Atzinums

Projekta ID
22-TA-1708
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
14.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka Padomes 2011. gada 19. jūlija Direktīvas 2011/70/Euratom, ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai (turpmāk - direktīva), 3. panta 8. punktā ietvertā termina "radioaktīvo atkritumu apsaimniekošana" skaidrojumā norādīts uz visām darbībām, kas saistītas ar darbību ar radioaktīvajiem atkritumiem, to pirmapstrādi, apstrādi, kondicionēšanu, glabāšanu vai apglabāšanu, izņemot transportēšanu ārpus objekta teritorijas, savukārt likumprojekta 1. pants atbilstošā termina skaidrojumā paredz cita starpā norādi uz visām darbībām, kas saistītas ar radioaktīvo atkritumu pirmapstrādi, t.i., nevis ar radioaktīviem atkritumiem atsevišķi, tādēļ lūdzam atbilstoši precizēt likumprojekta 1. pantu un sniegt pamatotu skaidrojumu likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta 2. pantā ietvertie darbības ar jonizējošā starojuma avotiem pamatprincipi ir izvērtējami un precizējami. Norādām, ka:
pirmkārt, nav skaidrs, kādām iestādēm un operatoriem jāizveido un jāuztur efektīva drošības vadības un pārvaldības sistēma, kādēļ lūdzam to skaidri norādīt. Nepieciešamības gadījumā lūdzam salāgot drošības vadība un pārvaldības pamatprincipu ar Vides politikas pamatnostādņu 2021.-2027. gadam 3. pielikumā ietvertajā Radiācijas drošības programmā (turpmāk - programma) sniegto attiecīgā pamatprincipa konkretizāciju;
otrkārt,  attiecībā uz pamatprincipu - esošo un nākamo paaudžu aizsardzība - paužam bažas, ka nav skaidrs, par kādām valsts un operatora īstenotām darbībām ir runa. t.i., vai runa ir par radiācijas riska kontroles pasākumiem, uz kuriem norādīts Starptautiskās atomenerģijas aģentūras izdotā materiāla "Fundamental Safety Principles" (pieejams: https://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1273_web.pdf) (turpmāk - materiāls) 3.27. apakšpunktā, kādēļ lūdzam atbilstoši precizēt likumprojektu. Kā arī vēršam uzmanību, ka materiāla 3.27. apakšpunkta otrajā daļā ir tālāk konkretizēts minētā principa saturs, norādot uz diviem apsvērumiem, kas jo īpaši jāņem vērā, kādēļ lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt likumprojektu ar attiecīgu minētā pamatprincipa konkretizāciju;
treškārt, iepretim likumprojektam programmā cita starpā norādīts uz nepieciešamību veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai novērstu arī kodolavārijas, savukārt materiālā norādīts arī uz gatavību un rīcību kodolavārijās. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši papildināt likumprojektu vai sniegt pamatotu skaidrojumu likumprojekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 2. pantā ietvertajā likuma 3. panta pirmās daļas 1. punktā norādīt konkrētu normatīvo aktu jomu, ievērojot Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 63. punktā noteikto.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka iepretim likumprojekta 3. pantā ietvertajai likuma "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" (turpmāk - likums) 3. panta trešajai daļai, vairāki no pamatprincipiem ir ieviesti arī ar likumu, piemēram, valsts atbildības pamatprincips, kas paredz izveidot un uzturēt efektīvu tiesisko sistēmu radiācijas drošības un kodoldrošības jomā. Attiecīgi lūdzam izvērtēt un atbilstoši precizēt minētā likumprojekta vienību vai alternatīvi lūdzam likumprojektā konkretizēt vienīgi pamatprincipus, kuri ieviešami Ministru kabineta noteikumu līmenī.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā, ka direktīvas 8. pantā un 12. panta 1. punkta "f" apakšpunktā norādīts uz pētniecības un attīstības darbībām lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas risinājumu īstenošanai (t.i., ne tikai attiecībā uz radiācijas drošību, bet arī kodoldrošību), kā arī papildus norādīts uz pētniecības un attīstības darbības mērķi - iegūt, uzturēt un attīstīt vajadzīgās zināšanas un prasmes -, lūdzam atbilstoši papildināt likumprojekta 3. pantu ar attiecīgu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka 2014. gada 29. maija likuma (likumprojekta) "Grozījumi likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"" anotācijā ir sniegta atšķirīga informācija iepretim likumprojekta anotācijā minētajam par direktīvas 8. panta prasību pārņemšanu. Tai skaitā norādām, ka minētā direktīvas vienība cita starpā ietver regulējumu par dalībvalstu pienākumu nodrošināt to, ka valsts sistēmā ir noteikts pienākums visām pusēm veikt izglītības un apmācības pasākumus attiecībā uz savu personālu. Ievērojot minēto, lūdzam saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" 9.19. apakšpunktu papildināt likumprojekta anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu ar atbilstošu un detalizētu skaidrojumu par direktīvas 8. panta prasību pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt likumprojekta 3. pantu, norādes uz pamatnostādnēs iekļauto radiācijas drošības pasākumu īstenošanai iekļautajām institūcijām vietā norādīt uz konkrētām kompetentajām institūcijām, kam minētās pamatnostādes, kurās ir iekļauti radiācijas drošības pasākumi, ir saistošas.
Piedāvātā redakcija
-