Projekta ID
23-TA-956Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Tieslietu ministrijā ir izskatīts Zemkopības ministrijas precizētais Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumos Nr.889 “Noteikumi par atmežošanas kompensācijas noteikšanas kritērijiem, aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību”” (turpmāk – projekts) un par to izsakām šādu iebildumu.
Projekta 15. un 16. punktā paredzētos Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr.889 “Noteikumi par atmežošanas kompensācijas noteikšanas kritērijiem, aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību” (turpmāk – noteikumi) 19.un 19.1 punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt vai svītrot. Vēršam uzmanību, ka šajās projekta normās paredzētais regulējums par kompensācijas divkārša vai trīskārša apmēra piedziņu no meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja par labu valstij ir pretrunā ar Meža likuma 41. pantā paredzēto normas mērķi – atmežošanas izraisīto negatīvo seku kompensācija un attiecīgi arī likuma pilnvarojumu, jo šādi izteiktai normai, kad persona nav izpildījusi noteiktu pienākumu vai rīkojusies patvaļīgi, ir acīmredzamas soda sankcijas pret pārvaldes kārtību, kuras nedrīkst noteikt ar noteikumiem. Meža likuma 51. pantā sešpadsmitā daļa paredz administratīvo atbildību par atmežošanas prasību pārkāpšanu, un naudas soda vai citu maksājumu piedziņai jānotiek administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros. Savukārt gadījumā, ja atmežošana veikta platībā, kurā zemes lietošanas veida maiņa ir aizliegta, būs noziedzīgs nodarījums vai administratīvais pārkāpums un zaudējumu atlīdzībai jānotiek saskaņā ar Meža likuma 50. pantā un Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr.774 “Mežam nodarīto zaudējumu noteikšanas kārtība” esošo regulējumu. Nobeigumā papildus vēlamies norādīt, ka noteikumu 14.punktā paredzētais kompensācijas aprēķins pēc būtības ir administratīvais akts un tajā noteiktais kompensācijas apmērs nevar tikt grozīts ar formālu noteikumu normu bez jauna administratīvā akta izdošanas. Tādējādi vispirms likuma līmenī nepieciešams precīzi un nepārprotami noteikt un nodalīt gadījumus, kad būs kompensācijas maksa, kad sods un zaudējumu atlīdzināšana.
Projekta 15. un 16. punktā paredzētos Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumu Nr.889 “Noteikumi par atmežošanas kompensācijas noteikšanas kritērijiem, aprēķināšanas un atlīdzināšanas kārtību” (turpmāk – noteikumi) 19.un 19.1 punktu nepieciešams izvērtēt un precizēt vai svītrot. Vēršam uzmanību, ka šajās projekta normās paredzētais regulējums par kompensācijas divkārša vai trīskārša apmēra piedziņu no meža īpašnieka vai tiesiskā valdītāja par labu valstij ir pretrunā ar Meža likuma 41. pantā paredzēto normas mērķi – atmežošanas izraisīto negatīvo seku kompensācija un attiecīgi arī likuma pilnvarojumu, jo šādi izteiktai normai, kad persona nav izpildījusi noteiktu pienākumu vai rīkojusies patvaļīgi, ir acīmredzamas soda sankcijas pret pārvaldes kārtību, kuras nedrīkst noteikt ar noteikumiem. Meža likuma 51. pantā sešpadsmitā daļa paredz administratīvo atbildību par atmežošanas prasību pārkāpšanu, un naudas soda vai citu maksājumu piedziņai jānotiek administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros. Savukārt gadījumā, ja atmežošana veikta platībā, kurā zemes lietošanas veida maiņa ir aizliegta, būs noziedzīgs nodarījums vai administratīvais pārkāpums un zaudējumu atlīdzībai jānotiek saskaņā ar Meža likuma 50. pantā un Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumos Nr.774 “Mežam nodarīto zaudējumu noteikšanas kārtība” esošo regulējumu. Nobeigumā papildus vēlamies norādīt, ka noteikumu 14.punktā paredzētais kompensācijas aprēķins pēc būtības ir administratīvais akts un tajā noteiktais kompensācijas apmērs nevar tikt grozīts ar formālu noteikumu normu bez jauna administratīvā akta izdošanas. Tādējādi vispirms likuma līmenī nepieciešams precīzi un nepārprotami noteikt un nodalīt gadījumus, kad būs kompensācijas maksa, kad sods un zaudējumu atlīdzināšana.
Piedāvātā redakcija
-
