Projekta ID
22-TA-2867Atzinuma sniedzējs
Labklājības ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
3) tai beidzies šajā likumā noteiktajā kārtībā izsniegtās vīzas vai uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā derīguma termiņš, un mēneša laikā tā nav iesniegusi pieteikumu jaunas vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai.
Iebildums
Likumprojekts paredz papildināt likumu ar 23.pantu, nosakot, ka Ukrainas civiliedzīvotāja pagaidu aizsardzību Latvijas Republikā persona zaudē gadījumā, ja tai beidzies šajā likumā noteiktajā kārtībā izsniegtās vīzas vai uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā derīguma termiņš, un mēneša laikā tā nav iesniegusi pieteikumu jaunas vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai.
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā Ukrainas civiliedzīvotājiem būtu nodrošināma atbalsta saņemšana un sniegšana atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam tā mēneša laikā, kurā personai vēl ir iespējas pieprasīt jaunu vīzu vai uzturēšanās atļauju. Tāpat būtu nepieciešams skaidrot, uz kādu termiņu tiks pagarināta uzturēšanās atļauja Latvijā, lai būtu iespējams plānot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto atbalsta pasākumu nodrošināšanu, t.sk. nepieciešamā finansējuma plānošanu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta vienpadsmitajai daļai ir noteikts, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tiesības saņemt bērna kopšanas un ģimenes valsts pabalstu ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. Tas pats attiecas arī uz Ukrainas civiliedzīvotāju tiesībām noteikt invaliditātes ekspertīzi Latvijā un saņemt atbalstu (gan pakalpojumu, gan atvieglojumu veidā) invaliditātes seku mazināšanai – gan to, kas specifiski noteikts Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, gan to, kas paredzēts citos Latvijas Republikas normatīvajos aktos. Neradot skaidru regulējumu pēctecīgu atbalsta pakalpojumu saņemšanai, kas ir tieši atkarīgs no uzturēšanās atļaujas dokumentu sakārtošanas, rodas augstāks nabadzības un sociālās atstumtības risks Ukrainas civiliedzīvotājiem, nesaņemot viņu vajadzībām atbilstošus atbalsta pakalpojumus.
Cik noprotams pēc informācijas Saeimas mājas lapā, š.g. 6.oktobrī 1.lasījumā tika pieņemti un Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēdē tika atbalstīti 2. (galīgajam) lasījumam grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā (Nr.1658/Lp13), pēc būtības atbalstot analoģiska satura grozījumus. Ņemot vērā šo atbalstīto grozījumu konsekvences un iespējamo ietekmi uz esošo pakalpojumu nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, aicinām izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, skaidri nosakot personu atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāju statusam un tiesībām turpināt saņemt likumā noteikto atbalstu.
Lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu par to, kā Ukrainas civiliedzīvotājiem būtu nodrošināma atbalsta saņemšana un sniegšana atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajam tā mēneša laikā, kurā personai vēl ir iespējas pieprasīt jaunu vīzu vai uzturēšanās atļauju. Tāpat būtu nepieciešams skaidrot, uz kādu termiņu tiks pagarināta uzturēšanās atļauja Latvijā, lai būtu iespējams plānot Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikto atbalsta pasākumu nodrošināšanu, t.sk. nepieciešamā finansējuma plānošanu. Vēršam uzmanību, ka, piemēram, atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta vienpadsmitajai daļai ir noteikts, ka Ukrainas civiliedzīvotājiem ir tiesības saņemt bērna kopšanas un ģimenes valsts pabalstu ilgtermiņa vīzas vai uzturēšanās atļaujas derīguma termiņa laikā. Tas pats attiecas arī uz Ukrainas civiliedzīvotāju tiesībām noteikt invaliditātes ekspertīzi Latvijā un saņemt atbalstu (gan pakalpojumu, gan atvieglojumu veidā) invaliditātes seku mazināšanai – gan to, kas specifiski noteikts Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, gan to, kas paredzēts citos Latvijas Republikas normatīvajos aktos. Neradot skaidru regulējumu pēctecīgu atbalsta pakalpojumu saņemšanai, kas ir tieši atkarīgs no uzturēšanās atļaujas dokumentu sakārtošanas, rodas augstāks nabadzības un sociālās atstumtības risks Ukrainas civiliedzīvotājiem, nesaņemot viņu vajadzībām atbilstošus atbalsta pakalpojumus.
Cik noprotams pēc informācijas Saeimas mājas lapā, š.g. 6.oktobrī 1.lasījumā tika pieņemti un Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisijas sēdē tika atbalstīti 2. (galīgajam) lasījumam grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā (Nr.1658/Lp13), pēc būtības atbalstot analoģiska satura grozījumus. Ņemot vērā šo atbalstīto grozījumu konsekvences un iespējamo ietekmi uz esošo pakalpojumu nodrošināšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem, aicinām izvērtēt nepieciešamību veikt grozījumus Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā, skaidri nosakot personu atbilstību Ukrainas civiliedzīvotāju statusam un tiesībām turpināt saņemt likumā noteikto atbalstu.
Piedāvātā redakcija
-