Projekta ID
24-TA-1350Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
15.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Anotācijā norādīts, ka: "Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk - NĪVKIS) uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010151) reģistrēta būve - piebraucamais ceļš (būves kadastra apzīmējums 78620010105015), īpašumtiesības nav reģistrētas. Minētā būves pirmsreģistrāciju ir veikusi Rēzeknes novada būvvalde pēc nekustamā īpašuma "Dūjas", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā, īpašnieka ierosinājuma (īpašnieks veic pārbūvi dzīvojamajai mājai), jo citas piekļuves iespējas nav. Par zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 78620010105) daļu 0,0260 ha platībā 2020.gada 14.februārī ir noslēgts zemes nomas līgums ar privātpersonu (ministrijā reģistrēts 2020.gada 21.februārī Nr.4806-020), nomas objekta lietošanas mērķis piebraucamā ceļa nodrošināšana dzīvojamajai mājai "Dūjas", Kaunatas pagastā, Rēzeknes novadā. Universitāte pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas nodrošinās privātpersonai piebraucamā ceļa lietošanas iespēju."
Vēršam uzmanību, ka Civillikuma 968. pantā ir nostiprināts zemes un ēku vienotības princips, kas paredz, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka, ir atzīstama par zemes daļu. Ņemot vērā minēto, kā arī ievērojot to, ka no 2017.gada 1.janvāra vairs nav iespējams būvēt būves kā patstāvīgus īpašuma objektus un, apbūves tiesība attiecībā uz tās piemērošanas jomu ir instruments, kas aizstāj līdz 2017. gadam pastāvējušo iespēju veidot brīvprātīgu dalīto īpašumu, aicinām atkārtoti skaidrot, kāpēc NĪVKIS datos iekļautā pirmsreģistrētā būve ar kadastra apzīmējumu 7862 001 0105 015 nav iekļauta atsavināmā nekustamā īpašuma sastāvā, turklāt ņemot vērā anotācijā norādīto, ka Universitāte pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas nodrošinās privātpersonai piebraucamā ceļa lietošanas iespēju.
Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka būve - piebraucamais ceļš (būves kadastra apzīmējums 7862 001 0105 015) atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7862 001 0105 nevis uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7862 001 0151. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotāciju.
Vēršam uzmanību, ka Civillikuma 968. pantā ir nostiprināts zemes un ēku vienotības princips, kas paredz, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka, ir atzīstama par zemes daļu. Ņemot vērā minēto, kā arī ievērojot to, ka no 2017.gada 1.janvāra vairs nav iespējams būvēt būves kā patstāvīgus īpašuma objektus un, apbūves tiesība attiecībā uz tās piemērošanas jomu ir instruments, kas aizstāj līdz 2017. gadam pastāvējušo iespēju veidot brīvprātīgu dalīto īpašumu, aicinām atkārtoti skaidrot, kāpēc NĪVKIS datos iekļautā pirmsreģistrētā būve ar kadastra apzīmējumu 7862 001 0105 015 nav iekļauta atsavināmā nekustamā īpašuma sastāvā, turklāt ņemot vērā anotācijā norādīto, ka Universitāte pēc nekustamā īpašuma pārņemšanas nodrošinās privātpersonai piebraucamā ceļa lietošanas iespēju.
Vienlaikus, vēršam uzmanību, ka būve - piebraucamais ceļš (būves kadastra apzīmējums 7862 001 0105 015) atrodas uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7862 001 0105 nevis uz zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 7862 001 0151. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Daļēji uzturam Finanšu ministrijas 26.06.2024 izteikto iebildumu, kas ietverts izziņas 7.punktā un atkārtoti lūdzam Izglītības un zinātnes ministriju veikt precizējumus un papildinājumus rīkojuma projekta anotācijā.
Pirmkārt, atkārtoti aicinām pārskatīt un precizēt anotācijā ietverto informāciju, ka “Ievērojot to, ka nekustamo īpašumu universitāte izmantos savu mērķu, kas norādīti iepriekš, īstenošanai, kā arī to, ka papildinošā saimnieciskā darbība tajos netiks realizēta, nekustamā īpašuma nodošana universitātes īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nav attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums, tajā skaitā neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktās komercdarbības atbalsta pazīmes.”, ņemot vērā, ka minētajā skaidrojumā nav sniegts pamatojums, kādēļ ir izdarīts secinājums, ka nekustamā īpašuma nodošana Daugavpils universitātes īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Otrkārt, ņemot vērā, ka anotācijā ir papildināts, ka Atbilstoši 2024.gada 11.februāra sēdes lēmumam (protokola nr.3 izraksts) universitātes padome ir nolēmusi pārņemt nekustamo īpašumu universitātes īpašumā universitātes Dzīvības zinātņu un tehnoloģiju institūta (turpmāk - DZTI) un Dabaszinātņu un veselības aprūpes fakultātes (turpmāk - DVF) vajadzībām pētniecības un izglītības nodrošināšanai, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto proporcionālo nekustamā īpašuma izmantojumu izglītības un pētniecības darbībām. Attiecībā uz izglītības darbību veikšanu, skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. [..] Faktu, ka valsts izglītības pakalpojumi pēc būtības nav saimnieciskā darbība, neietekmē tas, ka skolēniem vai viņu vecākiem dažreiz jāmaksā mācību vai uzņemšanas maksa, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus. Šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām un tādējādi nav uzskatāmas par atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Līdz ar to minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. [..] Šādi valsts izglītības pakalpojumi ir jānošķir no pakalpojumiem, kurus finansē galvenokārt (t.i., vairāk nekā 50% apmērā) vecāki vai skolēni vai kurus finansē no komerciāliem ieņēmumiem (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 28.-30.punktu). Līdz ar to attiecībā uz proporcionālo izglītības darbību daļu, ko ir plānots veikts nekustamajā īpašumā, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Daugavpils universitātes sniegtie izglītības pakalpojumi ir/nav kvalificējami kā saimnieciska darbība un attiecīgi vai nekustamā īpašuma nodošana šo pakalpojumu sniegšanai ir/nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Treškārt, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kādas pētniecības darbības Daugavpils universitāte DZTI personā īstenos šajā nekustamā īpašumā un vai DZTI ir kvalificējams kā pētniecības organizācija atbilstoši Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) (turpmāk – Pētniecības nostādnes) 16.punkta ff) apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai.
Ceturtkārt, atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai DZTI nekustamajā īpašumā veiks tikai tādas pētniecības darbības, kas nebūtu kvalificējamas kā saimnieciskas (skat. Pētniecības nostādņu 2.1.1.sadaļu) (piemēram, veiks neatkarīgu pētniecību, zināšanu pārneses darbības), vai arī tajā varētu tikt veiktas arī tādas pētniecības darbības, kas būtu kvalificējamas kā saimnieciskas (piemēram, veikti pētījumi uzņēmumu uzdevumā, laboratoriju/aprīkojuma iznomāšana uzņēmumiem).
Kā arī pēc iepriekš minētās informācijas iekļaušanas anotācijā, atkārtoti lūdzam tajā sniegt pamatotu gala secinājumu par plānoto nekustamā īpašuma izmantojumu, secinot, vai tā bezatlīdzības nodošana Daugavpils universitātei ir/nav saistāma ar saimnieciskas darbības veikšanu un attiecīgi vai tā ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Pirmkārt, atkārtoti aicinām pārskatīt un precizēt anotācijā ietverto informāciju, ka “Ievērojot to, ka nekustamo īpašumu universitāte izmantos savu mērķu, kas norādīti iepriekš, īstenošanai, kā arī to, ka papildinošā saimnieciskā darbība tajos netiks realizēta, nekustamā īpašuma nodošana universitātes īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts un uz to nav attiecināms komercdarbības atbalsta regulējums, tajā skaitā neizpildās Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā noteiktās komercdarbības atbalsta pazīmes.”, ņemot vērā, ka minētajā skaidrojumā nav sniegts pamatojums, kādēļ ir izdarīts secinājums, ka nekustamā īpašuma nodošana Daugavpils universitātes īpašumā nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Otrkārt, ņemot vērā, ka anotācijā ir papildināts, ka Atbilstoši 2024.gada 11.februāra sēdes lēmumam (protokola nr.3 izraksts) universitātes padome ir nolēmusi pārņemt nekustamo īpašumu universitātes īpašumā universitātes Dzīvības zinātņu un tehnoloģiju institūta (turpmāk - DZTI) un Dabaszinātņu un veselības aprūpes fakultātes (turpmāk - DVF) vajadzībām pētniecības un izglītības nodrošināšanai, lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par plānoto proporcionālo nekustamā īpašuma izmantojumu izglītības un pētniecības darbībām. Attiecībā uz izglītības darbību veikšanu, skaidrojam, ka komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību. [..] Faktu, ka valsts izglītības pakalpojumi pēc būtības nav saimnieciskā darbība, neietekmē tas, ka skolēniem vai viņu vecākiem dažreiz jāmaksā mācību vai uzņemšanas maksa, kas palīdz segt sistēmas darbības izdevumus. Šādas iemaksas bieži vien sedz tikai nelielu daļu no konkrētā pakalpojuma patiesajām izmaksām un tādējādi nav uzskatāmas par atlīdzību par sniegto pakalpojumu. Līdz ar to minētās iemaksas nemaina to, ka vispārējās izglītības pakalpojumiem, ko pārsvarā finansē valsts, nav saimnieciska rakstura. [..] Šādi valsts izglītības pakalpojumi ir jānošķir no pakalpojumiem, kurus finansē galvenokārt (t.i., vairāk nekā 50% apmērā) vecāki vai skolēni vai kurus finansē no komerciāliem ieņēmumiem (skat. Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 28.-30.punktu). Līdz ar to attiecībā uz proporcionālo izglītības darbību daļu, ko ir plānots veikts nekustamajā īpašumā, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai Daugavpils universitātes sniegtie izglītības pakalpojumi ir/nav kvalificējami kā saimnieciska darbība un attiecīgi vai nekustamā īpašuma nodošana šo pakalpojumu sniegšanai ir/nav kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Treškārt, lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu, kādas pētniecības darbības Daugavpils universitāte DZTI personā īstenos šajā nekustamā īpašumā un vai DZTI ir kvalificējams kā pētniecības organizācija atbilstoši Komisijas paziņojuma “Pētniecībai, izstrādei un inovācijai piešķiramā valsts atbalsta nostādnes” (2022/C 414/01) (turpmāk – Pētniecības nostādnes) 16.punkta ff) apakšpunktā minētajai pētniecības organizācijas definīcijai.
Ceturtkārt, atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju, vai DZTI nekustamajā īpašumā veiks tikai tādas pētniecības darbības, kas nebūtu kvalificējamas kā saimnieciskas (skat. Pētniecības nostādņu 2.1.1.sadaļu) (piemēram, veiks neatkarīgu pētniecību, zināšanu pārneses darbības), vai arī tajā varētu tikt veiktas arī tādas pētniecības darbības, kas būtu kvalificējamas kā saimnieciskas (piemēram, veikti pētījumi uzņēmumu uzdevumā, laboratoriju/aprīkojuma iznomāšana uzņēmumiem).
Kā arī pēc iepriekš minētās informācijas iekļaušanas anotācijā, atkārtoti lūdzam tajā sniegt pamatotu gala secinājumu par plānoto nekustamā īpašuma izmantojumu, secinot, vai tā bezatlīdzības nodošana Daugavpils universitātei ir/nav saistāma ar saimnieciskas darbības veikšanu un attiecīgi vai tā ir kvalificējama kā komercdarbības atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par nekustamā īpašuma (nekustamā īpašuma kadastra Nr.78620010105) apgrūtinājumiem un aprobežojumiem.
Piedāvātā redakcija
-