Atzinums

Projekta ID
24-TA-299
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu īstenošana veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 13. aprīļa noteikumiem Nr. 242 “Augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu pieteikšanas, izskatīšanas un finansējuma piešķiršanas kārtība”, kas izdoti saskaņā ar Covid‑19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 24.2 pantu, kas paredz, ka piešķirto valsts līdzfinansējumu pašvaldības izlieto līdz 2023. gada 31. decembrim. Turklāt minētais regulējums bija paredzēts kā īpašs risinājums Covid-19 krīzes pārvarēšanai un ekonomikas atlabšanai, kā tas arī norādīts minēto Ministru kabineta noteikumu anotācijā, kā arī minētie noteikumi neparedz projektu pēc ieviešanas uzraudzību, attiecīgi pēc būtības darbībām saistībā ar augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu īstenošanu ir jābūt pabeigtām. Papildus norādām, ka augstas gatavības projektu īstenošana nav noteikta kā atsevišķa funkcija vai uzdevums Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta 2.3.apakšpunktu, kā arī veikt attiecīgus precizējumus anotācijas 1.3. un 4.2.sadaļās.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
No anotācijā sniegtās informācijas nav saprotams rīkojuma projekta 2.punktā paredzētais šobrīd neparedzēt Latvijas vides aizsardzības fonda likumā noteikto funkciju nodošanu VARAM, bet atlikt to uz brīdi, kad saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" 32.12.pasākumu paredzēta vides aizsardzības politikas jomas pārcelšana no VARAM uz KEM. Ja VRAA reorganizācijas mērķis ir Valsts digitālās attīstības aģentūrā saglabāt funkcijas tikai saistībā ar digitālās transformācijas jomu, tad ar šo rīkojuma projektu ir jānosaka ar šo jomu nesaistīto funkciju pārdale uz citām iestādēm. Attiecīgi lūdzam pārskatīt minēto jautājumu un precizēt vai svītrot rīkojuma projekta 3.punktu, kā arī veikt precizējumus anotācijas 1.3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lai sekmētu EIS turpmāku attīstību un veidotu labāku digitālo vidi publisko iepirkumu procesu atbalstam nākotnē, EIS kā IT platforma nododama Iepirkumu uzraudzības biroja kā publisko iepirkumu jomā kompetentās iestādes atbildībā. VARAM / VRAA atbildībā būtu saglabājama un turpmāk attīstāma centralizētās iepirkumu institūcijas funkciju izpilde attiecībā uz standartizētu preču un pakalpojumu iepirkumiem (t.sk., bet ne tikai izmantojot EIS e-katalogu platformu). EIS ir sistēma, kas sastāv no 4 dažādām apakšsistēmām: e-izziņu, e-pasūtījumu, e-konkursu un e-izsoļu apakšsistēmām, vienlaikus tā nenodrošina visu iepirkuma procedūru posmu norisi digitālā vidē, turklāt pēdējo gadu laikā nav būtiski attīstīta, lietotāju pieredze tajā nav būtiski uzlabota kopš sistēmas izveides. IT platformas konsolidācija dos iespēju nākotnē vienkāršot un standartizēt publisko iepirkumu norisi un nodrošināt publisko iepirkumu procesus atbilstoši Eiropas Savienības un Latvijas aktuālajām vajadzībām šajā jomā. Šobrīd attīstība ir fragmentāra un atrauta no IUB Publikāciju vadības sistēmas attīstības, kā arī apgrūtināta sistēmas attīstības plānošana un īstenošana atbilstoši publisko iepirkumu sistēmas (regulējuma) attīstībai. Par sistēmas nodošanas un pārņemšanas plānu un risinājumiem nepieciešams panākt vienošanos atsevišķi.
Lūdzam papildināt rīkojumu ar šādu uzdevumu:
“Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai un Valsts reģionālās attīstības aģentūrai sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iepirkumu uzraudzības biroju līdz 2024. gada 30.septembrim vienoties par EIS (IT sistēmas) šo sistēmu saistīto un uzturēšanas un attīstības funkciju nodošanas plānu Iepirkumu uzraudzības birojam, saglabājot un attīstot VRAA centralizētās iepirkumu institūcijas lomu. ”  
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Rīkojuma projekts pēc būtības ir par Valsts digitālās attīstības aģentūras izveidi uz VRAA bāzes un esošo funkciju pārdali, attiecīgi uzskatām, ka jautājums par Valsts digitālās attīstības aģentūras turpmāko attīstību nav šī rīkojuma projekta subjekts un būtu izvērtējams, vai rīkojuma projekta 4.1.apakšpunktā minētais uzdevums būtu norādāms MK protokollēmuma projektā pie TA lietas Nr. 24-TA-305 “Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju un Valsts digitālās attīstības aģentūras izveidi”. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta 4.1.apakšpunktu, kā arī veikt precizējumus anotācijas 1.3.sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka rīkojuma projekta īstenošana ir jānodrošina esošo budžeta līdzekļu ietvaros, ievērojot, ka saskaņā ar rīkojuma projekta 1. un 2.punktu jaunas iestādes netiek veidotas un tiek paredzēta esošu funkciju pārdale no VRAA uz VARAM, kā arī anotācijas 3.sadaļā norādīts, ka rīkojuma projektam nav ietekme uz valsts budžetu. Attiecīgi lūdzam svītrot rīkojuma projekta 4.2.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3. sadaļā minēts, ka rīkojuma projektā paredzētie pasākumi ir sasaistāmi ar sekmīgu konsolidācijas pasākumu īstenošanu atbalsta funkcijām, ieguvumi ir gan apjoma ekonomijā, homogēnākā un efektīvāk uzturamā darbības vidē, standartizācijā, iespējā piesaistīt un nodrošināt labāk atalgotus profesionāļus, taču nav sniegts novērtējums skaitliskā izteiksmē kā apliecinājums šādam apgalvojumam. Lūdzam pārskatīt un precizēt, vai arī svītrot norādīto informāciju, ja tā ir saistoša Valsts digitālās attīstības aģentūras turpmākās attīstības jautājumam.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju, ņemot vērā izteiktos iebildumus par rīkojuma projekta 2.3.apakšpunktu, 3.punktu, 4.1. un 4.2.apakšpunktu, proti:
- svītrot sniegto informāciju augstas gatavības pašvaldību investīciju projektiem, ņemot vērā, ka darbībām saistībā ar augstas gatavības pašvaldību investīciju projektu īstenošanu ir jābūt pabeigtām;
- pārskatīt un precizēt jautājumu par Latvijas vides aizsardzības fonda likumā noteikto funkciju, kā arī Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas Apvienotā tehniskā sekretariāta funkcijas  nodošanas VARAM atlikšanu līdz VARAM reorganizācijas jautājuma risināšanai;
- svītrot informāciju par  Valsts digitālās attīstības aģentūras turpmāko attīstību un prioritāro pasākumu pieteikumu iesniegšanu, informāciju par izvēršamām un jaunām funkcijām, kā arī funkciju īstenošanas uzsākšanas un izvēršanas indikatīvais plānu, ņemot vērā, ka minētā informācija nav šī rīkojuma projekta jautājums.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
 Lūdzam precizēt rīkojuma projekta anotācijas 1.3.sadaļas 1.tabulu “Valsts digitālās attīstības aģentūras pamatdarbības mērķiem netipisko funkciju pārstrukturēšanas indikatīvais plāns” attiecībā uz EIS turpmāko pārstrukturēšanu, īpaši attiecībā uz VARAM (VRAA) kā centralizētās iepirkumu institūcijas lomas stiprināšanu un attīstību.
Tāpat papildināt minēto informāciju attiecībā uz EIS (kā IT sistēmas) nodošanu Iepirkumu uzraudzības birojam ar informāciju par plānoto resursu, tajā skaitā cilvēku un finansējuma, pārdali starp iesaistītajām institūcijām.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijas 1.3.sadaļas “Pašreizējā situācija” 2.punktā “2. Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas finansēto projektu administrēšana, kuros noslēgtie līgumi” un 1.tabulas “Valsts digitālās attīstības aģentūras pamatdarbības mērķiem netipisko funkciju pārstrukturēšanas indikatīvais plāns” 7.punktā norādīts, ka līgumu pēcuzraudzība pabeigta 2023.gadā, turpmāku saistību nav. Savukārt 7.punktā "LVAFA" norādīts, ka 2023.gada novembrī noslēdzās Kohēzijas fonda projekts, attiecīgi, ir jāveic 5 gadu pēcuzraudzība (tam nav paredzēts personāls). 

Pārskatāmības dēļ lūdzam informāciju par visiem ES fondu projektiem norādīt vienā punktā, norādot:
1) tieši, kādi projekti ir pabeigti un kuriem beidzies pēcuzraudzības periods (lūdzam norādīt, vai nav citu saistību attiecībā uz šiem projektiem - piem., dokumentu uzglabāšanas periods uc);

2) norādīt projektus, kas īstenoti 2014-2020 plānošanas periodā un kam pēcuzraudzības periods turpinās 2025., 2026. gadā, . Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, kā atbildībā tiks noteikta minēto projektu pēcuzraudzība un kā tiks nodrošināta minēto projektu rezultātu saglabāšana un ilgtspēja. Vēršam uzmanību, ka realizēti sekojoši VRAA IKT projekti ar šādiem pēcuzraudzības termiņiem:

Projekts 2.2.1.1/17/I/004  “E-Iepirkumu un e-Izsoļu platformas attīstība”, pēcuzraudzības periods līdz 12.11.2025.
Projekts 2.2.1.1/17/I/008  “Teritoriālās attīstības plānošanas procesu un informācijas sistēmas attīstība” ,pēcuzraudzības periods līdz 05.03.2026.
Projekts 2.2.1.1/17/I/009 “Vienotā datu telpa”, pēcuzraudzības periods līdz 19.02.2026.
Projekts 2.2.1.1/17/I/015 “Pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības platforma”, pēcuzraudzības periods 06.04.2026.

3) norādīt šobrīd vēl īstenošanā esošu projektu 5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru", kas ir  nacionāli nefunkcionējošs projekts, kam jāpabeidz visas projektā plānotās darbības līdz 31.10.2024. un pēc tam tiks noteikts pēcuzraudzības periods uz pieciem gadiem. Vēršam uzmanību, ka tas ir sarežģīts projekts ar astoņiem sadarbības partneriem, ar kuriem VRAA ir noslēgti sadarbības līgumi, kas paredz saistības arī pēcuzraudzības periodā (piem., projekta laikā izveidotās infrastruktūras izmantošana pēcuzraudzības periodā, valsts atbalsta noteikumu ievērošanas  kontrole uc). Aicinām papildināt anotāciju ar informāciju, kā atbildībā tiks noteikta minētā projekta pabeigšana, dokumentu sagatavošana un iesniegšana Sadarbības iestādē, projekta pēcuzraudzība un projekta rezultātu saglabāšana un ilgtspēja.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Lūdzam anotācijas 3.sadaļā sniegt finansiālu novērtējumu no VRAA uz VARAM centrālo aparātu pārdalāmajām funkcijām, sniedzot šādu informāciju 6.2.apakšpunktā, norādot arī attiecīgās budžeta programmas, kā arī 7.punktā sniegt informāciju par amata vietu pārdalēm no VRAA uz VARAM. Vienlaikus lūdzam punktu “Cita informācija” papildināt ar norādi, ka rīkojuma projekta īstenošana tiks nodrošināta VARAM resora esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros, nepieciešamības gadījumā iesniedzot pieprasījumus par finansējuma pārdales starp VARAM resora budžeta programmām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 4.1.sadaļā sniegto informāciju attiecībā uz grozījumiem Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums”, sniedzot informāciju par sagaidāmo grozījumu saturu saskaņā ar rīkojuma projektā paredzēto, nevis saistībā ar to, kas plānots saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojuma Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" 32.12.pasākuma ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
4.2. Cita informācija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt un precizēt anotācijas 4.2.sadaļā sniegto informāciju, ņemot vērā izteiktos iebildumus par rīkojuma projekta 2.3. apakšpunktu un 3.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt rīkojuma 2.1.apakšpunktu un nepieciešamības gadījumā iekļaut papildu punktu/apakšpunktu, ja daļa ES fondu un citu finanšu instrumentu finansēto aktivitāšu, projektu ieviešanu, uzraudzību, pēcuzraudzību, t.sk. neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu, nodrošinās Valsts digitālās attīstības aģentūra.
 
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Anotācijas 1.3.sadaļā vairākās vietās norādīts, ka ar rīkojuma projektu plānots pārdalīt VRAA netipiskās funkcijas, tomēr norādām, ka visas pārdalīšanai piedāvātās funkcijas/uzdevumi šobrīd izriet no spēkā esošā VRAA nolikuma. Attiecīgi lūdzam pārskatīt un precizēt, ka attiecīgās funkcijas ir nevis netipiskas, bet nav saistītas ar IKT jomu.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam 1.tabulas 7.punktā:
1) Precizēt pēcuzraudzības termiņu, jo atbilstoši EEZ FI 2009.-2014.gada perioda LV02 “Nacionālā klimata politika” programmas (turpmāk – LV02 programma) līguma nosacījumi ir spēkā piecus gadus pēc programmas noslēguma pārskata apstiprināšanas, t.i., līdz 2025.gada 6.jūlijam. Attiecīgi VRAA kā LV02 programmas īstenošanā iesaistītajai aģentūrai ir jānodrošina programmas, t.sk. projektu, dokumentācijas uzglabāšanu un pieejamību iepriekš minētajā laika periodā.
2) Norādīt, kura institūcija (VARAM vai Digitālās attīstības aģentūra) nodrošinās LV02 programmas līguma saistību izpildi līdz 2025.gada 6.jūlijam, kā arī ES fondu un citu finanšu instrumentu finansētajos projektos neatbilstoši veikto izdevumu atgūšanu atbilstoši anotācijas 1.3. sadaļas 2.punktā minētajam.

 
Piedāvātā redakcija
-