērstāk skaidrot, kā tieši likumprojekta 6. pantā ietvertā likuma 27. panta 2.3 daļā ir izmantota Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punktā (Direktīvas 2012/19/ES 13. panta 1. punkta otrās daļas otrajā teikumā) paredzētā rīcības brīvība, kā arī kontekstā ar minēto izvērstāk skaidrot Direktīvas 2012/19/ES 13. panta 1. punkta trešās daļas pārņemšanu, jo tikai trešā daļa attiecas uz citiem iepriekš radušiem atkritumiem no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, un tikai otrās daļas 2. teikums paredz rīcības brīvību. Ja nepieciešams, aicinām precizēt likumprojektu;
6) aicinām tehniski precizēt atsauces uz Direktīvas 2012/19/ES vienībām (piemēram, nevis 13. panta 1. punkta "a" apakšpunkts, bet gan 13. panta 1. punkta pirmās daļas "a" apakšpunkts; nevis 13. panta 1. punkta pirmā rindkopa, bet gan 13. panta 1. punkta otrā daļa u.tml.);
7) lūdzam arī pārskatīt un precizēt tabulu, ņemot vērā likumprojekta vienību numerāciju (piemēram, likumprojekta 6., nevis 5. pants).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām pārskatīt likumprojektu, nodrošinot, ka paredzētie grozījumi ir konsekventi. Piemēram, ar likumprojekta 3. pantu paredzēts likuma 17. panta piektajā daļā aizstāt vārdu "pārvadājumu" ar vārdiem "apsaimniekoto atkritumu plūsmu", tomēr attiecīgs grozījums nav paredzēts, piemēram, bet ne tikai, 17. panta devītajā daļā, kuru arī paredzēts grozīt ar likumprojekta 3. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
"(1) Līdz 2005. gada 13. augustam tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļus, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas visi elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji, slēdzot līgumu ar šā likuma 26. panta otrajā daļā minēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersantu.";
Priekšlikums
Aicinām precizēt normu, pirms vārda "visi" ievietojot vārdu "sedz", un tādējādi nepārprotami paredzot tiesisko pienākumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
" (21) Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām vai elektroniskajām iekārtām, ražotājs sedz šādu iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas:
1) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2005. gada 13. augusta, izņemot fotoelementu paneļus;
2) attiecībā uz fotoelementu paneļiem, kuri ir laisti tirgū pēc 2012. gada 13. augusta;
3) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2018. gada 1. jūlija, ja šīs iekārtas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām šā likuma izpratnē līdz 2018. gada 1. jūlijam.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas ir laistas tirgū laika posmā starp 2012. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, izņemot fotoelementu paneļus, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav privātās mājsaimniecības, sedz citu elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū laika posmā starp 2013. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, ja minētās izmaksas nav segtas atbilstoši šā panta 2.2 daļai.".
1) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2005. gada 13. augusta, izņemot fotoelementu paneļus;
2) attiecībā uz fotoelementu paneļiem, kuri ir laisti tirgū pēc 2012. gada 13. augusta;
3) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2018. gada 1. jūlija, ja šīs iekārtas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām šā likuma izpratnē līdz 2018. gada 1. jūlijam.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas ir laistas tirgū laika posmā starp 2012. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, izņemot fotoelementu paneļus, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav privātās mājsaimniecības, sedz citu elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū laika posmā starp 2013. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, ja minētās izmaksas nav segtas atbilstoši šā panta 2.2 daļai.".
Priekšlikums
Direktīvas 2012/19/ES 3. panta 1. punkta "h" apakšpunkts pirmšķietami ir pārņemts likuma 1. panta pirmās daļas 24. punktā. Attiecīgi aicinām konsekventi likumprojekta 6. pantā ietvertajā likuma 27. panta 2.3 daļā izmantot likumā jau lietoto terminu (proti, mājsaimniecība, nevis privātā mājsaimniecība). Alternatīvi aicinām sniegt skaidrojumu par termina izmantošanu un izpratni.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
" (21) Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām vai elektroniskajām iekārtām, ražotājs sedz šādu iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas:
1) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2005. gada 13. augusta, izņemot fotoelementu paneļus;
2) attiecībā uz fotoelementu paneļiem, kuri ir laisti tirgū pēc 2012. gada 13. augusta;
3) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2018. gada 1. jūlija, ja šīs iekārtas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām šā likuma izpratnē līdz 2018. gada 1. jūlijam.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas ir laistas tirgū laika posmā starp 2012. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, izņemot fotoelementu paneļus, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav privātās mājsaimniecības, sedz citu elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū laika posmā starp 2013. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, ja minētās izmaksas nav segtas atbilstoši šā panta 2.2 daļai.".
1) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2005. gada 13. augusta, izņemot fotoelementu paneļus;
2) attiecībā uz fotoelementu paneļiem, kuri ir laisti tirgū pēc 2012. gada 13. augusta;
3) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2018. gada 1. jūlija, ja šīs iekārtas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām šā likuma izpratnē līdz 2018. gada 1. jūlijam.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas ir laistas tirgū laika posmā starp 2012. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, izņemot fotoelementu paneļus, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav privātās mājsaimniecības, sedz citu elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū laika posmā starp 2013. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, ja minētās izmaksas nav segtas atbilstoši šā panta 2.2 daļai.".
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt iespēju likumprojekta 6. pantā ietvertā likuma 27. panta 2.2 daļā tiesiskās skaidrības labad vārdus "izņemot fotoelementu paneļus" novietot aiz vārdiem "elektroniskajām iekārtām" (sal. sk. Direktīvas 2024/884 1. panta 3. punktu).
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts (grozījumi)
" (21) Elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām vai elektroniskajām iekārtām, ražotājs sedz šādu iekārtu atkritumu apsaimniekošanas izmaksas:
1) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2005. gada 13. augusta, izņemot fotoelementu paneļus;
2) attiecībā uz fotoelementu paneļiem, kuri ir laisti tirgū pēc 2012. gada 13. augusta;
3) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2018. gada 1. jūlija, ja šīs iekārtas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām šā likuma izpratnē līdz 2018. gada 1. jūlijam.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas ir laistas tirgū laika posmā starp 2012. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, izņemot fotoelementu paneļus, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav privātās mājsaimniecības, sedz citu elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū laika posmā starp 2013. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, ja minētās izmaksas nav segtas atbilstoši šā panta 2.2 daļai.".
1) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2005. gada 13. augusta, izņemot fotoelementu paneļus;
2) attiecībā uz fotoelementu paneļiem, kuri ir laisti tirgū pēc 2012. gada 13. augusta;
3) attiecībā uz elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū no 2018. gada 1. jūlija, ja šīs iekārtas netika uzskatītas par elektriskajām un elektroniskajām iekārtām šā likuma izpratnē līdz 2018. gada 1. jūlijam.
(22) Ražotāji piegādes laikā sedz elektrisko un elektronisko iekārtu, kas nav uzskatāmas par mājsaimniecības elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas ir laistas tirgū laika posmā starp 2012. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, izņemot fotoelementu paneļus, ja attiecīgās iekārtas tiek aizstātas ar jaunām identiskām vai tādām jaunām iekārtām, kas veic līdzvērtīgas funkcijas.
(23) Elektrisko un elektronisko iekārtu lietotāji, kas nav privātās mājsaimniecības, sedz citu elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļu, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas, kas radušies no elektriskajām un elektroniskajām iekārtām, kas laistas tirgū laika posmā starp 2013. gada 13. augustu un 2018. gada 1. jūliju, ja minētās izmaksas nav segtas atbilstoši šā panta 2.2 daļai.".
Priekšlikums
Lūdzam precizēt likumprojekta 6. pantā ietvertā likuma 27. panta 2.1 daļas ievaddaļu, veidojot skaidru un saprotamu tiesību normu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Ņemot vērā likumprojektā, tostarp likumprojekta 8. pantā, paredzētos grozījumus, aicinām izvērtēt, vai nebūtu precizējama arī likuma 31. panta 3.1 un ceturtā daļa. Ja nepieciešams, lūdzam precizēt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts (grozījumi)
“(2) Bateriju ražotāju atbilstoši Bateriju regulas 1.panta 3.punkta 47.punktam vai bateriju ražotāja pilnvarotais pārstāvis attiecībā uz ražotāja paplašinātu atbildību Bateriju regulas izpratnē (turpmāk – bateriju ražotāja pilnvarotais pārstāvis) reģistrē Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
(3) Ministru kabinets nosaka:
1) bateriju ražotāju, vai to pilnvaroto pārstāvju attiecībā uz ražotāja paplašinātu atbildību reģistrācijas kārtību un reģistra turētāju;
2) kārtību, kādā bateriju ražotāji vai bateriju ražotāja pilnvarotie pārstāvji attiecībā uz ražotāja paplašinātu atbildību sniedz reģistram un Valsts vides dienestam informāciju atbilstoši Bateriju regulas 75. pantam.”.
(3) Ministru kabinets nosaka:
1) bateriju ražotāju, vai to pilnvaroto pārstāvju attiecībā uz ražotāja paplašinātu atbildību reģistrācijas kārtību un reģistra turētāju;
2) kārtību, kādā bateriju ražotāji vai bateriju ražotāja pilnvarotie pārstāvji attiecībā uz ražotāja paplašinātu atbildību sniedz reģistram un Valsts vides dienestam informāciju atbilstoši Bateriju regulas 75. pantam.”.
Priekšlikums
Aicinām izmantot precīzu regulas terminoloģiju (proti, "pilnvarotais pārstāvis saistībā ar paplašinātu ražotāja atbildību" - sk. Bateriju regulas 3. panta 1. punkta 48. apakšpunktu). Aicinām arī izmantot pareizu locījumu likumprojekta 8. pantā ietvertā likuma 31. panta otrajā daļā (proti, ko reģistrē, nevis kas reģistrē).
Papildus norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 62. punktam likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu. Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojekta 8. pantā ietverto likuma 31. panta otro daļu.
Papildus norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 62. punktam likumprojektā neietver atsauces uz zemāka juridiskā spēka normatīvo aktu. Attiecīgi lūdzam precizēt likumprojekta 8. pantā ietverto likuma 31. panta otro daļu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
"(1) Bateriju ražotājs vai ražotāju atbildības organizācija atbilstoši Bateriju regulas 57. pantam nodrošina bateriju atkritumu savākšanu atbilstoši Bateriju regulas 59., 60. vai 61.pantam.";
Priekšlikums
Aicinām vārdus "atbilstoši Bateriju regulas 57. pantam" aizvietot ar vārdiem "kas minēta Bateriju regulas 57. pantā" v.tml., tādējādi neveidojot divas vienādi formulētas atsauces, kas apgrūtina teksta uztveramību.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts (grozījumi)
"(2) Jebkurš bateriju izplatītājs, atkritumu apsaimniekotājs, kas nodarbojas ar bateriju atkritumu savākšanu, apstrādi un pārstrādi, kā arī valsts un pašvaldību iestādes piedalās šā panta pirmajā daļā minētajos pasākumos atbilstoši Bateriju regulas 56. panta 1. punktam, 62. panta 3. punktam, 65. un 66. pantam.";
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt likumprojekta 10. pantā ietvertā likuma 33. panta otrās daļas nepieciešamību un to izslēgt vai precizēt, sniedzot arī izvērstāku skaidrojumu anotācijā. Pirmkārt, Bateriju regula jau noteic attiecīgos pienākumus dažādiem subjektiem, attiecīgi šāda veida informatīva norāde ir lieka, un nav arī skaidrs, kādēļ ir nepieciešams izcelt tieši konkrētos Bateriju regulā paredzētos pienākumus. Ja tomēr normā ir izmantota kāda Bateriju regulā paredzēta dalībvalsts rīcības brīvība vai brīvības, aicinām sniegt attiecīgu skaidrojumu anotācijā. Otrkārt, piemēram, 56. panta 1. punkts attiecas uz ražotāju, tomēr ražotājs nemaz likumprojekta normā nav minēts. Attiecīgi aicinām izvērtēt normas nepieciešamību, kā arī korektumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka: "Ņemot vērā, ka uzlabotajā atkritumu plūsmu uzskaites informatīvajā sistēmā būs iespējams veikt daudz plašāku uzskaiti arī par citām veiktajām darbībām ar atkritumiem, kā arī paplašināsies personu loks, kurām būs pienākums vai tiesības izmantot minēto informatīvo sistēmu, ir nepieciešams veikt grozījumus Atkritumu apsaimniekošanas likumā." Aicinām izvērstāk skaidrot, par kādām izmaiņām tieši ir runa un kur tās ir paredzētas, attiecīgi izvērstāk skaidrojot izmaiņas likuma 17., 17.1, 23. un 42. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3. apakšsadaļā skaidrots: "Lai nodrošinātu Direktīvas 2024/884 prasību transponēšanu, likumprojektā paredzēts precizēt Atkritumu apsaimniekošanas likuma 27.panta pirmo daļu, nosakot, ka līdz 2005.gada 13.augustam tirgū laisto mājsaimniecības EEIA apsaimniekošanas izmaksas sedz visi EEI ražotāji, slēdzot līgumu ar šā likuma 26.panta otrajā daļā minēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersantu." Aicinām precizēt, ņemot vērā, ka likumprojekta 6. pants (likuma 27. panta pirmā daļa) paredz, ka: "Līdz 2005. gada 13. augustam tirgū laisto mājsaimniecības elektrisko un elektronisko iekārtu, izņemot fotoelementu paneļus, atkritumu apsaimniekošanas izmaksas [sedz] visi elektrisko un elektronisko iekārtu ražotāji, slēdzot līgumu ar šā likuma 26. panta otrajā daļā minēto elektrisko un elektronisko iekārtu atkritumu apsaimniekošanas komersantu."
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām anotācijas 1.3. apakšsadaļā izvairīties no Direktīvas 2024/884 preambulas citēšanas, tā vietā vairāk skaidrojot, kā tieši direktīvas prasības ir pārņemtas likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Priekšlikums
Aicinām izvērstāk aizpildīt anotācijas 4. sadaļu, skaidrojot attiecīgo pilnvarojuma būtību un nepieciešamību. T.i., lūdzam visupirms izvērtēt, vai attiecīgs pilnvarojums vispār ir vajadzīgs un vai nepieciešamo regulējumu nevar ietvert pašā likuma tekstā. Savukārt, ja tiek nolemts izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus vai izdarīt grozījumus jau esošajos noteikumos, lūdzam likumprojekta anotācijas 4. sadaļā skaidrot pamatojumu šādai izvēlei, kā arī aprakstīt Ministru kabineta noteikumu saturisko ietvaru, tādējādi nodrošinot, ka vēlāk, izstrādājot Ministru kabineta noteikumu projektu, nepieciešamās lietas ir iespējams iekļaut projektā, jo to paredz pilnvarojuma saturiskais tvērums, kā arī pilnvarojumu vēlāk ir iespējams izpildīt, jo regulējamo jautājumu loks nav formulēts pārāk plaši.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Anotācija (ex-ante)
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Priekšlikums
Aicinām sniegt informāciju par sabiedrības līdzdalības rezultātiem, kā arī sniegt skaidrojumu, vai un kādas konsultācijas ir notikušas ar privātpersonām, kuru tiesības un pienākumus ietekmēs likumprojektā ietvertais regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
