Atzinums

Projekta ID
24-TA-1818
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
01.08.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu projekta anotācijā pamatot plānoto mācību ilgumu — no 16 līdz 160 stundām. Vēršam uzmanību, ka izglītības jomas regulējums nenosaka neformālās izglītības programmu apjomu. Savukārt saskaņā ar Profesionālās izglītības likuma 28. panta sesto daļu profesionālās pilnveides izglītības ieguves ilgumu un izglītības saturu nosaka attiecīgā izglītības programma. Līdz ar to Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumu Nr. 110 "Noteikumi par valsts profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības standartu" 1. pielikumā ir noteikts tikai izglītības programmu minimālais apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka licencē tikai formālās izglītības programmas. Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu 9. punktu ar jaunu apakšpunktu, kas attiektos uz izglītības iestādēm, kuras ir reģistrētas Izglītības iestāžu reģistrā, bet īsteno tikai neformālās izglītības programmas.

Piedāvātā redakcija:
"izglītības iestāde, kas iekļauta Izglītības iestāžu reģistrā un ir saņēmusi vismaz vienas pašvaldības atļauju īstenot neformālās izglītības programmu lauksaimniecības, mežsaimniecības vai pārtikas ražošanas jomā"
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka no atbalsta pretendenta tiek sagaidīta izglītojoša darbība, lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu 9.2. apakšpunktu, papildinot to ar attiecīgo pazīmi. Tā kā nevalstiskai organizācijai – t.i., biedrībai, nodibinājumam – kā arī citām juridiskajām personām saskaņā ar Izglītības likuma 46. panta ceturto daļu ir nepieciešama pašvaldības atļauja neformālās izglītības programmu īstenošanai, attiecīgajai prasībai būtu jābūt ietvertai noteikumos.
Piedāvātā redakcija
kooperatīvā sabiedrība, biedrība vai nodibinājums, kas ir iekļauta Izglītības iestāžu reģistrā un ir saņēmusi vismaz vienas pašvaldības atļauju īstenot neformālās izglītības programmu lauksaimniecības, mežsaimniecības vai pārtikas ražošanas jomā.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta 10. punktu ar jaunu 10.4. apakšpunktu, paredzot prasību pēc attiecīgās atļaujas vai atļaujām neformālās izglītības programmas vai programmu īstenošanai, ja tādas ir nepieciešamas saskaņā ar Izglītības likuma 46. panta ceturtās daļas prasībām.

Vienlaikus lūdzam izskatīt redakcionālos precizējumus arī Ministru kabineta noteikumu projekta 10.1. un 10.2.3. apakšpunktā.
Piedāvātā redakcija
10. Atbalsta pretendentam ir:
10.1. pieredze pieaugušo izglītības īstenošanā, un to apliecina informācija par vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā īstenotajiem mācību pasākumiem;
10.2. pietiekams personāls ar vajadzīgo kvalifikāciju:
10.2.1. lektoriem vismaz iepriekšējo trīs gadu laikā ir pieredze nozarē, par kuru tie izglīto;
10.2.2.lektori ir ar augstāko vai profesionālo vidējo izglītību;
10.2.3. lektori iepriekšējo trīs gadu laikā vismaz reizi gadā paši ir apmeklējuši mācības, kursus, seminārus, lekcijas un konferences, nozarē par kuru tie izglīto;
10.3. mācību īstenošanai nepieciešamais materiāli tehniskais nodrošinājums.
10.4. attiecīgās neformālās izglītības programmas īstenošanas atļauja, kur attiecināms.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt, vai pašreizējais atbalsta sadalījums veicina pieteiktās problēmas — vispārēja zināšanu un izpratnes trūkuma par lauksaimniecības daudzveidību, ekonomisko ilgtspēju, uzņēmuma izaugsmi, konkurētspēju u. tml. — risināšanu, sasniedzot to mērķauditoriju, kurai mācības ir nepieciešamas visvairāk.
Ņemot vērā Ministru kabineta anotācijā minēto, ka lielākā daļa vadītāju ir vecāki par 45 gadiem un daudziem ir tikai praktiskā pieredze, pastāv risks, ka 100 % atbalsts līdz 40 gadu vecumam var neaptvert tos, kuriem primāri būtu nepieciešams atbalsts — t.i., vecāko paaudzi, kurai izglītība, visticamāk, iegūta ilgu laiku iepriekš, tādēļ neaptver mūsdienās aktuālos aspektus, un kuri kopumā mācībās iesaistās retāk (Skat. CSP https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__IZG__IZ__IZI/IZI050/table/tableViewLayout1/.)

Vienlaikus aicinām izvērtēt iespēju diferencēt atbalstu pēc citiem kritērijiem, piemēram, fiziskās personas pieredzes nozarē, profesionālās izglītības esamības un tās iegūšanas gada u. tml.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām Ministru kabineta noteikumu 19. punktu papildināt ar prasību iesniegt arī izsniegto izglītības dokumentu par izglītības programmas apguvi vai izglītības īstenotāja apliecību par dalību mācībās.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta noteikumu anotācijas projektu ar skaidrojumu par demarkāciju attiecībā pret citām atbalsta aktivitātēm, kas vērstas uz darbinieku prasmju pilnveidi, piemēram, Eiropas Savienības fondu specifisko atbalsta mērķu (SAM) 6.1.1.5., 4.2.4.1., 4.2.4.2., kā arī Atveseļošanas un noturības mehānisma (ANM) 2.3.1.2. investīciju un citiem līdzīga rakstura atbalsta pasākumiem.

Informācijai pievienotas atsauces uz attiecīgajiem Ministru kabineta īstenošanas noteikumiem:
1) Ministru kabineta 2025. gada 17. jūnija noteikumi Nr. 369 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 6.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Pārejas uz klimatneitralitāti radīto ekonomisko, sociālo un vides seku mazināšana visvairāk skartajos reģionos" 6.1.1.5. pasākuma "Nodarbināto prasmju paaugstināšana un atbalsts kvalifikācijas iegūšanai, atbalsts darbaspēka mācībām saskaņā ar uzņēmumu pieprasījumu" īstenošanas noteikumi”; 
2) Ministru kabineta 2024.gada 25. jūnija noteikumi Nr. 413 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2. prioritārā virziena "Izglītība, prasmes un mūžizglītība" 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši piedāvājot elastīgas prasmju pilnveides un pārkvalifikācijas iespējas visiem, ņemot vērā uzņēmējdarbības un digitālās prasmes, labāk prognozējot pārmaiņas un vajadzību pēc jaunām prasmēm, pamatojoties uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.1. pasākuma "Atbalsts nozaru vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" pirmās kārtas īstenošanas noteikumi”;
3) Ministru kabineta 2024. gada 7. maija noteikumi Nr. 283 “Eiropas Savienības Kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.2.4. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt mūžizglītību, jo īpaši paredzot elastīgas kvalifikācijas paaugstināšanas un pārkvalificēšanās iespējas visiem, ņemot vērā digitālās prasmes, labāk paredzot pārmaiņas un jaunas prasības pēc prasmēm, kas balstītas  uz darba tirgus vajadzībām, atvieglojot karjeras maiņu un sekmējot profesionālo mobilitāti" 4.2.4.2 pasākuma "Atbalsts pieaugušo individuālajās vajadzībās balstītai pieaugušo izglītībai" īstenošanas noteikumi”;
4) Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumi Nr. 529 “Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi”
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt un, ja attiecināms, precizēt vai papildināt Ministru kabineta noteikumu projekta nosacījumus atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 10. decembra instrukcijai Nr. 5 “Kārtība, kādā īsteno atbalsta pasākumus nozaru vajadzībās balstītai darba devēju darbinieku profesionālajai pilnveidei”.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam redakcionāli precizēt Ministru kabineta noteikumu 4. punkta otro un trešo teikumu. 
Piedāvātā redakcija
Praktiskās nodarbības veido 30 līdz 60 procentus no kopējā mācību laika. Mācību ilgums ir no 16 līdz 160 stundām, un tās īstenojamas viena gada laikā, sākot no pirmās mācību norises dienas.
 
 
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 5. punktā norādīto teritoriju, uz kuru attiecināma praktisko mācību īstenošana. Jēdziens “Eiropas valstis” ir plaši interpretējams, jo var attiekties gan uz valstīm, kas ģeogrāfiski atrodas Eiropas kontinentā, gan uz tām, kuras tiek uzskatītas par Eiropas daļu politiski, ģeogrāfiski vai kultūras ziņā. Lai nodrošinātu skaidrību un viennozīmīgu interpretāciju, aicinām apsvērt iespēju aizstāt minēto jēdzienu ar “Eiropas Savienības valstīs” vai “Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas valstīs”. Ja nepieciešams, var papildināt formulējumu, iekļaujot arī citas valstis, ja praktiskās mācības paredzēts īstenot arī tajās.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam Ministru kabineta noteikumu 9.1. apakšpunktā aizstāt vārdus “juridiska persona” ar vārdiem “izglītības iestāde”, jo Izglītības iestāžu reģistrā var tikt reģistrēta tikai juridiskas vai fiziskas/u personas/u dibināta iestāde, kuras uzdevums ir izglītības programmas īstenošana, vai komercsabiedrība, kurai izglītības programmas īstenošana ir viens no darbības veidiem.
Piedāvātā redakcija
izglītības iestāde, kas iekļauta Izglītības iestāžu reģistrā ar vismaz vienu licencētu izglītības programmu lauksaimniecības, mežsaimniecības vai pārtikas ražošanas jomā
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lai nodrošinātu, ka neveidojas pretruna ar Ministru kabineta noteikumu projekta 10.3. apakšpunktu, kas nosaka prasību atbalsta pretendentam par mācību īstenošanai nepieciešamo materiāli tehnisko nodrošinājumu, rosinām precizēt Ministru kabineta noteikumu projekta 13.1.6. apakšpunktu, pievienojot vārdu “uzturēšanas” vai “izmantošanas” pirms vārda “izmaksas”.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam salāgot Ministru kabineta noteikumu projekta 21. apakšpunktā minēto prasību un precizēt lietoto terminu “apmācību” ar Ministru kabineta noteikumu projekta 10.2.1.–10.2.3. apakšpunktu prasībām un terminoloģiju (skat. IZM precizēto 10. punkta redakciju).
Piedāvātā redakcija
-