Atzinums

Projekta ID
22-TA-1133
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
13.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Aizsardzības ministrijas sagatavotais likumprojekts “Grozījumi Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādus iebildumus.
Projekta 2. un 6. pantā paredzētos grozījumus Valsts aizsardzības mācības un Jaunsardzes likumā (turpmāk – likums) par Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra kompetenci apgādes procesā nepieciešams no projekta izslēgt. Vēršam uzmanību, ka ar likumu nav pieļaujams noteikt dažādu valsts pārvaldes iestāžu kompetences pārklāšanos, jo tas būs pretrunā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā noteiktajiem valsts pārvaldes principiem. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centrs ir centralizēto iepirkumu institūcija, kuras kompetencē ir veikt iepirkumus citu iestāžu vajadzībām un tas darbojas saskaņā ar iepirkumu likumos noteikto regulējumu. Savukārt jaunatnes militārās un patriotiskās audzināšanas jomā dažādu iestādei un nozarei (izglītības jomai) nepieciešamo materiālo resursu plānošana, pasūtīšana un atbildība par to izlietošanu var būt tikai Jaunsardzes centra vadības kompetencē, jo tikai tā ir atbildīga par sekmīgu tai noteikto mērķu sasniegšanu. Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra un Jaunsardzes centra sadarbības tiesisko regulējumu var veidot ar aizsardzības ministra izdotu iekšējo normatīvo aktu, jo tās abas ir aizsardzības ministra padotības iestādes. Papildus norādām, ka jaunsargam vai valsts aizsardzības mācības izglītojamajam materiālās atbildības jomā nevar noteikt tiesiskas attiecības ar institūciju, kas nav atbildīga par izglītības programmu īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 2. pantā paredzēto likuma 2.2 panta pirmo daļu par zaudējumu atlīdzināšanu aizsardzības ministra noteiktā apmērā un kārtībā nepieciešams izvērtēt un precizēt vai no projekta izslēgt. Vēršam uzmanību, ka nepilngadīga jaunsarga vai izglītojamā likumiskajam pārstāvim vai pilngadīgam jaunsargam vai izglītojamajam nav saistoši aizsardzības ministra iekšējie normatīvie akti. Tieslietu ministrijas ieskatā projektā izglītojamajiem vai viņu likumiskajiem pārstāvjiem materiālo atbildību varētu paredzēt tikai par būtiskiem pārkāpumiem, piemēram, tīšiem noziedzīgiem nodarījumiem, nevis formālos gadījumos.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 5. pantā paredzētos grozījumus likuma 6. pantā nepieciešams izvērtēt un precizēt atbilstoši normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām. Vēršam uzmanību, ka grozījumu normas ir jāraksta secīgi. Tādējādi grozījumu pantā vispirms jāraksta grozījums panta pirmajā daļā, bet pēc tā panta otrajā daļā. Likuma 6. panta otrajā daļā šobrīd ir ievaddaļa un četri punkti. Ievērojot minēto, ar grozījumiem nevar vienā grozījumā paredzēt likuma 6. panta otrās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, vienlaikus citā grozījumā paredzot likuma 6. panta otrās daļas 1. punkta izteikšanu jaunā redakcijā. Līdzīgi piedāvājam precizēt projekta 7. pantā paredzētos grozījumus likuma 12. pantā, jo arī šajās normās ir tādas pašas kļūdas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 5. pantā paredzēto grozījumu likuma 6. panta otrās daļas ievaddaļā nepieciešams izvērtēt un precizēt, jo šobrīd jaunais regulējums “persona, kura ne vēlāk kā divu gadu laikā no iecelšanas jaunsargu instruktora amatā ir ieguvusi zemessarga vai rezerves karavīra statusu”, ņemot vērā anotācijā sniegto skaidrojumu, faktiski ir pārejas regulējums par zemessarga vai rezerves karavīra statusa iegūšanu. Ievērojot minēto, projekta 5. pantā paredzētais grozījums likuma 6. panta otrās daļas ievaddaļā faktiski ir lieks, bet atbilstošs regulējums par jaunsargu instruktora statusa iegūšanu būtu jāiekļauj likuma pārejas noteikumos kā jauns punkts. Vienlaikus norādām, ka likuma pārejas noteikumu 6. punkts personām šādas tiesības jau paredz līdz 2027. gada 1. septembrim. Tādējādi šāda regulējuma mērķis projektā nav saprotams un piedāvājam to no projekta izslēgt. Līdzīgi piedāvājam precizēt projekta 7. pantā paredzētos grozījumus likuma 12. pantā, jo arī šajās normās ir tādas pašas kļūdas.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrija, ņemot vērā šajā atzinumā izteikto iebildumu par Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra kompetenci apgādes procesā, neatbalsta projekta 6. pantā paredzēto grozījuma veikšanu likuma 7. panta pirmajā daļā, proti, šo normu nepieciešams saglabāt esošajā redakcijā. Jaunsardzes centram kā iestādei atbilstoši valsts pārvaldes principiem būs pilna atbildība par normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildei tās rīcībā nodotajām nepieciešamajām materiālajām vērtībām. Tādējādi juridiski materiālo vērtību nodrošinātājs būs Jaunsardzes centrs.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 8. pantā paredzēto grozījumu likuma 14. panta pirmajā daļā nepieciešams izvērtēt un piedāvājam to precizēt, jo šobrīd šajā likuma normā esošais regulējums “ir sasniedzis Jaunsardzes centra direktora noteikto sagatavotības līmeni” nesniedz korektu priekšstatu par šī regulējuma būtību, proti, šajā normā tiek paredzēts Jaunsardzes centra direktora izdots iekšējais normatīvais akts vai arī administratīvais akts – lēmums par jaunsargu instruktora palīga statusa piešķiršanu. Ievērojot minēto, piedāvājam likuma 14. panta pirmo daļu izteikt ar diviem teikumiem, kur vienā būtu noteiktas jaunsargu instruktora palīga tiesības iesaistīties apmācības procesā, bet citā atsevišķā teikumā Jaunsardzes centra direktora kompetence saistībā ar jaunsargu instruktora palīga statusa piešķiršanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 10. pantā paredzēto grozījumu likuma 17. pantā nepieciešams izvērtēt un piedāvājam precizēt atbilstoši normatīvo aktu izstrādes juridiskās tehnikas prasībām. Ja projektā piedāvātais regulējums paredz jaunu nosacījumu līguma izbeigšanai saistībā ar mācību uzsākšanu, piedāvājam to iekļaut likuma 17. panta trešajā daļā, kurā jau ir vispārīgs nosacījums “uzsācis vidējo izglītību”, jo profesionālā vidusskola sniedz vidējo izglītību.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tieslietu ministrija, ņemot vērā šajā atzinumā izteikto iebildumu par Valsts aizsardzības loģistikas un iepirkumu centra kompetenci apgādes procesā, neatbalsta projekta 11. pantā paredzēto likuma 18. panta otrās daļas izslēgšanu, proti, šo normu nepieciešams saglabāt. Jaunsardzes centram kā iestādei atbilstoši valsts pārvaldes principiem būs pilna atbildība par normatīvajos aktos noteikto uzdevumu izpildei tās rīcībā nodotajām nepieciešamajām materiālajām vērtībām. Tādējādi juridiski materiālo vērtību izsniedzējs būs Jaunsardzes centrs.
 
Piedāvātā redakcija
-