Atzinums

Projekta ID
24-TA-1955
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
15.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka ar likumprojektu tiek izslēgta arī likuma 48. panta astotā daļa, jo atbilstoši likumā ietvertajiem grozījumiem, nepastāvēs šķēršļi sasniegt normā noteikto mērķi - sekmēt ierobežotu radiofrekvenču joslu efektīvāku izmantošanu likuma 48. pantā noteiktajā kārtībā.
 
Piedāvātā redakcija
Elektronisko sakaru likuma 48.panta astotā daļa tika ietverta likumā pēc Regulatora priekšlikuma, ņemot vērā Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas aicinājumu Regulatoram izstrādāt priekšlikumus attiecībā uz Elektronisko sakaru likuma 48.pantu, lai risinātu jautājumus, kas saistīti ar racionālu un efektīvu ierobežota resursa izmantošanu. Ar šo normu ir paredzētas tiesības komersantiem neatkarīgi no ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību iegūšanas veida (par maksu vai bez maksas izsoles vai konkursa rezultātā) iesniegt Regulatorā savstarpēji saistītus pieteikumus par ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību nodošanu.
Regulators aicina anotācijā izvērst skaidrojumu, ka, ņemot vērā Satversmes tiesas 2024.gada 3.jūlija spriedumu lietā Nr.2022-44-01, ar kuru nolemts atzīt Elektronisko sakaru likuma 48.panta septīto daļu par spēkā neesošu no 2025.gada 1.janvāra, Elektronisko sakaru likuma 48.panta astotā daļa vairs nesasniegs tās mērķi sekmēt ierobežotu radiofrekvenču joslu efektīvāku izmantošanu, ja nepastāvēs šķēršļi šā resursa nodošanai vispārējā kārtībā atbilstoši Elektronisko sakaru likuma 48.panta pirmajai daļai. Vienlaikus Regulators vērš uzmanību, ka Elektronisko sakaru likuma 48.panta astotās daļas izslēgšana no likuma neliegs komersantiem vērsties Regulatorā arī ar tādu pieprasījumu (vai vairākiem atsevišķiem pieprasījumiem), kas pēc to būtības saturēs lūgumu par savstarpēju ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību nodošanu starp diviem vai vairākiem komersantiem.
 
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka likums papildināts ar 48. panta 4.1 daļu, kas skaidri nosaka tiesības Regulatoram pieņemt lēmumu par ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību iznomāšanu vai nodošanu, kā arī nosacījumus, kad Regulators šādu nodošanu vai iznomāšanu var atteikt. Nosacījumi izvēlēti atbilstoši likuma 47.panta otrajā un trešajā daļā noteiktajiem kritērijiem, vērtējot radiofrekvenču lietošanas tiesību pagarināšanu vai anulēšanu, lai Regulators gūtu pārliecību, ka komersants, kurš iesniedzis pieteikumu lietošanas tiesību iznomāšanai vai nodošanai, minētās lietošanas tiesības izmantojis godprātīgi atbilstoši frekvenču lietošanas specifiskajiem nosacījumiem un bez mērķa iedzīvoties vai kropļot konkurenci elektronisko sakaru tirgū, kā arī šāda frekvenču lietošanas tiesību nodošana neatstās nelabvēlīgu ietekmi uz konkurenci vai radiofrekvenču efektīvu izmantošanu.
 
Piedāvātā redakcija
Regulators vērš uzmanību, ka nedz spēkā esošie tiesību akti, nedz arī sagaidāmie grozījumi Elektronisko sakaru likumā nenoteic Regulatoram pienākumu vērtēt komersanta mērķi, nododot vai iznomājot lietošanas tiesības, iedzīvoties uz šī ierobežotā resursa rēķina. Elektronisko sakaru likumā ir paredzēti dažādi tiesiski instrumenti, ar kuru palīdzību Regulatoram ir iespējams novērst to, ka komersants iedzīvojas, nododot vai iznomājot bez maksas iegūtas ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesības (piemēram, gadījumos, kad komersants šīs tiesības nav izmantojis patstāvīgai elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai, bet plāno tās peļņas gūšanas nolūkā nodot vai iznomāt par maksu citam komersantam), tādējādi nodrošināt citu komersantu tiesību aizsardzību, veicinot godīgu konkurenci un tādējādi nodrošinot, ka arī sabiedrības intereses tiek aizsargātas, jo sabiedrība gūst lielāko iespējamo labumu no šā resursa efektīvas izmantošanas.
Ņemot vērā minēto, Regulators lūdz precizēt anotāciju norādot, ka Regulators, izvērtējot pieteikumu par ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību nodošanu vai nomu vērtēs, vai lietošanas tiesības komersants ir lietojis godprātīgi (ir ievēroti ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesību izmantošanas nosacījumi un ir izpildīti specifiskie lietošanas tiesību nosacījumi), kā arī vai nepastāv konkurences kropļošanas iespējas un risks, ka nododot vai iznomājot ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesības, netiks izpildīti specifiskie lietošanas tiesību nosacījumi.
Vienlaikus Regulators aicina precizēt anotācijā ietverto norādi par Elektronisko sakaru likuma 47.panta otro un trešo daļu, kas paredz nosacījumus ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību anulēšanai un atteikumam pagarināt lietošanas tiesību termiņu. Minētie nosacījumi ir ietverti Elektronisko sakaru likuma 47.panta trešajā un ceturtajā daļā.
 
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka ar likumprojektu tiek papildināta likuma 48.panta trešajā daļā esošā ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību nodošanas definīcija, skaidri norādot, ka šāda tiesību nodošana notiek arī apvienojoties vai reorganizējoties komersantiem, kuriem ir piešķirtas šādas lietošanas tiesības, jo, atbilstoši tiesas spriedumā norādītajam, Regulatoram visos gadījumos ir jāvērtē un jāpieņem lēmums par ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību nodošanu.
 
Piedāvātā redakcija
Regulators lūdz anotācijā norādīt, ka ir lietderīgi papildināt Elektronisko sakaru likuma 48.panta trešo daļu, jo ir nepieciešams elektronisko sakaru nozarē nostiprināt nepārprotamu tiesiskā regulējuma skaidrību, ka, reorganizējoties apvienošanas vai sadalīšanas ceļā, ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību pārejai jānotiek, piemērojot speciālā likuma, t.i. Elektronisko sakaru likuma normas, nevis Komerclikumu. Tādējādi komersantiem, lai nodrošinātu elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanas nepārtrauktību, ir pienākums savlaicīgi vērsties Regulatorā ar pieprasījumu ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesības nodot (tās atdodot vai pārdodot) pirms faktiski reorganizācija ir pabeigta (komercreģistrā ir izdarīts ieraksts par reorganizāciju atbilstoši Komerclikuma 350.panta pirmajai daļai).
 
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijā norādīts, ka likuma 45.panta trešā daļa paredz pienākumu Regulatoram izvērtēt konkurences apstākļus un nosacījumus, lai nodrošinātu efektīvu konkurenci tirgū pieņemot lēmumu par radiofrekvenču spektra lietošanas tiesību nodošanu citiem komersantiem. Turklāt ja Regulatoram ir pamats uzskatīt, ka specifiskie lietošanas tiesību nosacījumi netiks ievēroti vai ka konkurence tiks negatīvi ietekmēta, Regulators var atteikties apstiprināt šo tiesību nodošanu atbilstoši likuma 48.panta piektajai daļai.
Regulators katrā individuālā gadījumā izvērtē:
Vai likums nosaka kādus ierobežojumus konkrētas spektra joslas tālāknodošanai;
2. Kāda būs šīs joslas nodošanas ietekme uz konkurenci;
3. Vai iepriekšējos Regulatora lēmumos nav iekļauti ierobežojumi, kas varētu liegt konkrētas joslas nodošanu citam komersantam.
Tiesa atzīst, ka radiofrekvenču spektrs ir unikāls un ierobežots resurss, tāpēc dažos gadījumos ir nepieciešams ierobežot tā lietošanas tiesību nodošanu. Tomēr tiesa uzsver, ka šiem ierobežojumiem jābūt balstītiem uz individuālu katra gadījuma vērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
Regulators vērš uzmanību, ka ar Satversmes tiesas 2024.gada 3.jūlija spriedumu lietā Nr.2022-44-01 “”Par Elektronisko sakaru likuma 48. panta septītās daļas atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam teikumam un 105. pantam” par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmei ir atzīta Elektronisko sakaru likuma 48.panta septītā daļa. Minētā norma noteic elektronisko sakaru komersanta (turpmāk – komersants) tiesības nodot vai iznomāt tikai tādas ierobežotas radiofrekvenču joslas lietošanas tiesības, kuras tas ieguvis konkursa vai izsoles rezultātā par maksu. Proti, tā paredz tiesību aprobežojumu gan attiecībā uz ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību nodošanu, gan iznomāšanu. Tādējādi Regulators aicina anotāciju vienlīdz papildināt arī ar informāciju par Satversmes tiesas spriedumā ietvertajiem secinājumiem un to ietekmi uz ierobežotu radiofrekvenču joslu lietošanas tiesību nomu.