Atzinums

Projekta ID
24-TA-339
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
17.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
7. Pasākuma  atlases otrās kārtas īstenošanai plānotais un pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir vismaz  3 636 363 euro, tai skaitā Kohēzijas fonda finansējums – 2 000 000 euro un  nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību un privātais finansējums – vismaz 1 636 363 euro.  
Iebildums
Noteikumu projekta 7.punktā norādīts, ka nacionālā līdzfinansējuma summu veido pašvaldību un privātais finansējums, attiecīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 7.punktu, anotācijas 1.3.sadaļu un 3.sadaļas 6.punktu, norādot nacionālā līdzfinansējuma kopējā apmēra sadalījumu  starp pašvaldību budžeta līdzfinansējumu un privāto finansējumu.

Tāpat vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams anotācijas 3.sadaļas 6.punktā minētais, ka pašvaldību budžetā netiek norādīti izdevumi, jo projektos līdzfinansējums jānodrošina no finanšu resursiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts. Gadījumos, kad tiesību akta projekts paredz finansiālu ietekmi, tai ir jābūt norādītai anotācijas 3.sadaļā. Saskaņā ar noteikumu projekta 7.punktā noteikto, pasākuma atlases otrās kārtas īstenošanai nepieciešams nacionālais līdzfinansējums, ko veido pašvaldību un privātais finansējums – vismaz 1 636 363 euro, līdz ar to noteikumu projekts paredz finansiālu ietekmi arī uz pašvaldību budžetiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt anotācijas 3.sadaļu, norādot finansiālo ietekmi uz pašvaldību budžetiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
18. Atlases kārtas ietvaros saskaņā ar vides un atkritumu apsaimniekošanas politikas plānošanas dokumentos noteiktajiem uzdevumiem ir atbalstāmas atkritumu dalītās vākšanas infrastruktūras (šķiroto atkritumu savākšanas laukumu, sadzīves atkritumu dalītās savākšanas punktu) izveide, īstenojot arī sabiedrības izglītošanas un vides apziņu veicinošus pasākumus. 
Iebildums
Ņemot vērā anotācijā minēto: "Regulas Nr. 651/2014 47. pants ļauj atbalstīt ieguldījumus resursefektivitātē un pārejā uz aprites ekonomiku un tieši atlases otrajai kārtai – 47.panta 2.punkta d) apakšpunkts", lai noteikumos ir iekļauti skaidri nosacījumi atbilstībai konkrētajam komercdarbības atbalsta regulējumam, lūdzam noteikumu projekta 18.punktu papildināt ar atsauci uz Komisijas 2014.gada 17.jūnija Regulas (ES)  Nr. 651/2014 , ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108.pantu (turpmāk- regula Nr. 651/2014) 47.panta 2.punkta d) apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
21.1. veidojamās atkritumu dalītās vākšanas infrastruktūras būvprojekta izstrādes, autoruzraudzības un būvdarbu būvuzraudzības izmaksas, ja to veikšanu nosaka būvniecības jomu regulējošie normatīvie akti, nepārsniedzot 10 procentus no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, ja šīs izmaksas veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību;
Iebildums
Atbilstoši ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda attiecināmo izmaksu nosacījumiem, projekta iesnieguma pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas, būvuzraudzības, autoruzraudzības, būvprojekta tehniskā projekta vai skiču projekta stadijā izmaksas, energosertifikācijas un energoaudita izmaksas kopā ir attiecināmas līdz 10% no projekta kopējām attiecināmajām izmaksām, nenosakot vai šīs izmaksas veido pamatlīdzekļu vērtību. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot noteikumu projekta 21.1.apakšpunktā nosacījumu "ja šīs izmaksas veido projekta ietvaros radīto pamatlīdzekļu vērtību" un atbilstoši precizēt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
23. Šo noteikumu 21.4.2. apakšpunktā noteiktās izmaksas un šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās būvprojekta izstrādes izmaksas 100 procentu apmērā finansē no pašvaldības vai privātā līdzfinansējuma vai saskaņā ar Komisijas 2023. gada 13. decembra Regulu (ES) Nr. 2023/2831 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831). 
Iebildums
Ja netiek piemērots atbilstošs komercdarbības atbalsta regulējums (šajā gadījumā de minimis atbalsts), tad, lai nodrošinātu, ka netiek sniegts nelikumīgs komercdarbības atbalsts, finansējumam ir jābūt brīvam no jebkāda komercdarbības atbalsta. Attiecīgi lūdzam papildināt noteikumu projekta 23.punktu aiz vārdiem "pašvaldības" ar vārdiem "līdzekļiem, kas brīvi no jebkāda komercdarbības atbalsta".
Vienlaikus attiecīgi lūdzam ar šo nosacījumu papildināt arī noteikumu projekta 25.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
25. Izmaksas, kas saskaņā ar šo noteikumu 22. punktu nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas, ir finansējamas ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem.
Iebildums
Lai neveidotos pretruna ar 24.punktu (sevišķi izņēmuma nosacījums attiecībā uz 22.5.apakšpunktu), ierosinām svītrot MK noteikumu 25.punktu vai apvienot 24. un 25. punktu vienā, piemēram piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
24. Ārpus projekta par finansējuma saņēmēja līdzekļiem drīkst paredzēt tikai tādas izmaksas, kas saskaņā ar šo noteikumu 22. punktu nav iekļaujamas projektā kā attiecināmās izmaksas un nav saistītas ar darbībām, kas tiešā veidā nodrošina projekta mērķa sasniegšanu, izņemot šo noteikumu 22.5.un 30.7. apakšpunktā minētās izmaksas. 
6.
Noteikumu projekts
26. Atlases otrās kārtas atbalstāmo darbību ietvaros ir attiecināms pievienotās vērtības nodoklis tiešajām attiecināmajām izmaksām atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr. 2021/1060) 64. panta 1. punkta "c" apakšpunkta nosacījumiem.  
Iebildums
Vēršam uzmanību uz ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda attiecināmo izmaksu nosacījumiem, proti, ka saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24.jūnija Regulas (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – Regula 2021/1060), 64.panta 1.punkta c) apakšpunktu pievienotās vērtības nodoklis (PVN) ir attiecināms projektiem, kuru kopējās izmaksas ir mazākas par 5 milj. EUR (ieskaitot PVN). Savukārt gadījumos, kad finansējuma saņēmējs ir valsts atbalsta (t.sk. de minimis) saņēmējs PVN tiešajām attiecināmajām izmaksām var tikt attiecināms tikai tādā gadījumā, ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā.
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs ir de minimis saņēmējs, lūdzam papildināt noteikumu projekta 26. punktu ar piebildi "ja tas nav atgūstams atbilstoši normatīvajiem aktiem nodokļu politikas jomā" un atbilstoši papildināt informāciju anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
27. Izmaksas ir attiecināmas no projekta iesnieguma iesniegšanas dienas sadarbības iestādē, izņemot šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minētās būvprojekta izstrādes izmaksas, kas ir attiecināmas no 2023. gada 1. janvāra.
Iebildums
Viennozīmīgai normas izpratnei, lūdzam noteikumu projekta 27.punktu papildināt ar vārdiem ''ievērojot šo noteikumu 37. un 38.punktā noteikto''.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
31.1. projekta ietvaros izbūvētā atkritumu dalītas savākšanas infrastruktūra pastāvīgi 10 gadus no projekta noslēguma maksājuma veikšanas dienas tiek izmantota projektā noteikto mērķu sasniegšanai un rezultātu ilgtspējas nodrošināšanai, tai skaitā projektā norādītā sasniedzamā dalīti vākto atkritumu daudzuma rādītāja vērtības sasniegšanai. Ja finansējuma saņēmējs projekta īstenošanas teritorijā nesniedz atkritumu dalītās savākšanas pakalpojumu, finansējuma saņēmējs līdz noslēguma maksājuma iesniegšanas brīdim piesaista izveidotā infrastruktūras objekta darbības nodrošināšanai atkritumu apsaimniekotāju, kas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir izvēlēts sniegt atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu attiecīgajā pašvaldībā;
Iebildums
Lūdzam svītrot apakšpunktā atsauci uz rādītāja sasniegšanu "tai skaitā projektā norādītā sasniedzamā dalīti vākto atkritumu daudzuma rādītāja vērtības sasniegšanai", ņemot vērā, ka saskaņā ar MK noteikumu 4.punktu rādītāja sasniegšanas termiņš ir 31.12.2027. nevis 10 gadus no noslēguma maksājuma veikšanas. Atbilstošu precizējumu lūdzam veikt arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
31.2. piecus gadus pēc projekta pabeigšanas vismaz 60 procentiem dalīti savākto sadzīves atkritumu daudzuma, kas izteikts svara vienībās tonnas gadā un ir savākts projekta rezultātā izveidotajā atkritumu dalītās vākšanas infrastruktūrā, tiek rasts turpmāks pielietojums un  to pārstrādes produkti un materiāli tiks atgriezti saimnieciskā apritē.
Iebildums
Lūdzam precīzāk norādīt, kurā brīdī finansējuma saņēmējam jāsasniedz minētie 60% - vai domāts pārbaudīt šo rezultātu pēc pieciem pēcuzraudzības gadiem vai arī katru gadu pēcuzraudzības periodā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
V. Komercdarbības atbalsta piešķiršanas nosacījumi 
Iebildums
Lai visi piemērojamie komercdarbības atbalsta nosacījumi būtu iekļauti atbalsta programmā, lūdzam papildināt noteikumu projekta V nodaļu ar regulas Nr. 651/2014 47.panta 4., 5., 6. un 10.punkta nosacījumiem, vai atsaucēm uz šiem punktiem, vai sīkāku skaidrojumu sniedzot anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
35.3. 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkta nosacījumi, ka atbalsts netiek sniegts saņēmējam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu;
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 35.3.apakšpunktā minētais nosacījums ir attiecināms uz atbalsta saņēmēju grupas līmenī, lūdzam noteikumu projekta 35.3.apakšpunktā aiz vārdiem "saņēmējam" iekļaut vārdus "uzņēmumu grupas līmenī". 
Pēc analoģijas lūdzam precizēt arī noteikumu projekta 35.4.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
36. Piešķirtais komercdarbības atbalsts nevar tikt apvienots ar finansējumu citas atbalsta programmas ietvaros, kam finansējums tiek piešķirts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām.
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta, piemēram, 25.punkts šobrīd esošajā redakcijā paredz pašvaldību līdzekļu ieguldījumus, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projekta 36.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
40. Maksimālā Kohēzijas fonda finansējuma intensitāte, kurā neiekļauj de minimis atbalstu šo noteikumu 21.4.2. apakšpunktā minēto izmaksu un šo noteikumu 21.1. apakšpunktā minēto būvprojekta izstrādes izmaksu segšanai, ievērojot regulas Nr. 651/2014 47. panta 8. un 9. punktā minēto, ir 55 procenti.  
Iebildums
Ņemot vērā noteikumu projekta 7.punktā noteikto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 40. punktu tā, lai skaidrs, ka atbalsta intensitāti nosaka no visām attiecināmajām izmaksām, nevis tikai no Kohēzijas fonda finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
4. Pasākuma atlases otrās kārtas projektu uzraudzības rādītājs un tā sasniedzamā vērtība līdz 2027. gada 31. decembrim: rezultāta rādītājs - šķiroti savāktu atkritumu daudzums. Rezultāta rādītāja vērtība tiek sasniegta, ja atlases otrās kārtas projektu ietvaros veikti ieguldījumi atkritumu dalītas savākšanas sistēmas attīstībā, sasniedzot dalīti savākto atkritumu daudzumu 4750 tonnas gadā.  
Priekšlikums
Lūdzam rādītāja sasniegšanas brīdi norādīt saskaņoti ar anotāciju - līdz pirmā pēcuzraudzības gada beigām. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
8. Neizmantoto Kohēzijas fonda finansējumu, kas atbrīvojies pēc pasākuma atlases otrās kārtas rīkošanas, novirza Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākumam “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācijas”.
Priekšlikums
Ierosinām anotācijā precizēt vai finansējumu paredzēts novirzīt 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācijas” kādam no pirmās atlases kārtas uzsaukumiem vai otrajai atlases kārtai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
12. Projekta iesniedzējs atlases otrās kārtas ietvaros ir pašvaldības, to kapitālsabiedrības un iestādes. Projekta iesniedzēja darbība atbilstoši Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas Eiropas Kopienā (turpmāk - NACE) 2. redakcijai (sākot ar 2025. gada 1. janvāri - NACE 2.1. redakcijai) atbilst E sadaļas 38. vai 39. nodaļai, ja projekta iesniedzējs ir kapitālsabiedrība, vai arī O sadaļas 84.11 klasei (atbilstoši NACE 2.1. redakcijai – P sadaļas 84.11 klasei), ja projekta iesniedzējs ir pašvaldība vai pašvaldības iestāde. Projekta iesniedzējs pēc civiltiesiskā līguma vai vienošanās par projekta īstenošanu noslēgšanas ir finansējuma saņēmējs. 
Priekšlikums
Saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 1. panta 3. punktu finansējuma saņēmējs ir persona, kuras projekta iesniegums ir apstiprināts. Lai nodrošinātu atbilstību minētajā normā noteiktajam, lūdzam precizēt noteikumu projekta 12. punkta pēdējo teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
19. Atlases otrās kārtas ietvaros ieguldījumus veic atkritumu dalītajai vākšanai nepieciešamajos pamatlīdzekļos, tai skaitā tādos materiālajos aktīvos kā būves, aprīkojums un ar to saistītā infrastruktūra, ievērojot, ka:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 19.punktā norādīto, skaidri izdalot pasākumā atbalstāmas darbības, kā arī to salāgojot ar noteikumu projekta turpmākajiem punktiem. 
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
30.2. nekustamais īpašums, kurā tiks veiktas projektā paredzētās darbības, ir projekta iesniedzēja īpašumā, turējumā vai valdījumā projekta īstenošanas laikā un vismaz 10 gadus pēc noslēguma maksājuma veikšanas;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.2. apakšpunktu vai anotāciju ar norādi, ka attiecīgajām finansējuma saņēmēja tiesībām uz nekustamo īpašumu jābūt nostiprinātām Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
30.7. projekta sadārdzinājumu sedz no līdzekļiem, par kuriem nav saņemts nekāds komercdarbības atbalsts;
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 30.7. apakšpunktu pirms vārda "līdzekļiem" ar vārdiem "finansējuma saņēmēja", lai būtu nepārprotami saprotams, ka sadārdzinājums projektā netiek segts no valsts budžeta vai Kohēzijas fonda finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
32. Ja sadarbības iestādei ir pieejami valsts budžeta līdzekļi, tā, izvērtējot plānotā avansa apmēru un tā pamatojumu un pamatojoties uz finansējuma saņēmēja rakstisku avansa pieprasījumu, pēc civiltiesiskā līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas var piešķirt finansējuma saņēmējam avansu. Finansējuma saņēmējs avansa pieprasījumu sagatavo un sadarbības iestāde to apstiprina, ņemot vērā, ka plānotā avansa apmērs atbilst finansējuma saņēmēja spējai to izlietot sešu mēnešu laikā, ja finansējuma saņēmējs ir kapitālsabiedrība vai sešu mēnešu laikā saimnieciskā gada ietvaros, ja finansējuma saņēmējs ir pašvaldība vai tās iestāde. Finansējuma saņēmējam avansu var piešķirt līdz 30 procentiem no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma, ievērojot, ka avansu var izmaksāt vairākos maksājumos un avansa un starpposma maksājumu kopsumma nepārsniedz 90 procentus no projektam piešķirtā Kohēzijas fonda finansējuma.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs var būt arī pašvaldības un to iestādes, lūdzam papildināt noteikumu projekta 32. punkta 1. teikumu aiz vārdiem "pēc civiltiesiskā līguma" ar vārdiem "vai vienošanās".
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
35.2. 1. panta 3. punkta nosacījumi par nozarēm, kurām nepiemēro regulu Nr. 651/2014 un kurām tiek nodrošināta izmaksu nošķiršana, lai darbības izslēgtajās nozarēs negūst labumu no atbalsta, kas piešķirts saskaņā ar regulu Nr. 651/2014;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka uz pasākumu faktiski būs attiecināmi tikai regulas Nr. 651/2014 1. panta 3.a) apakšpunkta nosacījumi, aicinām noteikumu projekta 35.2.apakšpunktā dot atsauci uz regulas Nr. 651/2014 1. panta 3.a) apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
41. Projekta iesniedzējs atbilstoši regulas Nr. 651/2014 47. panta 7. punkta trešajai daļai projekta iesniegumā apraksta un pievieno dokumentārus pierādījumus, ka atbalsta nepiešķiršanas gadījumā ieguldījums netiktu veikts, piemēram, šādu iemeslu dēļ:
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt, vai vienmēr būs iespējams viennozīmīgi pateikt, ka atbalsta nepiešķiršanas gadījumā ieguldījums netiktu veikts. Gadījumā, ja pastāv iespēja, ka to nav iespējams viennozīmīgi pateikt, lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 41.punktu attiecībā pret regulas Nr. 651/2014 47. panta 7. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
42.2. pirms de minimis atbalsta piešķiršanas pārbauda, vai projekta iesniedzējam plānotais de minimis atbalsts kopā ar iepriekšējos trijos gados no atbalsta piešķiršanas dienas saņemto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nepārsniedz regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto robežlielumu jeb 300 000 euro. Viens vienots uzņēmums ir tāds uzņēmums, kas atbilst regulas Nr. 2023/2831 2. panta 2. punktā minētajiem kritērijiem;
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka saņemtā de minimis atbalsta summa var atšķirties no piešķirtās de minimis atbalsta summas, lūdzam precizēt noteikumu projekta 42.2.  apakšpunktu, aizstājot vārdu “saņemto” ar vārdu “piešķirto”.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
46. Lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr.2023/2831 var pieņemt līdz šīs regulas darbības beigām, savukārt lēmumu par atbalsta piešķiršanu saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 pieņem līdz 2027. gada 30. jūnijam. 
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsts saskaņā ar Komisijas 2023.gada 13.decembra regulu Regulu Nr.2023/2831par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 2023/2831)  un saskaņā ar regulu Nr. 651/2014 ir cieši saistīts, aicinām noteikt vienu datumu, līdz kuram var pieņemt lēmumu par atbalsta piešķiršanu.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu projekts
47. Ja tiek pārkāptas regulas Nr.651/2014 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu, savukārt, ja tiek pārkāptas regulas Nr. 2023/2831 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
Priekšlikums
Lai novērstu nekorektas interpretācijas risku,  lūdzam precizēt noteikumu projekta 47. punktu, piemēram, piedāvātajā redakcijā.
Piedāvātā redakcija
Ja tiek pārkāptas regulas Nr. 651/2014 vai regulas Nr. 2023/2831 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt sadarbības iestādei projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu. Atmaksu veic kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļu.
26.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļu "Risinājuma apraksts" ar informāciju, ka komunikācijas un vizuālās identitātes prasības tiks nodrošinātas gan pēc noteikumu projekta 30.12. apakšpunktā minētajiem normatīvajiem aktiem, gan arī tiks ievērotas Eiropas Savienības fondu 2021. – 2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt un pēc nepieciešamības papildināt anotāciju ar informāciju par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas sadarbību ar Klimata un enerģētikas ministriju plānotajā pasākumā, ņemot vērā, ka Ministru kabineta rīkojuma projekta "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju un Klimata, enerģētikas un vides ministrijas un Dabas aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas izveidošanu" (24-TA-376) anotācijā tiek norādīts, ka starp iestādēm tiks veikta sadarbība 2.2.2.2. pasākumā "Atkritumu dalītā vākšana".
Piedāvātā redakcija
-
28.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka pasākumu projekta ietvaros plānota saimnieciskā darbība, lūdzam anotācijā skaidrot, vai projektu īstenošanas rezultātā var tikt radīti ienākumi (tai skaitā neto ienākumi).
Ministru kabineta 2023. gada 13. jūlija noteikumu Nr. 408 "Kārtība, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā" 44. un 45. punkts nosaka:
"44. Šī nodaļa un šo noteikumu 4. pielikums attiecas uz projektiem, kuri pēc to pabeigšanas gūst neto ienākumus vai kuriem normatīvie akti par attiecīgā specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu paredz veikt izmaksu un ieguvumu analīzi.
 45. Ja normatīvajā aktā par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu ir noteikts, ka potenciālo neto ienākumu no projekta aprēķina saskaņā ar projekta diskontēto neto ienākumu aprēķināšanas metodi, projekta iesniedzējs veic aprēķinus un aizpilda projekta izmaksu efektivitātes novērtēšanas veidlapu (4. pielikums).".

Līdz ar to, ja pastāv neto ienākumu iespējamība, lūdzam anotācijā iekļaut skaidrojumu, ka izmaksu un ieguvumu analīzi var neveikt, jo:
1) regulas Nr. 651/2014 47.pantā nav paredzēta pamatdarbības peļņas atskaitīšana no attiecināmajām izmaksām iepriekš saskaņā ar pamatotām prognozēm (deficīta likmes aprēķins);
2) pasākumā paredzēta atklāta projektu iesniegumu atlase, un projekti būs mazāki par vienu miljonu euro.
Piedāvātā redakcija
-
29.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai noteikumu projektā iekļautu skaidrus de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus saskaņā ar Komisijas regulas Nr. ​2023/2831, lūdzam papildināt anotāciju ar norādi par to, kā nosakāms trīs gadu laika posms, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
Piedāvātā redakcija
-
30.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju par pasākuma sinerģiju un papildinātību ar Eiropas Savienības un citiem atbalsta instrumentiem.
Piedāvātā redakcija
-
31.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 2.1. sadaļas apakšsadaļu "Juridiskās personas" ar norādi uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, savukārt atbilstošo apakšsadaļu "Ietekmes apraksts" ar informāciju, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija pildīs atbildīgās iestādes funkcijas, bet pašvaldības, to kapitālsabiedrības un iestādes pildīs finansējuma saņēmēju funkcijas.
Piedāvātā redakcija
-