Atzinums

Projekta ID
25-TA-607
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
03.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Sadaļā "Projekta noslēguma dokumentācijas iesniegšanas termiņa pagarinājums” lūdzam precīzi noteikt, kādas izmaksu kategorijas ir paredzēts maksāt no EDzL puses pēc 31.08.2026., piemēram, ieturējuma naudas izmaksas u.c. 
Gadījumā, ja šajā periodā ir paredzēts veikt maksājumus par laika posmā no 31.08.2026. līdz projekta izmaksu attiecināmības perioda beigām, t.i. 20.12.2026., veiktajiem darbiem, lūdzam norādīt kādi būvdarbi (būvdarbu kategorijas)  ir paredzēts šajā laikā veikt, kā šie darbi ir saistīti ar projekta tvērumu un kā šie veicamie darbi tiks definēti, piemēram, atliktie darbi atbilstoši būvniecības normatīvajiem aktiem, darbi korekcijas perioda ietvaros u.c.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” punktā "Informācija par finansējuma avotiem visu darbu pabeigšanai":
1. Lūdzam precizēt Starptautiskās Inženierkonsultācijas konfederācijas (Federation Internationale des Ingeneurs – Conseils (FIDIC)) inženiera apliecinājuma izsniegšanas datumu, jo 15.09.2026. ir gala termiņš Finanšu ministrijai (turpmāk – FM) saņemt Satiksmes ministrijas (turpmāk – SM) un Centrālās finanšu un līgumu aģentūras (turpmāk – CFLA) pārvaldības deklarācijas un pilnvērtīgu  informāciju par rādītāja sasniegšanu priekš Latvijas maksājuma pieprasījuma un pamatojošo dokumentu iesniegšanas Eiropas Komisijā (turpmāk – EK) ne vēlāk kā līdz 30.09.2026.
2. Lūdzam skaidrot, kāpēc nav pasūtīti/ uzsākti darbi minimālās funkcionalitātes nodrošināšanai, kad un kā bija plānots risināt.
3. Lūdzam skaidrot un objektīvi pamatot par Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas (turpmāk – RCS) projekta pārvaldības un ieviešanas risinājuma (1)  izmaksu efektivitāti, ņemot vērā salīdzinoši būtiskās izmaiņas pārvaldībā un papildu saistītās izmaksās un (2) sniegt pārliecību, kā tiks nodrošināta joprojām nepieciešamo darbu pilnīga paveikšana, sasniedzot mērķi noteiktā termiņā, ja plānots būtiski pārskatīt projekta darbu apjomu (ko var saprast no projekta izmaksās iekļautām papildu izmaksu pozīcijām joprojām pie esošā kopējā Atveseļošanas un noturības mehānisma (turpmāk – AF) finansējuma).

Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” punktā "Noteikumu projekta grozījumi  attiecībā uz otrās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējuma saņēmēju SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – EDzL)" lūdzam precizēt līguma parakstīšanas kārtību ar CFLA, jo nav pamatoti CFLA uzņemties līgumsaistības, t.i. slēgt līgumu par tāda investīciju projekta īstenošanu, kura iesniegums būtiski jāprecizē, t.sk. izdevumu sadalījums, īstenotājs, un pat atkārtoti iesniegums jāvērtē. Šāda kārtība nav atbalstāma. Uzskatām, ka SM un sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – EDZL)  ir jānodrošina nepieciešamie precizējami projekta iesniegumā, ko var veikt paralēli Ministru kabineta (turpmāk – MK) noteikumu izstrādei /skaņošanai /apstiprināšanai MK.
Attiecīgi lūdzam paredzēt attiecīgas darbības un noteikt termiņus, starptermiņus, lai nonāktu pie ātra un drošai finanšu vadībai atbilstoša risinājuma - lai CFLA varētu slēgt līgumu atbilstoši MK noteikumu grozījumos paredzētajam tvērumam.
Tāpat lūdzam precīzāk aprakstīt atkārtotu projekta iesnieguma vērtēšanas kārtību, t.sk. laika grafiku.
Gadījumā, ja šis jautājums un risinājums ir saistīts ar finanšu plūsmu, lūdzam to attiecīgi skaidrot un rosināt risinājumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļas apakšsadaļas “Pašreizējā situācija” punktā "Noteikumu projekta grozījumi  attiecībā uz otrās projektu iesniegumu atlases kārtas finansējuma saņēmēju SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – EDzL)":
1. Lūdzam sniegt informāciju, kā bija plānots nodrošināt vilcienu kustību, uzņemoties RCS Dienvidu daļas izbūvi, ja līdz šim nav pieejams šāds finansējums signalizācijai, kontakttīklam un sliežu ceļa sistēmām (MEP), pasažieru infrastruktūrai (ieskaitot apziņošanas sistēmas, platformas, apgaismojuma un piekļuves projektēšana). Papildus lūdzam skaidri norādīt funkcionalitātes nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas/darbus un to finansiālo apmēru, t.sk. lai būtu saprotams, vai PVN sākotnēji paredzētā finansējuma novirzīšana indikatīvi 22 milj. EUR apmērā risina funkcionalitātes nodrošināšanu. 
2. Lai novērstu negatīvu ietekmi uz valsts budžetu, lūdzam rast finansējumu, piemēram, kādā no šādiem alternatīviem variantiem:
2.1. Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam ietvaros, pārskatot SM pārziņā esošo specifisko atbalsta mērķu investīcijas, lai rastu finansējumu signalizācijai, kontakttīklam un sliežu ceļa sistēmām (MEP), pasažieru infrastruktūrai (ieskaitot apziņošanas sistēmas, platformas, apgaismojuma un piekļuves projektēšana) darbu finansēšanai.
2.2. Tā kā AF RCS projekta attiecināmās izmaksās tiek iekļautas EDZL personāla, projekta vadības izmaksas, kas līdz šim bijušas plānotas no cita EDZL pieejamā finanšu avota, tad tas finansējums "atbrīvojas" un būtu pieejams projekta pabeigšanai ar funkcionalitātes nodrošināšanu.
2.3. Samazināt EDZL projekta vadības izmaksas, kas šobrīd noteikumu projektā tiek noradītas 3 reizes lielākas procentuāli (1,55% EDZL kā finansējuma saņēmējam + 0,5% valsts akciju sabiedrībai “Latvijas dzelzceļš” (turpmāk – LDZ) kā sadarbības partnerim) nekā LDZ projektā (0,8%).
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam korekti aizpildīt anotācijas 3. sadaļas 2.-5.punktos sniegto informāciju atbilstoši aktuālai situācijai (piemēram, 2027.gada budžetā nav paredzēts finansējums 6 621 562 euro apmērā šī projekta īstenošanai, bet šobrīd tas norādīts ailē “saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru”), kā arī 6. punktā norādīt skaidrojumus par norādīto informāciju 2.-5.punktos, kā arī detalizētu informāciju par plānotajām izmaksām. Papildus lūdzam 6.punktā skaidrot, ka ietekme norādīta saistībā ar pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk – PVN) izmaksām un ārpus projekta veicamajiem kapitālieguldījumiem, kas paredzēti atbalstīšanai saskaņā ar MK sēdes protokollēmuma projektā piedāvātajiem lēmumiem.
Vienlaikus ievērojot norādīto, ka finansējums LDZ kapitālieguldījumiem plānots ārpus projekta “Uzlabot pasažieru infrastruktūru, izbūvējot Rīgas Centrālās stacijas dienvidu daļu”, ar ko secināms, ka tās nebūs iekļauts ar CFLA noslēdzamajā līgumā, lūdzam punktā “Cita informācija” norādīt informāciju, kādā veidā attiecīgie kapitālieguldījumi būs saistīti ar projektu, kā attiecīgais valsts budžeta finansējums tiks pieprasīts un piešķirts LDZ, kā arī kas nodrošinās šī finansējuma izlietojuma kontroli.  

Papildus ievērojot to, ka saskaņā ar MK 18.02.2025. sēdes protokola Nr.7  33.§ 4.2.apakšpunktu projektam “Uzlabot pasažieru infrastruktūru, izbūvējot Rīgas Centrālās dzelzceļa stacijas dienvidu daļu” ir jau ieplānots finansējums SM budžeta apakšprogrammā 74.07.00 “Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) finansējums Rail Baltica projektam” 13 310 000 euro apmērā (t.sk. AF 11 000 000 euro un valsts budžeta finansējums PVN izmaksām 2 310 000 euro), savukārt turpmākos minētā projekta maksājumus plānos un veiks CFLA, un šobrīd tiek piedāvātās izmaiņas attiecībā uz paredzētā valsts budžeta finansējuma izmantošanu ārpus projekta, tad anotācijā ir jāsniedz kopsavilkuma informācija par plānotā finansējuma apmēriem un to apriti starp iesaistītajām pusēm, lai tā būtu skaidri saprotama un izsekojama. Attiecīgi lūdzam papildināt anotācijas 3.sadaļu ar izvērstu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt MK sēdes protokollēmuma projektu ar uzdevumu, ka CFLA un SM ne vēlāk kā līdz 15.09.2026. iesniedz FM kā AF plāna koordinatoram pārvaldības deklarāciju un visu nepieciešamo dokumentāciju, kas pierādītu AF radītāja sasniegšanu, t.sk. ievadot Kohēzijas politikas fondu vadības informācijas sistēma (turpmāk – KPVIS) visu informāciju par pārbaudēm, rezultātiem, kas jāiekļauj maksājuma pieprasījumā EK, kas Latvijai FM personā jāiesniedz EK ne vēlāk kā līdz 30.09.2026.
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ministru kabineta 18.02.2025. sēdes prot. Nr.7 33.§ 3.punktā nav dots uzdevums, bet ir noteikts Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas finansējums, vienlaikus ar šobrīd iesniegtajiem grozījumiem netiek mainīts, ka otrās projekta otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai Atveseļošanas fonda finansējums ir 114 627 980 euro apmērā un Ministru kabineta protokollēmuma projektā tiek norādīts, ka projektam ir nepieciešams valsts budžeta finansējums 2 milj. euro apmērā PVN izmaksu segšanai, attiecīgi iepriekš atbalstīto protokollēmuma punktu ar projekta finansējumu nav korekti atzīt par aktualitāti zaudējušu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pārskatīt un precizēt Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.punktu, piemēram, tā vietā noteikt, ka minētais protokollēmuma punkts tiek precizēts, norādot Atveseļošanas fonda finansējuma un aktuālo valsts budžeta finansējuma apmēru PVN izmaksu segšanai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Ar Ministru kabineta 18.02.2025. sēdes prot. Nr.7 33.§ 3.punktu 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai valsts budžeta finansējums 24 071 876 euro apmērā tika atbalstīts PVN izmaksu segšanai, savukārt šobrīd ar Ministru kabineta protokollēmuma projekta 4.punktu un anotācijā sniegto skaidrojumu tā lielāko daļu 22 071 874 euro apmērā paredzēts novirzīt VAS “Latvijas Dzelzceļš” 2027.gadā un 2028.gadā plānotajiem ārpus projekta kapitālieguldījumiem, kas nozīmē, ka piedāvātajai rīcībai ir negatīva ietekme uz valsts budžetu, līdz ar to tas attiecīgi ir jānorāda Ministru kabineta protokollēmuma projektā. Vienlaikus Ministru kabineta protokollēmuma projektā jānorāda konkrēts līdzekļu apmērs pa plānotajām izmaksu pozīcijām, kā arī nav atbalstāms, ka valsts budžeta finansējumu paredzēts novirzīt nekonkrētai pozīcijai “neparedzēto izmaksu segšanai”.
Ņemot vērā minēto, lūdzam attiecīgi pārskatīt un precizēt Ministru kabineta protokollēmuma projekta 4.punktu, tai skaitā ņemot vērā izteikto iebildumu par protokollēmuma projekta 3.punktu un iebildumu par protokollēmuma projekta 4.2. punkta par nepieciešamību nodrošināt kompensējošos pasākumus, kas neitralizēs negatīvo ietekmi uz vispārējās valdības budžeta bilanci.
Piedāvātā redakcija
-
9.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Atbilstoši Ministru kabineta 18.02.2025. sēdes prot. Nr.7 33.§ 3.punktu 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanai valsts budžeta finansējums 24 071 876 euro apmērā tika plānots PVN segšanai, kas pēc būtības ir uzskatāms par fiskāli neitrālu darījumu – papildu valsts budžeta izdevumi tiek novirzīti nodokļu nomaksai, kas rada papildu valsts budžeta ieņēmumus. Savukārt novirzot daļu no šī finansējuma – 22 071 874 euro VAS “Latvijas Dzelzceļš” 2027. gadā un 2028. gadā plānotajiem kapitālieguldījumiem un neatgūstot tos valsts budžetā kā PVN ieņēmumus, veidojas negatīva ietekme uz vispārējās valdības budžeta bilanci, kas ir Fiskālās disciplīnas likuma 9. panta pārkāpums. Attiecīgi ir jānodrošina kompensējošie pasākumi – ienākumus palielinošie vai izdevumus samazinošie, kas uzlabos vispārējās valdības budžeta bilanci.
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums

1. Lūdzam skaidrot, kas pamato šādas izmaksu atšķirības projektu vadības personāla izmaksām, jo īpaši, ja salīdzina starp diviem projektiem - LDZ un EDZL - skat. šo grozījumu 13.2  punktā LDZ kā finansējuma saņēmēja projektam nosaka 0,8%, bet EDZL 1,55% . 
2. Nav skaidrs, kas un kā iepriekš sedza šīs izmaksas EDZL, jo, ja šīs izmaksas iekļautu AF, tad potenciāli rastos ietaupījums.
3. Lūdzam skaidrot un pamatot, uz kādu RCS izmaksu rēķina šāds AF finansējums būtu pieejams, ja iepriekš tas nebija plānots no AF finansējuma, t.i., kas tiks darīts mazāk vai lētāk, rodot finansējumu papildu jaunām izmaksām?
4. Lūdzam pamatot šo kā izmaksu efektīvāko risinājumu, t.sk. salīdzinot ar citiem līdzvērtīgiem projektiem. T.i. sniegt projekta vadības un administrēšanas kopējo izmaksu informāciju un pamatot šo izmaksu lietderību, nepieciešamību, izmaksu efektivitāti, samērīgumu.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 33.1 punktu, paredzot, ka FIDIC inženiera atzinumu iesniedz ne vēlāk kā līdz 2026.gada 4.septembrim, ņemot vērā iebildumu pie MK protokollēmuma, t.i. noteikt, lai CFLA un SM ne vēlāk kā līdz 15.09.2026. iesniedz FM kā AF plāna koordinatoram pārvaldības deklarāciju un visu nepieciešamo dokumentāciju, kas demonstrētu AF radītāja sasniegšanu, t.sk. ievadot KPVIS visu informāciju par pārbaudēm, rezultātiem, kas jāiekļauj maksājuma pieprasījumā EK, kas Latvijai FM personā jāiesniedz EK ne vēlāk kā līdz 30.09.2026”. Lūdzam attiecīgi precizēt datumus visa MKN grozījumu tekstā un anotācijā. 
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Projekta noslēguma dokumentācijas iesniegšanas termiņa pagarinājums" lūdzam redakcionāli precizēt 3.rindokpas teikumu "Attiecīgi AF finansējuma apguvei nav nepieciešams rīkot atsevišķu iepirkuma procedūru projektēšanas darbiem, būvdarbiem, autoruzraudzībai un būvuzraudzībai, kā arī inženiera pakalpojumiem", jo pamatmērķis nav AF finansējuma "apguve" .

 
Piedāvātā redakcija
Attiecīgi RCS projekta īstenošanai nav nepieciešams rīkot atsevišķu iepirkuma procedūru projektēšanas darbiem, būvdarbiem, autoruzraudzībai un būvuzraudzībai, kā arī inženiera pakalpojumiem.
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Sadaļā "Attiecināmās izmaksas":
1. Lūdzam precizēt, kas tieši ir ietverts projekta attiecināmās izmaksās, jo saskaņā ar EDZL skaidroto CFLA organizētās sanāksmēs un rakstiskās atbildēs, ir daļa papildu izmaksas, kas nav tieši RCS tvērumā, lūdzam skaidrot, norādīt, kas ir tās izmaksu pozīcijas un kā tieši saistītas tieši ar RCS Dienvidu daļas izbūves projektu.
2.Lūdzam skaidrot, vai pieejamais finansējums būs pietiekams arī juridisko pakalpojumu izmaksu segšanai, kas tieši saistītas ar projekta sagatavošanu, īstenošanu un uzraudzību, un projekta vadības izmaksas, ņemot vērā, ka  iepriekš šādas izmaksas nebija paredzētas. 
3. Lūdzam pārskatīt un skaidrot, kādēļ ir dažādi projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksu attiecināmības sākuma datumi LDZ un EDZL. Aicinām paredzēt attiecīgu normu par projektu vadības un īstenošanas personāla izmaksu attiecināmības sākuma datumiem MK noteikumu projektā.
4. Lūdzam skaidrot, ja tomēr tiek paredzētas revidenta izmaksas (aicinām pārskatīt prasību), tad zem kuras pozīcijas.

Piedāvātā redakcija

14.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā augstu risku RCS projektam un jau konstatētās naudas plūsmas novirzes, lūdzam iekļaut protokollēmumā uzdevumu SM izstrādāt un iesniegt FM līdz 2025.gada 31.oktobrim budžeta plūsmu pa ceturkšņiem RCS projektam, kā arī rūpīgi sekot līdzi maksājumu plāna izpildes nodrošināšanai.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumos Nr. 190 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" īstenošanas noteikumi"" kopā ar tā saistošajiem materiāliem varētu nosūtīt informācijai Eiropas Komisijai, lūdzam līdz 2025.gada 8.septembrim (ieskaitot) sagatavot un iesūtīt Finanšu ministrijai kā koordinējošajai iestādei kopsavilkumu par veiktajām izmaiņām, īsi, izsekojami skaidrojot grozījumu mērķi, t.sk., lai Eiropas Komisija gūtu pārliecību, ka konkrētais CID rādītājs, ko plānots sasniegt šīs investīcijas ietvaros, tiks sasniegts AF izmaksu attiecināmības termiņā (līdz 2026.gada 31.augustam) un plānotajā apmērā. 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 190 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1. komponentes "Klimata pārmaiņas un vides ilgtspēja" 1.1. reformu un investīciju virziena "Emisiju samazināšana transporta sektorā" 1.1.1.r. reformas "Rīgas metropoles areāla transporta sistēmas zaļināšana" 1.1.1.1.i. investīcijas "Konkurētspējīgs dzelzceļa pasažieru transports kopējā Rīgas pilsētas sabiedriskā transporta sistēmā" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 190) 16.2 punkta 2. teikumā minētais, ka valsts akciju sabiedrība “Latvijas dzelzceļš" ir arī tehnisko noteikumu izdevējs, tiks īstenots sadarbības partnera funkciju ietvaros. Ja tā, lūdzam atbilstoši precizēt arī minēto punktu, lai nodrošinātu skaidru izpratni par sadarbības partnerim plānotajām funkcijām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam precizēt noteikumu Nr. 190 plānoto 28.1. apakšpunktu, tostarp ņemot vērā, ka plānotais 28.3. apakšpunkts jau paredz noslēguma maksājuma 10% apmērā veikšanu, savukārt 28.1. apakšpunktā minēta arī starpposma maksājuma pieprasījuma iesniegšana. Proti, lūdzam noteikumu Nr.190 28.1. apakšpunktā paredzēt, ka avansa un starpposma maksājumi kopsummā veido 90%, savukārt tikai 28.3. apakšpunktā saglabāt norādi, ka noslēguma maksājums ir 10% no noteikumu Nr.190 5. punktā minētajām Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijas izmaksām.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka nav viennozīmīgi interpretējama norāde noteikumu Nr.190 28.1. un 28.3. apakšpunktā, ka noslēguma maksājums var tikt veikts avansa maksājuma veidā, ja 28.4. apakšpunkts paredz, ka noslēguma maksājuma pieprasījumam jāpievieno noteikumu Nr. 190 14. punktā minētais revidenta atzinums (ko finansējuma saņēmējs iesniedz finanšu izlietojuma atbilstības uzraudzībai). Lūdzam papildināt anotāciju ar atbilstošu skaidrojumu par noslēguma maksājuma veikšanas kārtību.
Aicinām izvērtēt iespēju analoģiski precizēt arī noteikumu Nr. 190 spēkā esošo 40. punktu.

Vienlaikus, lai nodrošinātu regulējuma viennozīmīgu interpretāciju, lūdzam precizēt noteikumu Nr. 190 34. punkta plānoto redakciju, konkretizējot, kādos termiņos tiek veikta projekta noslēguma dokumentācijas pārbaude un apstiprināti izdevumi, ja noslēguma maksājums netiek veikts avansa maksājuma veidā, vai izvērtēt iespēju svītrot attiecīgo piebildi "ja noslēguma maksājums tika veikts avansa maksājuma veidā".
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt revidenta atzinuma nepieciešamību abiem investīcijas projektiem, ņemot vērā CFLA kompetenci investīcijas abu projektu ieviešanas uzraudzībā un kontrolē.
Investīciju projektos projekta līgumslēdzējs ir CFLA, kas veic nepieciešamās finanšu un rezultātu sasniegšanas pārbaudes atbilstoši kompetencei, līdz ar to nav saprotama MK noteiktā prasība papildus revidenta atzinumam no lietderības un publisko līdzekļu izmaksu efektīvas izmantošanas aspekta.
Lūdzam pārskatīt šo normu, t.sk. izvērtējot tam paredzētās izmaksas, lai, iespējams, rastu finanšu ietaupījumu, un novērstu dubultu konkrēto izdevumu pārbaudi.
Skaidrojam, ka AF ieviešanas sistēmas izveides sākumā tika secināts, ka gadījumos, kad nozaru ministrijas nepiesaista aģentūras un pašas neveic kontroles, tad projektu īstenotāji var nodrošināt revidentu vai neatkarīgu atzinumus. Dublējot šīs funkcijas, tiek radītas papildu izmaksas.
Ja šīs investīcijas gadījumā SM ir bijis cits mērķis noteikt gan CFLA kontroles lomu, gan papildus vēl revidenta atzinuma nepieciešamību, lūdzam skaidrot konkrēto mērķi, lietderību.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot un, ja nepieciešams, precizēt noteikumu projektu, proti , kāpēc tik vēlu tiek plānoti LDZ projekta maksājumi, ja salīdzina ar EDZL projektu, ņemot vērā, ka 4.1. apakšpunktā noteikts līdz 2026.gada 31.jūlijam sasniedzamais mērķis: izveidoto elektrificēto dzelzceļa līniju un modernizēto esošo dzelzceļa līniju garums pasažieru pārvadāšanai – 100 km; un 33.punktā "Finansējuma saņēmējs pirmās atlases kārtas ietvaros līdz 2026. gada 31.augustam iesniedz Vadības informācijas sistēmā projekta mērķa sasniegšanu pamatojošo projekta noslēguma dokumentāciju, revidenta atzinumu, kas apliecina izmaksu pamatotību un mērķa sasniegšanu".
Piedāvātā redakcija
-