Projekta ID
23-TA-1640Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
24.08.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Priekšlikums
Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - Birojs) norāda, ka likumprojekta "Energoapgādes izmaksu atbalsta likums" (turpmāk - Likumprojekts) kontekstā ir būtiski izprast, ka Birojs nav valsts atbalsta maksas samazinājuma (turpmāk - Atbalsts) sniedzējs, tādēļ arī pēc būtības nevar būt iestāde, kurā apstrīdama Atbalsta piešķiršana un mājsaimniecības atbilstība Likumprojektā noteiktajiem kritērijiem. Atbilstoši Likumprojekta 2.pantā norādītajam Likumprojekta mērķis ir vērsts uz informācijas aprites un apjoma kārtības noteikšanu Atbalsta jomā, savukārt šo Atbalstu sniegs energoapgādes komersanti un pašvaldības (Likumprojekta 3.panta trešā un piektā daļa). Biroja pārziņā esošās Energoresursu izmaksu kompensēšanas informācijas sistēmas (EIKIS) loma Atbalsta sniegšanas ietvaros ir tehniska, apstrādājot un uzskaitot mājsaimniecības atbilstības noteikšanai nepieciešamos un Likumprojektā norādītos datus, kuri turklāt netiek verificēti citos datu reģistros (Likumprojekta 5.panta pirmā, otrā daļa).
Vienlaikus Atbalsta saņēmējiem nav liegts vispārīgā kārtībā saņemt no Biroja informāciju par Atbalsta saņemšanai nepieciešamo datu apstrādi Likumprojekta ietvaros.
Līdzīgs ir šobrīd spēkā esošais regulējums saistībā ar aizsargātā lietotāja pakalpojumu, kur elektroenerģijas tirgotājs piemēro aizsargātajam lietotājam maksājuma samazinājumu, savukārt Biroja loma ir Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmā (ALDIS) tehniski pārbaudīt atbilstību aizsargātā lietotāja statusam. Elektroenerģijas tirgus likums (uz kura pamata izdoti atbilstošie Ministru kabineta noteikumi) paredz, ka strīdus par sistēmas dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju izsniegtajiem rēķiniem izskata Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā; dokumenti, kas izstrādāti, lai sagatavotu vai pamatotu maksājuma dokumentus, atsevišķi nav pārsūdzami. Savukārt attiecībā uz pašvaldību kompetencē esošajiem atbalstiem lēmumus pieņem pašvaldība un Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums pamatoti noteic, ka pašvaldības amatpersonas lēmumu vai faktisko rīcību par šā atbalsta piešķiršanu var apstrīdēt, iesniedzot augstākai amatpersonai attiecīgu iesniegumu, savukārt lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā minēto un Likumprojektā paredzēto kārtību (t.sk. energoapgādes komersantu un pašvaldību statusu), Birojs iebilst pret Likumprojekta 5.panta trešās daļas redakciju un lūdz to izteikt šādi:
Vienlaikus Atbalsta saņēmējiem nav liegts vispārīgā kārtībā saņemt no Biroja informāciju par Atbalsta saņemšanai nepieciešamo datu apstrādi Likumprojekta ietvaros.
Līdzīgs ir šobrīd spēkā esošais regulējums saistībā ar aizsargātā lietotāja pakalpojumu, kur elektroenerģijas tirgotājs piemēro aizsargātajam lietotājam maksājuma samazinājumu, savukārt Biroja loma ir Aizsargātā lietotāja datu informācijas sistēmā (ALDIS) tehniski pārbaudīt atbilstību aizsargātā lietotāja statusam. Elektroenerģijas tirgus likums (uz kura pamata izdoti atbilstošie Ministru kabineta noteikumi) paredz, ka strīdus par sistēmas dalībnieku vai elektroenerģijas tirgotāju izsniegtajiem rēķiniem izskata Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā; dokumenti, kas izstrādāti, lai sagatavotu vai pamatotu maksājuma dokumentus, atsevišķi nav pārsūdzami. Savukārt attiecībā uz pašvaldību kompetencē esošajiem atbalstiem lēmumus pieņem pašvaldība un Energoresursu cenu ārkārtēja pieauguma samazinājuma pasākumu likums pamatoti noteic, ka pašvaldības amatpersonas lēmumu vai faktisko rīcību par šā atbalsta piešķiršanu var apstrīdēt, iesniedzot augstākai amatpersonai attiecīgu iesniegumu, savukārt lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu vai faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā minēto un Likumprojektā paredzēto kārtību (t.sk. energoapgādes komersantu un pašvaldību statusu), Birojs iebilst pret Likumprojekta 5.panta trešās daļas redakciju un lūdz to izteikt šādi:
Piedāvātā redakcija
Informāciju par datiem, kas izmantoti, vērtējot mājsaimniecības atbilstību atbalsta mājsaimniecības maksas samazinājumam saņemšanai, mājsaimniecībai sniedz Birojs.
Pašvaldības un energoapgādes komersanta piemērotā atbalsta mājsaimniecības maksas samazinājuma apmēru mājsaimniecība var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Pašvaldības un energoapgādes komersanta piemērotā atbalsta mājsaimniecības maksas samazinājuma apmēru mājsaimniecība var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
2.
Likumprojekts
Priekšlikums
Birojs lūdz precizēt Likumprojekta 6.panta septīto daļu, kurā ir atsauce uz Likumprojekta 5.panta trešo daļu, izsakot to jaunā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
Birojs no informācijas sistēmas saņem un apstrādā visu šā likuma 3.panta otrajā daļā minēto fizisko personu identifikācijas datus, datus par ienākumiem, datus par fiziskas personas dzīvesvietas adresi, lai sniegtu šā likuma 5.panta trešajā daļā minēto informāciju.