Atzinums

Projekta ID
25-TA-2245
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
24.09.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam informatīvā ziņojuma 22.lapā pēdējā rindkopā vārdu "četras" aizstāt ar vārdu "piecas", jo uzskaitītas piecas rekomendācijas Latvijai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam precizēt IZ 24lpp rindkopu "Ņemot vērā ģeopolitisko situāciju, valdības noteiktā 2026.–2028. gada budžeta prioritāte ir aizsardzība, līdz ar to aizsardzības spēju stiprināšanai nepieciešamā finansējuma nodrošināšanā solidāri jāpiedalās visiem valdības līmeņa sektoriem, tajā skaitā arī pašvaldībām. Izmaiņas nekustamā īpašuma nodokļa politikā varētu radīt pašvaldībām papildu ieņēmumus. Vienlaikus norādām, ka pašvaldību nodokļu ieņēmumu īpatsvars no IKP Latvijā ir ceturtais augstākais starp ES valstīm, pārsniedzot ES vidējo rādītāju.", norādot, ka budžeta prioritātes ir drošība, demogrāfija, izglītība un ievietojot atsauci uz Informatīvo ziņojumu “Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam”, kas š.g. 22. septembrī izskatīts MK.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ņemot vērā FM 2025.gada 3. jūlijā sniegto informāciju precizēt Informatīvo ziņojumu par Latvijas dalību OECD laika periodā no 2024. gada jūlija līdz 2025. gada jūlijam, veicot tajā sekojošos papildinājumus:

1. lūdzam papildināt informātīvā ziņojuma sadaļu "III OECD divpusējie projekti ar Latviju" ar sekojošo informāciju: "Nākamā Finanšu tirgus komitejas darba grupas norise paredzēta 2025.gada septembrī";

2. lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma sadaļu "IV Latvijas dalība OECD apskatos, pētījumos un politikas iniciatīvu projektos, pētījumos un politikas iniciatīvu projektos" ar sekojošo informāciju: 
    1) Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Finanšu tirgus komiteja. (146th Session of the CMF 30-31 oktobris, 2024.gads), Finanšu un digitalizācijas darba grupa (Finance and Digitalisation, OECD-FSB Roundtable on Artificial Intelligence in Finance) ;
    2) 2025 Global Insurance Statistics: Qualitative questionnaire ;
    3) Questionnaire on Protecting Consumers from Financial Scams and Frauds ;
    4) 2025 OECD Global Pension Statistics: Qualitative questionnaire ;
    5) OECD fast-track data collection: preliminary 2024 insurance statistics ;
    6) OECD/IOPS/WB fast-track data collection: preliminary 2024 pension statistics by type of financing vehicle ;
    7) OECD Annual survey on financial incentives for retirement savings - 2024 update".

3. lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma sadaļu "V OECD labākās prakses apmaiņa, rekomendācijas un to ieviešana Latvijā" ar sekojošo informāciju: 
"146. Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Finanšu tirgus komitejas galvenais kopsaucējs un mērķis ir panākt videi draudzīgu finanšu projektu kritēriju atrašanu, kritēriju veidošanu un globālu standartu ieviešanu finanšu sektorā, un īpaši finanšu aktīvu pārvaldības jomā, otrkārt, meklēt virzienus mākslīgā intelekta (AI) izmantošanai finansēs, ņemot vērā to, ka pēdējos gados ir strauji pieaugusi AI izmantošana finansēs, un tas var sniegt nozīmīgus ieguvumus tirgus dalībniekiem un uzlabot klientu pakalpojumu saņemšanas pieredzi. Tajā pašā laikā mākslīgais intelekts finanšu jomā varētu arī pastiprināt esošos riskus finanšu tirgos un radīt jaunus. Šajā komitejā ir analizētas dažādas regulatīvās pieejas mākslīgā intelekta izmantošanai finansēs ESAO un ārpus ESAO jurisdikcijās, pamatojoties uz Aptauju par regulējošām pieejām mākslīgā intelekta jomā finansēs. Otrkārt, ir nepieciešams panākt ka finanšu tirgiem ir skaidra informācija un uzticami rādītāji, lai veidotu un sniegtu informāciju par ieguldījumiem un finansēšanas lēmumiem saistībā ar klimatu. Šajā komitejā tika diskutētas galvenās problēmas un iespējas, kas saistītas ar metrikas pārskatāmību, specifiku un integritāti, lai atbalstītu finanšu iestāžu virzību uz nulles neto emisiju saistību izpildi. Diskusija balstīta uz metrikas novērtējumiem, kas pētījuma dokumentos ietverts dažādos ietvaros, tika diskutēts par to, kas ir kopīgās tēmas un kādas ir pastāvošās nepilnības, kā arī ierobežojumi pamatā esošajos, vai neesošajos normatīvajos regulējumos, kā arī apstākļus, kas var kavēt finanšu iestāžu spēju apzināt  un atklāt pareizo metriku progresa sasniegšanai virzībā uz nulles neto emisijām. Ziņojumā un komitejā uzsvērts, ka ir jāturpina centieni izstrādāt stabilus rādītājus un stimulēt uzlabotu datu apmaiņu, kā arī stiprināt starptautisko sadarbību, lai samazinātu sadrumstalotību un nodrošinātu turpmāku metrikas un pamatā esošo metodoloģiju darbības jomu. Tika iezīmēti daudzi perspektīvi darbības virzieni,  par kuriem ir jāturpina vienoties pārstāvētajām dalībvalstīm. Latvija sniedza viedokli jautājumā par finanšu atvērtības nozīmi, kā arī mākslīgā intelekta potenciāla palielināšanu finanšu pakalpojumu sfērā, lai nodrošinātu drošus, konkurētspējīgus un pieejamus pakalpojumus, kā arī par nepieciešamību turpināt darbu pie finanšu tirgus ilgtspējīgas stratēģijas.
2.,3.,4.,5.,6.,7. ESAO ieteikums: Paaugstināt otrā līmeņa pensiju fondu ieguldījumu un koncentrācijas ierobežojumus viena emitenta aktīviem, nekustamajam īpašumam un privātajiem ieguldījumu fondiem, vienlaikus nodrošinot atbilstošus riska pārvaldības procesus.
Nesen veiktie grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā ir vērsti uz to, lai stiprinātu aizsardzības pasākumus, kas saistīti ar ieguldījumiem alternatīvajos ieguldījumu fondos (AIF), jo īpaši tajos, kas ir reģistrēti, bet nav licencēti. Šīs izmaiņas bija nepieciešamas, lai uzlabotu pensiju fondu pārvaldnieku prudenciālo regulējumu un nodrošinātu pensiju plānu dalībnieku lielāku aizsardzību, ņemot vērā augstākos riskus, kas parasti saistīti ar AIF.
Ņemot vērā AIF daudzveidīgās un bieži vien sarežģītās ieguldījumu stratēģijas, to pārvaldnieku atšķirīgo pieredzi un dažādos regulatīvās uzraudzības līmeņus, grozījumi ievieš jaunu pienākumu pensiju aktīvu pārvaldniekiem. Konkrēti, ja pensiju plāna ieguldījumu politika ietver ieguldījumus AIF — neatkarīgi no tā, vai tie ir licencēti vai tikai reģistrēti —, aktīvu pārvaldniekam ir jāveic šādas darbības:
- Novērtēt AIF pārvaldnieka riska pārvaldības un interešu konfliktu mazināšanas sistēmas;
- Nodrošināt, ka AIF pārvaldnieks rīkojas ieguldītāju interesēs gan sākotnējā ieguldījuma veikšanas laikā, gan attiecībā uz jebkādām turpmākām ieguldījumu saistībām.
- Šo grozījumu galvenais mērķis ir stiprināt pensiju fondu uzticību AIF pareizai pārvaldībai. Ieviešot mērķtiecīgas uzticamības pārbaudes saistības, tiesiskais regulējums nodrošina, ka pensiju aktīvu pārvaldnieki aktīvi piedalās AIF pārvaldnieku pārvaldības standartu un darbības integritātes novērtēšanā, jo īpaši gadījumos, kad oficiālā regulatīvā uzraudzība ir ierobežota.
- Būtībā grozījumi cenšas uzlabot riska kontroli, pārredzamību un atbildību ilgtermiņa pensiju aktīvu pārvaldībā, vienlaikus veicinot drošāku un uzticamāku vidi sadarbībai ar augstāka riska un mazāk regulētām ieguldījumu struktūrām".

4. lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma sadaļu "VII Latvijas ekspertu iesaiste OECD darbā" ar sekojošo informāciju:

"The Committee on Financial Markets:
Head of delegation:
•           Aija Zitcere, Director of Financial Market Policy Department, Ministry of Finance (aija.zitcere@fm.gov.lv)
 
Other delegates:
•           Armands Pogulis - Financial Stability and Macroprudential Policy Department, Head of the Financial Stability Analysis Division, Latvijas Banka (Armands.Pogulis@bank.lv);
•           Dina Buse, Deputy Director of Financial Market Policy Department, Ministry of Finance, Latvijas Banka (Dina.Buse@fm.gov.lv)
 
The Working Party on Sustainable Finance:
 Head of delegation:
•           Guntis Puķītis – Senior Expert of Capital Market and Insurance Policy Unit,  of the Financial Market Policy Department, Ministry of Finance (guntis.pukitis@fm.gov.lv)
 
Other delegates:
•           Arnis Jankovskis - Regulatory Requirements, Analysis and Methodology Department; Senior Regulatory Expert of the Supervisory Analysis and Methodology Division, Latvijas Banka (arnis.jankovskis@bank.lv)
 
The Working Party on Financial Consumer Protection, Education and Inclusion
 •           Aija Brikše - Communications and Financial Literacy Department; Head of the Financial Literacy Division, Latvijas Banka (aija.brikse@bank.lv);
•           Zaiga Liepina - Director of Consumer Rights Protection Centre (pasts@ptac,goc.lv)
•           Didzis Bruklitis – Deputy Director of Competition, Consumer Rights and Sustainable Industry department, Ministry of Economics (Didzis.Bruklitis@em.gov.lv)
•           Baiba Januma – Senior Expert of Competition, Consumer Rights and Sustainable Industry department, Ministry of Economics (Baiba.Januma@em.gov.lv).
 
The Working Party on Insurance and Pensions.
 •           Imants Tiesnieks – Chief Expert of Capital Market and Insurance Policy Unit, Financial Market Policy Department, Ministry of Finance (imants.tiesnieks@fm.gov.lv)
•           Evija Dundure – Head of the Insurance and Pension Supervision Department, Latvijas Banka (evija.dundure@bank.lv)".
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Pielikumu Informatīvajam ziņojumam “Par Latvijas dalību OECD laika periodā no 2024. gada jūlija līdz 2025. gada jūlijam "OECD komiteju un darba grupu aktualitātes un prioritātes" "OECD komiteju un darba grupu aktualitātes un prioritātes" ar sekojošo informāciju:
"Finanšu tirgus komiteja: 2024.gadā tika veikta darba grupu reforma, kā rezultātā tika likvidēta Apdrošināšanas un privāto pensiju komiteja, pārveidojot to par Finanšu tirgus komitejas padotībā esošu darba grupu".
 
Piedāvātā redakcija
-