Atzinums

Projekta ID
23-TA-611
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāte
Atzinums iesniegts
21.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
4. Pasākuma mērķis ir atbalstīt pētniecību, kas virza Latvijas viedās specializācijas stratēģijas specializācijas jomu attīstību un tautsaimniecības transformāciju par labu produktiem ar augstu pievienoto vērtību un veicina integrāciju globālajās vērtību ķēdēs, kā arī risina sabiedrības izaicinājumus globālo izaicinājumu kontekstā.
Iebildums
Mērķa formulējums par globālajām ķēdēm varētu radīt sarežģījumus un papildus apgrūtinājumus zinātniekiem projektu izstrādes un ieviešanas laikā un tas  neatbilst pēc būtības, jo MK noteikumu 5. punkts nosaka ieguldījumu Latvijas tautsaimniecībā, tāpēc uzskatām, ka  lietderīgāk būtu saglabāt Latvijas tautsaimniecības virzienu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
7.1.1. Pētniecības organizācijas, kas piedalās kopīgos pētniecības projektos - 10;
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir domāts ar vārdu salikumu “kopīgie pētniecības projekti”. Vai šajā rādītājā tiek ieskaitīti visi projekti, kas tiek īstenoti sadarbībā neatkarīgi no tā, vai sadarbība tiek īstenota ar citu pētniecības institūciju vai komersantu, vai tomēr šajā radītājā ieskaita tikai tos projektus, kas tiek īstenoti sadarbībā ar komersantu. Lūdzam precizēt, lai rādītājs ir skaidri, saprotami definēts. Izskatās, ka rādītājā ir ieskaitāmi jebkura veida sadarbības projekti, jo arī divu pētniecības organizāciju īstenots sadarbības projekts var sniegt ieguldījumu MK noteikumu 4.punktā minētajam pasākuma mērķim.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
8. Pasākumu ietvaros finansējuma saņēmējam ir jāuzkrāj šādi RIS3 rādītāji:
Iebildums
No punkta redakcijas nav īsti saprotams, vai minētie RIS3 rādītāji, kas ir jāuzkrāj finansējuma saņēmējam, attiecas tikai uz pasākuma ietvaros īstenotajiem projektiem jeb prasība attiecas uz finansējuma saņēmēju kopumā, respektīvi, rādītāji jāuzkrāj par visu institūciju kā tādu, visiem tās īstenotiem projektiem un darbībām. Vēršam uzmanību, ka zinātniskās institūcijas šādā griezumā – sadalījumā pa RIS3 jomām – šobrīd datus neuzkrāj, un tas būtu diezgan nopietns administratīvs slogs finansējuma saņēmējam, ja rādītāji būtu jāuzkrāj par visu institūciju kopumā. Līdz ar to lūdzam precizēt punkta redakciju, skaidri nosakot, ka uzkrājamie RIS3 rādītāji attiecas uz pasākuma ietvaros īstenotajiem projektiem.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
21. Projekta dzīves cikla laikā sagaidāms viens vai vairāki šādi projekta rezultāti:
Iebildums
Lūdzam papildināt MK noteikumu 21.1. punktu ar ERIH+ datubāzi, jo tā ir vadošā humanitāro un sociālo zinātņu žurnālu un konferenču rakstu krājumu datu bāze.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
28.9. ja projektu izpildē plānots iesaistīt personas, kuras šobrīd vai 10 iepriekšējo gadu periodā pirms projektu pieteikumu iesniegšanas termiņa ir bijušas nodarbinātas akadēmiskā vai zinātniskā darbā, vai saņēmušas finansējumu zinātniskai vai akadēmiskai darbībai tādā valstī, pret kuru Eiropas Savienība ir noteikusi sankcijas, kas ir spēkā projektu pieteikumu iesniegšanas termiņā, tad jāsaņem kompetentās Valsts drošības iestādes atzinums par konkrēto personu un jāveic visaptveroša riska izvērtēšana pirms konkrētās personas iesaistes projekta izpildē.
Iebildums
Kāpēc tiek īpaši iezīmēts iepriekšējais periods 10 gadi? Mūsuprāt būtu pietiekami runāt par esošo periodu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
30.2. netiešās attiecināmās izmaksas, kas nav tieši saistītas ar projekta rezultātu sasniegšanu, bet atbalsta un nodrošina atbilstošus apstākļus atbalstāmo darbību īstenošanai un rezultātu sasniegšanai. Īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu, netiešās attiecināmās izmaksas ir:
Iebildums
MK noteikumu 30.2.punkts ir pretrunīgi noformulēts. Pašreizējā redakcija nosaka, ka netiešajās attiecināmajās izmaksās tiek iekļautas visas 31.punktā minētās izmaksas - gan netiešās, gan tiešās attiecināmās izmaksas. Lūdzam precizēt 30. un 31.punktu un skaidri formulēt, kas MK noteikumu izpratnē ir ar saimniecisko darbību nesaistīto projektu tiešās attiecināmās izmaksas un kas ir netiešās attiecināmās izmaksas. Ja ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam tiek piemērota vienotā likme 40 procentu apmērā, kurā tiek iekļautas gan netiešās, gan tiešās attiecināmās izmaksas, izņemot MK noteikumu 41.1 apakšpunktā minētās zinātniskā personāla atlīdzības izmaksas, tad, mūsuprāt, šajā gadījumā nav nepieciešams vēl papildus izdalīt atsevišķi netiešās izmaksas, jo tās jau ir iekļautas vienotajā likmē.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
31. Ar saimniecisku darbību nesaistītam projektam šo noteikumu 30.1. un 30.2. apakšpunktā minētās attiecināmās izmaksas, izņemot 41.1. apakšpunktā minētās izmaksas, plāno kā vienu izmaksu pozīciju, piemērojot vienoto likmi 40 procentu apmērā no šo noteikumu 41.1. apakšpunktā minētām tiešajām attiecināmajām personāla izmaksām, saskaņā ar Parlamenta un Padomes Regulas Nr.2021/1060 56.panta 1.punktu.
Iebildums
MK noteikumu 31. punktā ir noteikts 40% ierobežojums ar saimniecisku darbību nesaistīto projektu netiešajām un tiešajām attiecināmajām izmaksām (izņemot zinātniskā personāla atlīdzības izmaksas) kopā, bet nav norādīts to sadalījuma mehānisms. Respektīvi, cik ir maksimāli iespējamas netiešās izmaksas un cik varētu būt tiešās projekta izmaksas, izņemot  zinātniskā personāla atlīdzības izmaksas. Atbilstoši nav iespējams izpildīt MK noteikumu 29.2.1. un 41.4. punktu prasības par procentuālo ierobežojumu fundamentāliem pētījumiem ārpakalpojumu izmaksām. Lūdzam precizēt, kāds ir ar saimniecisku darbību nesaistīta projekta netiešo izmaksu un tiešo izmaksu, izņemot  zinātniskā personāla atlīdzības izmaksas, procentuālais apjoms.
 
Piedāvātā redakcija
-