Atzinums

Projekta ID
23-TA-1300
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
20.09.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
1. Aizstāt vārdus "Lauku atbalsta dienesta maksājumi" ar vārdiem "Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgie maksājumi", jo Lauku atbalsta dienests ir maksājumu aģentūra jeb iestāde kas administrē dažāda veida atbalsta shēmas.  Risinājumu aprakstā, izteikt attiecīgo teikumu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Ievērojot kompensāciju maksājumu administrēšanas izmaksas, Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai platībatkarīgie maksājumi lauksaimniecības zemēs, tostarp Natura 2000 teritorijās, ir noteikti, sākot no 0,3 ha, savukārt par mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem meža zemēs no 0,1 ha.  Ņemot vērā šo pieeju, un, ievērojot vienlīdzības principu starp lauksaimniekiem un mežsaimniekiem, līdzīgi precizēta minimālā kompensējamā platība ārpus Natura 2000 teritoriju tīkla, nosakot, ka atbalstam pieteiktā platība lauksaimniecībā izmantojamā zemē vai meža zemē nav mazāka par 0,1 ha.
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. septembra noteikumos Nr. 891 "Noteikumi par saimnieciskās darbības ierobežojumiem, par kuriem pienākas kompensācija, tās izmaksas nosacījumiem, kārtību un apmēru""
Iebildums
Zemes īpašnieku ir vairākkārt izteikuši neapmierinātību par kompensāciju apmēru, kas noteikti ar šiem noteikumiem, tostarp nosūtījuši kolektīvu vēstuli Ministru kabinetam. Noteiktais kompensācijas apmērs ir nelielies un nesedz zemes īpašniekam radītos zaudējumus.  Neraugoties uz to, šobrīd tiek plānota īpaši aizsargājamo teritoriju paplašināšana un jaunu teritoriju izveidi. Tiek virzīti apstiprināšanai Ministru Kabineta  noteikumu projekts "Noteikumi par dabas teritorijām", kas paredz vairāk kā 70 jaunu dabas liegumu izveidi. Šadi pasākumi izraisa vēl lielāku zemes īpašnieku neapmierinātību.  Zemkopības ministrija uzskata, ka nepieciešams nekavējoši virzīt grozījumus likumā "Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās" , kurā noteikt atbilstīgus kompensāciju apjomus par saimnieciskās darbības, tai skaitā mežsaimnieciskās darbības, ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un ierobežojumiem, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo un migrējošo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu saglabāšanu. 
Piedāvātā redakcija
3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Zemkopības ministriju līdz 30.12.2023. sagatavot likumprojektu "Grozījumi likumā "Par kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem aizsargājamās teritorijās", kurā noteikt atbilstīgus kompensāciju apjomus par saimnieciskās darbības, tai skaitā mežsaimnieciskās darbības, ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un ierobežojumiem, kas saistīti ar īpaši aizsargājamo un migrējošo sugu un īpaši aizsargājamo biotopu saglabāšanu. 
3.
Noteikumu konsolidētā versija
8. Kompensāciju nepiešķir par saimnieciskās darbības ierobežojumiem dabas pieminekļu – aizsargājamo koku un aizsargājamo akmeņu – teritorijās, kā arī, ja atbalsttiesīgā  platība lauksaimniecībā izmantojamā zemē ir mazāka par 0,3 hektāriem vai meža zemē ir mazāka par 0,1 hektāru.
 
Iebildums
1. Lūdzu aizstāt vārdus "atbalsttiesīgā platība" ar vārdiem "atbalstam pieteiktā platība", jo būtiska administrēšanai ir tieši kopējā atbalstam pieteiktā, nevis visa atbalsttiesīgā platība. 
2. Lūdzam vienādot minimālo atbalstam pieteiktās platības robežslieksni uz 0,1 ha, gan lauksaimniecībā izmantojamā zemē, gan meža zemē, ievērojot vienlīdzības principu. 
Piedāvātā redakcija
 8. Kompensāciju nepiešķir par saimnieciskās darbības ierobežojumiem dabas pieminekļu – aizsargājamo koku un aizsargājamo akmeņu – teritorijās, kā arī, ja kopējā atbalstam pieteiktā platība lauksaimniecībā izmantojamā zemē vai meža zemē ir mazāka par 0,1 hektāru.