Projekta ID
22-TA-1484Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
07.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ministru kabineta noteikumu projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 12. marta noteikumos Nr. 168 "Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem"" (turpmāk – projekts) 1.2. apakšpunkts paredz izteikt jaunā redakcijā Ministru kabineta 2022. gada 12. marta noteikumu Nr. 168 "Noteikumi par izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem" (turpmāk – Noteikumi) 1. punktu, kas paredz, ko nosaka Noteikumi. Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta trešā daļa paredz, ka kārtību, kādā organizē personām primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu, nosaka Ministru kabinets. Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts paredz, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus "noteikumi nosaka" un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ņemot vērā minēto, lūdzam projekta 1.2. apakšpunktā ietverto Noteikumu 1. punktu noformulēt atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta trešajā daļā Ministru kabinetam dotajam pilnvarojumam.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.3. apakšpunktā ietvertais Noteikumu 2. punkts paredz, ka izmitināšanas pakalpojums Noteikumu izpratnē ir Ukrainas civiliedzīvotāju nodrošināšana ar apmešanās vietu, un ēdināšanas pakalpojums Noteikumu izpratnē ir ēdiena vai pārtikas produktu nodrošināšana Ukrainas civiliedzīvotājiem. Vēršam uzmanību uz to, ka likumprojekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" (Nr. 1457/Lp13) (turpmāk – Likumprojekts) 2. pantā ietvertais Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmās daļas pirmais teikums paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu – izmitināšanu – līdz 90 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām. Savukārt Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmā daļa paredz, ka valsts līdz 90 dienām nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus. Proti, pēc Likumprojekta spēkā stāšanās Ukrainas civiliedzīvotāji tiks nodrošināti ar izmitināšanu un pārtiku, nevis izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumiem. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1.3. apakšpunktā ietverto Noteikumu 2. punktu. Vienlaikus lūdzam attiecīgi precizēt arī visu projekta tekstu un projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (turpmāk – anotācija) ietverto informāciju.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.4. apakšpunktā ietvertais Noteikumu 3. punkts paredz noteikt, ka primāri sniedzamo atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem nodrošina pašvaldība. Vēršam uzmanību, ka Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmā daļa paredz, ka valsts līdz 90 dienām nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus. Savukārt Likumprojekta 2. pantā ietvertais Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmās daļas pirmais teikums noteic, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu – izmitināšanu – līdz 90 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām. Proti, gan no Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmās daļas, gan no Likumprojekta 2. pantā ietvertā izriet, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu nodrošina valsts, nevis pašvaldība. Tādējādi projekta 1.4. apakšpunktā ietvertais Noteikumu 3. punkts ir pretrunā Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmajā daļā noteiktajam un Likumprojekta 2. pantā noteiktajam. Vienlaikus uzsveram, ka Ministru kabinets ir pilnvarots noteikt primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanas organizēšanas kārtību un Noteikumu 5. punkts paredz, ka primāri sniedzamā atbalsta nodrošināšanu organizē pašvaldība. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot Noteikumu 3. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.8. apakšpunktā ietvertais Noteikumu 7. punkts paredz, kādus principus ievēro pašvaldība, nodrošinot Ukrainas civiliedzīvotājus ar izmitināšanas pakalpojumu. Norādām, ka no Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmajā daļā noteiktā un no Likumprojekta 2. pantā ietvertā izriet, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu nodrošina valsts, nevis pašvaldība. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt projekta 1.8. apakšpunktā ietverto Noteikumu 7. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Projekta 1.9. apakšpunktā ietvertais Noteikumu 8. punkta otrais teikums paredz, ka, ja ēdināšanas pakalpojums tiek sniegts pašvaldības teritorijas ēdināšanas iestādē, ēdināšanas izmaksas nedrīkst pārsniegt konkrētās pašvaldības teritorijas ēdināšanas iestādes ēdināšanas pakalpojuma izcenojumu. Vēršam uzmanību uz to, ka Likumprojekta 2. pantā ietvertais Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmās daļas pirmais teikums paredz, ka valsts nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu – izmitināšanu – līdz 90 dienām, kā arī pārtiku līdz 30 dienām. Savukārt Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta pirmā daļa paredz, ka valsts līdz 90 dienām nodrošina Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri sniedzamo atbalstu — izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumus. Proti, pēc Likumprojekta spēkā stāšanās Ukrainas civiliedzīvotāji tiks nodrošināti ar pārtiku, nevis ēdināšanas pakalpojumiem. Likumprojekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) norādīts, ka, ņemot vērā valsts budžeta līdzekļu ierobežoto apjomu, ir rasts risinājums, kas varētu arī turpmāk ļaut valstij nodrošināt primāri sniedzamo atbalstu iespējami vairāk Ukrainas civiliedzīvotājiem. Tāpēc Likumprojektā paredzēts, ka pārtika Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošināta līdz 30 dienām. No Likumprojektā ietvertā un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā) skaidrotā neizriet, ka pēc Likumprojekta spēkā stāšanās Ukrainas civiliedzīvotāji tiks nodrošināti ar ēdināšanas pakalpojumu, bet gan tie tiks nodrošināti ar pārtiku, kas veido zemākas izmaksas, jo ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanas izmaksās ietilpst ne tikai pārtikas iegādes izmaksas, bet arī pakalpojuma sniedzēja izmaksas. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot projekta 1.9. apakšpunktā ietverto Noteikumu 8. punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam svītrot projekta 1.13. apakšpunktu. Vēršam uzmanību uz to, ka pārejas noteikuma svītrošana būtu lietderīga, ja tajā ietvertais noteikums jau nebūtu stājies spēkā, proti, ja nebūtu jau pagājis 2022. gada 21. marts.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Anotācijas 1.1. apakšsadaļā norādīts, ka projekts izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 3. maija sēdes protokola Nr. 25 6. punktā iekļauto uzdevumu. Vēršam uzmanību, ka nav saprotams, uz kuru minētās Ministru kabineta sēdes protokola paragrāfa uzdevumu ir dota atsauce, tāpēc lūdzam precizēt anotācijas 1.1. apakšsadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 1.5. apakšpunktā ietverto Noteikumu 4. punktu, ņemot vērā to, ka no Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta izriet, ka primāri sniedzamo atbalstu nodrošina, nevis primāri sniedzamo atbalstu sniedz.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projekta 1.6. apakšpunktā ietverto Noteikumu 5.1. apakšpunktu, ņemot vērā to, ka no Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 12. panta izriet, ka primāri sniedzamo atbalstu nodrošina, nevis primāri sniedzamo atbalstu sniedz.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka Noteikumu 7. punkts paredz, kādā apmērā pašvaldībai tiek atlīdzināti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu. Projekta 1.8. apakšpunktā ietvertais Noteikumu 7. punkts paredzēs, kādā apmērā pašvaldība sedz Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanas pakalpojumus. Savukārt ar projektu nav paredzēts noteikt, kādā apmērā turpmāk pašvaldībai tiks atlīdzināti izdevumi par Ukrainas civiliedzīvotāju izmitināšanu. Ņemot vērā minēto, lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt projektu ar attiecīgu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-