Projekta ID
25-TA-405Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
11.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā Latvijas un Šveices sadarbības programmas 2019.-2029.gada perioda vadības likuma 13.panta pirmās daļas 5.punktā paredzēto, lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma VII sadaļas "Projekta līguma vienpusēja uzteikuma nosacījumi" 43.punktu ar projekta īstenotāja pienākumu nodrošināt projekta rezultātu saglabāšanu un ilgtspēju, t.sk., norādot, no kādiem līdzekļiem tas tiks nodrošināts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punktu, izsakot to piedāvātajā redakcijā. Lūdzam attiecīgi precizēt Informatīvā ziņojuma X sadaļā “Turpmākā rīcība” iekļauto informāciju.
Piedāvātā redakcija
"2. Atbalstīt Latvijas un Šveices sadarbības programmas “Partnerība lietišķās pētniecības jomās: inovatīvi materiāli, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un viedā enerģija” īstenošanu 2025.-2029.gada periodā, paredzot tai finansējumu 12 352 941 euro (ekvivalents 11 764 706 CHF) apmērā, tajā skaitā Šveices līdzfinansējums 10 500 000 euro (ekvivalents 10 000 000 CHF) un Latvijas valsts budžeta līdzfinansējums 1 852 941 euro (ekvivalents 1 764 706 CHF)."
3.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.punktu, izsakot to piedāvātajā redakcijā. Lūdzam attiecīgi precizēt Informatīvā ziņojuma X sadaļā “Turpmākā rīcība” iekļauto informāciju.
Piedāvātā redakcija
"3. Lai nodrošinātu šī protokollēmuma 2.punktā minētās programmas īstenošanu, Izglītības un zinātnes ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt pieprasījumu Finanšu ministrijā par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai", atbilstoši parakstītajam programmas līgumam."
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā Informatīvā ziņojuma (32) daļā norādīto, lūdzam precizēt Informatīvo ziņojumu attiecībā uz to, vai Latvijas institūcijas pārraudzībā esošs publiskais finansējums tiek vai netiek piešķirts Šveices partneru institūcijām. Ja Latvijas institūcijas (Izglītības un zinātnes ministrija, Latvijas zinātnes padome) attiecībā uz Šveices partneriem ir atbalsta sniedzējs, aicinām Informatīvajā ziņojumā iekļaut komercdarbības atbalsta nosacījumus attiecībā uz tiem.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka netiek piešķirts nelikumīgs komercdarbības atbalsts un ka korekti tiek ievēroti visi nepieciešamie komercdarbības atbalstu izslēdzošie nosacījumi un Informatīvajā ziņojumā nav ietverti interpretējami teksti, lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma (30) g punktu, kas ir uzskatāmi par komercdarbības atbalsta izslēdzošajiem nosacījumiem, piemēram, papildinot to ar atsauci uz Informatīvā ziņojuma (5) b punktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka netiek piešķirts nelikumīgs komercdarbības atbalsts un ka korekti tiek ievēroti visi nepieciešamie komercdarbības atbalstu izslēdzošie nosacījumi, lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma (28) f punktu un (30) b punktu ar nosacījumu, ka nepieciešams gūt pārliecību arī par projekta atbilstību Informatīvā ziņojuma (5) b punktam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ievērojot Informatīvā ziņojuma (28) i punktā noteikto par programmas rezultātu pēcuzraudzību un ņemot vērā to, ka starp projekta attiecināmajām izmaksām minētas arī materiālo aktīvu iegādes izmaksas, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar skaidrojumu, kāds būs šo aktīvu dzīves cikla laiks, piemēram, Informatīvajā ziņojumā iekļaujot sasaisti ar nacionāli noteiktajiem grāmatvedības noteikumiem. Ņemot vērā to, ka atbilstība piemērojamā komercdarbības atbalsta regulējumam (šajā gadījumā mērķis ir nesaimnieciskā pētniecība) ir jāievēro aktīvu amortizācijas periodā, šī informācija ir būtiska, lai nebūtu interpretācijas iespēju par to, cik ilgu laiku jāveic uzraudzība.
Vienlaikus lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu tā ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenotājam un partnerim (ja attiecināms) ir pienākums atmaksāt programmas apsaimniekotājam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Lūdzam skatīt piedāvāto redakcijas piemēru zemāk.
Vienlaikus lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja, īstenojot ar saimniecisku darbību nesaistītu projektu tā ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenotājam un partnerim (ja attiecināms) ir pienākums atmaksāt programmas apsaimniekotājam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Lūdzam skatīt piedāvāto redakcijas piemēru zemāk.
Piedāvātā redakcija
Ja, īstenojot ar saimniecisko darbību nesaistītu projektu, tā ieviešanas gaitā vai projekta dzīves ciklā tiek secināts, ka tas ir ar saimniecisku darbību saistīts projekts un atbalsts tam kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, projekta īstenotājam un partnerim (ja attiecināms) ir pienākums atmaksāt programmas apsaimniekotājam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo komercdarbības atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
8.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka Informatīvais ziņojuma projekts paredz partneru iesaisti projektu īstenošanā un arī partneri ir atbalsta saņēmēji (izmaksas, kas attiecināmas, var būt arī partneru izmaksas), lūdzam nodrošināt, ka visi atbilstošie komercdarbības atbalstu izslēdzošie nosacījumi ir attiecināti arī uz partneriem. Ņemot vērā iepriekš minēto, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu, attiecinot Informatīvā ziņojuma (43) d, e un f punktos noteiktos projekta īstenotāja pienākumus arī uz partneri.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lai nodrošinātu Komisijas paziņojuma ‘Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes’ (2022/C 414/01) 2.1.1. sadaļā minēto visu nosacījumu korektu piemērošanu, lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar nosacījumu, ka gadījumā, ja projekta īstenotājs un partneris (ja attiecināms) veic gan saimnieciskas darbības, gan darbības, kam nav saimnieciska rakstura, tas nodala darbību veidus un to izmaksas, finansējumu un ieņēmumus tā, lai efektīvi novērstu saimnieciskās darbības šķērssubsidēšanu.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Lūdzam skatīt piedāvātās redakcijas piemēru zemāk.
Piedāvātā redakcija
Ja projekta īstenotājs un partneris veic gan saimnieciskas darbības, gan darbības, kurām nav saimnieciska rakstura, tas nodala darbību veidus un to izmaksas, finansējumu un ieņēmumus tā, lai efektīvi novērstu saimnieciskās darbības šķērssubsidēšanu.
10.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam ziņojuma 4.pielikumā attiecībā uz Programmas līgumā iekļautiem ietekmes rādītājiem iekļaut atrunu, lai ir skaidrs, ka programmas investīcijas ir tikai viens no avotiem un aktivitātēm, lai sekmētu tuvināšanos noteiktam politikas mērķim un politikas plānošanas dokumentos noteikto mērķu rezultātu sasniedzamajiem rādītājiem. Skaidrojam, ka pašreizējā redakcijā var pārprast, ka programmas investīciju rezultātā Investīciju pieaugums pētniecībā un inovācijā Latvijā 2027.gadā sasniegs 1,5% no IKP.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Lūdzam papildināt Informatīvā ziņojuma 2.pielikuma “Programmas iesniegumā iekļautā informācija par konsultācijām ar industrijas un nevalstiskā sektora pārstāvjiem un to iesaisti programmas īstenošanā” 3.lpp pēdējo rindkopu ar informāciju, ka katras Programmas komponentes ietvaros (LACHMAT un LACISE) izveidotā konsultatīvā padome savu darbību nodrošinās tajā iesaistīto institūciju pieejamā budžeta ietvaros.
Piedāvātā redakcija
Katras Programmas komponentes ietvaros (LACHMAT un LACISE) izveidotā konsultatīvā padome savu darbību nodrošinās tajā iesaistīto institūciju pieejamā budžeta ietvaros.
