Atzinums

Projekta ID
21-TA-1420
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
18.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
15) zemo emisiju zona - teritorija, kas noteikta ar mērķi samazināt transportlīdzekļu radīto negatīvo ietekmi uz sabiedrības veselību un vidi un kurā aizliedz vai ierobežo tādu transportlīdzekļu iebraukšanu, kas atbilst “EURO 5” vai zemākai emisiju klasei.
Iebildums
1. Priekšlikums:  Aicinām pārskatīt redakciju, lai būtu nepārprotami, ka augstākā klase, kurai perspektīvi būtu piemērojami ierobežojumi, ir līdz EURO5.

2. Iebildums  "aizliedz vai ierobežo", sīkāk definēt, ko nozīmē "ierobežošana". Piedāvājam, iekavās minēt piemērus, ja tās ir vairākas rīcības, vai arī uzreiz rakstīt, ka tas saistīts ar ielu nodevām atbilstoši Ceļu nodevu likumam. No pilsētas skatu punkta ierobežošana būtu arī maksas iebraukšana, sastrēgumu maksa, diferencēta stāvvietu izmantošanas maksa.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
(2) Lai novērtētu gaisa kvalitāti un nodrošinātu tās pārvaldību, Klimata un enerģētikas ministrija valsts teritoriju iedala gaisa kvalitātes pārvaldības teritorijās, kuras nosaka ar klimata un enerģētikas ministra rīkojumu. Rīkojumā iekļauj informāciju par valsts monitoringa tīklā esošajām gaisa kvalitātes monitoringa stacijām un to izvietojumu gaisa kvalitātes pārvaldības teritorijās. Šo staciju novietojumu var mainīt vai šo staciju darbību pārtraukt tikai veicot izmaiņas rīkojumā. 
Iebildums
Norādāms, ka Jūrmalas valstspilsētā gaisa kvalitātes novērojumi valsts monitoringa ietvaros netiek veikti, līdz ar to šāda veida informācija nav pieejama.
Ņemot vērā esošo monitoringa staciju tīklu, nav skaidrs kā plānota datu pieejamība teritorijās, kur netiek veikta gaisa kvalitātes novērtēšana valsts monitoringa ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
(2) Ministru kabinets nosaka novērtējamās gaisu piesārņojošās vielas, gaisa kvalitātes novērtēšanas paņēmienus un mērījumu metodes, novērtējuma veikšanas biežumu, kritērijus gaisa kvalitātes monitoringa staciju skaitam un atrašanās vietas izvēlei, kā arī citas prasības, kas jāievēro veicot gaisa kvalitātes novērtēšanu.
Iebildums
Norādāms, ka Jūrmalas valstspilsētā gaisa kvalitātes novērojumi valsts monitoringa ietvaros netiek veikti, līdz ar to šāda veida informācija nav pieejama.
Ņemot vērā esošo monitoringa staciju tīklu, nav skaidrs kā plānota datu pieejamība teritorijās, kur netiek veikta gaisa kvalitātes novērtēšana valsts monitoringa ietvaros.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts
(1) Valsts un pašvaldības iestādes, kā arī operatori var veikt gaisa kvalitātes līmeņa mērījumus, kas papildina valsts monitoringa tīklā veiktos mērījumus.
Iebildums
Visdrīzāk prognozējama ietekme uz pašvaldību budžetu. Nav informācijas par izmaksām kādas veidojas, veicot gaisa kvalitātes monitoringu, gaisa piesārņojuma izkliedes modelēšanu, novērtēšanu u.c., kas būtu pietiekams pašvaldības vajadzībām ar noteiktu precizitāti, lai pašvaldības īstenotu likumprojektā noteiktās normas, tostarp teritorijas plānošanas un saistošo noteikumu izstrādes vajadzībām u.c. Līdz ar to nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu. 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts
(1) Valsts un pašvaldību iestādes īsteno pasākumus, lai teritorijās, kurās netiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, tiktu saglabāts labākais iespējamais gaisa kvalitātes stāvoklis, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai.
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka katrā valstī, pilsētā un pilsētas teritorijā ir atšķirīga situācija, tāpēc to kāda būtu labākā iespējamā gaisa kvalitāte būtu jāvērtē katrā gadījumā atsevišķi.
Likumprojekta 12.panta (1) daļā noteiktā norma ir attiecināma uz teritorijām, kurās netiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi, attiecīgi īstenojami pasākumi, lai tiktu saglabāts labākais iespējamais gaisa kvalitātes stāvoklis, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai. Nepieciešams skaidrojums – kādi pasākumi, kas un kā tos nosaka; kāds ir labākais iespējamais gaisa kvalitātes stāvoklis, kas atbilst ilgtspējīgai attīstībai katrai konkrētajai teritorijai, kas to izvērtē un nosaka u.tml.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts
14. Pašvaldības īstermiņa gaisa kvalitātes uzlabošanas plāns
Iebildums
Prognozējama ietekme uz pašvaldības budžetu (jaunu saistošo noteikumu izstrāde, kontroles funkcija, plānu izstrāde u.c.). Līdz ar to nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu.

Iebilstam, ka ar likumprojektu tiek palielināta pašvaldību atbildība, tostarp administratīvā, gaisa kvalitātes uzraudzības jomā, kā arī jaunu uzdevumu deleģēšanu un funkciju noteikšanu pašvaldībām.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts
15. Pašvaldību gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu izstrāde 
Iebildums
Prognozējama ietekme uz pašvaldības budžetu (jaunu saistošo noteikumu izstrāde, kontroles funkcija, plānu izstrāde u.c.). Līdz ar to nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu.

Iebilstam, ka ar likumprojektu tiek palielināta pašvaldību atbildība, tostarp administratīvā, gaisa kvalitātes uzraudzības jomā, kā arī jaunu uzdevumu deleģēšanu un funkciju noteikšanu pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts
(2) Ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus, trauksmes līmeni vai ozonam noteikto ilgtermiņa mērķi un galvenais pārsnieguma iemesls ir saistīts ar gaisa piesārņojuma pārrobežu pārnesi no citas kaimiņos esošas valsts, pašvaldība plānu var izstrādāt kopīgi ar valsti, kuras teritorijā veiktās darbības rada būtisku gaisa piesārņojuma pārrobežu pārnesi uz Latvijas teritoriju. Klimata un enerģētikas ministrija iesaistās plāna izstrādē un saskaņošanā ar valsti, kuras teritorijā veiktās darbības rada būtisku gaisa piesārņojuma pārrobežu pārnesi uz Latvijas teritoriju.
Iebildums
Nav ņemts vērā iepriekšējais iebildums (27.02.2022.) iebildums par pārrobežu pārnesi. 

Joprojām uzskatām, ka pašvaldība ar citu valsti nevar nekādu kopīgu dokumentu izstrādāt, tas ir Latvijas kā valsts pienākums, vienošanos vai citu dokumentu slēdz valsts ar valsti, nevis valsts ar citas valsts pašvaldību.

Pārrobežu pārnese nevar tikt salīdzināta ar pašvaldību sadarbību piem, kultūras jomā.
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts
16. Gaisa piesārņojuma un traucējošu smaku izvērtēšana teritorijas attīstības plānošanas procesā
Iebildums
Prognozējama ietekme uz pašvaldības budžetu (jaunu saistošo noteikumu izstrāde, kontroles funkcija, plānu izstrāde u.c.). Līdz ar to nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu.

Iebilstam, ka ar likumprojektu tiek palielināta pašvaldību atbildība, tostarp administratīvā, gaisa kvalitātes uzraudzības jomā, kā arī jaunu uzdevumu deleģēšanu un funkciju noteikšanu pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts
16. Gaisa piesārņojuma un traucējošu smaku izvērtēšana teritorijas attīstības plānošanas procesā
Iebildums
(2) Teritorijās, kur tiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi vai kur pastāv risks tos pārsniegt, pašvaldība, izstrādājot teritorijas plānojumu, veic gaisa piesārņojuma izkliedes modelēšanu un novērtē paredzamās satiksmes intensitātes pieaugumu, ko nākotnē var radīt jauni transporta infrastruktūras objekti vai izmaiņas teritorijas atļautajos izmantošanas veidos.

(3) Teritorijās, kur tiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi vai kur pastāv risks tos pārsniegt, kā arī, kur jaunu objektu būvniecība var radīt smaku normatīva pārsniegumus, pašvaldība, izstrādājot teritorijas plānojumu:
      1) ierobežo tādu ražošanas uzņēmumu un tirdzniecības un pakalpojumu objektu izvietošanu, kas publiski pieejamās teritorijās var radīt vēl lielāku gaisa piesārņojumu un traucējošas smakas, vai šajās teritorijās nosaka papildus prasības vai  ierobežojumus, lai maksimāli samazinātu esošu vai jaunu avotu radīto gaisa piesārņojumu un traucējošās smakas. 


Iebildums.
Vēršam uzmanību, ka teritorijas plānojuma izstrādes ietvaros var tikt vērtēta gaisa kvalitāte un iespējamie riski, taču tie būtu vispārīgi, ne detalizēti. Atkārtoti uzsveram, ka nav atbalstāms uzdevums gaisa kvalitātes normatīvu izvērtēšanai un gaisa piesārņojuma izkliedes modelēšanai teritorijas plānošanas procesā, jo teritorijas plānošanas dokumenti nosaka atļauto funkcionālo zonu un atļauto izmantošanu veidus, bet ne konkrētas paredzētās darbības, līdz ar to iespējas teritorijas attīstībai ir pārāk daudzveidīgas, lai veiktu tām gaisa kvalitātes izmaiņu prognozes. Pat Rūpnieciskās apbūves teritorijas vai Tehniskās apbūves teritorijas var iekļaut ietekmes uz vidi jomā krasi atšķirīgus izmantošanas veidus, kuri var būt saistīti un arī var būt nesaistīti ar gaisu piesārņojošo vielu emisiju, kā arī šo emisiju līmenis var būt atšķirīgs. Tādēļ nav pamatoti iekļaut Gaisa aizsardzības likumā regulējumu par teritorijas plānošanas procesu un vērtēt gaisa piesārņojuma jautājumus teritorijas plānošanā detalizētāk, kā veicot ietekmes uz vidi stratēģisko novērtējumu. Teritorijas plānošanas dokumentu saturu, kā arī stratēģiskā novērtējuma Vides pārskata saturu un kompetentās institūcijas nosaka citi normatīvie akti. 

Visdrīzāk prognozējama ietekme uz pašvaldības budžetu. Nav informācijas par izmaksām kādas veidojas, veicot gaisa kvalitātes  monitoringu, gaisa piesārņojuma izkliedes modelēšanu,  novērtēšanu, kas būtu pietiekams pašvaldības vajadzībām ar noteiktu precizitāti, lai noteiktu ierobežojumus.

Vēršam uzmanību, ka esošas traucējošas smakas no teritorijām, kurās tiek veikta piesārņojošā darbība, t.sk. tiek pārsniegtas normatīvajos aktos noteiktās normas, regulē normatīvie akti par piesārņojošās darbības veikšanu un kompetentā institūcija ir Valsts vides dienests. Tāpat nereti, ar noteiktu regularitāti, šādos gadījumos tiek saņemtas sūdzības. Attiecīgi teritorijās, kur tiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi (tostarp traucējošas smakas) un tām ir izsniegta atļauja piesārņojošās darbības veikšanai, šādas situācijas nav risināmas teritorijas plānojuma izstrādes ietvaros (piemērs – dūņu lauki Jūrmalā, Vārnukrogs 2104 teritorijā), bet gan attiecīgās jomas normatīvajos aktos. Tāpat šādos gadījumos pašvaldība jau ir izvirzījusi nosacījumus piesārņojošās darbības veikšanai un sniegusi informāciju kompetentai institūcijai atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par piesārņojošās darbības veikšanu. Līdz ar to iebilstam šādai likumprojekta redakcijai, kas attiecināma uz darbību, kurai izsniegta atļauja piesārņojošās darbības veikšanai.


 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts
(2) Šajā pantā noteikto prasību izpildes kontroli veic pašvaldības vides kontroles amatpersona, pašvaldības vides inspekcija, pašvaldības būvvalde vai pašvaldības policija. Pašvaldība saistošajos noteikumos nosaka kārtību, kādā tiek veikta apkures iekārtu kontrole un pilnvaro kompetento pašvaldības institūciju, kura ir atbildīga par saistošajos noteikumos noteikto prasību izpildes kontroli.
Iebildums
Prognozējama ietekme uz pašvaldības budžetu (jaunu saistošo noteikumu izstrāde, kontroles funkcija, plānu izstrāde u.c.). Līdz ar to nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu.

Iebilstam, ka ar likumprojektu tiek palielināta pašvaldību atbildība, tostarp administratīvā, gaisa kvalitātes uzraudzības jomā, kā arī jaunu uzdevumu deleģēšanu un funkciju noteikšanu pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Likumprojekts
18. Transporta radītā gaisa piesārņojuma samazināšana
Iebildums
Jūrmalas valstspilsētā jau ir izveidota īpašā režīma zona transportlīdzekļu iebraukšanai pilsētas teritorijā. Kā paredzēt ieviest zemo emisiju zonu vai bezemisiju zonu ko regulēt ar saistošajiem noteikumiem valstspilsētās, kurās jau ir izveidoti citi ierobežojumi.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Likumprojekts
(1) Ja atbilstoši Centra veiktajam gaisa kvalitātes novērtējumam pašvaldības teritorijā vai tās daļā kādai no gaisu piesārņojošajām vielām ir pārsniegts gaisa kvalitātes robežlielums vai augšējā piesārņojuma novērtēšanas sliekšņa pēdējo triju gadu perioda gada vidējā vērtība un galvenais pārsniegšanas iemesls saistīts ar transporta radīto gaisa piesārņojumu, pašvaldība ne vēlāk kā divu gadu laikā no pārsnieguma konstatēšanas savā administratīvajā teritorijā vai tās daļā veic vienu vai vairākus no zemāk minētajiem pasākumiem:
Iebildums
1) nosaka ielu nodevu atbilstoši ceļu nodevas regulējošajiem normatīvajiem aktiem;
2) izveido zemo emisiju zonu, kurā ierobežo tādu transportlīdzekļu iebraukšanu, kas atbilst “EURO 5” vai zemākai emisiju klasei.
3) izveido bezemisiju zonu.


Nav skaidra Centra veiktā gaisa kvalitātes novērtējuma pašvaldībā vai tās teritorijā metodika un novērtējuma ticamība, ja gaisa kvalitātes mērījumi patreiz tiek veikti tikai 8 vietās Latvijā – divās vietās Rīgā, divās vietās Liepājā, divās vietās Rēzeknē, vienā vietā Ventspilī un Rucavā. Pie tam pašvaldībām ir tiesības veikt gaisa kvalitātes monitoringu, taču mērījumu datus var izmantot tikai sabiedrības informēšanai un likumprojekts neparedz, ka pašvaldības pasūtītos mērījumus Centrs ņem vērā gaisa kvalitātes novērtējuma sagatavošanā vai vismaz, balstoties uz tiem, Centrs veic savus mērījumus. 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Likumprojekts
(2) Lai ierobežotu dažādu darbību radīto traucējošo smaku izplatīšanos, pašvaldība var izdot saistošos noteikumus, kas noteiktās teritorijās nosaka stingrākas prasības smaku monitoringa veikšanai, kā arī papildu pasākumu īstenošanu traucējošo smaku ierobežošanai.
Iebildums
Traucējošas smakas no teritorijām, kurās tiek veikta piesārņojošā darbība, t.sk. tiek pārsniegtas normatīvajos aktos noteiktās normas, regulē normatīvie akti par piesārņojošās darbības veikšanu un kompetentā institūcija ir Valsts vides dienests. Tāpat nereti, ar noteiktu regularitāti, šādos gadījumos tiek saņemtas iedzīvotāju sūdzības. Attiecīgi teritorijās, kur tiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi (traucējošas smakas) un tām ir izsniegta atļauja piesārņojošās darbības veikšanai, šādas situācijas nav risināmas pašvaldību saistošajos noteikumos (piemērs – dūņu lauki Jūrmalā, Vārnukrogs 2104 teritorijā), bet gan attiecīgās jomas normatīvajos aktos. Tāpat šādos gadījumos pašvaldība jau ir izvirzījusi nosacījumus piesārņojošās darbības veikšanai un sniegusi informāciju kompetentai institūcijai atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem par piesārņojošās darbības veikšanu savas kompetences ietvaros. Iebilstam, ka pašvaldība nosaka stingrākas prasības ar saistošajiem noteikumiem traucējošu smaku ierobežošanai darbībām, kuras ar Valsts vides dienesta atļauju veic piesārņojošo darbību. 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts
Par cietās biomasas, ogļu vai kūdras izmantošanu apkures iekārtā un tādas apkures iekārtas darbināšanu, kurā kā kurināmais tiek izmantota cietā biomasa, ogles vai kūdra piemēro brīdinājumu vai naudas sodu fiziskajai personai līdz simt četrdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai piemēro brīdinājumu vai naudas sodu līdz divsimt astoņdesmit naudas soda vienībām.
Iebildums
Paredzami lieli iebildumi no iedzīvotājiem. Vai ir veikts esošā stāvokļa novērtējums, cik mājsaimniecībās un uzņēmumos šobrīd jāveic neatbilstošas apkures iekārtas nomaiņa. Pie jau tā strauji augošajām cenu izmaksām visās jomās, prasībai jābūt ar ievērojamu pārejas periodu un atbalsta pasākumiem nomaiņai.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Likumprojekts
(2) Administratīvā pārkāpuma procesu par šā likuma 28. ​pantā minēto pārkāpumu veic pašvaldības vides kontroles amatpersona, pašvaldības vides inspekcija, pašvaldības būvvalde vai pašvaldības policija.
Iebildums
Prognozējama ietekme uz pašvaldības budžetu (jaunu saistošo noteikumu izstrāde, kontroles funkcija, plānu izstrāde u.c.). Līdz ar to nav korekti norādīt, ka nav paredzama tiesību akta ietekme uz pašvaldību budžetu.

Iebilstam, ka ar likumprojektu tiek palielināta pašvaldību atbildība, tostarp administratīvā, gaisa kvalitātes uzraudzības jomā, kā arī jaunu uzdevumu deleģēšanu un funkciju noteikšanu pašvaldībām.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Anotācijas 7.1. sadaļa Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Šajā sadaļā kā iesaistītās institūcijas nav minētas pašvaldības, kam būs pienākums izstrādāt gaisa kvalitātes uzlabošanas plānu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
Iebildums
Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

LLPA 14.12.2024. atzinumā minētais - izmaksas radīsies attiecībā uz likumprojekta 15.pantā noteikto pašvaldības gaisa kvalitātes plānu izstrādi vai pārskatīšanu, nemaz nerunājot par stingrāku pasākumu ieviešanu (piem., ZEZ). 

Informācijai - Rīgas pilsētas gaisa kvalitātes uzlabošanas rīcības programmas 2026.-2030.gadam izstrāde 2024. un 2025.gadā kopā izmaksā 142 780 euro.

 
Piedāvātā redakcija
-
19.
Likumprojekts
(3) Teritorijās, kur tiek pārsniegti gaisa kvalitātes normatīvi vai kur pastāv risks tos pārsniegt, kā arī, kur jaunu objektu būvniecība var radīt smaku normatīva pārsniegumus, pašvaldība, izstrādājot teritorijas plānojumu:
Priekšlikums
1) ierobežo tādu ražošanas uzņēmumu un tirdzniecības un pakalpojumu objektu izvietošanu, kas publiski pieejamās teritorijās var radīt vēl lielāku gaisa piesārņojumu un traucējošas smakas, vai šajās teritorijās nosaka papildus prasības vai ierobežojumus, lai maksimāli samazinātu esošu vai jaunu avotu radīto gaisa piesārņojumu un traucējošās smakas. 

2) ierobežo jaunu dzīvojamo ēku un publisko ēku izvietošanu.


Priekšlikums skaidrāk definēt terminu “ierobežo”, un kā tas atšķiras no termina “aizliedz”.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Likumprojekts
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 21.maija Direktīvas 2008/50/EK par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai;
Priekšlikums
Papildināt likumprojektu ar atsauci uz jauno 2024. gada 23. oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu (ES) 2024/2881 par gaisa kvalitāti un tīrāku gaisu Eiropai, jo anotācijā ir atsauce uz šo direktīvu, kuras prasības ir jāņem vērā.
Piedāvātā redakcija
-
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk