Atzinums

Projekta ID
22-TA-1828
Atzinuma sniedzējs
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Atzinums iesniegts
02.11.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Lūdzu papildināt anotāciju ar informāciju par Elektroenerģijas tirgus datu apmaiņas un uzglabāšanas platformas atbilstību Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta pirmās prim daļai (norādot veicamos precizējumus normatīvajos aktos, t.sk. lai noteiktu valsts informācijas sistēmas pārzini).
Šobrīd anotācijā sniegtā informācija neļauj gūt pārliecību, ka šis aspekts atbilstoši izvērtēts. (Paredzami attiecīgi grozījumi  Elektroenerģijas tirgus likumā, kā arī Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra noteikumos Nr. 50 "Elektroenerģijas tirdzniecības un lietošanas noteikumi".)
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Aicinām Klimata un enerģētikas ministriju (turpmāk – KeM) izvērtēt nepieciešamību likumprojektā “Grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā” (turpmāk - Likumprojekts) iekļaut definīciju par saules elektroenerģijas ražošanas iekārtu kopumu – saules parks izvietošanu pašvaldību administratīvajās teritorijās vai arī zemes vienībā ņemot vērā sekojošo.

Saskaņā ar Administratīvo teritoriju un apdzīvoto vietu likumā iekļauto regulējumu jaunveidotajām pašvaldībām līdz 2025. gada 31. decembrim nepieciešams izstrādāt jaunus teritorijas plānojumus, ņemot vērā jaunās administratīvi teritoriālās robežas. Pašlaik ir sākusies aktīva jauno teritorijas plānojumu izstrāde un virknē pašvaldību ir jautājumi par iespējamību attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā noteikt teritorijas alternatīvās elektroenerģijas ražošanai izmantojot saules elektroenerģijas ražošanas iekārtas, veidojot tā saucamos saules parkus.

Pašlaik aktuālāko skaidrojumu par saules paneļiem ir sniegusi Ekonomikas ministrija un skaidrojumā uzsvars ir likts uz to, ka saules panelis ir iekārta neatkarīgi no tā atrašanās vietas un saules panelis nav būve Būvniecības likuma izpratnē, tādēļ uz attiecīgo iekārtu nav attiecināms Būvniecības likums.

Ņemot vērā minēto skaidrojumu saules elektroenerģijas ražošanas iekārtu (tai skaitā saules paneļu) izvietošana nav arī Ministru kabineta 2013. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 240) tvērumā, un to izvietošanai nav noteikti ierobežojoši nosacījumi. Tādējādi VARAM ieskatā, ja teritorijas plānošanas dokumentos nav noteikti īpaši nosacījumi saules elektrostacijas izveidošanai, tad pašvaldībām nav leģitīma iemesla atteikt vai izvirzīt kādus jaunus nosacījumus saules elektrostaciju izveidošanai vai arī izvirzīt prasību tās izveidot tikai kādā konkrētā teritorijas plānojumā noteiktā teritorijā.

Ņemot vērā minēto un to, ka VARAM jau iepriekš lūgusi KeM un Ekonomikas ministriju iesaistīties konkrētā jautājuma risināšanā, aicinām KeM piedāvāt precīzu un nepārprotamu saules parka jēdziena skaidrojumu/definīciju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lai tiktu ievērotas Latvijas valsts pārvaldes vērtības un ētikas principi, aicinām izvērtēt un papildināt anotāciju, norādot, ka dati par elektroenerģijas tirgotāju piedāvājumiem (cenu izmaksas) tiks publicēti Latvijas Atvērto Datu portālā data.gov.lv (turpmāk - Portāls). Jānorāda, ka šādu datu publicēšana Portālā, sabiedrībai dos iespēju analizēt/pētīt pieejamos datus un izvēlēties sev draudzīgāko un pieejamāko elektroenerģijas tirgotāja piedāvājumu.
Piedāvātā redakcija
-