Atzinums

Projekta ID
23-TA-3269
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
05.01.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Plāna projekts
Iebildums
LDDK rosina Plāna projektā ietvert iepriekšējā plāna “Pasākumu plāns noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanai 2023.–2025. gadam” 4.4.pasākumu, kas paredz uzlabot informācijas pieejamību klienta izpētes veikšanai, nodrošinot, ka NILLTPFNL noteiktā informācija klienta izpētei no valsts reģistriem ir pieejama vienuviet un atbilstoši vienotiem standartiem Datu izplatīšanas un pārvaldības platformā (DAGR), kā arī paplašināt minēto pasākumu, paredzot, ka visiem NILLTPFN likuma subjektiem minētā informācija ir jānodrošina pieejama bezmaksas.
Pamatojums
LDDK norāda, ka nav informācijas par iepriekš noteiktā uzdevuma izpildi, turklāt joprojām saglabājas maksa par informācijas saņemšanu likumā noteikto prasību izpildei (piemēram, datu salīdzināšana ar PMLP reģistru izmaksā 2 eiro par vienu informācijas pieprasījumu), kas palielina izmaksas ne tikai likuma subjektiem, bet netiešā veidā – arī šo iestāžu klientiem, kuri izmanto NILLTPFN likuma subjektu pakalpojumus.
Ministru kabinetam NILLTPFN likuma pārejas noteikumu 53.punktā bija uzlikts pienākums jau 2023.gada jūlijā sniegt redzējumu par iespējamo problēmas risinājumu (piemēram, informācijas bezmaksas iegūšana vismaz, ja tiek izmantots DAGR risinājums) – taču, kā jau minēts, nav informācijas par šī uzdevuma izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Plāna projekts
Iebildums
LDDK rosina precizēt Plāna projekta 3.15. pasākumu, kurš paredz pārskatīt ziņošanu par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā un izvērtēt nepieciešamību precizēt likumā “Par nodokļiem un nodevām” ietverto regulējumu attiecībā uz ziņošanu par aizdomīgiem darījumiem nodokļu jomā.
Pamatojums
LDDK ieskatā būtu nosakāms, ka svītrojams likumā “Par nodokļiem un nodevām” noteiktais ziņošanas pienākums likuma subjektiem, kas pārsniedz vai dublē NILLTPFN likumā noteikto, saglabājot tikai informācijas no FID nodošanu VID. Papildus tam praksē nodrošināms, ka likuma subjektiem, tajā skaitā finanšu iestādēm, būtu jāpēta un jāziņo gadījumi, kas attiecas uz prioritārajām noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas riska profila jomām – tajā skaitā nodokļu jomas noziegumiem, taču nebūtu jāpēta un jāziņo administratīvie pārkāpumi nodokļu jomā, kas pārsniedz NILLTPFN tvērumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Plāna projekts
Iebildums
LDDK rosina precizēt Plāna projekta 3.4. pasākumu, kurš paredz mazināt anonimitātes un krāpniecības riskus finanšu un nefinanšu iestāžu klientu neklātienes identifikācijas procesā.
Pamatojums
LDDK norāda, ka “Nacionālajā NILLTPF risku novērtēšanas ziņojumā par 2020. – 2022. gadu (NRA 2023) tika identificēti dažādi krāpniecības riski saistībā ar klientu neklātienes identifikāciju. NRA 2023 tika sniegti arī vairāki priekšlikumi šo risku mazināšanai, taču tie nav ietverti Plāna projektā.
Pirmkārt, Plāna projekta pasākums būtu jāattiecina ne tikai uz Latvijas Bankas uzraudzībā esošajiem likuma subjektiem (bankām), bet arī uz Patērētāju tiesību aizsardzības centra uzraudzībā esošajiem likuma subjektiem (patērētāju kredītu izsniedzējiem), kur pastāv pietiekami augsti krāpniecības riski.
Praksē joprojām pastāv gadījumi, ka neklātienes identifikācijā (piemēram, patērētāju kredītu saņemšanai) kā neklātienes identifikācijas metode tiek izmantoti viena centa maksājumi – kas nav pietiekami droša, pakļauta augstam krāpšanas riskam un dod iespēju īstenot krāpniecības gadījumus. Šādas metodes turpmāka izmantošana būtu jāpārskata, piemēram, to vienmēr lietojot kombinācijā ar citām identifikācijas metodēm.
Papildus tam izvērtējama iespēja nodrošināt personu fizisko fotoattēlu no personu apliecinošajiem dokumentiem pieejamību no PMLP Fizisko personu reģistra, lai nodrošinātu viltojumu atpazīšanu personu identifikācijas ietvaros, kas ļautu samazināt krāpniecības gadījumus, kad noziedznieki uzdodas par citu personu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Plāna projekts
Priekšlikums
LDDK rosina Plāna projektā ietvert arī pasākumus, kas izriet no NRA 2023 13.sadaļas 4. rīcības virziena 4.3. risku mazinošo pasākumu priekšlikumiem, kas būtu vērsti uz laika patēriņa samazināšanu un procesa vienkāršošanu klienta izpētei nepieciešamās informācijas iegūšanai. Plāna projektā būtu jāietver vismaz šādi pasākumi, kas izriet no NRA 2023 13.sadaļas 4. rīcības virziena priekšlikumiem:
(4.3.2. priekšlikums) “Veicināt atvērto kopīgo klientu izpētes rīku izveidi, tādejādi atbalstot risinājumus Novēršanas likumā noteikto valsts informācijas sistēmu informācijas pieejamībai vienuviet arī gadījumos, kuros Novēršanas likuma subjekta darbībai datu saslēguma veidošana ir pārmērīgs slogs.”
(4.3.5. priekšlikums) Nodrošināt vienuviet pieejamu informāciju visiem NILLTPFN likuma subjektiem par informācijas saņemšanas iespējām un informācijas saturu no NILLTPFN likumā noteiktajām valsts informācijas sistēmām. Veicināt NILLTPFN likuma subjektu izpratni par pieejamās informācijas izmantojamību NILLTPF novēršanā.
Piedāvātā redakcija
-