Projekta ID
23-TA-1727Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
18.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Lūdzam aizpildīt sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma 5.sadaļu, jo rīkojumā paredzētie pasākumi saistībā ar pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu būtiski ierobežo personu tiesības un brīvības, kas garantētas Latvijai saistošajos starptautiskajos līgumos – Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijā (turpmāk – ECK) un Apvienoto Nāciju Organizācijas Starptautiskajā paktā par pilsoniskajām un politiskajām tiesībām (turpmāk – ICCPR). Proti, rīkojuma 5. un 6.punkts paredz amatpersonu tiesības attiecīgā apdraudējuma novēršanas vai pārvarēšanas gadījumā, ja pastāv pamatotas aizdomas, iekļūt nedzīvojamās telpās, zemes gabalu teritorijās un dzīvojamās telpās bez īpašnieka, valdītāja vai turētāja atļaujas, kas var būtiski skart personu ECK 8.pantā (tiesības uz privātās un ģimenes dzīves un mājokļa neaizskaramību), 1.protokola 1.pantā (tiesības uz īpašumu) un ICCPR 17.pantā (tiesības uz privātās un ģimenes dzīves neaizskaramību) garantētās tiesības. Tādēļ sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums būtu papildināms ar izvērtējumu par minēto pasākumu nepieciešamību, to leģitīmo mērķi un samērīgumu. Šajā izvērtējumā aicinām norādīt arī informāciju par personām pieejamajiem tiesību aizsardzības līdzekļiem, lai aizsargātu savas tiesības, ja tās uzskata, ka amatpersonu rīcība bijusi nepamatota vai nesamērīga, un citiem mehānismiem, kas izveidoti, lai pēc iespējas aizsargātu personu tiesības (prokuratūras informēšana; Administratīvā procesa likuma kārtībā tiesības vērsties pret amatpersonu faktisko rīcību un administratīvajiem aktiem), kas minēti arī Latvijas Republikas valsts robežas likuma 35.1pantā. Tāpat lūdzam sniegt informāciju par to, kādēļ pastiprinātās robežapsardzības sistēmas darbības režīms izsludināms rīkojuma 1.1.-1.4. punktā uzskaitītajās teritorijās. Lai arī atsevišķi šīs informācijas aspekti ir iekļauti citās sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma sadaļās, būtu nepieciešams tā 5.sadaļā sniegt visaptverošu skaidrojumu par to, kādēļ izvēlētie pasākumi ir nepieciešami un samērīgi attiecīgā apdraudējuma novēršanai vai pārvarēšanai, un tādēļ atbilst Latvijas starptautiskajām saistībām cilvēktiesību jomā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Aicinām papildināt 1.1.sadaļas “apraksts” apakšsadaļu aiz cipariem “35.1” pievienojot vārdu “panta”.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt likumprojekta tekstā valstu nosaukumus, piemēram, ja lieto Latvijas Republika, Baltkrievijas Republika, Lietuvas Republika, tad būtu arī citām valstīm jālieto pilnie nosaukumi, piemēram, Polijas Republika, Igaunijas Republika.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Aicinām precizēt 1.3. sadaļā atzīmi, ka likumprojekts “Grozījumi Latvijas Republikas valsts robežas likumā” stāsies spējā 2023.gada 14. jūlijā, jo šie grozījumi jau ir stājušies spēkā.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Priekšlikums
Aicinām papildināt sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma 2.1.sadaļu “Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē vai varētu ietekmēt”. Proti, aicinām norādīt, ka regulējums ietekmēs vai varētu ietekmēt ne tikai valsts iestāžu amatpersonas un darbiniekus, kuri īstenos rīkojuma izpildei nepieciešamos pasākumus, bet arī robežšķērsotājus un personas, kuru īpašumā, valdījumā vai turējumā esošais nekustamais īpašums atrodas teritorijā, uz kuru ir attiecināms pastiprināts robežapsardzības sistēmas darbības režīms.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Aicinām norādīt, ka rīkojuma 8.punktā paredzētās tiesības Valsts robežsardzei un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei piemērot Publisko iepirkumu likuma 3.panta astotajā daļā minēto izņēmumu, lai nodrošinātu personu, kuras mēģina nelikumīgi šķērsot Latvijas Republikas – Baltkrievijas Republikas valsts robežu, un no Baltkrievijas Republikas ieradušos patvēruma meklētāju izmitināšanu, apgādāšanu ar pārtiku un pirmās nepieciešamības precēm veicina no ECK 3.panta (spīdzināšanas un necilvēcīgas apiešanās aizliegums) kopsakarā ar ECK 1.pantu (valstu pienākumi aizsargāt cilvēktiesības) izrietošo valsts pienākumu savā jurisdikcijā nodrošināt personām ECK garantētās tiesības izpildi. Proti, šāds izņēmums ir izveidots, lai bez kavēšanās nodrošināt personas, kurām tas nepieciešams, ar pajumti, pārtiku un citām pirmās nepieciešamības precēm.
Piedāvātā redakcija
-
