Atzinums

Projekta ID
23-TA-1886
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Lielo pilsētu asociācija
Atzinums iesniegts
16.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
3.2. pielikums SLIMNĪCU LĪMEŅOŠANAS REZULTĀTĀ PLĀNOTĀS PROFILU SLĒGŠANAS
NO Tukuma slimnīca Traumatoloģija
UZ TOS Traumatoloģija

Iebildums:
Nav izprotams šāds plānojums, jo no attāluma/laika un sasniedzamības viedokļa SIA “Rīgas 2.slimnīca”, kas sniedz traumatoloģijas un ortopēdijas pakalpojumus, atrodas tuvāk Tukuma slimnīcai, kas ir būtiski, gan transportējot pacientu ar NMPD brigādi, gan pacientam patstāvīgi nokļūstot ārstniecības iestādē. Ja pacients tiek nogādāts uz tuvāko ārstniecības iestādi – SIA “Rīgas 2.slimnīca”, tad tiek patērēts mazāks laiks, kamēr NMPD brigāde atgriežas reģionā un var doties izsaukumā pie citiem pacientiem, nav jāšķērso visa Rīgas pilsēta, t.sk. tilti, ņemot vērā to, ka pilsētā ir bieži sastrēgumi uz maģistrālām ielām, t.sk tiltiem, kā arī domājot no civilās aizsardzības viedokļa.

Ņemot vērā, ka jau šobrīd kamēr Tukuma slimnīca sniedz traumatoloģijas pakalpojumus, pacienti izvēlas pakalpojumus saņemt citās ārstniecības iestādēs, t.sk. SIA “Rīgas 2.slimnīca”, tad pārtraucot traumatoloģijas pakalpojumus Tukuma slimnīcā, lielākā daļa pacientu izvēlēsies tuvāko ārstniecības iestādi, kas šādus pakalpojumus nodrošinās un tikai īpašos gadījumos dosies uz TOS.   
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Veselības ministrijas sniegtā atbilde Informatīvā ziņojuma Izziņā (25. punktā):
“Informatīvā ziņojuma 3. pielikumā finansējuma aprēķins ir veikts atbilstoši izvirzītajām vienotajām prasībām.
 2022.gada statistikas dati liecina, ka VSIA “Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca”  stacionārā ir ārstējusi 2.27 reizes vairāk pacientu nekā SIA “Rīgas 2.slimnīca”.
Savukārt pacientu plūsma caur uzņemšanas nodaļu bija 1.73 reizes liekāka, nekā SIA “Rīgas 2.slimnīca”.
Papildus informējam, ka VSIA “Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” ir V līmeņa specializētā slimnīca, kas ir specializējusies traumatoloģijas, ortopēdijas profilā, bet arī nodrošina mugurkaula ķirurģijas un onkoloģijas pakalpojumus, līdz ar to VSIA “Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca” ir lielāks finansējums kā SIA “Rīgas 2.Slimnīca”.”

Iebildums:
Ņemot vērā VM sniegto skaidrojumu, līdz galam nav izprotams veiktais aprēķins, ja Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcai Uzņemšanas nodaļas darbs ir 1,73 reizes lielāks, tad finansējumam būtu attiecīgi jābūt lielākam aptuveni 2 reizes.

Tomēr pēc Informatīvā ziņojuma pielikuma 3.1 redzams, ka  Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīcai Uzņemšanas nodaļas 2024. gada finansējuma apjoms ir 4,18  reizes lielāks. Tas liecina, ka iespējams ir noteikts nepilnīgs slimnīcas posteņu un skaita sadalījums (pielikums Nr.1), kas veido nesalīdzināmu finansējuma aprēķinu (pielikums Nr.3), kuru būtu jāpārskata, jo veiktais darbs un finansējums nav sabalansēti attiecībā pret divām iestādēm - SIA Rīgas 2. slimnīca un Traumatoloģijas un ortopēdijas slimnīca.  
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
6. lpp [32] un 23. lpp 2. tabula (Ārstniecības personu skaits pamatprofilos)
Neatliekamās medicīniskās palīdzības nodrošināšanai slimnīcā 24/7 ir viens ginekologs, dzemdību speciālists dzemdību nodaļā uz vietas jebkurā dzemdību nodaļā. Ja dzemdību skaits gadā ir virs 1500, bet perinatālās aprūpes centros virs 1000, papildu nepieciešams viens dežūrārsts ginekologs, dzemdību speciālists uz katrām nākošajām 1500 dzemdībām. Ne mazāk kā 2 vecmātes dzemdību nodaļā uz vietas jebkurā dzemdību nodaļā, papildus viena vecmāte uz katrām nākošajām 1000 dzemdībām.

Iebildums:
Noteiktais personāla skaits ir tiešā korelācijā ar dzemdētāju skaitu – pieaugot dzemdību skaitam gadā, uz katrām 1000 dzemdībām papildus nepieciešams viens vecmātes postenis. Tāpat 115. punktā ir noteikta proporcija – aprūpējamo pacientu skaits uz vienu ārstniecības aprūpes personu Dzemdību profilam – 2 dzemdētājas uz vienu ārstniecības personu.

Nosakot šādu aprūpējamo pacientu proporciju, nav pietiekami skaidrs finansējuma avots. Personāls pamatā tiek plānots pēc iepriekšējā gada dzemdību skaita, bet tā kā dzemdības tiek apmaksātas pēc fakta, samazināta pacientu skaita gadījumā šādu posteņu  skaitu nav iespējams nosegt ( piemēram  - apmaksātas 420 minūtes vecmātes darbs, papildus postenis PAC nepieciešams jau virs 1000 dzemdībām, tātad, neatkarīgi vai 1005 vai 1999. Ja otrajā gadījumā tās ir gandrīz 420 000 apmaksātas minūtes, otrajā tās ir tikai 2100, Pilnīgi skaidrs, ka šajā gadījumā nosegt 4,7 vecmāšu slodzes uz 1000 dzemdībām nevarēs.  Piesaistīt personālu atbilstoši skaitam katrā mēnesī nebūs iespējams – šāds modelis ir pretrunā Darba likuma regulējumam, darba devējam būtu jāmaksā dīkstāve, un tiek pārkāpts tiesiskās palīdzības princips.

Iepriekš minētais aprēķins norāda, ka šāds apmaksas modelis nedarbojas, un nepieciešamajam posteņu skaitam korelācijā ar dzemdību skaitu ir jāparedz fiksēts maksājums, dežūrārstu (speciālistu) sadaļā.

Par SIA “Rīgas Dzemdību nams” finansējumu – nepieciešams papildus piešķirt finansējumu vismaz 3 vecmāšu posteņiem Neatliekamās palīdzības finansēšanai, jo esošais posteņu sadalījums ( 3 Uzņemšanas vecmātes un 3 vecmāšu dežūrposteņi, (tātad – no 16.00) nenodrošina drošu un kvalitatīvu aprūpi, neatbilst Ziņojumā definētajam un nenodrošina vienādus principus ar citu ārstniecības iestāžu finansējumu. Pēc publiski pieejamās informācijas, dzemdību nodaļās ar mazu dzemdību skaitu (~500) tāpat tiek apmaksāti 2 vecmāšu posteņi Uzņemšanā, lai gan šīs vecmātes nodrošinās gan palīdzību Uzņemšanā, gan nodaļā, kas darba apjoma ziņā ir iespējams, bet šis darbs tiks apmaksāts nosacīti dubultā – gan no Uzņemšanas maksājuma, gan gultas dienas tarifa, gan gadījuma samaksas. Pretstatā arī PSKUS tiek apmaksāti 2 vecmāšu posteņi un 1 vecmāšu dežūrpostenis, kaut arī dzemdību skaits ir teju 3 reizes lielāks kā mazajās dzemdību nodaļās (~1200), kas nav salīdzināms ar dzemdību skaitu SIA “Rīgas Dzemdību nams” (virs 5000).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Konceptuāls komentārs, kas attiecināms uz Ziņojumu kopumā

Lai reformu plāns būtu īstenojams, atkārtoti vēršam uzmanību, ka nepieciešams veikt izmaiņas rezidentu apmācībā (t.sk. internajos profilos un ķirurģijā), paredzot vairāk virzīt uz IV līmeņa slimnīcām un citām slimnīcām reģionos, nosakot proporcionāli lielāku mācību ilgumu darba devēja ārstniecības iestādē, nevis universitātes slimnīcā.

Ziņojumā noteiktais personāla nodrošinājuma skaits neatbilst tuvāko gadu laikā reāli realizēt iespējamajam, pat neņemot vērā pašreizējo personāla struktūru (paredzamais pensionēšanās vecums,  jauno ārstu migrācija). Tas, ka arī pašlaik ārstniecības personas ir nodarbinātas vairākās ārstniecības iestādēs un tiek nodarbinātas, neievērojot Darba likuma nosacījumus (maiņas garums vairāk nekā 24 stundas, milzīgs vairākās iestādēs kopumā nostrādāto stundu skaists utt), ir zināms gan reāli nodarbinātajiem, gan plānotājiem. Pieņemot Ziņojumu esošajā redakcijā, netiks nodrošināta pacientu drošības prasībām atbilstoša aprūpe, kā arī tiks veicināta jau pašlaik pastāvošā konkurence cilvēkresursu jomā, starp dažāda līmeņa un dažādas noslodzes stacionāriem.
Līdz ar to netiek sasniegts reformas mērķis – droša un kvalitatīva aprūpe katram indivīdam, kā arī netiek sekmēta personāla profesionālo kompetenču attīstība un inovatīvu metožu ieviešana un pacienta centrēta aprūpe.

Esošais līdzekļu pārdalījums/papildus piešķīrums nebalstās uz reāli apzinātu stacionāro ārstniecības iestāžu personāla resursu un iespēju analīzi.
Pirms šādu nosacījumu pieņemšanas nepieciešams reāls cilvēkresursu audits nozarē, īpaši kritiskajās jomās.
Nav īsti skaidri slimnīcu tīkla reformas mērķi un apšaubāms ieguvums veselības aprūpes jomas sakārtošanā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Skat. 1. pielikumu - SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca” plānoto speciālistu skaitu un Internās medicīnas profila kartējumu 8. lpp. un Ķirurģijas profila kartējumu 9.lpp.

Iebildumi/priekšlikumi:
1) Lūdzam pārvērtēt un saglabāt SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca” Talsu filiālei esošos dežūrspeciālistus. Esošā Ziņojuma redakcija paredz Talsu filiālē pārtraukt nodrošināt anesteziologa – reanimatologa un ķirurga dežūras,  kā dežūrspeciālistu uzņemšanas nodaļā saglabājot tikai internistu. Šāda dežūrspeciālistu samazināšana būtiski pasliktinās veselības aprūpes pieejamību un operatīvas neatliekamas palīdzības saņemšanas iespējas reģiona iedzīvotājiem: vairāk kā 3 tūkstošiem pacientu gadā neatliekamas palīdzības saņemšana Talsu filiālē būs liegta un pacienti palīdzību vai nu nesaņems vai būs spiesti vērsties ģeogrāfiski tālākās ārstniecības iestādēs, t.sk. pārslogojot Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu. Likvidējot dežūrspeciālistus, jebkuras traumas gadījumā, lai saņemtu neatliekamo medicīnisko palīdzību, Neatliekamās palīdzības dienestam pacients būs jānogādā teju stundas brauciena attālumā Ventspilī, Kuldīgā vai Tukumā.

Vienlaikus vēršam uzmanību arīdzan uz pieaugušo ķirurģisko aktivitāti Talsu filiālē. 2023.gada 1.pusgadā vien filiālē izoperēti 197 ķirurģiskie pacienti (t.sk. 180 stacionāra un 17 dienas stacionāra), kas ir kāpums par 91 operāciju jeb 85% salīdzinoši ar 2022.gada 1.pusgadu.

Lai atbilstoši plānam nodrošinātu iedzīvotājiem piekļuvi veselības pakalpojumiem pēc slimnīcu tīkla stiprināšanas, tajā skaitā neatliekamās medicīniskās palīdzības pieejamību, nepieciešams saglabāt dežūrspeciālistu skaitu SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca”  Talsu filiālē līdzšinējā apmērā, t.i. 3 dežūrspeciālisti (internists, ķirurgs, anesteziologs-reanimatologs).
Vēršam uzmanību, ka SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca” Talsu filiāli arīdzan  nepieciešams iekļaut Ziņojumā atainotajos kartējumos (t.sk. arī Ziņojuma 8.lpp., 1.attēls, Internās medicīnas profila kartējumā un 9.lpp. Ķirurģijas profila kartējumā).

2) Lūdzam izvērtēt “paralēlo” posteņu (uzņemšanas nodaļas posteņu un dežūrārstu posteņu) nodrošināšanas lietderību, t.sk. izvērtēt, vai racionāli ir SIA “Ziemeļkurzemes reģionālā slimnīca” Ventspils slimnīcā paredzēt 3 paralēli esošus ginekologus – dzemdību speciālistus. Šāds speciālistu apjoms nav racionāli pamatojams ar pacientu plūsmu un faktiski šāda speciālistu skaita nodrošināšanai slimnīcai būtu nepieciešams piesaistīt papildus ~9 jaunus ginekologus -dzemdību speciālistus pilnas slodzes darbam.  Lūdzam atbilstoši attālinātās sanāksmēs ar Veselības ministriju 08.08.2023. un 11.08.2023. pārrunātajam Ventspils slimnīcā paredzēt 1 ginekologa - dzemdību speciālista posteni uzņemšanas nodaļā neatliekamas palīdzības sniegšanai un 1 ginekologa – dzemdību speciālista posteni dežūrārstam. Kā arī lūdzam izvērtēt iespējas “paralēlo” posteņu nodrošināšanu īstenot arī “mājas dežūru” režīmā. Atkārtoti arīdzan vēršam uzmanību, ka ņemot vērā to, ka reformas realizēšanai ir nepieciešami papildus cilvēkresursi, ir jānosaka pārejas periods, kas būtu samērojams, piemēram, ar konkrēto specialitāšu rezidentūras ilgumu.

3) Lūdzam izvērtēt iespējas reģionālajām slimnīcām saglabāt radiologu dežūru iespējas arī attālinātā režīmā, ņemot vērā, ka lielākoties radiologs savus pienākumus var veikt attālināti, izņemot atsevišķus gadījumus, kad jāierodas slimnīcā izmeklējuma veikšanai.  

4) Iepazīstoties ar detalizētu finansējuma aprēķinu, kas veikts pamatojoties uz 1.pielikumā norādīto, ņemot vērā pēdējā gada tendenci, ka SIA “Rīgas 2.slimnīca” palielinās Uzņemšanas nodaļas noslodze, t.sk. palielinoties pārvesto/nosūtīto pacientu skaitam no Klīniskām universitātes slimnīcām (pacienti, kuri nonāk KUS ar aizdomām par politraumām, bet izmeklējot tiek konstatētas tikai kustību un balsta aparāta traumas), būtu saglabājams esošo māsu posteņu skaits, t.i. 3 māsu posteņi, paredzot plašāku māsu iesaisti ārstēšanas procesā, tiecoties uz ES vidējo rādītāju ārstu skaita attiecībā pret māsām 1 pret 4, kā arī izskatāma iespēja iekļaut plānotajā posteņu skaitā arī 1 sertificētu ārsta palīgu.
 
Piedāvātā redakcija
-